Kraków zawsze kusi i przyciąga, ale jesienną porą szczególnie: widokami, szczególną atmosferą. Jeżeli do tego doda się niepowtarzalną szansę przeniesienia się w czasie ? nie może dziwić fakt, że do tego małopolskiego miasta chętnie wybrała się młodzież naszej szkoły.

14 października 2014 r. grupa uczniów klas maturalnych (3 lob, 4 Ho, 4 Tar, 4 lor,4 eo) pod opieką swoich polonistek ? U. Ryguły, M. Szczyrbowskiej i E. Wanot wzięła udział w zwiedzaniu Krakowa i jego okolic. Jego głównym celem był ?powrót do przeszłości? - i to dość odległej ? średniowiecznej.

Pierwszym przystankiem na trasie wycieczki było położone dziś w granicach administracyjnych Krakowa Opactwo Benedyktynów w Tyńcu. Jest to najstarszy (bo sięgający w swych początkach XI w.) z istniejących dzisiaj klasztorów w Polsce. Młodzież zwiedzała pod opieką przewodnika to tajemnicze, położone na wzgórzu, ustronne miejsce. Obejrzała zewnętrzny dziedziniec, krużganki oraz wnętrze kościoła. Usłyszała burzliwą, obfitującą w dramatyczne wydarzenia historię tego miejsca.

Uczestnicy wyjazdu wzięli także udział w blisko dwugodzinnych warsztatach: ?W średniowiecznym skryptorium?. Zajęcia, odbywające się w zrekonstruowanym pomieszczeniu dawnego skryptorium, poświęcone były tajnikom pracy skryby i iluminatora. Młodzież przypomniała sobie historię pisma i różnorodnych technik jego przekazu. Poznała również znaczenie skryptoriów benedyktyńskich dla kultury piśmienniczej Europy. Próbowała także wcielić się w rolę średniowiecznego skryby i cierpliwie kopiować łacińskie frazy na papier imitujący pergaminowe zwoje. Atmosfera ciszy i skupienia ? tak obca dzisiejszemu życiu ? pochłonęła wszystkich...

Na tym jednak wycieczka się nie kończyła. Uczestnicy przejechali dalej ? do samego Krakowa ? aby tym razem pod ziemią (między Sukiennicami a kościołem Mariackim) na głębokości kilku metrów odkryć wiedzę o przeszłości miasta. A pomogło w tym Muzeum Historii Miasta Krakowa ? udostępniając otwarte od 24 września 2010 r. Podziemia Rynku. Pani Basia (nasza przewodniczka) oprowadziła nas po interaktywnym szlaku turystycznym śladem europejskiej tożsamości Krakowa.

Podziemna ekspozycja zadziwia i imponuje przede wszystkim bogactwem zgromadzonych eksponatów (monety, narzędzia, elementy architektury itp.), oryginalnością sposobu ich prezentacji i nowoczesną formą przekazu. Nie można się tutaj nudzić! Wyciszyć raczej też nie! Zwiedzający słyszą, widzą, czują... Żyją, oddychają średniowieczną atmosferą... Podróżują, handlują, uczestniczą w życiu dawnego miasta. Rzeczywiście przenoszą się do Krakowa sprzed wielu wieków.

Wycieczka udana. Niby dobrze znany, wielokrotnie odwiedzany Kraków. A jednak, jak się okazało, zawsze może czymś zaskoczyć, coś nowego pokazać, czegoś nauczyć. A to dla naszych maturzystów chyba naprawdę ważna sprawa...

 

10.10.2014 r. młodzież z klasy mundurowej 2lo a i b wraz z opiekunami Alicją Chrapkiewicz, Joanną Koczubą oraz Romanem Linkiem zwiedził 18 bielski batalion powietrznodesantowy w Koszarach Jednostki Wojskowej. Miała możliwość zapoznania się ze sprzętem wyposażenia batalionu, Żandarmerii Wojskowej, Policji, Straży Miejskiej, Straży Pożarnej i GOPR.

Uczniowie zwiedzali także bazę szkoleniową i teren Jednostki Wojskowej, mieli możliwość przymierzenia spadochronu i innego sprzętu militarnego. Końcowym akcentem programu były skoki spadochronowe komandosów oraz defilada wojskowa.

 

W sobotę (11.10.2014 r.) wybrani uczniowie drugich klas mundurowych, pojechali najpierw do Bytomia Łagiewnik, by poznać bliżej historię polskiego schronu bojowego z 1936 r. Jest to ciężki dwukondygnacyjny schron, który został obsadzony przed rozpoczęciem wojny przez kompanię specjalną ciężkich karabinów maszynowych z IV batalionu piechoty 75 pułku piechoty z Chorzowa. Następnie uczniowie mając tylko mapkę ze wskazówkami musieli odnaleźć kolejny bunkier już w Bytomiu, co nie było takie proste, ze względu na opuszczony i zaniedbany teren. Troszkę szkoda, że o nie wszystkie zabytki dziedzictwa kulturowego się dba...

Z Bytomia udali się do Chorzowa, do kolejnego obiektu, gdzie we wnętrzu odbywała się ekspozycja broni, sprzętu, hełmów żołnierzy II wojny światowej na Śląsku. Przewodnik opowiadał ciekawostki z wojennego życia 23 Dywizji Piechoty, wykazywał różnice tworzenia hełmów japońskich, hiszpańskich i włoskich z 1934 r., które były tam wystawione. Przypomniał do czego służył główny pokój sztabowy, a przede wszystkim podkreślił, jak wielką rangę ma Nasza Wizyta w tym Muzeum dla przyszłości Naszego Kraju! Cieszymy się, że mogliśmy się tam spotkać!

Po ciekawej przygodzie, nastąpił czas na zaplanowaną rekreację. Po ognisku, któremu towarzyszyła muzyka i śpiew, nastąpiły zawody sprawnościowe w Górnośląskim Parku Etnograficznym. Przedstawiciele obu klas utrzymali jednakowy poziom.

Pod koniec dnia uczniowie przybyli na Wydział Teologiczny Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, gdzie po krótkim nabożeństwie, uczestniczyli w warsztatach. Ks. prof. dr hab. Henryk Krzysteczko poprosił uczniów o odczytanie wiersza K. K. Baczyńskiego ?Z głową na karabinie (4.12.1943)?, a następnie zinterpretowanie go oraz obrazowo przedstawienie na kartce. I tym razem uczniowie ukazali swój wysoki poziom. Po krótkich ćwiczeniach na orientację, zakończyliśmy dzień sobotni, z naszymi opiekunami: p. N. Ruman i p. A. Sojką.

 

W dniu 05.10.2014 r. (niedziela) wybrani uczniowie uczestniczyli w warsztatach w Muzeum Prasy Śląskiej im. Wojciecha Korfantego w Pszczynie. Kustosz Aleksander Spyra przybliżył historię maszyn drukarskich (np. typu Boston), pracy drukarza od najdawniejszych czasów, ewaluację prasy wydawanej na Śląsku. Uczniowie sami wydrukowali materiały, odpowiadali na pytania. Całość przedsięwzięcia ukazana będzie w materiale dotyczącym biografii Kustosza Muzeum dnia 11.11.2014 r. o godz. 17.00 w Telewizji Katowice. Zapraszamy do obejrzenia dokumentu, który ukaże wspólne poczynania Muzeum Prasy Śląskiej w Pszczynie, Naszej Szkoły oraz Powiatowego Ogniska Pracy Pozaszkolnej!

29 września grupa uczniów klas maturalnych uczestniczyła w dość oryginalnych zajęciach języka niemieckiego. Uczniowie wyjechali do Krakowa i tam szlifowali język niemiecki. Wizyta w Instytucie Goethego była pierwszym punktem programu.

Goethe-Institut w Krakowie organizuje i wspiera szeroki wachlarz imprez kulturalnych, aby promować dialog i wymianę doświadczeń z niemieckimi i innymi europejskimi artystami i twórcami kultury, przy czym punkt ciężkości leży w sferze kultury współczesnej. Także bez znajomości języka niemieckiego możesz brać udział we wszystkich imprezach, gdyż z reguły są one tłumaczone.

Dział Kursów Językowych Goethe Institut w Krakowie widzi punkt ciężkości swojej pracy we wzmocnieniu nauczania języka niemieckiego w sferze szkolnej i pozaszkolnej. Oferta rozciąga się od seminariów dokształcających dla nauczycieli (w ścisłej współpracy z krajowym Instytutem Kształcenia Nauczycieli), poprzez tworzenie programów mających na celu stosowanie nowych technologii w nauczaniu języka niemieckiego jako obcego, po imprezy kulturalne dla uczących się języka niemieckiego oraz nauczycieli. Kursy językowe dla dorosłych pokrywają całe spektrum poziomów A1 do C2 Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego.

Dział informacji i biblioteka Goethe-Institut w Krakowie przekazują informacje dotyczące aktualnych aspektów życia kulturalnego, społecznego i politycznego w Niemczech. Oferta obejmuje media drukowane i audiowizualne oraz najważniejsze gazety codzienne, tygodniki i czasopisma. Oferujemy także dostęp do baz danych. W ramach ?Współpracy Bibliotekarskiej? prowadzimy wspólne imprezy i projekty wraz z partnerskimi placówkami bibliotekarskimi z Polski Południowej.

Goethe-Institut w Krakowie opiekuje się południowopolskimi województwami: podkarpackim, małopolskim, świętokrzyskim, śląskim, opolskim i dolnośląskim. Pozostałe województwa należą do kompetencji Goethe-Institut w Warszawie.

Po wizycie w Goethe Institut uczniowie uczestniczyli w Stadtrallye. Zostali podzieleni na 4 grupy, które ze sobą rywalizowały. Rywalizacja polegała na rozwiązaniu 14 zadań w jak najkrótszym czasie. Uczniowie wyposażeni w mapy Krakowa musieli znaleźć różne obiekty i dostarczyć różnego rodzaju informacje. Oto jedno z pytań:


Aufgabe: Im Restaurant ?Hawełka?, Rynek Główny 34, gibt es zwei große Portraits.
Sie haben mit der polnischen Geschichte zu tun. Was kann man auf diesen
Gemälden sehen?


 

Jak się okazało znalezienie odpowiedzi na wszystkie pytania było bardzo trudne, ale za to szukanie dostarczyło wiele frajdy. Wszyscy uczestnicy otrzymali symboliczne nagrody. Dwie zwycięskie grupy mogły poczęstować się gofrem lub lodami, a ci słabsi otrzymali słodki upominek. To, że zabawa udała się na 100% zawdzięczamy uczniom, którzy brali udział , nauczycielom ? organizatorom oraz przepięknej pogodzie.

Organizatorzy Beata Wituła i Gabriela Kloc