Pierwszy tydzień grudnia 2013 był dla nauczycieli z PZS nr 2 w Pszczynie czasem intensywnej nauki oraz zdobywania kompetencji i doświadczeń w zakresie nowoczesnego kształcenia młodzieży.

12 nauczycieli języków obcych i przedmiotów zawodowych informatycznych wzięło udział w projekcie: ?MOBILINI NAUCZYCIELE KSZTAŁCĄ NOWOCZEŚNIE I SKUTECZNIE?- ?Zagraniczna mobilność szkolnej kadry edukacyjnej w ramach projektów instytucjonalnych? realizowanego przez FRSE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego ? POKL na zasadach programu ?Uczenie się przez całe życie?. Partnerem zagranicznym szkoły była firma Vitalis z siedzibą w Schkeuditz koło Lipska, gdzie szkolenie było realizowane.

W trakcie tygodniowej wymiany doświadczeń w Niemczech, uczestnicy projektu zgłębiali tajniki dualnego systemu kształcenia zawodowego u naszych sąsiadów, poznawali strukturę współpracy niemieckich szkół z pracodawcami i instytucjami administracyjnymi oraz mieli okazję poznać innowacyjne metody kształcenia ogólnego i zawodowego.

Dzięki wizytom w wielu placówkach szkoleniowych i szkołach językowych (m. in. w Saksońskiej Agencji Edukacji, Akademii Lovania, szkole językowej Berlitz, stowarzyszeniu InterDAF) na Uniwersytecie Lipskim, w Urzędzie Pracy w Lipsku oraz w licznych centrach kształcenia zawodowego nauczyciele mieli okazję poznać od podszewki zarówno ofertę kształcenia jak i spójne działanie systemu edukacji.

Podczas wizyty technicznej w Centrum Edukacji Zawodowej w Lipsku uczestnicy projektu zwiedzili nowocześnie wyposażone pracownie dla zawodów branży elektronicznej, elektrycznej i informatycznej, gdzie uczniowie uzupełniają swoją wiedzę praktyczną zdobywaną w zakładach pracy. Instytucja edukacyjna ?Robotron? przedstawiła swoje laboratoria przystosowane do kształcenia w kierunku szeroko pojętego programowania oraz zarządzania systemami operacyjnymi.

Poza wizytami technicznymi, nauczyciele mieli okazję poznać kulturę, historię oraz zabytki przepięknych miast wschodnich Niemiec: Lipska, Drezna i Berlina, które o tej porze roku tętnią atmosferą nadchodzących świąt i kuszą magią największych w Niemczech jarmarków bożonarodzeniowych.

W Lipsku ogromne wrażenie wywarła na nauczycielach Szklana Manufaktura Volkswagena, gdzie powstaje ?szyta na miarę? limuzyna Phaeton, a cały proces powstawania luksusowego auta można było oglądać z bliska.

Ciekawa była również wycieczka do Drezna, gospodarczego i kulturalnego centrum Saksonii, gdzie można było podziwiać odbudowany po bombardowaniu w 1945 r. kościół Frauenkirche, przepiękny rokokowy pałac Zwinger oraz historyczną starówkę.

W ramach wymiany doświadczeń udało się także zwiedzić tętniący życiem Berlin, jedno z najciekawszych miast Europy, nie tylko ze względu na historię i upamiętniające ją zabytki ale przede wszystkim kulturę i sztukę obecną w każdym zakątku miasta.

Interesujących doświadczeń dostarczyło również berlińskie Muzeum Techniki, gdzie uczestnicy projektu oprócz podziwiania legendarnych eksponatów techniki mieli również możliwość przeprowadzania ciekawych eksperymentów m. in. z zakresu fizyki, akustyki, optyki.

Projekt okazał się przedsięwzięciem bardzo cennym i inspirującym. Dzięki niemu uczestnicy nabyli bogate doświadczenia i kompetencje zawodowe, co przełoży się na poprawę ich warsztatu pracy oraz przyczyni się do wzrostu jakości kształcenia w PZS nr 2. Bezpośrednim efektem wymiany będzie stworzenie katalogu dobrych praktyk oraz strony internetowej dotyczącej projektu.

 

UWAGA!!! OGŁASZAMY NABÓR UCZESTNIKÓW WŚRÓD UCZNIÓW KSZTAŁCĄCYCH SIĘ W ZAWODZIE TECHNIK HOTELARSTWA DO UDZIAŁU W PROJEKCIE:

?ROZWIJAMY SWOJE ZAWODOWE SZANSE NA EUROPEJSKIM RYNKU PRACY?

Projekt systemowy "Staże i praktyki zagraniczne dla osób kształcących się i szkolących zawodowo" jest realizowany w obszarze edukacji w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Kapitał Ludzki,  Priorytet III ? Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.4 ? Otwartość systemu oświaty w kontekście uczenia się przez całe życie, Poddziałanie 3.4.2 ? Upowszechnienie uczenia się przez całe życie jest adresowany do uczniów, kształcących się w zawodzie technik hotelarstwa. Udział w projekcie daje możliwość zdobyć szlify zawodowe na włoskim rynku pracy i odbyć praktykę zawodową we Włoszech. Zainteresowani udziałem w projekcie mają obowiązek złożyć w sekretariacie szkoły podanie o udział w projekcie i opinie wychowawcy, jednego z nauczycieli przedmiotów zawodowych i nauczyciela języka obcego do dnia 13 grudzień 2013 r.

Wzór podania i blankiety do wystawienia opinii dla kandydatów do uczestnictwa w projekcie dostępne są na stronie internetowej szkoły.

Weryfikacji podań kandydatów i ustalaniem listy uczestników projektu zajmie się specjalnie do tego zadania powołana Komisja Rekrutacyjna, w skład której wejdą:

  • przewodniczący komisji - dyrektor szkoły mgr inż. Piotr Cygan,
  • członkowie komisji ? nauczyciele przedmiotów zawodowych,
  • nauczyciele języków obcych,
  • wychowawca klasy.

Komisja Rekrutacyjna, na podstawie przeprowadzonej weryfikacji, wyłoni dwie listy uczestników projektu: listę główną i listę rezerwową.

Kryteria naboru:

  • poziom wiedzy zawodowej
  • wyniki, uzyskane w pierwszym semestrze roku szkolnego 2013/2014
  • udział w olimpiadach i konkursach z przedmiotów zawodowych
  • komunikatywna znajomość języka angielskiego
  • udział w zajęciach pozalekcyjnych
  • zachowanie, aktywność społeczna uczniów
  • poziom kształcenia (uczniowie klasy trzeciej zyskują dodatkowe punkty przy naborze do udziału w projekcie. W przypadku braku zainteresowania ze strony uczniów klasy trzeciej, nabór zostanie rozszerzony o uczniów klasy drugiej)

Wyniki naboru zostaną opublikowane na stronie internetowej szkoły dnia 6 stycznia 2014.

 

W roku szkolnym 2013/2014 klasa II B Technikum Mechatroniki będzie uczestnikiem projektu ?Wspomaganie nauczania matematyki w Technikum w oparciu o nowoczesne technologie informacyjne?. W trakcie postępowania kwalifikacyjnego nasza szkoła została zakwalifikowana do grupy 40 szkół z całej Polski.

Projekt ?Wspomaganie nauczania matematyki w Technikum w oparciu o nowoczesne technologie informacyjne? realizowany jest w ramach Priorytetu III Wysoka jakość systemu oświaty, Działania 3.3 Poprawa jakości kształcenia, Poddziałania 3.3.4 Modernizacja treści i metod kształcenia ? projekty konkursowe, Programu Operacyjnego kapitał Ludzki. Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Założenia projektu:

  • podniesienie jakości kształcenia w szkołach o profilu technikum poprzez wykorzystanie opracowanego na te potrzeby Innowacyjnego Programu Nauczania Matematyki w oparciu o narzędzia ICT.
  • podniesienie poziomu wiedzy uczniów z zakresu matematyki oraz zmianę podejścia do niniejszego przedmiotu.

Zakładamy:

  • Podniesienie efektywności kształcenia matematyki, szybsze i łatwiejsze przyswajanie materiału
  • Poprawę osiągnięć edukacyjnych, przygotowanie do matury z matematyki
  • Zwiększenie liczby Uczniów, którzy podejmą naukę w uczelniach wyższych
  • Nabycie przez Nauczycieli umiejętności wykorzystywania e-technologii w trakcie prowadzenia zajęć

Wsparcie:

  • Szkolenia wyjazdowe dla nauczycieli biorących udział w Projekcie
  • E-learning zajęcia dla uczniów na platformie e-learningowej
  • Zajęcia stacjonarne prowadzone przez Ekspertów z Politechniki Łódzkiej (wideokonferencje z użyciem tablicy interaktywnej
  • E-olimpiada matematyczna z nagrodami dla najlepszych uczniów