Data: 23.09.2014 (wtorek)

Miejsce: boisko PZS nr 2

Godzina i miejsce zbiórki zawodników: 12.00 (po 4 lekcji na boisku).

W razie deszczowej pogody zawody zostaną przeniesione na inny termin.

 

Zapraszamy na frontpage naszych mechatroników z klas trzecich, którzy aktualnie przebywają na praktykach w Niemczech w ramach projektu:

?ROZWIJAMY SWOJE ZAWODOWE SZANSE NA EUROPEJSKIM RYNKU PRACY?

Projekt systemowy "Staże i praktyki zagraniczne dla osób kształcących się i szkolących zawodowo" realizowany w obszarze edukacji w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Priorytet III ? Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.4 ? Otwartość systemu oświaty w kontekście uczenia się przez całe życie, Poddziałanie 3.4.2 ? Upowszechnienie uczenia się przez całe życie jest adresowany do uczniów obecnych klas drugich, kształcących się w zawodzie technik mechatronik. Udział w projekcie daje możliwość zdobyć szlify zawodowe na niemieckim rynku pracy i odbyć praktykę zawodową w Niemczech.

 

 

Decyzją Konferencji Episkopatu Polski tegoroczny Dzień Papieski będziemy obchodzili 12 października pod hasłem ?Jan Paweł II ? Świętymi Bądźcie!?. Zapraszamy Uczniów Naszej Szkoły do podjęcia trudu udziału w konkursie. Do 30 września prace można składać w Bibliotece Szkolnej przy ul. Szymanowskiego 12. Prace o dowolnym formacie, powinny być podpisane z tyłu wraz z informacją o klasie, do której autor uczęszcza.

Ogłaszamy konkurs w czterech kategoriach:

  • wiersz na temat: ?Każdy może być świętym?
  • plakat zainspirowany przewodnią myślą tegorocznych obchodów Dnia Papieskiego ?Świętość celem osiągalnym nie tylko dla ludzi zupełnie wyjątkowych? (technika wykonania dowolna)
  • własne refleksje na temat fragmentu przemówienia Ojca Świętego z dnia 12 czerwca 1987 roku: Każdy z was, młodzi przyjaciele, znajduje też w życiu jakieś swoje Westerplatte, jakiś wymiar zadań, które trzeba podjąć i wypełnić, jakąś słuszną sprawę, o którą nie można nie walczyć, jakiś obowiązek, powinność, od której nie można się uchylić, nie można zdezerterować. Wreszcie, jakiś porządek prawd i wartości, które trzeba utrzymać i obronić, tak jak to Westerplatte. Utrzymać i obronić, w sobie i wokół siebie, obronić dla siebie i dla innych. Praca ma zajmować nie mniej niż 2 strony A4, napisane swoim pismem.
  • uzupełniony test o wiedzy na temat życia św. Jana Pawła II. Odpowiedzi w kolejności (mogą być braki przy niektórych pytaniach) napisane własnoręcznie, drukowanymi literami.

TEST O ŻYCIU ŚWIĘTEGO JANA PAWŁA II

1. Wymień nazwisko przynajmniej jednego katechety Karola Wojtyły w Wadowicach.
2. Kiedy, jakie i gdzie rozpoczął studia?
3. W jakim okresie i w jakich zakładach pracował jako robotnik fizyczny?
4. W którym roku wstąpił do Seminarium Duchownego, jakiego, gdzie i przez kogo został przyjęty?
5. Podaj datę święceń kapłańskich, gdzie je otrzymał, kiedy i z czyich rąk? Kiedy i gdzie odprawił pierwszą Mszę świętą?
6. Na jakiej uczelni i kiedy prowadził działalność naukowo-dydaktyczną do dnia wyboru na Papieża?
7. Pod jakimi pseudonimami prowadził działalność literacką?
8. W którym roku głosił rekolekcje dla Pawła VI i pod jakim tytułem zostały one potem wydane w Polsce?
9. Podaj datę i godzinę wyboru na Papieża oraz jakie były pierwsze słowa, jakimi powitał wiernych zgromadzonych na Placu Świętego Piotra? W jakim języku?
10. Na jaką okazję Ojciec Święty skierował w marcu 1981 roku List do Biskupów całego świata?
11. Jaką modlitwę i w jakim okresie dotyczącą Polski włączył Ojciec Święty do konferencji środowych?
12. Jaka była pierwsza beatyfikacja poza Rzymem, dokonana przez Jana Pawła II?
13. Jakie imiona nosili dwaj patriarchowie kościoła prawosławnego z którymi Jan Paweł II w 2002 roku i 2004 roku podpisał deklaracje o dążeniu do jedności?
14. W którym roku odwiedził Ojciec Święty w więzieniu zamachowcę Ali Agcę?
15. Jak Jan Paweł II nazwał Oświęcim i jakie było pierwsze miejsce w Oświęcimiu, gdzie modlił się Ojciec Święty?
16. Zacytuj słowa, jakimi Papież Polak zakończył homilię w Oświęcimiu?
17. Jaka uroczystość związana z jednym z celów przyjazdów Jana Pawła II odbyła się w Krakowie 8 czerwca 1979 roku?
18. Wypisz wybrane książki, które wydał Papież jako Karol Wojtyła (osobno dramaty i poezje)
19. Wypisz encykliki, a do każdej dopisz tytuł w języku polskim i po łacinie oraz datę
20. Jaki tytuł nosił List do młodych z całego świata, wydany 31 III 1985 roku i z jakiej okazji był stworzony?
21. Jaki tytuł nosił najbardziej znany cykl katechez środowych?

Rozstrzygnięcie konkursu, wręczenie nagród zwycięzcom, nastąpi w Dniu Papieskim. Zapraszamy!

 

Tak, tak ? tymi słowami uwieńczyliśmy wspinaczkę na drugą, co do wysokości górę w Polsce. Dnia 6.09.2014 uczniowie kl. ITi wraz z wychowawcą, przewodnikiem i nauczycielami biologii wybrali się do Zawoi, by po raz wtóry zmierzyć się z tym nieprzewidywalnym, pod względem pogody, szczytem Beskidów.

Na Babiej Górze mamy do czynienia z bardzo wyraźnym układem pięter roślinnych;

  1. piętro pogórza (700m) ? pola uprawne,
  2. dolny regiel (700-1150m) ? z buczyną karpacką, lasami jodłowymi i mieszanymi borami jodłowo ? świerkowymi,
  3. górny regiel (1150-1350m) ? z borami świerkowymi i zaroślami jarzębiny,
  4. piętro kosodrzewiny (1360-1650m) ? z zaroślami i borówczyskami,
  5. piętro alpejskie (1650-1725m) ? z murawami alpejskimi, zbiorowiskami porostów na rumowiskach skalnych.

Symbolem BPN jest okrzyn jeleni, który ma tutaj swoje jedyne stanowisko w Polsce.

Sobotni wyjazd w góry był kontynuacją czerwcowych warsztatów ekologicznych w Babiogórskim Parku Narodowym. Warsztaty obejmowały wycieczkę nad Wodospad na Mosornym Potoku, przejście z Przełęczy Krowiarki do schroniska na Markowych Szczawinach oraz prezentację dotyczącą przyrody Babiogórskiego Parku Narodowego. Niestety nie dopisała nam aura, więc wejście we mgle przy 4 st.C i obfitych opadach deszczu na szczyt Babiej Góry był niemożliwy!

Wyjazd do Zawoi, przed wakacjami, był nagrodą dla uczniów, którzy zdobyli w roku szkolnym 2013/2014 najlepsze wyniki w nauce. Był to wyjazd fundowany przez Starostwo Powiatowe z puli pieniędzy przeznaczonych na rozwój ekologii. Nasza szoła realizuje program ?Zwiedzamy parki narodowe Polski?.

 

WYCIECZKA NA BABIĄ GÓRĘ 07.09.2014 r.

Organizator: Uczniowski Klub Sportowo ? Turystyczny ?DIABLAK?

TRASA WYCIECZKI: Zawoja ? Markowe Szczawiny ? Babia Góra ? Przeł. Lipnicka

ZGŁOSZENIA DO: 3 WRZEŚNIA 2014r.

KOSZT: 30 zł

NFORMACJE I KONTAKT: tel.: 504032040; e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.;

SZCZEGÓŁY IMPREZY: www.skkt-diablak.pszczyna.edu.pl

WYMAGANY DOBRY STAN ZDROWIA!!!

Organizator zastrzega sobie możliwość zmiany trasy lub odwołania wycieczki ze względu na złe warunki atmosferyczne.


ZAJĘCIA GRY W KR KRĘGLE 26.09.2014 r.

Organizator: Uczniowski Klub Sportowo ? Turystyczny ?DIABLAK?

MIEJSCE SPOTKANIA: Hotel Imperium, Pszczyna, ul. Bielska 54;

ZGŁOSZENIA DO: 25 WRZEŚNIA 2014r.

KOSZT: 17 zł

NFORMACJE I KONTAKT: tel.: 504032040; e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.;

SZCZEGÓŁY IMPREZY: www.skkt-diablak.pszczyna.edu.pl


ZAJĘCIA NA ŚCIANCE WSPINACZKOWEJ 12.09.2014 r.

Organizator: Uczniowski Klub Sportowo ? Turystyczny ?DIABLAK?

ZGŁOSZENIA DO: 10 września 2014r.

KOSZT: 17 zł.

INFORMACJE, KONTAKT, ZAPISY: tel.: 504032040; e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.;

SZCZEGÓŁY IMPREZY: www.skkt-diablak.pszczyna.edu.pl

Organizator zastrzega sobie możliwość odwołania wyjazdu.

 

Ogłaszamy konkurs na najlepszego sportowca PZS nr 2 w Pszczynie w kategorii dziewcząt i chłopców w roku szkolnym 2014/15.

Konkurs będzie trwał przez cały rok szkolny, a podsumowanie odbędzie się na zakończenie roku. Zapraszamy wszystkich wybitnych sportowców do udziału w rywalizacji.

REGULAMIN KONKURSU NA NAJLEPSZEGO SPORTOWCA PZS nr 2 W PSZCZYNIE W ROKU SZKOLNYM 2014/15 W KATEGORII DZIEWCZĄT I CHŁOPCÓW

  1. CEL KONKURSU: wyłonienie najlepszych, najwszechstroniejszych sportowców PZS nr 2 P-nie w gronie dziewcząt i chłopców
  2. WARUNKI UCZESTNICTWA: w konkursie mogą wziąć udział tylko uczniowie PZS nr 2 P-nie z wszystkich klas, podsumowanie odbędzie się na koniec roku szkolnego
  3. KRYTERIA UDZIAŁU W KONKURSIE:


1.UDZIAŁ W ZAWODACH SPORTOWYCH jako reprezentant szkoły

Poziom zawodów Punktacja za udział Punktacja za zdobyte miejsce od 1-3
(indywidualnie za mistrzostwo lub drużynowo)
Zawody szkolne 10 I- 5pkt, II- 3pkt, III- 2pkt
Szczebel powiatowy 15 I- 5pkt, II- 3pkt, III- 2pkt
Szczebel rejonowy 20 I- 5pkt, II- 3pkt, III- 2pkt
Szczebel wojewódzki 25 I- 5pkt, II- 3pkt, III- 2pkt
Szczebel ogólnopolski 35 I- 5pkt, II- 3pkt, III- 2pkt
Szczebel międzynarodowy 50 I- 5pkt, II- 3pkt, III- 2pkt

2. PRZYNALEŻNOŚĆ DO KLUBU SPORTOWEGO POTWIERDZONA PRZEZ TRENERA 5 pkt

3. UZYSKANE WYNIKI W NAUCE

ŚREDNIA OCEN PUNKTACJA
Do 3,00 3
Od 3,1-3,5 5
Od 3,6- 4,0 15
Od 4,1- 4,5 20
Od 4,6 ? 5,0 25
Powyżej 5,0 30

4. ILOŚĆ GODZIN NIEUSPRAWIEDLIWIONYCH - każda godzina nieusprawiedliwiona = ?- 1 pkt?

 

Informujemy, że trwa proces rekrutacji w projekcie realizowanym w ramach programu Erasmus+ Akcja kluczowa Mobilność Edukacyjna ? Mobilność osób uczących się i pracowników ?  "Job shadowing-sposobem podnoszenia kompetencji zawodowych współczesnego nauczyciela?

2014-1-PL01-KA101-000658

Projekt finansowany przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji oraz Narodową Fundację Programu Erasmus +.

Lista główna i rezerwowa uczestników zakwalifikowanych do projektu zostanie ogłoszona niezwłocznie po podpisaniu umowy finansowej.

 

LISTA UCZNIÓW KSZTAŁCĄCYCH SIĘ W ZAWODZIE TECHNIK MECHATRONIK ZAKWALIFIKOWANYCH DO UDZIAŁU W PROJEKCIE:

?ROZWIJAMY SWOJE ZAWODOWE SZANSE NA EUROPEJSKIM RYNKU PRACY?

Projekt systemowy "Staże i praktyki zagraniczne dla osób kształcących się i szkolących zawodowo" realizowany w obszarze edukacji w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Priorytet III ? Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.4 ? Otwartość systemu oświaty w kontekście uczenia się przez całe życie, Poddziałanie 3.4.2 ? Upowszechnienie uczenia się przez całe życie jest adresowany do uczniów obecnych klas drugich, kształcących się w zawodzie technik mechatronik. Udział w projekcie daje możliwość zdobyć szlify zawodowe na niemieckim rynku pracy i odbyć praktykę zawodową w Niemczech.

 

Lp. Imię i nazwisko Data urodzenia
1. Patryk Adamus 14.12.1996
2. Patryk Antosz 17.10.1996
3. Tomasz Chodzidło 15.03.1996
4. Adrian Duda 17.03.1996
5. Grzegorz Figura 21.02.1996
6. Adam Grzechnik 2.12.1996
7. Paweł Haratyk 17.04.1996
8. Kamil Hlubek 21.01.1996
9. Błażej Jacek 8.04.1996
10. Andrzej Jałowiczor 3.10.1996
11. Wojciech Janosz 10.05.1996
12. Karol Jurga 12.06.1996
13. Kamil Klaja 15.01.1996
14. Marcin Kajzar 20.05.1996
15. Norbert Kiermasz 10.07.1996
16. Łukasz Klis 19.06.1996
17. Klaudiusz Kołtuński 26.05.1996
18. Dawid Kopala 13.03.1996
19. Benjamin Kurzyca 15.11.1996
20. Bartłomiej Michna 5.01.1996
21. Damian Obracaj 30.03.1996
22. Dawid Pękała 28.04.1996
23. Tobiasz Przybylski 3.08.1996
24. Sebastian Radoń 1.05.1996
25. Wojciech Staroń 21.03.1996
26. Arkadiusz Szkoda 7.04.1996
27. Daniel Wacławik 5.09.1996
28. Piotr Waleczek 5.07.1996
29. Szymon Wawrzyczek 3.01.1996
30. Adam Zawada 26.01.1996

Lista rezerwowa:

Lp. Imię i nazwisko
1. Czysz Łukasz
2. Wojciech Kamil
3. Bury Mateusz
4. Balcarek Wojciech

27 czerwca 2014 roku nadszedł wreszcie wyczekiwany przez wszystkich dzień ? zakończenie roku szkolnego! W odświętnych strojach i wyjątkowo dobrych humorach uczniowie uczestniczyli najpierw w uroczystej akademii, podczas której wręczono nagrody najlepszym spośród nich. Po jej zakończeniu spotkali się jeszcze na moment ze swoimi wychowawcami w salach lekcyjnych, aby już za chwilę wyruszyć na zasłużone wakacje...

Życzymy wszystkim fantastycznych letnich przygód, niezapomnianych wrażeń i ponownego spotkania we wrześniu!

 

 

W dniach 11-13.06.2014 r. uczniowie klas pierwszych mundurowych I LOa i I LOb pod opieką mgr Romana Link oraz mgr Marka Nierząda wzięli udział w 3 DNIOWYM OBOZIE SZKOLENIOWO ? INTEGRACYJNYM SEARCH & RESCUE (SAR, z ang. ?Poszukiwanie i ratunek?).

Celem kursu jest nie tylko nauka pierwszej pomocy (w tym ABC resuscytacji BLS+AED), ale także nabycie umiejętności współpracy w zespołach, podejmowanie szybkich decyzji, wzmocnienie więzi wśród uczestników, a także poznanie elementów topografii i łączności.

Podczas wyjazdu szczególnie emocjonujące były gry terenowe i symulacje medyczne z udziałem samych uczestników m.in. w roli poszkodowanych i ratowników medycznych z wykorzystaniem quada ratunkowego, krótkofalówek, motorówki WOPR, rac sygnalizacyjnych, desek ratunkowych itp. Młodzież nasza z wielkim zaangażowaniem podeszła do powyższych gier, które wyzwoliły wiele pozytywnych emocji. Podczas wyjazdu nie brakowało nam dobrego humoru, a także słonecznej pogody. Wieczorami większość rozśpiewana przy ognisku, raczyła się smaczną kiełbaską, chwaląc jednocześnie wspaniałe obozowe jedzenie.

Całość wyjazdu stała się równocześnie świetną zabawą, uwieńczoną ukończeniem przez wszystkich uczestników 16 godzinnego kursu pierwszej pomocy wraz z otrzymaniem certyfikatu. Na koniec otrzymaliśmy pamiątkowe koszulki z obozu i mini apteczkę oraz zrobiliśmy sobie wspólne zdjęcie. Wiele w/w wrażeń oddaje poniższa galeria zdjęć.

 

Sylwia Beer, uczennica klasy IV Technikum Architektury Krajobrazu z Powiatowego Zespołu Szkół nr 2 im. Karola Miarki, została laureatką tegorocznej XXXVIII Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Rolniczych w bloku: architektura krajobrazu. Sylwia zajęła 5. miejsce w eliminacjach centralnych olimpiady. Pokonała wielu uczestników, biorących udział w rywalizacji, kolejno, na szczeblu szkolnym, okręgowym, a w końcu centralnym. Uczennica wykazała się dużą wiedzą w swojej specjalności, znajomością zagadnień teoretycznych, praktycznymi umiejętnościami oraz odpornością na stres. Finały zawodów odbywały się w Nawojowej, gdzie Sylwia pisała trudny test oraz wykonywała trzy zadania praktyczne - były to zawody trwające cały dzień.

Olimpiada ma bardzo długą tradycję, a obecnie przeżywa renesans. W tegorocznych eliminacjach, w 9 blokach tematycznych: produkcja roślinna, zwierzęca, ogrodnictwo, leśnictwo, architektura krajobrazu i inne, na szczeblu okręgowym i centralnym wzięło udział ponad 2 tys. uczestników. Zdobywcy miejsc 1-3 w poszczególnych blokach tematycznych otrzymują cenne nagrody, a laureaci (Sylwia oczywiście też) wolny wstęp na studia i zwolnienie z egzaminu zawodowego w części teoretycznej.

XIV Szczyt Młodzieży Regionalnego Trójkąta Weimarskiego
17-24 sierpnia 2014 roku, Lens (Francja)

?1914 ? 2014: Tworzenie trwałego pokoju w Europie?

Dom Współpracy Polsko-Niemieckiej oraz Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego serdecznie zapraszają młodych ludzi z województwa śląskiego do wzięcia udziału w XIV Szczycie Młodzieży Regionalnego Trójkąta Weimarskiego, który odbędzie się w dniach 17-24 sierpnia 2014 roku w Lens we Francji. Udział w projekcie jest bezpłatny!

Celem odbywających się co roku spotkań Szczytu Młodzieży Regionalnego Trójkąta Weimarskiego jest umożliwienie młodzieży spotkania z rówieśnikami z krajów Trójkąta, wymiany doświadczeń, a tym samym wzmocnienie postaw dialogu i współpracy młodego pokolenia. W każdym spotkaniu biorą udział 15-osobowe grupy młodych ludzi ? w wieku od 17 do 23 lat z Francji, Niemiec i Polski, którzy mają za sobą pierwsze doświadczenia w działalności na rzecz lokalnej i regionalnej społeczności i są zainteresowani problematyką europejską. Młodzież podczas 7 dniowego pobytu w Lens będzie miała okazję wziąć udział w debatach i spotkaniach z przedstawicielami różnych szczebli władzy samorządowej oraz parlamentarnej, ponadto uczestnicy będą uczestniczyć w szeregu warsztatów tematycznych, aby przygotować się do debat, dyskusji oraz konferencji. W programie przewidziane zostały także atrakcje tj.: wieczory filmowe, wycieczki, spotkania integracyjne etc.

Dzięki udziałowi w Szczycie Młodzieży, który w tym roku poświęcony będzie pokojowi w Europie, młodzi ludzie z województwa śląskiego oraz z pozostałych regionów, będą mieli okazję doświadczyć pozytywnego wpływu wielokulturowego spotkania oraz wymiany własnych spostrzeżeń związanych z tematem XIV Szczytu Młodzieży Regionalnego Trójkąta Weimarskiego. Tegoroczna tematyka nie jest przypadkowa. Rok 2014 jest szczególnym z uwagi na 100-ną rocznicę wybuchu I wojny światowej oraz 75-tą rocznicę wybuchu II wojny światowej. Musimy sobie zadać pytanie jak na przestrzeni 100 lat kształtował się pokój w Europie. Dyskutować będziemy również o bezpieczeństwie Europy i Unii Europejskiej m.in. w kontekście ostatnich wydarzeń na Ukrainie.

Rekrutacja

Do udziału w tegorocznym Szczycie Młodzieży, zapraszamy młode osoby spełniające następujące kryteria:

  • wiek 17-23 lat
  • zainteresowanie problematyką europejską
  • aktywność i zaangażowanie w życie lokalnej społeczności
  • znajomość języka angielskiego

Wszystkich chętnych do wzięcia udziału w Szczycie prosimy o wypełnienie formularza zgłoszeniowego i przesłanie go mailem, faksem bądź pocztą do 30 czerwca 2014 roku

Kontakt: Dom Współpracy Polsko-Niemieckiej, ul. Bojkowska 37, 44-100 Gliwice,

  • Mariusz Rotarski, manager projektu, tel: (32) 461 20 70, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
  • Arkadiusz Żurek, asystent projektu, tel: (32) 461 20 70, email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Szczegółowe informacje na stronie: www.haus.pl

 

W dniu 13 Czerwca 2014 r. uczniowie klasy 2 Loa i 2 Lob pod opieką p. Moniki Kmieć, p. Mirosława Wątroby i p. Beaty Skrzypczyk wybrali się na wycieczkę do Szkoły Policji w Katowicach.

Dni Otwarte szkoły Policyjnej to zawsze mnóstwo wrażeń i przygód. Tak było również tym razem. Program był wyjątkowo atrakcyjny można było obejrzeć pokazy w wykonaniu Grupy Interwencyjnej Służby Więziennej oraz pokaz w wykonaniu 6. batalionu powietrznodesantowego z Gliwic. Swoje pokazy przygotowała też Izba Celna z Katowic, Wojsko, ITD i Straż Pożarna. Uczniowie mogli także zapoznać się z daktyloskopią (badania porównawcze linii papilarnych), a także zobaczyć pokaz samoobrony w wykonaniu policjantów.

 

Ekstremalne przygody przeżyła młodzież liceum mundurowego Powiatowego Zespołu Szkół nr 2 im. Karola Miarki w Pszczynie na obozie kondycyjno-wojskowym w Borowianach.

W dniach od 2 do 6 czerwca uczniowie z klas mundurowych naszej szkoły uczestniczyli w obozie kondycyjno-wojskowym w lasach lublinieckich. Zajęcia prowadzone były przez zawodowych wojskowych z oddziałów specjalnych. Rozpoczynały się pobudką o godzinie 5:50 i zajmowały młodzieży cały dzień, a bywało że trwały również w nocy. Obejmowały całodniowe wyczerpujące ćwiczenia z samoobrony, wszystkich rodzajów taktyki, pierwszej pomocy, łączności oraz ochrony VIP-a. Po zmierzchu dodatkową atrakcją były nocne alarmy z wielokilometrowym marszem, kończącym się noclegiem w lesie pod gołym niebem. Największe wrażenie na uczestnikach zrobiła przeprawa przez rzekę w umundurowaniu. Mimo zmiennej pogody i ekstremalnych warunków wszyscy uczestnicy szczęśliwie, wrócili do domu bogatsi o nowe doświadczenia. Dzięki obozowi poznali granice swoich możliwości fizycznych i psychicznych.

 

Szkoda, że tak szybko minął obóz konny dla niektórych uczniów z klas II LO. Oprócz poznania sprzętu mieszczącego się w siodlarni, sprzątania stadniny, zwiedzania najdalszych zakątków (od bacówki, poprzez Wielką Raczę, co wynosiło około 25 km dziennie), pracy w gospodarstwie agroturystycznym, uczniowie nauczyli się jeździć konno, co było największym sukcesem!

Wcześniej rolnicy z II ZSZ mieli tam warsztaty z produkcji serów. Oprócz nauki była również ciężka praca, która związana była z wyegzekwowaniem dotychczasowej wiedzy uzyskanej z poprzednich warsztatów. Nie zabrakło: tajników pracy na tartaku, przybliżenia historii Wołochów (ich pracy z owcami), pracy z kosą w polu, utrzymania stadniny koni huculskich, znakowania szlaków konnych (od miejscowości Ujsoły na Krawców Wierch aż na Słowację). Jednak produkcja serów była najistotniejsza, szkoda że tylko częściowo mogła być utrwalona na zdjęciach ? z pewnością w naszej pamięci pozostanie na zawsze. By nie zdradzić wszystkich tajników, podamy tylko niektóre szczegóły ? temperatura nie może przekraczać 70 stopni, czas maksymalny to 40 sekund, sól własna sera, wędzenie w bacówce z juhasami przez tydzień w dzień i w nocy!

 

W dniach 29-30 maja br. cztery uczennice klas drugich mundurowych: Patrycja Czerwiński, Zuzanna Gołek, Karolina Nowaczyk oraz Anna Wawrzyczek pod opieką pani Wirginii Fitowskiej brały udział w warsztatach Akcent Junior. Dwudniowe warsztaty odbyły się w miejscowości Dolni Lomna w Czechach.

Zajęcia, w których brali udział uczniowie z Euroregionu Beskidy ze strony polskiej i czeskiej, miały za zadanie przybliżyć kraj sąsiadów, ich język oraz kulturę i pokazać, że mimo iż różnimy się od siebie to jednak jesteśmy bardzo podobni. ;)

Utworzone zostały 4 mieszane drużyny (księstwa) w skład których wchodzili uczniowie z Polski i Czech. Całe dwa dni rywalizacji między drużynami przybliżały uczestników do siebie, a towarzyszyła temu wspaniała zabawa: min. stworzenie flagi księstwa, herbu i ich prezentacja na Festiwalu na Dworze Królowej. Drużyny walczyły w różnych konkurencjach ze stereotypami dotyczącymi zarówno Polaków , jak i Czechów i doskonale się to udało. Okazało się również, że język czeski wcale nie taki obcy, jakby mogło się wydawać na początku i że komunikacja może przebiegać bardzo sprawnie.

Następny wyjazd już w listopadzie, tym razem po stronie polskiej!

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z wyjazdu i krótkiego filmiku z festiwalu na Dworze Królowej! ;)

 

Tej wiosny, jak co roku, kwitnie współpraca zagraniczna między Powiatowym Zespołem Szkół nr 2 w Pszczynie, a szkołami partnerskimi z Niemiec i Portugalii.

W maju przebywała w Pszczynie grupa 12 uczniów z portugalskiej Madery, uczestnicząc w trzytygodniowych praktykach w ramach programu Leonardo da Vinci ?Formar Jovens, Criar Profissionais?. Uczniowie mieli okazję realizować praktyki w Instytucie IPO, w firmach: Gorke, mającym swą siedzibę w Pszczynie oraz Hewalex z Czechowic-Dziedzic, w sklepie Szkiełko przy ulicy Dworcowej w Pszczynie oraz w warsztatach mechaniki pojazdowej Pana Franciszka Bama w Ćwiklicach i Pana Tadeusza Kubisa w Pszczynie.

Wszystkim przedsiębiorstwom serdecznie dziękujemy za umożliwienie przeprowadzenia praktyk, które okazały się bardzo cenne i ciekawe dla uczniów oraz goszczących ich zakładów.

Oprócz pracy nasi goście mieli okazję zapoznać się z polską kulturą, zwyczajami oraz gościnnością. Zwiedzili Pszczynę, Kraków, Wieliczkę, obóz koncentracyjny Auschwitz-Birkenau, kopalnię Srebra w Tarnowskich Górach, kopalnię węgla kamiennego Guido w Zabrzu, elektrownię szczytowo-pompową Żar w Międzybrodziu. Podczas wypadu na małą pętlę beskidzką odwiedzili Cieszyn i Czeski Cieszyn. Duże wrażenie wywarły na nich ogrody Państwa Kapias w Goczałkowicach Zdroju oraz muzeum etnograficzne rodziny Szenderów w Suszcu. Ponadto młodzi ludzie z Portugalii mieli okazję zobaczyć zakład produkcji pieczarek Państwa Polok w Kryrach.

W tym samym czasie w PZS nr 2 przebywała z tygodniową wizytą młodzież z zaprzyjaźnionej szkoły Fachschulzentrum z Freiberga w Saksonii oraz jej opiekun, pan Stefan Kupke.

Pobyt  gości z Niemiec rozpoczął się od integracyjnego ogniska i pieczenia kiełbasek wraz z uczniami portugalskimi i polskimi, a choć deszcz bardzo się starał, nie zdołał popsuć międzynarodowej atmosfery.

Główna część wizyty gości z Niemiec to zapoznanie z organizacją i funkcjonowaniem w Polsce specjalistycznych gospodarstw rolnych i ogrodniczych. Realizując ten plan, uczniowie mieli okazję odwiedzić ogrody Państwa Kapias i gospodarstwo ogrodnicze p. Marka Dzidy w Goczałkowicach  oraz zapoznać się ze stosowanymi tam rozwiązaniami.

Bardzo ciekawa i  inspirująca  dla młodzieży była wizyta w gospodarstwie  rolnym Państwa Klimczyków w Porębie. Niemieccy uczniowie zasypywali właściciela gospodarstwa pytaniami z zakresu produkcji rolniczej i hodowli zwierząt.

Młodzież z Freiberga zwiedziła  Kraków, gdzie korzystając z pięknej tym razem pogody, zobaczyła miasto zarówno spacerując najciekawszymi jego trasami pod okiem przewodnika.

Goście z Freiberga mieli okazję pojechać na Górę Żar i zwiedzić tamtejszą elektrownie szczytowo-pompową oraz skorzystać na miejscu z wielu atrakcji turystycznych.

Podczas pobytu w Polsce, niemieccy uczniowie udali się również do Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau. Nie omieszkali  również  odwiedzić pszczyńskich żubrów, które zrobiły na gościach duże wrażenie.

Uczniowie niemieccy ze szczególnym sentymentem wspominają wizytę w Tyskich Browarach Książęcych, gdzie mieli okazję poznać historię i ciekawostki naszego browarnictwa, w niczym nie ustępującego warzeniu piwa w Niemczech oraz skosztować świeżego tyskiego piwa prosto z tanka.

W ramach integracji z grupą portugalską i polską, rozegrano również kilka towarzyskich przedmundialowych meczy piłki nożnej, które rozbudziły nasze przygaszone nadzieje w przyszłość polskiej piłki. :)

Partnerstwo ze szkołą w Portugalii, Czechach oraz we Włoszech jest młode i zaczyna się rozwijać, natomiast współpraca ze szkołą w Freibergu trwa już od 15 lat. Realizowana jest ona w ramach programów europejskich lub podczas wizyt studyjnych między obiema szkołami, gwarantując zarówno polskim jak i niemieckim uczniom korzyści krajoznawcze, językowe i socjalne, wynikające z możliwości kontaktu z inną kulturą i językiem. Dzięki tego rodzaju wymianom i spotkaniom międzynarodowym uczniowie nabywają nowych doświadczeń zawodowych, uczą się dostrzegać różnice i podobieństwa w podejściu do prowadzenia gospodarstwa w Polsce i w Niemczech. Tegoroczna wizyta była również udana i owocna w ciekawe doświadczenia, za co serdecznie dziękujemy naszym zagranicznym partnerom oraz uczniom naszej szkoły.

 

Uczniowie naszej szkoły 30 maja 2014 r. po raz drugi wystartowali w zawodach sportowo-obronnych ?Sprawni jak kadeci? organizowanych na terenie poligonu GOSz 18 bielskiego batalionu powietrznodesantowego.

Wcześniejsze przygotowania oraz udział w zawodach ?Sprawni jak żołnierze? pozwoliły na wyłonienie 2 drużyn ? damskiej i męskiej, które mimo niesprzyjających warunków pogodowych, znakomicie zaprezentowały Naszą szkołę w Bielsku. Ponad 150 uczniów rywalizowało o cenne nagrody i puchary, m.in. Komendanta Miejskiego Policji w Bielsku-Białej.

Nasze reprezentacje w składzie:

Dziewczęta: Wioletta Mazur ? I LOB, Ewa Pilarz oraz Magdalena Herok ? I LOA

Chłopcy: Radosław Wojciechowski - 2 LOB, Karol Jurga - 2 Tmb oraz Mikołaj Piórko ? I LOB

musiały wykazać się w 4 konkurencjach: rzut granatem do celu, tor sprawności fizycznej, udzielanie I pomocy przedmedycznej oraz strzelanie. Wspaniała postawa, waleczność, przygotowanie fizyczne oraz poziom wiedzy, jaki zaprezentowali pozwolił na wywalczenie drużynie chłopców 2 miejsca w klasyfikacji drużynowej szkół ponadgimnazjalnych. Indywidualnie całe podium należało do Nas.

I miejsce wśród dziewcząt zajęła Wioletta Mazur. W klasyfikacji chłopców Karol Jurga zajął II miejsce, a Radosław Wojciechowski III miejsce.

Serdecznie dziękuję wszystkim startującym oraz rezerwowym, którzy poświęcili czas i włożyli wiele wysiłku we wcześniejsze przygotowania, dzięki czemu udało się osiągnąć sukces w zawodach!!!

 

Uczniowie Powiatowego Zespołu Szkół nr 2 im. Karola Miarki w Pszczynie, Julia Jacek i Mateusz Przybyła zdobyli swoje  mandaty poselskie w ogólnopolskim konkursie o mandat poselski na XX  Jubileuszową Sesję Sejmu Dzieci i Młodzieży. W walce o mandaty pomagali im koledzy z Koła Nauk o Państwie i Prawie. W dniu 30 maja wszyscy członkowie szkolnego koła zainteresowań wyjechali do Warszawy. Jeszcze tego samego dnia zwiedzili Giełdę Papierów Wartościowych, Muzeum Narodowe, Muzeum Wojska Polskiego a następnie Stare Miasto i Zamek Królewski. W sobotę 30 maja uczestniczyli w Pikniku Polskiego Radia i Centrum Nauki Kopernik zorganizowanym na Stadionie Narodowym. W trakcie Pikniku młodzież miała okazję spotkać się min. z Markiem Niedźwiedzkim, Hirkiem Wroną i Arturem Andrusem. A popołudniu nasi Posłowie Julia i Mateusz udali się  na warsztaty zorganizowane przez Kancelarię Sejmu i Centrum Edukacji. Pozostała grupa młodzieży w tym czasie zwiedzała Łazienki Królewskie i Park Ujazdowski. W niedzielę od godziny 8 rano do 14 trwały uroczyste obrady XX Jubileuszowej Sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży w trakcie, których Julia Jacek wystąpiła przed Wysoką Izbą i zaprezentowała swoje poprawki poselskie do Uchwały XX Sesji SDiM. Poseł Mateusz Przybyła zadał pytanie poselskie Pani Wiceminister Edukacji dotyczące małej liczby godzin lekcyjnych wiedzy o społeczeństwie, oraz udzielił krótkiego wywiady dla Polsat News i TVP.

Natomiast pozostali członkowie koła zainteresowań udali się do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, gdzie zasiedli za biurkiem Premiera zobaczyli miejsce pracy Premiera i Rządu od kuchni. Spotkali się także z Panem Premierem Donaldem Tuskiem, Ministrem Spraw Zagranicznych Radosławem Sikorskim, z Panią Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego Leną Kolarską-Bobińską i Krzysztofem Hołowczycem. Uczniowie spotkali się także z pisarką i laureatką Paszportu Polityki Sylwią Chutnik, która udzieliła im obszernego wywiadu do gazetki szkolnej.  Jeszcze tego samego dnia wszyscy zwiedzili Centrum Nauki Kopernik i zobaczyli barwną paradę z okazji Dnia Dziecka na ulicach Warszawy.

W poniedziałkowy poranek zwiedzili Muzeum Powstania Warszawskiego, następnie Grób Nieznanego Żołnierza, a także Mauzoleum Walki i Męczeństwa.

Naszym Posłom Gratulujemy!

Wycieczka była naprawdę intensywna i bardzo udana!

 

W dniu 23 maja 2014 roku klasa I tkg uczestniczyła w innowacyjnych warsztatach, prowadzonych przez p. M. Holewę i p. N. Ruman. Warsztaty prowadzone w przepięknej scenerii parku pszczyńskiego podzielone były na kilka części.

Stres powiązany z humorem ? to samo a jednak inaczej?

Na początku uczniowie wykonali kilka ćwiczeń ruchowych związanych z radzeniem sobie z różnego rodzaju obciążeniami ? rzecz zostaje prześmiana, co uwalnia od konieczności sztampowego ujęcia tematu. Następnie w grupach przeanalizowali naturę stresu, wypisali skorzajenia z sytuacjami stresującymi w szkole oraz w życiu domowym, stworzyli ryciny ukazujące ich wyobrażenia na temat - ?Stres ma wielkie oczy?. Na kilka minut zamienili się w aktorów, by odegrać scenki ukazujące szczęśliwe zakończenie stresujących wydarzeń. Te części ukazywały radzenie sobie ze stresem w oparciu o emocje, a przy takim radzeniu sobie konieczne jest zawsze ponowne ocenienie zaistniałej sytuacji i poszukiwanie jej pozytywnych stron!

W kolejnej części sprawdzili swoją równowagę...

Joga na stres!

Joga oznacza zjednoczenie umysłu, ciała i ducha. Choć jest dyscypliną rozwoju duchowego, to korzystnie wpływa na radzenie sobie ze stresem i zdrowiem. Praktykując jogę obnieżasz poziom stresu, obniżasz ciśnienie krwi, redukujesz złość i napięcie mięśniowe, uelastyczniasz ciało, poprawiasz kondycję, spowalniasz procesy starzenia(!!!)

Ile włożymy w siebie podczas praktyk jogi, tyle samo lub więcej otrzymamy w zamian!

Na zakończenie uczniowie przygotowali odstresowujący piknik...

Dieta na stres!

?Zdrowe odżywianie ? sposobem, by utrzymać nerwy na wodzy?

W okresie kiedy towarzyszy nam natłok pracy i nerwowe sytuacje, nie zapominajmy odżywiać się regularnie i zdrowo, a jednocześnie tak, aby wspomagać pamięć oraz nie tracić sił i energii. Jakie produkty powinny znaleźć się w jadłospisie?

Dieta bogata w witaminy

  • witamina B1 ? mleko, kasza;
  • witamina B2 ? warzywa (brokuły, kapusta);
  • witamina B5 ? fasola, soja, soczewica, ciecierzyca, bób;
  • witamina B6 ? mięso i ryby;
  • witamina C ? owoce cytrusowe, truskawki, papryka, pomidory;
  • magnez ? kakao, orzechy, fasola, płatki owsiane, kiełki;
  • węglowodany złożone ? ziarna zbóż, pieczywo pełnoziarniste, pieczywo razowe, kasza gryczana, pęczak;
  • białko ? chude mleko i jego przetwory, chude gatunki mięs i ryb.

Dieta bogata w świeże warzywa i owoce

Można dodawać różnorodne zioła i przyprawy. Należy wypić co najmniej 2 litry wody mineralnej. Dobrym rozwiązaniem są świeżo wyciskane soki z zielonych warzyw. Herbaty ziołowe (mięta, melisa) mają działanie uspokajające, wyciszające i odprężające. W chwilalch rozdrażnienia można schrupać świeżą marchew, kalarepę, rzodkiew, ogórka, paprykę. Poleca się również suszone owoce: morele, śliwki, rodzynki, żurawinę, a także orzechy, pestki dyni i słonecznika, zamiast słodyczy ? batony musli.

?Stresu nie da się całkowicie wyeliminować, ale pamiętajmy że samopoczucie i kondycja zależą tylko i wyłącznie od nas?.

Zagłębianie się uczniów w naukowe ujęcie tematu w panującej atmosferze świetnej zabawy, przyczyniło się do budowania kolejnych kompetencji w sytuacjach stresujących. Problem stresu rozważany w takich perspektywach nabiera innego znaczenia!