Uczniowie Powiatowego Zespołu Szkół nr 2 w Pszczynie, kształcący się w zawodzie technik żywienia i technik kucharz odbywają miesięczną praktykę zawodową w Niemczech.
Głównym założeniem praktyki, realizowanej w ramach projektu systemowego "Staże i praktyki zagraniczne dla osób kształcących się i szkolących zawodowo" realizowanego w obszarze edukacji w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Priorytet III ? Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.4 ? Otwartość systemu oświaty w kontekście uczenia się przez całe życie, Poddziałanie 3.4.2 ? Upowszechnienie uczenia się przez całe życie jest szkolenie i zdobycie praktycznego doświadczenia zawodowego oraz poznanie ciekawych metod i praktyk dotyczących wykonywanego w przyszłości zawodu.
Niezwykle ważnym aspektem praktyk realizowanych za granicą jest również poznawanie dziedzictwa kulturowego wspólnej Europy.
Realizując te założenia, uczniowie naszej szkoły od trzech tygodni przebywają w w Lipsku i w Schkeuditz, gdzie przygotowują i serwują posiłki w stołówce studenckiej Uniwersytetu Lipskiego, wykonują prace dla firmy cateringowej Bio City, instytucji SAH oraz w firmie Vitalis, gdzie stołuje się młodzież z całej Europy odbywająca praktyki zawodowe w Niemczech.
W ramach przygotowania kulturowego i poznawania kraju goszczącego uczniowie udali się na wycieczkę do Berlina, jednego z najciekawszych miast Europy ze względu na swoją historię i upamiętniające ją zabytki ale przede wszystkim kulturę i sztukę obecną w każdym zakątku miasta oraz niesamowitą atmosferę tętniącego życiem, wielokulturowego miasta. Duże wrażenie na uczniach zrobiła wizyta w siedzibie parlamentu - Reichstagu z widowiskową przeszkloną kopułą oraz największy na świecie dworzec kolejowy o formie wieżowej - Hauptbahnhof.
Bardzo interesujące było też Muzeum Pergamońskie z cennymi zbiorami starożytnej architektury na czele z Wielkim Ołtarzem Zeusa. Uczniowie zwiedzili również gabinet figur woskowych Madame Tussaud oraz mieli okazję zobaczyć resztki muru berlińskiego w East Side Gallery.
Bardzo udana była również wycieczka do Drezna, gospodarczego i kulturalnego centrum Saksonii, gdzie można było podziwiać odbudowany po bombardowaniu w 1945 r. Kościół Frauenkirche, przepiękny rokokowy pałac Zwinger oraz historyczną starówkę.
Pobyt uczniów w Niemczech upływa na intensywnej praktyce zawodowej oraz na zwiedzaniu ciekawych miejsc w Lipsku i okolicach. Czekamy zatem na dalszą relację z odbywanych praktyk.
Uczniowie Powiatowego Zespołu Szkół nr 2 im. Karola Miarki w Pszczynie już drugi tydzień przebywają na praktyce realizowanej w Portugali w ramach projektu systemowego "Staże i praktyki zagraniczne dla osób kształcących się i szkolących zawodowo" realizowanego w obszarze edukacji w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Priorytet III ? Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.4 ? Otwartość systemu oświaty w kontekście uczenia się przez całe życie, Poddziałanie 3.4.2 ? Upowszechnienie uczenia się przez całe życie. Po ciężkim tygodniu pracy nadszedł czas na upragniony odpoczynek. Poniżej kilka refleksji przesłanych przez uczestników wyjazdu.
Pierwszy weekend naszego pobytu w Portugalii spędziliśmy wędrując niespiesznie uroczymi uliczkami Lizbony - miasta ze snu, gdzie czas odmierza się kolejnymi filiżankami kawy. W najstarszej dzielnicy Lizbony, Alfamie, zwiedziliśmy Zamek św. Jerzego wzniesiony na najwyższym wzgórzu miasta, co umożliwia delektowanie się cudownym widokiem.
Niezapomnianych wrażeń dostarczyła nam przejażdżka jednym z zabytkowych tramwajów wśród stromych i wąskich uliczek Lizbony oraz wjazd niezwykłą windą Elevador de Santa Justa, która ułatwia przemieszczanie się po położonym na wzgórzach mieście. I tak zachwyceni malowniczymi zaułkami i siedmioma wzgórzami, z których rozciągają się niezwykłe widoki wracamy do naszych obowiązków i pracy, każdy w swoim hotelu.
Projekt systemowy "Staże i praktyki zagraniczne dla osób kształcących się i szkolących zawodowo" realizowanego w obszarze edukacji w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Priorytet III ? Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.4 ? Otwartość systemu oświaty w kontekście uczenia się przez całe życie, Poddziałanie 3.4.2 ? Upowszechnienie uczenia się przez całe życie jest adresowany do uczniów klas trzecich, kształcących się w zawodzie technik hotelarz i technik żywienia i gospodarstwa domowego.
Wszyscy zainteresowani udziałem w projekcie składają w sekretariacie podanie i dołączają opinie wychowawcy, jednego z nauczycieli przedmiotów zawodowych i nauczyciela języka obcego do dnia 25 października 2012 r.
Wzór podania i blankiety do wystawienia opinii dla kandydatów do uczestnictwa w projekcie dostępne są na stronie internetowej szkoły lub w sekretariacie.
Weryfikacji podań kandydatów i ustalaniem listy uczestników projektu zajmie się specjalnie do tego zadania powołana Komisja Rekrutacyjna, w skład której wejdą: przewodniczący komisji - dyrektor szkoły mgr inż. Piotr Cygan, członkowie komisji ? nauczyciele przedmiotów zawodowych i nauczyciele języków obcych.
Komisja Rekrutacyjna, na podstawie przeprowadzonej weryfikacji, wyłoni dwie listy uczestników projektu: listę główną i listę rezerwową.
Kryteria naboru:
- poziom wiedzy zawodowej
- udział w olimpiadach i konkursach z przedmiotów zawodowych
- komunikatywna znajomość języka angielskiego - technik hotelarz
- komunikatywna znajomość języka niemieckiego -technik żywienia i gospodarstwa domowego
- udział w zajęciach pozalekcyjnych
- zachowanie, aktywność społeczna uczniów
Wyniki naboru zostaną opublikowane na stronie internetowej szkoły dnia 30 października 2012.
Uczniowie Powiatowego Zespołu Szkół nr 2 im. Karola Miarki w Pszczynie, kształcący się w zawodach technik hotelarz i technik żywienia i gospodarstwa domowego będą mieli możliwość, odbywać praktyki zawodowe i zdobywać swoje pierwsze szlify zawodowe na europejskim rynku pracy.
Powiatowy Zespół Szkół nr 2 im. Karola Miarki w Pszczynie przystąpił do konkursu projektów w ramach projektu systemowego "Staże i praktyki zagraniczne dla osób kształcących się i szkolących zawodowo" realizowanego w obszarze edukacji w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Priorytet III ? Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.4 ? Otwartość systemu oświaty w kontekście uczenia się przez całe życie, Poddziałanie 3.4.2 ? Upowszechnienie uczenia się przez całe życie.
W projekcie udział wezmą uczniowie klas III Technikum, kształcący się w zawodach technik żywienia i gospodarstwa domowego i technik hotelarz.
W realizacji projektu partnerują nam instytucje edukacyjne, działające jako organizacje przyjmujące w ramach europejskich programów mobilności: instytucja Vitalis ? Betreuungsgesellschaft für Modellprojekte mbH z Lipska, Niemcy i instytucja EDP ? Eurpean Projekts Development Unip. Lda z Montijo, Portugalia.
W maju i czerwcu tego roku uczniowie Technikum, kształcący się w zawodach technik żywienia i gospodarstwa domowego i technik hotelarz wyjadą na praktyki zawodowe do Niemiec i Portugalii.
Uczestnicy projektu zostaną wyposażeni w wiedzę, umiejętności i kwalifikacje, odpowiadające potrzebom pracodawców zarówno lokalnego jak i europejskiego rynku pracy.
Młodzi ludzie rozpoczną karierę zawodową z bagażem wiedzy i doświadczeń, nabytych w trakcie stażu zagranicznego, które zostaną potwierdzone odpowiednimi certyfikatami. Formą uznania zdobytych kompetencji zawodowych będą zaświadczenia, wydane przez firmy, w których uczniowie odbywać będą praktyki zawodowe, certyfikaty, wydane przez organizacje przyjmujące, dyplomy Europass-Mobilność - certyfikaty uznawane w całej Unii Europejskiej.
Uczniowie naszej szkoły, którzy w tym roku kończą swą naukę, na początku kwietnia br. otrzymali możliwość sprawdzenia i uzupełnienia swojej wiedzy na profesjonalnie przygotowanej platformie internetowej e ? matura, będącej częścią projektu systemowego ?Mam zawód ? mam pracę w regionie? realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 ? 2013 Działanie 9.2 Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego.
Czym jest platforma e-matura?
Platforma e-matura to profesjonalne narzędzie e-learningowe przygotowane dla uczniów techników i zasadniczych szkół zawodowych. Cechą tej platformy są profesjonalne materiały dydaktyczne i egzaminacyjne przygotowane przez ekspertów przedmiotowych i egzaminatorów maturalnych podane w dostępnej i atrakcyjnej formie multimedialnej. Ważnym elementem działania kursów na platformie będzie praca uczniów z nauczycielem-egzaminatorem, który koordynuje naukę tzw. e-klasy, odpowiadając na wszystkie potrzeby słuchaczy. Podsumowaniem nauki w każdej jednostce e-larningowej będzie test, który pozwoli słuchaczom na sprawdzenie poziomu opanowania wiedzy i umiejętności z danego tematu.
Więcej informacji o platformie e-matura można znaleźć tutaj...
Strona 389 z 424