W dniach 11-13.06.2014 r. uczniowie klas pierwszych mundurowych I LOa i I LOb pod opieką mgr Romana Link oraz mgr Marka Nierząda wzięli udział w 3 DNIOWYM OBOZIE SZKOLENIOWO ? INTEGRACYJNYM SEARCH & RESCUE (SAR, z ang. ?Poszukiwanie i ratunek?).

Celem kursu jest nie tylko nauka pierwszej pomocy (w tym ABC resuscytacji BLS+AED), ale także nabycie umiejętności współpracy w zespołach, podejmowanie szybkich decyzji, wzmocnienie więzi wśród uczestników, a także poznanie elementów topografii i łączności.

Podczas wyjazdu szczególnie emocjonujące były gry terenowe i symulacje medyczne z udziałem samych uczestników m.in. w roli poszkodowanych i ratowników medycznych z wykorzystaniem quada ratunkowego, krótkofalówek, motorówki WOPR, rac sygnalizacyjnych, desek ratunkowych itp. Młodzież nasza z wielkim zaangażowaniem podeszła do powyższych gier, które wyzwoliły wiele pozytywnych emocji. Podczas wyjazdu nie brakowało nam dobrego humoru, a także słonecznej pogody. Wieczorami większość rozśpiewana przy ognisku, raczyła się smaczną kiełbaską, chwaląc jednocześnie wspaniałe obozowe jedzenie.

Całość wyjazdu stała się równocześnie świetną zabawą, uwieńczoną ukończeniem przez wszystkich uczestników 16 godzinnego kursu pierwszej pomocy wraz z otrzymaniem certyfikatu. Na koniec otrzymaliśmy pamiątkowe koszulki z obozu i mini apteczkę oraz zrobiliśmy sobie wspólne zdjęcie. Wiele w/w wrażeń oddaje poniższa galeria zdjęć.

 

Sylwia Beer, uczennica klasy IV Technikum Architektury Krajobrazu z Powiatowego Zespołu Szkół nr 2 im. Karola Miarki, została laureatką tegorocznej XXXVIII Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Rolniczych w bloku: architektura krajobrazu. Sylwia zajęła 5. miejsce w eliminacjach centralnych olimpiady. Pokonała wielu uczestników, biorących udział w rywalizacji, kolejno, na szczeblu szkolnym, okręgowym, a w końcu centralnym. Uczennica wykazała się dużą wiedzą w swojej specjalności, znajomością zagadnień teoretycznych, praktycznymi umiejętnościami oraz odpornością na stres. Finały zawodów odbywały się w Nawojowej, gdzie Sylwia pisała trudny test oraz wykonywała trzy zadania praktyczne - były to zawody trwające cały dzień.

Olimpiada ma bardzo długą tradycję, a obecnie przeżywa renesans. W tegorocznych eliminacjach, w 9 blokach tematycznych: produkcja roślinna, zwierzęca, ogrodnictwo, leśnictwo, architektura krajobrazu i inne, na szczeblu okręgowym i centralnym wzięło udział ponad 2 tys. uczestników. Zdobywcy miejsc 1-3 w poszczególnych blokach tematycznych otrzymują cenne nagrody, a laureaci (Sylwia oczywiście też) wolny wstęp na studia i zwolnienie z egzaminu zawodowego w części teoretycznej.

XIV Szczyt Młodzieży Regionalnego Trójkąta Weimarskiego
17-24 sierpnia 2014 roku, Lens (Francja)

?1914 ? 2014: Tworzenie trwałego pokoju w Europie?

Dom Współpracy Polsko-Niemieckiej oraz Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego serdecznie zapraszają młodych ludzi z województwa śląskiego do wzięcia udziału w XIV Szczycie Młodzieży Regionalnego Trójkąta Weimarskiego, który odbędzie się w dniach 17-24 sierpnia 2014 roku w Lens we Francji. Udział w projekcie jest bezpłatny!

Celem odbywających się co roku spotkań Szczytu Młodzieży Regionalnego Trójkąta Weimarskiego jest umożliwienie młodzieży spotkania z rówieśnikami z krajów Trójkąta, wymiany doświadczeń, a tym samym wzmocnienie postaw dialogu i współpracy młodego pokolenia. W każdym spotkaniu biorą udział 15-osobowe grupy młodych ludzi ? w wieku od 17 do 23 lat z Francji, Niemiec i Polski, którzy mają za sobą pierwsze doświadczenia w działalności na rzecz lokalnej i regionalnej społeczności i są zainteresowani problematyką europejską. Młodzież podczas 7 dniowego pobytu w Lens będzie miała okazję wziąć udział w debatach i spotkaniach z przedstawicielami różnych szczebli władzy samorządowej oraz parlamentarnej, ponadto uczestnicy będą uczestniczyć w szeregu warsztatów tematycznych, aby przygotować się do debat, dyskusji oraz konferencji. W programie przewidziane zostały także atrakcje tj.: wieczory filmowe, wycieczki, spotkania integracyjne etc.

Dzięki udziałowi w Szczycie Młodzieży, który w tym roku poświęcony będzie pokojowi w Europie, młodzi ludzie z województwa śląskiego oraz z pozostałych regionów, będą mieli okazję doświadczyć pozytywnego wpływu wielokulturowego spotkania oraz wymiany własnych spostrzeżeń związanych z tematem XIV Szczytu Młodzieży Regionalnego Trójkąta Weimarskiego. Tegoroczna tematyka nie jest przypadkowa. Rok 2014 jest szczególnym z uwagi na 100-ną rocznicę wybuchu I wojny światowej oraz 75-tą rocznicę wybuchu II wojny światowej. Musimy sobie zadać pytanie jak na przestrzeni 100 lat kształtował się pokój w Europie. Dyskutować będziemy również o bezpieczeństwie Europy i Unii Europejskiej m.in. w kontekście ostatnich wydarzeń na Ukrainie.

Rekrutacja

Do udziału w tegorocznym Szczycie Młodzieży, zapraszamy młode osoby spełniające następujące kryteria:

  • wiek 17-23 lat
  • zainteresowanie problematyką europejską
  • aktywność i zaangażowanie w życie lokalnej społeczności
  • znajomość języka angielskiego

Wszystkich chętnych do wzięcia udziału w Szczycie prosimy o wypełnienie formularza zgłoszeniowego i przesłanie go mailem, faksem bądź pocztą do 30 czerwca 2014 roku

Kontakt: Dom Współpracy Polsko-Niemieckiej, ul. Bojkowska 37, 44-100 Gliwice,

  • Mariusz Rotarski, manager projektu, tel: (32) 461 20 70, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
  • Arkadiusz Żurek, asystent projektu, tel: (32) 461 20 70, email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Szczegółowe informacje na stronie: www.haus.pl

 

W dniu 13 Czerwca 2014 r. uczniowie klasy 2 Loa i 2 Lob pod opieką p. Moniki Kmieć, p. Mirosława Wątroby i p. Beaty Skrzypczyk wybrali się na wycieczkę do Szkoły Policji w Katowicach.

Dni Otwarte szkoły Policyjnej to zawsze mnóstwo wrażeń i przygód. Tak było również tym razem. Program był wyjątkowo atrakcyjny można było obejrzeć pokazy w wykonaniu Grupy Interwencyjnej Służby Więziennej oraz pokaz w wykonaniu 6. batalionu powietrznodesantowego z Gliwic. Swoje pokazy przygotowała też Izba Celna z Katowic, Wojsko, ITD i Straż Pożarna. Uczniowie mogli także zapoznać się z daktyloskopią (badania porównawcze linii papilarnych), a także zobaczyć pokaz samoobrony w wykonaniu policjantów.

 

Ekstremalne przygody przeżyła młodzież liceum mundurowego Powiatowego Zespołu Szkół nr 2 im. Karola Miarki w Pszczynie na obozie kondycyjno-wojskowym w Borowianach.

W dniach od 2 do 6 czerwca uczniowie z klas mundurowych naszej szkoły uczestniczyli w obozie kondycyjno-wojskowym w lasach lublinieckich. Zajęcia prowadzone były przez zawodowych wojskowych z oddziałów specjalnych. Rozpoczynały się pobudką o godzinie 5:50 i zajmowały młodzieży cały dzień, a bywało że trwały również w nocy. Obejmowały całodniowe wyczerpujące ćwiczenia z samoobrony, wszystkich rodzajów taktyki, pierwszej pomocy, łączności oraz ochrony VIP-a. Po zmierzchu dodatkową atrakcją były nocne alarmy z wielokilometrowym marszem, kończącym się noclegiem w lesie pod gołym niebem. Największe wrażenie na uczestnikach zrobiła przeprawa przez rzekę w umundurowaniu. Mimo zmiennej pogody i ekstremalnych warunków wszyscy uczestnicy szczęśliwie, wrócili do domu bogatsi o nowe doświadczenia. Dzięki obozowi poznali granice swoich możliwości fizycznych i psychicznych.

 

Szkoda, że tak szybko minął obóz konny dla niektórych uczniów z klas II LO. Oprócz poznania sprzętu mieszczącego się w siodlarni, sprzątania stadniny, zwiedzania najdalszych zakątków (od bacówki, poprzez Wielką Raczę, co wynosiło około 25 km dziennie), pracy w gospodarstwie agroturystycznym, uczniowie nauczyli się jeździć konno, co było największym sukcesem!

Wcześniej rolnicy z II ZSZ mieli tam warsztaty z produkcji serów. Oprócz nauki była również ciężka praca, która związana była z wyegzekwowaniem dotychczasowej wiedzy uzyskanej z poprzednich warsztatów. Nie zabrakło: tajników pracy na tartaku, przybliżenia historii Wołochów (ich pracy z owcami), pracy z kosą w polu, utrzymania stadniny koni huculskich, znakowania szlaków konnych (od miejscowości Ujsoły na Krawców Wierch aż na Słowację). Jednak produkcja serów była najistotniejsza, szkoda że tylko częściowo mogła być utrwalona na zdjęciach ? z pewnością w naszej pamięci pozostanie na zawsze. By nie zdradzić wszystkich tajników, podamy tylko niektóre szczegóły ? temperatura nie może przekraczać 70 stopni, czas maksymalny to 40 sekund, sól własna sera, wędzenie w bacówce z juhasami przez tydzień w dzień i w nocy!

 

W dniach 29-30 maja br. cztery uczennice klas drugich mundurowych: Patrycja Czerwiński, Zuzanna Gołek, Karolina Nowaczyk oraz Anna Wawrzyczek pod opieką pani Wirginii Fitowskiej brały udział w warsztatach Akcent Junior. Dwudniowe warsztaty odbyły się w miejscowości Dolni Lomna w Czechach.

Zajęcia, w których brali udział uczniowie z Euroregionu Beskidy ze strony polskiej i czeskiej, miały za zadanie przybliżyć kraj sąsiadów, ich język oraz kulturę i pokazać, że mimo iż różnimy się od siebie to jednak jesteśmy bardzo podobni. ;)

Utworzone zostały 4 mieszane drużyny (księstwa) w skład których wchodzili uczniowie z Polski i Czech. Całe dwa dni rywalizacji między drużynami przybliżały uczestników do siebie, a towarzyszyła temu wspaniała zabawa: min. stworzenie flagi księstwa, herbu i ich prezentacja na Festiwalu na Dworze Królowej. Drużyny walczyły w różnych konkurencjach ze stereotypami dotyczącymi zarówno Polaków , jak i Czechów i doskonale się to udało. Okazało się również, że język czeski wcale nie taki obcy, jakby mogło się wydawać na początku i że komunikacja może przebiegać bardzo sprawnie.

Następny wyjazd już w listopadzie, tym razem po stronie polskiej!

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z wyjazdu i krótkiego filmiku z festiwalu na Dworze Królowej! ;)

 

Tej wiosny, jak co roku, kwitnie współpraca zagraniczna między Powiatowym Zespołem Szkół nr 2 w Pszczynie, a szkołami partnerskimi z Niemiec i Portugalii.

W maju przebywała w Pszczynie grupa 12 uczniów z portugalskiej Madery, uczestnicząc w trzytygodniowych praktykach w ramach programu Leonardo da Vinci ?Formar Jovens, Criar Profissionais?. Uczniowie mieli okazję realizować praktyki w Instytucie IPO, w firmach: Gorke, mającym swą siedzibę w Pszczynie oraz Hewalex z Czechowic-Dziedzic, w sklepie Szkiełko przy ulicy Dworcowej w Pszczynie oraz w warsztatach mechaniki pojazdowej Pana Franciszka Bama w Ćwiklicach i Pana Tadeusza Kubisa w Pszczynie.

Wszystkim przedsiębiorstwom serdecznie dziękujemy za umożliwienie przeprowadzenia praktyk, które okazały się bardzo cenne i ciekawe dla uczniów oraz goszczących ich zakładów.

Oprócz pracy nasi goście mieli okazję zapoznać się z polską kulturą, zwyczajami oraz gościnnością. Zwiedzili Pszczynę, Kraków, Wieliczkę, obóz koncentracyjny Auschwitz-Birkenau, kopalnię Srebra w Tarnowskich Górach, kopalnię węgla kamiennego Guido w Zabrzu, elektrownię szczytowo-pompową Żar w Międzybrodziu. Podczas wypadu na małą pętlę beskidzką odwiedzili Cieszyn i Czeski Cieszyn. Duże wrażenie wywarły na nich ogrody Państwa Kapias w Goczałkowicach Zdroju oraz muzeum etnograficzne rodziny Szenderów w Suszcu. Ponadto młodzi ludzie z Portugalii mieli okazję zobaczyć zakład produkcji pieczarek Państwa Polok w Kryrach.

W tym samym czasie w PZS nr 2 przebywała z tygodniową wizytą młodzież z zaprzyjaźnionej szkoły Fachschulzentrum z Freiberga w Saksonii oraz jej opiekun, pan Stefan Kupke.

Pobyt  gości z Niemiec rozpoczął się od integracyjnego ogniska i pieczenia kiełbasek wraz z uczniami portugalskimi i polskimi, a choć deszcz bardzo się starał, nie zdołał popsuć międzynarodowej atmosfery.

Główna część wizyty gości z Niemiec to zapoznanie z organizacją i funkcjonowaniem w Polsce specjalistycznych gospodarstw rolnych i ogrodniczych. Realizując ten plan, uczniowie mieli okazję odwiedzić ogrody Państwa Kapias i gospodarstwo ogrodnicze p. Marka Dzidy w Goczałkowicach  oraz zapoznać się ze stosowanymi tam rozwiązaniami.

Bardzo ciekawa i  inspirująca  dla młodzieży była wizyta w gospodarstwie  rolnym Państwa Klimczyków w Porębie. Niemieccy uczniowie zasypywali właściciela gospodarstwa pytaniami z zakresu produkcji rolniczej i hodowli zwierząt.

Młodzież z Freiberga zwiedziła  Kraków, gdzie korzystając z pięknej tym razem pogody, zobaczyła miasto zarówno spacerując najciekawszymi jego trasami pod okiem przewodnika.

Goście z Freiberga mieli okazję pojechać na Górę Żar i zwiedzić tamtejszą elektrownie szczytowo-pompową oraz skorzystać na miejscu z wielu atrakcji turystycznych.

Podczas pobytu w Polsce, niemieccy uczniowie udali się również do Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau. Nie omieszkali  również  odwiedzić pszczyńskich żubrów, które zrobiły na gościach duże wrażenie.

Uczniowie niemieccy ze szczególnym sentymentem wspominają wizytę w Tyskich Browarach Książęcych, gdzie mieli okazję poznać historię i ciekawostki naszego browarnictwa, w niczym nie ustępującego warzeniu piwa w Niemczech oraz skosztować świeżego tyskiego piwa prosto z tanka.

W ramach integracji z grupą portugalską i polską, rozegrano również kilka towarzyskich przedmundialowych meczy piłki nożnej, które rozbudziły nasze przygaszone nadzieje w przyszłość polskiej piłki. :)

Partnerstwo ze szkołą w Portugalii, Czechach oraz we Włoszech jest młode i zaczyna się rozwijać, natomiast współpraca ze szkołą w Freibergu trwa już od 15 lat. Realizowana jest ona w ramach programów europejskich lub podczas wizyt studyjnych między obiema szkołami, gwarantując zarówno polskim jak i niemieckim uczniom korzyści krajoznawcze, językowe i socjalne, wynikające z możliwości kontaktu z inną kulturą i językiem. Dzięki tego rodzaju wymianom i spotkaniom międzynarodowym uczniowie nabywają nowych doświadczeń zawodowych, uczą się dostrzegać różnice i podobieństwa w podejściu do prowadzenia gospodarstwa w Polsce i w Niemczech. Tegoroczna wizyta była również udana i owocna w ciekawe doświadczenia, za co serdecznie dziękujemy naszym zagranicznym partnerom oraz uczniom naszej szkoły.

 

Uczniowie naszej szkoły 30 maja 2014 r. po raz drugi wystartowali w zawodach sportowo-obronnych ?Sprawni jak kadeci? organizowanych na terenie poligonu GOSz 18 bielskiego batalionu powietrznodesantowego.

Wcześniejsze przygotowania oraz udział w zawodach ?Sprawni jak żołnierze? pozwoliły na wyłonienie 2 drużyn ? damskiej i męskiej, które mimo niesprzyjających warunków pogodowych, znakomicie zaprezentowały Naszą szkołę w Bielsku. Ponad 150 uczniów rywalizowało o cenne nagrody i puchary, m.in. Komendanta Miejskiego Policji w Bielsku-Białej.

Nasze reprezentacje w składzie:

Dziewczęta: Wioletta Mazur ? I LOB, Ewa Pilarz oraz Magdalena Herok ? I LOA

Chłopcy: Radosław Wojciechowski - 2 LOB, Karol Jurga - 2 Tmb oraz Mikołaj Piórko ? I LOB

musiały wykazać się w 4 konkurencjach: rzut granatem do celu, tor sprawności fizycznej, udzielanie I pomocy przedmedycznej oraz strzelanie. Wspaniała postawa, waleczność, przygotowanie fizyczne oraz poziom wiedzy, jaki zaprezentowali pozwolił na wywalczenie drużynie chłopców 2 miejsca w klasyfikacji drużynowej szkół ponadgimnazjalnych. Indywidualnie całe podium należało do Nas.

I miejsce wśród dziewcząt zajęła Wioletta Mazur. W klasyfikacji chłopców Karol Jurga zajął II miejsce, a Radosław Wojciechowski III miejsce.

Serdecznie dziękuję wszystkim startującym oraz rezerwowym, którzy poświęcili czas i włożyli wiele wysiłku we wcześniejsze przygotowania, dzięki czemu udało się osiągnąć sukces w zawodach!!!

 

Uczniowie Powiatowego Zespołu Szkół nr 2 im. Karola Miarki w Pszczynie, Julia Jacek i Mateusz Przybyła zdobyli swoje  mandaty poselskie w ogólnopolskim konkursie o mandat poselski na XX  Jubileuszową Sesję Sejmu Dzieci i Młodzieży. W walce o mandaty pomagali im koledzy z Koła Nauk o Państwie i Prawie. W dniu 30 maja wszyscy członkowie szkolnego koła zainteresowań wyjechali do Warszawy. Jeszcze tego samego dnia zwiedzili Giełdę Papierów Wartościowych, Muzeum Narodowe, Muzeum Wojska Polskiego a następnie Stare Miasto i Zamek Królewski. W sobotę 30 maja uczestniczyli w Pikniku Polskiego Radia i Centrum Nauki Kopernik zorganizowanym na Stadionie Narodowym. W trakcie Pikniku młodzież miała okazję spotkać się min. z Markiem Niedźwiedzkim, Hirkiem Wroną i Arturem Andrusem. A popołudniu nasi Posłowie Julia i Mateusz udali się  na warsztaty zorganizowane przez Kancelarię Sejmu i Centrum Edukacji. Pozostała grupa młodzieży w tym czasie zwiedzała Łazienki Królewskie i Park Ujazdowski. W niedzielę od godziny 8 rano do 14 trwały uroczyste obrady XX Jubileuszowej Sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży w trakcie, których Julia Jacek wystąpiła przed Wysoką Izbą i zaprezentowała swoje poprawki poselskie do Uchwały XX Sesji SDiM. Poseł Mateusz Przybyła zadał pytanie poselskie Pani Wiceminister Edukacji dotyczące małej liczby godzin lekcyjnych wiedzy o społeczeństwie, oraz udzielił krótkiego wywiady dla Polsat News i TVP.

Natomiast pozostali członkowie koła zainteresowań udali się do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, gdzie zasiedli za biurkiem Premiera zobaczyli miejsce pracy Premiera i Rządu od kuchni. Spotkali się także z Panem Premierem Donaldem Tuskiem, Ministrem Spraw Zagranicznych Radosławem Sikorskim, z Panią Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego Leną Kolarską-Bobińską i Krzysztofem Hołowczycem. Uczniowie spotkali się także z pisarką i laureatką Paszportu Polityki Sylwią Chutnik, która udzieliła im obszernego wywiadu do gazetki szkolnej.  Jeszcze tego samego dnia wszyscy zwiedzili Centrum Nauki Kopernik i zobaczyli barwną paradę z okazji Dnia Dziecka na ulicach Warszawy.

W poniedziałkowy poranek zwiedzili Muzeum Powstania Warszawskiego, następnie Grób Nieznanego Żołnierza, a także Mauzoleum Walki i Męczeństwa.

Naszym Posłom Gratulujemy!

Wycieczka była naprawdę intensywna i bardzo udana!

 

W dniu 23 maja 2014 roku klasa I tkg uczestniczyła w innowacyjnych warsztatach, prowadzonych przez p. M. Holewę i p. N. Ruman. Warsztaty prowadzone w przepięknej scenerii parku pszczyńskiego podzielone były na kilka części.

Stres powiązany z humorem ? to samo a jednak inaczej?

Na początku uczniowie wykonali kilka ćwiczeń ruchowych związanych z radzeniem sobie z różnego rodzaju obciążeniami ? rzecz zostaje prześmiana, co uwalnia od konieczności sztampowego ujęcia tematu. Następnie w grupach przeanalizowali naturę stresu, wypisali skorzajenia z sytuacjami stresującymi w szkole oraz w życiu domowym, stworzyli ryciny ukazujące ich wyobrażenia na temat - ?Stres ma wielkie oczy?. Na kilka minut zamienili się w aktorów, by odegrać scenki ukazujące szczęśliwe zakończenie stresujących wydarzeń. Te części ukazywały radzenie sobie ze stresem w oparciu o emocje, a przy takim radzeniu sobie konieczne jest zawsze ponowne ocenienie zaistniałej sytuacji i poszukiwanie jej pozytywnych stron!

W kolejnej części sprawdzili swoją równowagę...

Joga na stres!

Joga oznacza zjednoczenie umysłu, ciała i ducha. Choć jest dyscypliną rozwoju duchowego, to korzystnie wpływa na radzenie sobie ze stresem i zdrowiem. Praktykując jogę obnieżasz poziom stresu, obniżasz ciśnienie krwi, redukujesz złość i napięcie mięśniowe, uelastyczniasz ciało, poprawiasz kondycję, spowalniasz procesy starzenia(!!!)

Ile włożymy w siebie podczas praktyk jogi, tyle samo lub więcej otrzymamy w zamian!

Na zakończenie uczniowie przygotowali odstresowujący piknik...

Dieta na stres!

?Zdrowe odżywianie ? sposobem, by utrzymać nerwy na wodzy?

W okresie kiedy towarzyszy nam natłok pracy i nerwowe sytuacje, nie zapominajmy odżywiać się regularnie i zdrowo, a jednocześnie tak, aby wspomagać pamięć oraz nie tracić sił i energii. Jakie produkty powinny znaleźć się w jadłospisie?

Dieta bogata w witaminy

  • witamina B1 ? mleko, kasza;
  • witamina B2 ? warzywa (brokuły, kapusta);
  • witamina B5 ? fasola, soja, soczewica, ciecierzyca, bób;
  • witamina B6 ? mięso i ryby;
  • witamina C ? owoce cytrusowe, truskawki, papryka, pomidory;
  • magnez ? kakao, orzechy, fasola, płatki owsiane, kiełki;
  • węglowodany złożone ? ziarna zbóż, pieczywo pełnoziarniste, pieczywo razowe, kasza gryczana, pęczak;
  • białko ? chude mleko i jego przetwory, chude gatunki mięs i ryb.

Dieta bogata w świeże warzywa i owoce

Można dodawać różnorodne zioła i przyprawy. Należy wypić co najmniej 2 litry wody mineralnej. Dobrym rozwiązaniem są świeżo wyciskane soki z zielonych warzyw. Herbaty ziołowe (mięta, melisa) mają działanie uspokajające, wyciszające i odprężające. W chwilalch rozdrażnienia można schrupać świeżą marchew, kalarepę, rzodkiew, ogórka, paprykę. Poleca się również suszone owoce: morele, śliwki, rodzynki, żurawinę, a także orzechy, pestki dyni i słonecznika, zamiast słodyczy ? batony musli.

?Stresu nie da się całkowicie wyeliminować, ale pamiętajmy że samopoczucie i kondycja zależą tylko i wyłącznie od nas?.

Zagłębianie się uczniów w naukowe ujęcie tematu w panującej atmosferze świetnej zabawy, przyczyniło się do budowania kolejnych kompetencji w sytuacjach stresujących. Problem stresu rozważany w takich perspektywach nabiera innego znaczenia!

 

Uczniowie 3 klasy Technikum Hotelarskiego w Powiatowym Zespole Szkół Nr 2 w Pszczynie przebywają na 4 tygodniowej praktyce zawodowej we Włoszech, w Rimini. Praktyka zagraniczna jest możliwa dzięki unijnemu projektowi pt: "Rozwijamy swoje zawodowe szanse na europejskim rynku pracy". Projekt jest realizowany przez FRSE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego - Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na zasadach Programu Leonardo da Vinci, będącego częścią Programu Uczenie się przez całe życie. Na miejscu zajmuje się nami agencja Sistema Turismo, której pracownicy dokładają wszelkich starań by nasz pobyt był jak najprzyjemniejszy.

 

Właśnie mija połowa naszego pobytu, więc czas na pierwsze podsumowania.

Pierwszy tydzień minął nam bardzo szybko ? wszyscy byliśmy podekscytowani nowym miejscem, jedzeniem, językiem, ludźmi, którzy okazali się bardzo mili i zawsze uśmiechnięci. Każdy z nas poznał swoje miejsce praktyk oraz swojego opiekuna w hotelu, a także swoje codzienne zadania i godziny pracy. Jako że pracujemy w sektorze turystycznym, godziny pracy są różne, uzależnione od potrzeb gości hotelowych. Część z nas pracuje przy obsłudze gości w restauracji, część w kuchni, a jeszcze inni w dziale house keeping. Pomimo początkowych trudności, zwłaszcza językowych, szybko oswoiliśmy się z nowym miejscem pracy i każdy z ochotą zabrał się do swoich zadań.

Oprócz codziennej pracy, mamy też czas na przyjemności. Po południu, gdy pogoda dopisuje, odpoczywamy na plaży i delektujemy się gorącym piaskiem i ciepłą wodą. Nasze miasto - Rimini, zdążyliśmy już poznać jak własną kieszeń i każdy z nas już wie, gdzie jest starówka, gdzie zabytkowy Łuk Augusta, zamek Sismondo, most Tyberiusza, gdzie port, gdzie najlepsze lody i kawa. Dowiedzieliśmy się też, że Rimini to miasto Federico Felliniego i zobaczyliśmy najważniejsze miejsca z nim związane.

Mieliśmy też okazję udać się na dwie całodniowe wycieczki. Pierwsza z nich była do stolicy Toskanii ? Florencji, miasta Leonarda Da Vinci i Michała Anioła; miasta pełnego zabytków, gdzie ducha przeszłości czuć na każdym kroku. Zwiedziliśmy jedne z ważniejszych muzeów, czyli Palazzo Pitti, który był siedzibą władców Florencji Medyceuszy, a w którym obecnie znajdują się muzea i przepiękny ogród Giardino di Boboli oraz Palazzo Vecchio, siedzibę władz miasta. Następnie przeszliśmy dziedzińcem sąsiadującego Palazzo degli Uffizi ze słynną galerią sztuki i mostem Ponte Vecchio, słynnym mostem nad rzeką Arno, który powstał na fundamentach starożytnego mostu rzymskiego i mostu średniowiecznego. Zwiedziliśmy także zabytek numer jeden we Florencji, czyli katedrę Santa Maria del Fiore, z największą ceglaną kopułą na świecie.

Druga wycieczka była jeszcze bardziej emocjonująca, gdyż udaliśmy się do miasta słynącego ze swojego romantycznego charakteru i znanego przede wszystkim z gondoli, karnawału i zabawy ? do Wenecji. Najpierw autobusem, potem promem, dotarliśmy w końcu na Plac Świętego Marka, niegdyś centrum polityczne państwa, by zobaczyć tam przepiękną Bazylikę Świętego Marka; Pałac Dożów, dawną siedzibę władz Republiki wraz z Mostem Westchnień; dwie XII-wieczne kolumny ? jedną z symbolem Wenecji lwem trzymającym pod nogami Ewangelię Św. Marka, a drugą z figurą Św. Teodora, pierwszego patrona miasta; oraz wspiąć się (windą) na Kampanilę, czyli dzwonnicę, z której rozpościera się fantastyczny widok na całą okolicę.

Czas mija nam tutaj we Włoszech bardzo szybko i dość przyjemnie, pomimo codziennych obowiązków. Cały czas jesteśmy pełni entuzjazmu i czekamy na kolejne wyzwania.

Zapraszamy na naszego bloga http://lost-in-rimini.blog.pl/

Pozdrawiamy wszystkich!

 

W dniu 21.05.2014 odbyła się wycieczka górska. Grupa osób mieszkających w internacie pod opieką mgr Joanny Nadgórskiej i mgr Iwony Otremby pojechała do Ustronia, by mile na łonie natury spędzić czas na świeżym powietrzu. Nasza wędrówka rozpoczęła się ze stacji kolejowej w Ustroniu. Przeszliśmy 1000.m w górę, po czym na zainteresowanych czekał tor saneczkowy o długości 710.m oraz wieża widokowa, z której można było podziwiać widoki 3 państw Czech, Słowacji, Polski. Pogoda która nam towarzyszyła pozwoliła na odpoczęcie na polanie. Późnym wieczorem zadowoleni wróciliśmy szczęśliwie do Internatu.

 

W związku z otwarciem nowego zawodu o profilu technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej grupa nauczycieli z naszej szkoły bierze udział w warsztatach dotyczących odnawialnych źródeł energii w okolicach Rypina w województwie kujawsko-pomorskim. Zajęcia odbywają się w firmach, które różnymi metodami produkują tak zwaną zieloną energię. Między innymi nauczyciele poznają zasadę działania turbin wiatrowych, biogazowni, pomp ciepła, ogniw fotowoltaicznych. Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

 

Fotorelacja z warsztatów ceramicznych w Centrum Działań Twórczych w Bielsku-Białej.

W miniony czwartek klasa 3 kierunku technik organizacji reklamy brała udział w warsztatach ceramicznych organizowanych przez CENTRUM DZIAŁAŃ TWÓRCZYCH w Bielsku-Białej. Pod okiem mistrzów: Małgorzaty i Jerzego Antkiewiczów, uczniowie projektowali i wykonywali dla naszej szkoły gadżety reklamowe w postaci kubka, kufla lub wazonu. W projektowane prace należało wkomponować logo Powiatowego Zespołu Szkół nr 2 w Pszczynie. Efekty prac zobaczymy za tydzień, gdyż tyle czasu zajmuje proces schnięcia oraz wypalania gliny.

Uczniowie odwiedzili także znajdujący się w Bystrej dom rodzinny JULIANA FAŁATA*, gdzie zapoznali się z działalnością artystyczną tego wybitnego malarza. Poniżej fotorelacja z prac warsztatowych oraz z wizyty w Fałatówce. Za bezpieczny przewóz uczniowie serdecznie dziękują kierowcy ? p. Adamowi.

*Julian Fałat (1853 -1929) ? jeden z najwybitniejszych polskich akwarelistów. O własnych siłach, bez pomocy rodziny i stypendiów, zdobył artystyczne wykształcenie. Zapisany do szkół między innymi we Lwowie, kilkakrotnie z nich rezygnował. Nie stać go było na farby olejne, więc zainteresował się malarstwem akwarelowym. Na Ukrainie znalazł zatrudnienie jako rysownik przy wykopaliskach archeologicznych. Następnie wyjechał na dalsze studia do Zurychu i Monachium. Studia przerwał i rozpoczął pracę jako technik przy budowie kolei. W 1884 r. wyjechał na rok do Hiszpanii, a potem w podróż dookoła świata. Podróż tę udokumentował wykonując akwarele, z których do dziś przetrwało zaledwie kilka. W latach 1886-1895 pracował na dworze cesarza Wilhelma II w Berlinie jako nadworny malarz. W kwietniu 1895 został dyrektorem krakowskiej Szkoły Sztuk Pięknych (obecnie ASP) w której przeprowadził gruntowną reformę. W 1900 r. Julian Fałat ożenił się ze znacznie młodszą Włoszką Marią Luizą Comello Stuckenfeld, z którą doczekał się trojga dzieci. W 1902 r. zakupił willę z pracownią w Bystrej koło Bielska-Białej, a w 1910 r., po rezygnacji ze stanowiska rektora ASP, zamieszkał tu na stałe.

 

13 maja 2014 roku w siedzibie pszczyńskiego LOK-u przeprowadzone zostały tam powiatowe eliminacje do Ogólnopolskiego Młodzieżowego Turnieju Motoryzacyjnego pod okiem policjantów z Wydziału Ruchu Drogowego Pszczyńskiej Komendy. Do konkursu przystąpili uczniowie szkół ponadgimnazjalnych, którzy rywalizowali ze sobą, wykazując się umiejętnością jazdy samochodem, motorowerem, wiedzą z zakresu pomocy przedmedycznej, a także znajomością przepisów ruchu drogowego.

Wśród ciekawych konkurencji było m.in. zadanie praktyczne polegające na pokonaniu samochodem tzw. "talerzem stewarda" wyznaczonego toru w jak najkrótszym czasie. Trudność polegała na tym, że zawodnik musiał jechać na tyle wolno, aby nie zgubić znajdującej się na "talerzu" piłeczki, i na tyle szybko, żeby uzyskać jak najkrótszy czas przejazdu.

Biorący udział w eliminacjach uczniowie wykazali się wysokim poziomem wiedzy i umiejętności, stąd też walka była zacięta i tylko z nieznaczną przewagą wygrała drużyna z PZS nr 1  w Pszczynie. Drugie miejsce zajęła młodzież z PZS nr 2 w Pszczynie. Jednakże w konkurencji indywidualnej drużyna naszej szkoły bezapelacyjnie zwyciężyła!

Gratulujemy uczestnikom konkursy wiedzy i umiejętności i sukcesów w dalszych eliminacjach!

 

Zapraszamy do odwiedzenia blogu naszych uczniów, którzy obecnie przebywają we Włoszech na praktykach!

http://lost-in-rimini.blog.pl/

 

W dniach 30.04-05.05.2014 r. uczniowie klasy II ZSZ o zawodzie: rolnik, udali się do Rudawy-Nielepice na warsztaty, pod opieką pani Natalii Ruman. Tam w Stadninie Koni Huculskich powstałej w 1993 roku, u gospodarza pana Mariana Mikołajewicza dokształcali się uczniowie o szeroko rozumianej tematyce rolniczej. Pracy, nauki, jak i atrakcji było wiele:

  • wykłady na temat kultury huculskiej (historia, rozmieszczenie geograficzne tego ludu, specyficzne przedmioty określające ich kulturę itp.);
  • wykłady dotyczące specyficznej budowy koni huculskich;
  • nauka jazdy konnej (poznaliśmy wszystkie elementy siodła, anglezowaliśmy itp.);
  • uroki pracy przy 40 koniach (a także ciężka codzienna praca w całym gospodarstwie przy różnych zwierzętach hodowlanych ? atrakcją były krowy sprowadzone z Węgier);
  • wykłady przy pracy (np. dowiedzieliśmy się o ciekawostkach związanych z drewnem, by praca przy cięciu jego nie była taka ciężka) oraz przy ognisku na temat zakładania i prowadzenia gospodarstwa agroturystycznego ze stadniną;
  • nauka koszenia trawy kosą oraz ostrzenia jej;
  • wycieczka do drewnianego krzyża z 1874 roku, który ma swoją bogatą historię;
  • poznanie i zjednanie sobie koni (co nie było takie proste) np. Nadii, Palinki, Gonga, Grzmota i wielu innych, nauka ich czyszczenia i karmienia;
  • wyprawa do pola po zioła, ich rozpoznawanie oraz poznanie użyteczności ich dla człowieka;
  • zwiedzanie ogrodów i rozpoznawanie w nich roślin na 150 ha (atrakcją były sekwoje);
  • wykonywanie potraw regionalnych, którymi częstowaliśmy gości gospodarstwa agroturystycznego;
  • zrobienie ogrodzenia wybiegu dla koni, dwóch nowych pastwisk;
  • zdanie egzaminu oraz uzyskanie certyfikatu.

Cieszymy się, że mogliśmy przeżyć tyle pięknych, niezapomnianych chwil!

 

Powiatowy Zespół Szkół nr 2 im. Karola Miarki w Pszczynie realizuje unijny projekt pt: "Rozwijamy swoje zawodowe szanse na europejskim rynku pracy". Projekt jest realizowany przez FRSE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego - Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na zasadach Programu Leonardo da Vinci będącego częścią Programu Uczenie się przez całe życie"

Dzięki projektowi możliwe jest realizowanie praktyk zagranicznych dla młodzieży naszej szkoły z klasy III technikum hotelarskiego i technikum mechatronicznego.

6 maja 2014 klasa III technikum hotelarskiego z Powiatowego Zespołu Szkół im. K. Miarki w Pszczynie rozpoczęła swoją wielką przygodę - wyjazd na praktykę zawodową do Rimini we Włoszech. Praktyka, w trakcie której uczniowie nie tylko zdobędą nowe doświadczenia związane z pracą w hotelu, ale także poznają nową kulturę i obyczaje, nauczą się podstaw języka włoskiego oraz skosztują włoskich przysmaków, będzie trwała 4 tygodnie. A wszystko dzięki Funduszom Europejskim ... oraz agencji Sistema Turismo, która tutaj na miejscu wszystko organizuje i opiekuje się uczniami.

Ale od początku... Wyjechaliśmy z Pszczyny o 11.00, przy pięknym słońcu i lekko zapłakanych oczach naszych rodziców. Na lotnisko w Pyrzowicach dotarliśmy bez problemu, tam trochę stresu przy odprawie, no i oczekiwanie na wylot. W końcu dla wielu z nas to pierwsze takie doświadczenie :) Na szczęście w trakcie lotu nie było żadnych niespodzianek i szczęśliwie wylądowaliśmy we Frankfurcie. Kolejny lot i już o 18.10 wylądowaliśmy w Bolonii. Wieczór spędziliśmy już w naszym hotelu Ariminum, a po kolacji wybraliśmy się na pierwszy spacer po plaży.

Kolejnego dnia przywitała nas Pani Edyta, Polka pracująca w Sistema Turismo, która oprowadziła nas po starówce Rimini i pokazała najważniejsze miejsca w mieście. Centrum Rimini okazuje się być malutkie i naprawdę urocze. Wrażenie robi brama wjazdowa do miasta Arco di Augusto, jeszcze z czasów rzymskich; Castel Sismondo, czyli forteca - zamek, niestety dziś obstawiona budkami ze względu na dzień targowy oraz zaledwie kilka malowniczych uliczek centro, na których życie toczy się zupełnie inaczej. Główną atrakcją Rimini jest oczywiście morze i plaża, która ciągnie się kilometrami. Żółty piasek, niebieska, czysta woda i wiele atrakcji w sezonie - to tu przenosi się życie miasta w sezonie, a centrum pustoszeje.

Kolejnym ważnym punktem tego dnia była wizyta w biurze agencji Sistema Turismo, gdzie nasz koordynator Pani Viki i jej współpracownicy zapoznali nas z wymaganiami, zasadami poruszania się po mieście i innymi ważnymi informacjami. A po południu... Po południu odbyły się pierwsze spotkania w miejscach praktyk. Wszyscy przywitali nas bardzo serdecznie, pokazali gdzie, co i jak, i o 18.30 pierwsze osoby zaczęły już pracę.

Kolejnego dnia już wszystkie osoby odwiedziły swoje hotele i zapoznały się wymaganiami. Nerwy okazały się niepotrzebne, a strach zbyteczny. Z uśmiechem na ustach i pełni entuzjazmu od jutra zaczynamy pracę pełną parą, ale dziś jeszcze czas na relaks. Zwłaszcza, że pogoda dopisuje, a na plaży nie ma jeszcze zbyt wielu turystów :)

Z niecierpliwością czekamy na kolejne dni tu w Rimini.

Pozdrawiamy wszystkich uczniów i nauczycieli z naszej szkoły!

 

5 maja 2014 roku rozpoczął się dla tegorocznych absolwentów liceum ogólnokształcącego i technikum egzamin maturalny. Tradycyjnie w pierwszym dniu maturzyści zdawali część pisemną egzaminu z języka polskiego. Jutro czeka ich matematyka, a następnie język obcy.

Jak co roku nie obyło się bez pewnej niepewności związanej z tym, co przyniosą tegoroczne zadania. Na wyniki przyjdzie jednak czekać aż do końca czerwca.

Tymczasem trzymamy kciuki i życzymy połamania piór!!!