Wieczorem 5 listopada br. odbyło się spotkanie w Muzeum Prasy Śląskiej im. W. Korfantego w Pszczynie Słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku. Atrakcji było sporo:

  • wystąpienie p. Michała Pudełko z prezentacją pt. ?Śmierć w literaturze i malarstwie?;
  • przedstawienie ?Lilije Adama Mickiewicza z morałem? wykonane przez wybranych Uczniów Naszej Szkoły;
  • prelekcja p. Natalii Ruman nt. ?Śmierć i jej tajemnice ? jaką pewność powinni mieć seniorzy??;
  • wernisaż prac Marcina Smolarka z II Tkg, prezentujących cykl dwunastu wizji degradujących człowieka

Całość przedsięwzięcia została wysoko oceniona przez Słuchaczy, padały życzliwe słowa w kierunku Wykonawców, z czego się cieszymy.

Spotkanie odbyło się dzięki współpracy: Naszej Szkoły (Koło Theatr(i)um ReANIMAtion); Muzeum Prasy Śląskiej w Pszczynie, Uniwersytetu Trzeciego Wieku oraz Powiatowego Ogniska Pracy Pozaszkolnej.

 

29 listopada 2014 uczniowie naszej szkoły wzięli udział w DACHTAGE organizowanych przez  Liceum im. B. Chrobrego. Dachtage to  dni takich krajów jak Niemcy, Austria i Szwajcaria.

W ramach uroczystości odbył się konkurs plastyczny Typisch Deutsch oraz konkurs piosenki wykonanej w niemieckim języku. W obu konkursach zajęliśmy medalowe lokaty. W konkursie plastycznym rywalizowało  ponad 30 uczniów ze szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Naszą szkołę reprezentowała silna grupa ? 7 prac. Praca KAROLINY STRZYMCZOK Z KLASY IV LOR zajęła II miejsce. W konkursie wokalnym również odnieśliśmy sukces. MICHALINA WITUŁA z klasy II TŻ brawurowym wykonaniem piosenki ?Farbenspiel? zajęła III miejsce.

Gratuluję sukcesów i bardzo dziękuję za zaangażowanie

Nauczyciel opiekun Beata Wituła

 

W dniach 20-26 października nasza szkoła po raz kolejny uczestniczyła w obchodach Ogólnopolskiego Tygodnia Kariery, który w tym roku przebiegał  pod hasłem "Jak zaprzyjaźnić się z rynkiem pracy?. Młodzież wraz z nauczycielami zaangażowała się w wiele przedsięwzięć.

Uczniowie wzięli udział w zajęciach: wykładach i warsztatach przeprowadzonych przez przedstawicieli uczelni wyższych: Uniwersytetu Śląskiego, Uniwersytetu Ekonomicznego oraz Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach na temat: "Podstawy podejmowania działalności gospodarczej", ?Sposoby zatrudnienia osób wchodzących na rynek pracy?, ?Praca ? utopia na co dzień?, "Kilka słów o tym co należy zrobić, aby otrzymać dobrą pracę?, "Jak poprawnie piszemy C.V?", ?Co ważnego należy umieścić w CV by odnaleźć się na rynku pracy", ?Twój szef także spojrzy na Twojego fejsa? oraz ?Reklama jako przekaz perswazyjny?. Młodzież klas mundurowych uczestniczyła w warsztatach prowadzonych przez funkcjonariusza Zakładu Karnego w Cieszynie ?Bezpieczeństwo to nie marzenie tylko nasze zadanie!?, a także w spotkaniu  ze strażakiem z Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w ramach akcji ? prezentacja zawodu. Uczniowie klasy III dokonali podsumowania praktyk zagranicznych oraz uczestniczyli w wykładzie Mikstura IT - nowe możliwości na rynku pracy.

W Powiatowym Zespole Szkół nr 2 gościliśmy przedstawiciela Banku Gospodarki Żywnościowej, pracownika ZUS Rybnik który przedstawił wykład pt. ?Od stereotypów do faktów? oraz Centrum Przedsiębiorczości w Woli z wykładem na temat uruchamiania i prowadzenia działalności gospodarczej.

Uczniowie klasy IV TR i II TAK uczestniczyli w wizycie do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, gdzie wysłuchali wykładu: ?Premie na rozpoczęcie działalności pozarolniczej? oraz ?Rozwój przedsiębiorczości - rozwój usług rolniczych?. Klasa III TOR wzięła udział w wycieczce do Telewizji Katowice, IV TAK do gospodarstwa szkółkarskiego państwa Kopias, chętni uczniowie wraz z opiekunami wybrali się na Targi Książki do Krakowa.

Ponadto uczniowie naszej szkoły zaangażowali się w przygotowanie wystawy ?Jesienne kompozycje roślinne? oraz dekoracji z owoców i warzyw (carving) oraz pokaz baristyczny. Wzięli udział w konkursie na plakat promujący OTK a także w konkursie fotograficznym: ?Mój zawód ? moja pasja?.

Serdecznie dziękujemy wszystkim uczniom i nauczycielom za zaangażowanie w działania w ramach Ogólnopolskiego Tygodnia Kariery.

Poniżej zamieszczamy zdjęcia z wydarzeń, wykonane przez ucznia klas III TAR Daniela Burawę.

 

W dniach 27 X ? 05 XI 2014 r. można było podziwiać prace Naszych Uczniów w Bibliotece Pedagogicznej w Pszczynie, przygotowane pod opieką p. N. Ruman. Uczniowie przygotowując się do Święta Wszystkich Zmarłych, zainspirowali się tematyką śmierci. Dobrze się stało, że uczniowie przezwyciężyli lęk przed śmiercią, który niszczy radość życia, zdolność cieszenia się chwilą obecną, dzięki sztuce. Myślą przewodnią były słowa ks. J. Twardowskiego: ?Śpieszmy się kochać ludzi, tak szybko odchodzą??

 

Dnia 31 X 2014 r. uczniowie klasy II Tkg z p. N. Ruman udali się do Biblioteki Pedagogicznej w Pszczynie, by odbyć szkolenie. Podczas spotkania uczniowie dowiedzieli się m.in. jak efektownie korzystać z katalogów w bibliotekach, jak wyszukiwać szybko lektur i książek o tematyce danego zawodu. Po krótkim przeszkoleniu, młodzież samodzielnie wyszukała interesujące ich pozycje naukowe. Nie ma to jak zaprzyjaźnić się z książkami!

 

Temat konkursu: Portret znanego fizyka

  1. Praca wykonana w formacie A1 (pionowo !)?
  2. Technika wykonania pracy dowolna
  3. Portret można wykonać pojedynczo lub w grupie 2-osobowej
  4. Na portrecie należy umieścić: imię i nazwisko osoby sportretowanej i jego krótką biografię lub nazwę odkrycia z którego zasłynęła (tekst własny ? plagiatom mówimy stanowcze NIE)
  5. Plagiaty będą dyskwalifikowane
  6. Termin składania prac ? 28 listopada 2014r.
  7. Nagrody: dyplomy oraz oceny cząstkowe z fizyki:
    1. dwie najlepsze prace ? celujący
    2. trzy kolejne ? bardzo dobry
    3. cztery kolejne ? dobry

waga ocen cząstkowych ? 3 jak sprawdzian

  1. Ogłoszenie wyników ? 12.12.2014r.
  2. Na odwrocie portretu proszę podać nazwisko oraz klasę autora (autorów)

Organizatorzy: Wioletta Ogiegło i Anna Frej

 

W dniu 28 października, Starostwo Powiatowe, katowicki Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego oraz Policja pszczyńska, zainaugurowali w naszej szkole, przy ul Bogedaina, miasteczko ruchu drogowego. Od razu, na gorąco mali pszczynianie ze SP nr 18 mieli okazję poćwiczyć poruszanie się po pasach, poznali zasady działania sygnalizacji świetnej oraz pojeździli na symulatorze motoru. Uczniowie klas mundurowych pomagali młodszym kolegom opanować sprzęt techniczny, a także zorganizowali pod kierunkiem p. mgr Alicji Chrapkiewicz pokaz pierwszej pomocy.

Pani rzecznik KPP asp. Karolina Błaszczyk przeprowadzi w najbliższym czasie cykl szkoleń i pogadanek dla najmłodszych w naszym nowym miasteczku ruchu drogowego. Dziękujemy panu staroście za przekazanie nam sprzętu drogowego oraz fantomów do nauki udzielania pierwszej pomocy. Sprzęt bardzo się przyda, nie tylko dla edukowania najmłodszych, klasy mundurowe będą na nim ćwiczyć symulacje zdarzeń drogowych.

 

Termin: 12 listopada 2014; godz.9.00 dla uczniów liceum i gimnazjum

Quiz o Austrii uwzględniający wiedzę z zakresu: położenie, powierzchnia, liczba ludności, nazwy rzek, jezior, gór, największych miast i krajów związkowych, miejsca atrakcyjne turystycznie, flaga, godło Austrii, ważne święta narodowe, znani ludzie (artyści, sportowcy), tradycyjne potrawy i produkty.

Termin: 12 listopada 2014; godz.10.00 dla uczniów liceum i gimnazjum

Quiz historyczny:

  • dla uczniów gimnazjum test wyboru w języku polskim; zakres materiału X ? XIX w.
  • dla uczniów liceum test wyboru w języku polskim; zakres materiału XX w.

Podsumowanie i ogłoszenie wyników oraz wręczenie nagród odbędzie się tego samego dnia o godz. 12.00 na Małej Sali Gimnastycznej.

Zgłoszenia uczestników należy przesyłać do dnia 7 listopada 2014. na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Organizatorzy:

Zespół Szkół nr1 ? III Liceum Ogólnokształcące i Publiczne Gimnazjum nr2 w Pszczynie
Nauczyciele j. niemieckiego ? Justyna Strzelec, Magdalena Solik, Aleksandra Cieśla, Aleksandra Dutkowska

 

Zapraszamy do udziału w konkursie ?Zabytki i ciekawe miejsca Austrii?!

Regulamin konkursu plastycznego p.t.: ?Zabytki i ciekawe miejsca Austrii?

  1. Uczestnikami konkursu są uczniowie gimnazjum i liceum powiatu pszczyńskiego.
  2. Tematem pracy jest wybrany zabytek lub znane ciekawe miejsce w Austrii.
  3. Praca przedstawiona dowolną techniką, w dowolnym formacie zostanie oceniona pod względem estetycznym i artystycznym.
  4. Podpisaną pracę (imię, nazwisko, szkoła) należy złożyć w sekretariacie Zespołu Szkół nr 1 do dnia 7 listopada 2014r.
  5. Wszystkie prace będą wystawione w dniach 12-14 listopada 2014r podczas Dni Niemieckich w naszej szkole.
  6. Wręczenie nagród odbędzie się dnia 12 listopada 2014r. po podsumowaniu konkursu ?Wiedzy o Austrii? o godz.12.00.

Organizatorzy:

Zespół Szkół nr1 ? III Liceum Ogólnokształcące i Publiczne Gimnazjum nr2 w Pszczynie
Nauczyciele j. niemieckiego ? Justyna Strzelec, Magdalena Solik, Aleksandra Cieśla, Aleksandra Dutkowska

 

W dniu 22 października w ramach Tygodnia Kariery grupa najzdolniejszych uczniów kierunku Technik Organizacji Reklamy zwiedzała ośrodek telewizyjny TVP Katowice. W newsroomie zapoznali się z warsztatem pracy dziennikarza telewizyjnego, natomiast w największym studiu nagraniowym obserwowali pracę prezenterów, operatorów, oświetleniowców i reżysera nagrywających wywiady dla potrzeb jednego z programów telewizyjnych. Zobaczyli, iż praca przed kamerą nie jest łatwa i nawet doświadczeni dziennikarze kilkakrotnie tracili wątek czy przejęzyczali się, co skutkowało koniecznością powtarzania ujęć.

Uczestnicy wycieczki mieli możliwość zasiąść w fotelu prezentera telewizyjnego i w świetle jupiterów, przed kamerą rejestrującą obraz ocenić, jak wypadają na ekranach telewizyjnych. Wieloletni i doświadczeni pracownicy dostrzegli w kilku osobach z naszej szkoły olbrzymi potencjał, a holywoodzki uśmiech Marzeny Marcisz i Bartka Wyszeckiego już teraz gwarantowałby im pracę przed kamerą, co dokumentują poniższe zdjęcia.

Bartek Wyszecki oraz Paulina Wuzik zwiążą się z Telewizja Katowice na dłużej ? będą odbywać tam praktyki zawodowe, co być może stanie się początkiem ich wielkiej kariery na ekranie telewizyjnym!

 

STUDIUM PRAWA EUROPEJSKIEGO zaprasza do udziału w drugiej edycji Ogólnopolskiego Konkursu dla szkół wszystkich rodzajów i stopni, pod nazwą

Lider samorządu uczniowskiego

Konkurs przeprowadzony zostanie w okresie od 28 listopada 2014 r. do 30 kwietnia 2015 r. Szkoły, które wykonają zadania przewidziane regulaminem konkursu, otrzymają tytuły ?Lider samorządu uczniowskiego? i dyplomy honorowe.

Regulamin konkursu:

  • Celem konkursu jest przygotowanie dzieci i młodzieży do czynnego udziału w życiu publicznym, pracy w samorządzie uczniowskim, poszerzenie wiedzy o prawach człowieka i obywatela, współodpowiedzialność za szkołę i środowisko. Zachęcenie do aktywnego działania, realizacji projektów, debat oraz krzewienia samorządności wśród uczniów.
  • Szkoły przystępujące do konkursu przyjmą na siebie zadania, których wykonanie będzie oceniane przez jury punktowo, w skali od ?1? do ?10?. Warunkiem do otrzymania tytułu i dyplomu ?Lider samorządu uczniowskiego? jest uzyskanie co najmniej 80 punktów za 10 zadań. W skład jury wchodzą przedstawiciele organizatora konkursu.

Zadania konkursu: ?Lider samorządu uczniowskiego?:

  1. Przeprowadzenie konkursu na najbardziej lubianego, wymagającego? nauczyciela. Głosowanie może się odbyć, np. poprzez wypełnienie anonimowych ankiet przygotowanych przez samorząd uczniowski. Ankiety można wrzucać do urny wystawionej na głównych holu szkoły. Wyniki powinny być ogłoszone uroczyście, np. na apelu, w gazetce szkolnej lub poprzez szkolny radiowęzeł. Ocena na podstawie informacji/prac plastycznych/zdjęć przesłanej do jury konkursu.
  2. Przeprowadzenie szkolnej ankiety uczniowskiej na temat: Co Ci się w naszej szkole podoba, co oceniasz negatywnie, jakie zmiany wprowadziłbyś/wprowadziłabyś? Jak oceniasz swoje relacje z kolegami ze szkoły, co jest w porządku, a co wymaga poprawy?
  3. Przygotowanie szkolnej gazetki. Ocena na podstawie prac przesłanych do jury konkursu.
  4. Przygotowanie akcji charytatywnej w dowolnej formie i na wybrany przez samorząd uczniowski cel, np. przygotowanie paczek świątecznych dla najuboższych, zorganizowanie zbiórki ubrań, zabawek dla miejscowego domu dziecka. Ocena na podstawie informacji/prac plastycznych/zdjęć przesłanej do jury konkursu.
  5. Jak oceniasz pracę samorządu uczniowskiego w swojej szkole oraz czym powinien się zająć? Ocena na podstawie ankiet przesłanych do jury konkursu.
  6. Zorganizowanie ogólnoszkolnej debaty na temat Tytoń, narkotyki, dopalacze, alkohol ? jak się przed tym bronić. Ocena na podstawie informacji/prac plastycznych przesłanej do jury konkursu.
  7. Zorganizowanie ogólnoszkolnej debaty na temat Przemoc i agresja w szkole i jej okolicy ? jak się przed tym bronić.
  8. Zorganizowanie w szkole cyklicznych wieczorków poetyckich, teatralnych, tematycznych, kół dyskusyjnych, zainteresowań? Ocena na podstawie informacji/zdjęć przesłanych do jury konkursu.
  9. Przeprowadzenie dnia talentu w szkole. W tym dniu, na zorganizowanej przez samorząd uczniowski uroczystości, uczniowie będą mogli zaprezentować swoje talenty, np. muzyczne, taneczne, gimnastyczne, plastyczne, fotograficzne? Nagrodą może być dzień wolny od pytania dla całej klasy, której przedstawiciele zajmą pierwsze trzy miejsca. Ocena na podstawie wyników/prac plastycznych/zdjęć przesłanych do jury konkursu.
  10. Zorganizowanie w ramach ogólnoszkolnego dnia sportu międzyklasowych rozgrywek sportowych, w kilku wybranych dyscyplinach. Ocena na podstawie wyników przesłanych do jury konkursu.
  11. Zgłaszanie swoich przedstawicieli do udziału w kursie ?Lider samorządu uczniowskiego? który w okresie od 28 listopada 2014 r. do 2 marca 2015 r. przeprowadzi w formie e-learning Studium Prawa Europejskiego w Warszawie.
  • Prace konkursowe zwieńczą zbiorcze informacje szkół o przebiegu prac konkursowych i uzyskanych efektach. Informację (na wzorze dostarczonym przez jury), opracowują wspólnie przedstawiciele samorządów uczniowskich, dyrektorzy szkół, rady pedagogiczne i komitety rodzicielskie.
  • Jury zachęca szkoły do dokumentowania, wykonanych w ramach konkursu prac, w materiały fotograficzne, plastyczne/pisemne opracowania uczniów również zarejestrowanych elektronicznie na DVD lub CD etc.
  • Informacje o przedsięwzięciach w ramach konkursu, wraz z informacją o innych przedsięwzięciach podjętych przez szkołę należy przesyłać do jury sukcesywnie do dnia 30 kwietnia 2015 r.
  • W ramach konkursu zostanie uruchomione forum wymiany doświadczeń, na którym uczestnicy będą mogli wymieniać poglądy jak również prezentować dobre praktyki.
  • Adres jury konkursu ?Lider samorządu uczniowskiego?: Al. Jerozolimskie 151, lokal 2222, 02-326 Warszawa, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
  • Zgłoszenia szkół do konkursu należy przesyłać wraz ze zgłoszeniem udziału w kursie w terminie do 31 października 2014 r. na formularzu, który zamieszczony jest na stronie www.samorzad-uczniowski.com

 

16 października w Łące odbyły się Powiatowo - Rejonowe Sztafetowe Biegi Przełajowe Szkół Ponadgimnazjalnych.

Skład reprezentacji naszej szkoły:

DZIEWCZYNY:

  1. Julia Mazur I Tok
  2. Daria Wagstyl II Lob
  3. Natalia Gaża II Lob
  4. Aneta Żupa I Tlg
  5. Oliwia Dziurosz I Tż
  6. Dominika Lasek I I Lob

CHŁOPCY:

  1. Mateusz Młotek I Tbr
  2. Mateusz Włodarczyk II Ti
  3. Maciej Błąkała II Tmb
  4. Dominik Wojciech I Ti
  5. Kamil Bałuch I Tok
  6. Bartosz Dębski I Tok
  7. Michał Prusek (rez)

Reprezentacja dziewcząt zajęła III miejsce w powiecie, natomiast chłopców II miejsce w powiecie.

Kolejność wśród dziewcząt w zawodach rejonowych:

  1. II LO Cieszyn
  2. I LO Pszczyna
  3. LO Wisła
  4. III LO Pszczyna
  5. PZS nr 2 Pszczyna

Kolejność wśród chłopców w zawodach rejonowych:

  1. I LO Wisła
  2. II LO Cieszyn
  3. I LO Cieszyn
  4. I LO Pszczyna
  5. PZS nr 2 Pszczyna
  6. III LO Pszczyna

 

W środę, 15 października 2014 roku na obiektach OSiRu w Będzinie, odbyły się wojewódzkie zawody pod hasłem ?Gram i kulturalnie kibicuję?.

Drużyna chłopaków w składzie: Mateusz Spiałek, Wojciech Dragon, Kamil Sornowski (wszyscy z II TB), Paweł Zjawiński (II Lob), Rafał Nowak (III Lob), Błażej Grygier (III Loa), Wojciech Janosz (III Tme), Kamil Warzecha i Michał Prusek (I Tb) pod kierownictwem pana Mateusza Bałucha zajęła 2 miejsce w turnieju piłki nożnej. Zwycięzcy otrzymali medale oraz dyplom. Naszej drużynie towarzyszyła grupa kibiców, która dopingowała zawodników i przystąpiła do Turnieju Kulturalnego Kibicowania, ocenianego przez jury.

Nasi uczniowie wzięli również udział w dodatkowych konkursach:

  1. konkursie z zakresu I Pomocy Przedmedycznej ? Mikołaj Piórko i Michał Furtok (II Lob) zajęli 2 miejsce;
  2. teście wiedzy na temat zasad bezpieczeństwa imprez masowych ? Magdalena Herok, Ewa Pilarz, Klaudia Noga ( II Loa), Wioletta Mazur i Daria Wagstyl (II Lob) zajęły 3 miejsce;
  3. konkursie wiedzy z zakresu prawa ruchu drogowego, techniki kryminalistycznej i ogólnych zasad prewencji ? Klaudia Paszek, Kamil Pietryja i Dawid Kania (III Lob).

 

Powiatowe Ognisko Pracy Pozaszkolnej w Pszczynie zaprasza do udziału w konkursie literackim na temat:

Gdyby Lem i Sapkowski mieszkali w Pszczynie...

Opowiadanie fantasy lub science-fiction związane z moim miastem, moją miejscowością, szkołą, rodziną (do wyboru)

Forma: zatytułowane opowiadanie, 1 egzemplarz (minimum 3 strony, wielkość czcionki 12), format A4

Opis pracy: praca zakodowana, na kopercie i na pracy ten sam kod, w kopercie imię i nazwisko autora, wiek, nazwa szkoły, imię i nazwisko opiekuna uczestnika

Uczestnicy: uczniowie gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych

Sposób dostarczenia pracy: osobiście lub listownie na adres POPP z dopiskiem: konkurs literacki - opowiadanie fantasy/science-fiction

Termin nadsyłania prac: 27 listopada 2014

Nagrody: O terminie i miejscu wręczenia nagród wyłonionym laureatom poinformujemy w osobnym komunikacie po zakończeniu obrad konkursowego jury

 

Konkurs jest ciekawym przedsięwzięciem finansowanym ze środków UE i składa się z kilku etapów:

  • warsztaty dla młodzieży z profesjonalnymi fotografami,
  • wycieczki po województwie śląskim podczas których zostaną wykonane konkursowe zdjęcia realizacji z projektów unijnych,
  • nagrodzenie najlepszych prac oraz wystawa na lotnisku w Pyrzowicach.


Więcej informacji można uzyskać na stronie www.nowa-wiedza.eu lub w sekretariacie konkursu:
Sun & More sp.z o.o. ul. Rapackiego 8c Szczecin
Koordynator: Marta Zawadzka tel. 531-381-227 / 091 488 01 70 / Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Kraków zawsze kusi i przyciąga, ale jesienną porą szczególnie: widokami, szczególną atmosferą. Jeżeli do tego doda się niepowtarzalną szansę przeniesienia się w czasie ? nie może dziwić fakt, że do tego małopolskiego miasta chętnie wybrała się młodzież naszej szkoły.

14 października 2014 r. grupa uczniów klas maturalnych (3 lob, 4 Ho, 4 Tar, 4 lor,4 eo) pod opieką swoich polonistek ? U. Ryguły, M. Szczyrbowskiej i E. Wanot wzięła udział w zwiedzaniu Krakowa i jego okolic. Jego głównym celem był ?powrót do przeszłości? - i to dość odległej ? średniowiecznej.

Pierwszym przystankiem na trasie wycieczki było położone dziś w granicach administracyjnych Krakowa Opactwo Benedyktynów w Tyńcu. Jest to najstarszy (bo sięgający w swych początkach XI w.) z istniejących dzisiaj klasztorów w Polsce. Młodzież zwiedzała pod opieką przewodnika to tajemnicze, położone na wzgórzu, ustronne miejsce. Obejrzała zewnętrzny dziedziniec, krużganki oraz wnętrze kościoła. Usłyszała burzliwą, obfitującą w dramatyczne wydarzenia historię tego miejsca.

Uczestnicy wyjazdu wzięli także udział w blisko dwugodzinnych warsztatach: ?W średniowiecznym skryptorium?. Zajęcia, odbywające się w zrekonstruowanym pomieszczeniu dawnego skryptorium, poświęcone były tajnikom pracy skryby i iluminatora. Młodzież przypomniała sobie historię pisma i różnorodnych technik jego przekazu. Poznała również znaczenie skryptoriów benedyktyńskich dla kultury piśmienniczej Europy. Próbowała także wcielić się w rolę średniowiecznego skryby i cierpliwie kopiować łacińskie frazy na papier imitujący pergaminowe zwoje. Atmosfera ciszy i skupienia ? tak obca dzisiejszemu życiu ? pochłonęła wszystkich...

Na tym jednak wycieczka się nie kończyła. Uczestnicy przejechali dalej ? do samego Krakowa ? aby tym razem pod ziemią (między Sukiennicami a kościołem Mariackim) na głębokości kilku metrów odkryć wiedzę o przeszłości miasta. A pomogło w tym Muzeum Historii Miasta Krakowa ? udostępniając otwarte od 24 września 2010 r. Podziemia Rynku. Pani Basia (nasza przewodniczka) oprowadziła nas po interaktywnym szlaku turystycznym śladem europejskiej tożsamości Krakowa.

Podziemna ekspozycja zadziwia i imponuje przede wszystkim bogactwem zgromadzonych eksponatów (monety, narzędzia, elementy architektury itp.), oryginalnością sposobu ich prezentacji i nowoczesną formą przekazu. Nie można się tutaj nudzić! Wyciszyć raczej też nie! Zwiedzający słyszą, widzą, czują... Żyją, oddychają średniowieczną atmosferą... Podróżują, handlują, uczestniczą w życiu dawnego miasta. Rzeczywiście przenoszą się do Krakowa sprzed wielu wieków.

Wycieczka udana. Niby dobrze znany, wielokrotnie odwiedzany Kraków. A jednak, jak się okazało, zawsze może czymś zaskoczyć, coś nowego pokazać, czegoś nauczyć. A to dla naszych maturzystów chyba naprawdę ważna sprawa...

 

Miło nam poinformować, że zwycięzcami konkursu o św. Janie Pawle II zostali, w następujących kategoriach:

- tekst: równorzędne I miejsce

Weronika Gregor, Karolina Gruszka, Janusz Kucharski

- plakat: I miejsce

Barbara Czylok

- wiersz: równorzędne I miejsce

Sabina Kulawiak i Dagmara Tomaszewska

Mimo, iż była niska frekwencja zainteresowanych konkursem, to zwycięzcy zaprezentowali wysoki poziom prac, dlatego zostały przyznane pierwsze równorzędne miejsca!

Uroczyste wręczenie nagród nastąpiło 16 października 2014 r. w obecności organizatorów Konkursu, w Dniu Papieskim: Pana Dyrektora P. Cygana, Księdza Proboszcza parafii pw. Św. Jadwigi w Starej Wsi ks. A. Boka oraz p. N. Ruman.

Wszystkim zwycięzcom GRATULUJEMY!

Oto nagrodzone wiersze:

***

Jeśli nawet zrobisz błąd
Jeśli noga się podwinie
Zawsze możesz wstać i iść
I wciąż słyszeć Boga Imię
Bóg Cię kocha i szanuje
Wszystkie winy Ci wybaczy
Jeśli tylko Ty żałujesz
Kiedy grzeszysz to ON płacze
Każdy może zostać świętym
Tylko szanuj Imię Boga
Zawsze trzymaj Go za rękę
A ON przyjdzie kiedy trwoga!

Sabina Kulawiak

***

Świętym może zostać każdy z nas
Trzeba tylko obrać dobrą ścieżkę.
Muszę tylko wiedzieć ile jestem wart!
Muszę tylko wiedzieć dokąd biegnę.
Bóg ? On mną kieruje
On pomoże w osiągnięciu celu
Świętość latami się buduje,
Dlatego świętych zostaje niewielu.
Ale każdy może być świętym dla siebie
W swoich oczach i w oczach innych
To świadomość, że po śmierci będzie się w niebie,
Że niczego nie jest się winnym.
Trzeba być dobrym dla bliskich
Ale trzeba kochać i siebie samego
Należy być uczciwym dla wszystkich
I wierzyć w Boga Jedynego!

Dagmara Tomaszewska