UWAGA!!! OGŁASZAMY NABÓR UCZESTNIKÓW WŚRÓD UCZNIÓW KLAS III, KSZTAŁCĄCYCH SIĘ W ZAWODZIE: TECHNIK HOTELARSTWA, TECHNIK OBSŁUGI TURYSTYCZNEJ, TECHNIK INFORMATYK, TECHNIK ŻYWNIENIA I GOSPODARSTWA DOMOWEGO DO UDZIAŁU W PROJEKCIE:

?MŁODZI TECHNICY WE WSPÓŁCZESNEJ EUROPIE?

Projekt realizowany będzie w ramach projektu systemowego "Staże zagraniczne dla uczniów i absolwentów szkół zawodowych oraz szkolenia kadry kształcenia zawodowego" realizowanego przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój.

Udział w projekcie ma na celu:

  • zdobycie doświadczenia i kwalifikacji zawodowych na czeskim, włoskim i portugalskim rynku pracy,
  • poprawę umiejętności językowych uczestników, w tym języka obcego zawodowego,
  • zdobycie nowych kompetencji społecznych przez uczestników,
  • poznanie nowych technik organizacji pracy w zawodzie technik hotelarstwa, technik obsługi ruchu turystycznego, technik informatyk, technik żywienia i usług gastronomicznych.

Uczniowie zainteresowani udziałem w projekcie mają obowiązek złożyć

w sekretariacie szkoły przy ul. Szymanowskiego 12, ankietę rekrutacyjną do udziału w projekcie do dnia 11 grudnia 2015 r.

Organizację procesu rekrutacji przeprowadzi Komisja Rekrutacyjna, w składzie:

  • przewodniczący komisji - Dyrektor Szkoły mgr inż. Piotr Cygan,
  • członkowie komisji:
    • nauczyciele przedmiotów zawodowych,
    • nauczyciele języków obcych,
    • wychowawcy klas,
    • pedagog szkolny.

W trakcie procesu rekrutacji zostanie zapewniony równy dostęp do uczestnictwa w projekcie kobiet i mężczyzn, zgodnie z zasadą równości szans.

Głównymi kryteriami branymi pod uwagę w naborze będzie:

  • poziom wiedzy ogólnokształcącej i zawodowej;
  • średnia ocen za I semestr w roku szkolnym 2015/2016 i ocen końcoworocznych uzyskanych w roku szkolnym 2014/2015;
  • udział w olimpiadach i konkursach z przedmiotów zawodowych;
  • komunikatywna znajomość języka angielskiego lub języka niemieckiego;
  • osiągnięcia szkolne i pozaszkolne ? posiadane certyfikaty i nagrody, kursy;
  • zachowanie, aktywność społeczna uczniów;
  • motywacja do wyjazdu;
  • poziom kształcenia (uczniowie klasy trzeciej zyskują dodatkowe punkty przy naborze do udziału w projekcie. W przypadku braku zainteresowania ze strony uczniów klasy trzeciej, nabór zostanie rozszerzony o uczniów klasy drugiej).

Komisja Rekrutacyjna, na podstawie przeprowadzonej weryfikacji kandydatów, wyłoni dwie listy uczestników projektu: listę główną i listę rezerwową.

Wyniki rekrutacji zostaną opublikowane na stronie internetowej szkoły do dnia 8 stycznia 2016 r.

 

Zapraszamy do galerii fotografii z pobytu w Parlamencie Europejskim w Strasburgu...

 

Uczeń klasy IV Technikum Rolniczego w Powiatowym Zespole Szkół nr 2 im. Karola Miarki w Pszczynie - Daniel Burawa wziął udział w zagranicznych praktykach zawodowych w Niemczech.

Udział Daniela Burawy w bezpłatnych praktykach możliwy był dzięki realizacji projektu: "Nowe umiejętności ? większe szanse na europejskim rynku rolnym - staż zawodowy uczniów szkół rolniczych", którego beneficjentem jest Towarzystwo Umiejętności Rolniczych w Poznaniu.

Został on dofinansowany w ramach programu ERASMUS+, który jest realizowany przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji ? Narodową Agencję Programu ERASMUS+ w Warszawie ? projekt nr 2014-1-PL01-KA102-000721.

Praktyka rozpoczęła się w dniu 29 czerwca 2015 roku, a zakończyła dnia 26 września 2015 roku.

Głównymi celami projektu były:

  • opanowanie umiejętności fachowych w oparciu o staż zawodowy,
  • opanowanie umiejętności korzystania z nowoczesnych technologii w zakresie produkcji roślinnej i zwierzęcej,
  • opanowanie umiejętności wprowadzania innych form gospodarowania w celu uzyskiwania dodatkowego dochodu w gospodarstwie rolnym,
  • nabycie umiejętności posługiwania się w praktyce mechanizmami funkcjonującymi na rynku rolnym UE,
  • opanowanie umiejętności posługiwania się językiem zawodowym.

Dodatkowym atutem praktyki był rozwój stażysty na płaszczyźnie osobistej, edukacyjnej i kulturowej.

Praktyka odbywała się licencjonowanych indywidualnych gospodarstwach rolnych w Dolnej Saksonii.

Projektem zarządzało Towarzystwo Umiejętności Rolniczych z Poznania, a partnerem zagranicznym jest Ośrodek Szkoleniowy dla Techniki Rolniczej ? Szkoła DEULA w Nienburgu.

 

Dobiega końca projekt ?Dziedzictwo kulturowe Sąsiada równie ciekawe jak swoje!? realizowany przez Powiatowy Zespół Szkół nr 2 w Pszczynie w partnerstwie ze szkołą średnią Stredni odborna skola z Czeskiego Cieszyna.

Powiat Pszczyński wraz z Powiatowym Zespołem Szkół nr 2 w Pszczynie otrzymał dofinansowanie w wysokości ponad 18 tys. zł, na realizację projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz budżetu państwa w ramach Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej Republika Czeska-rzeczpospolita Polska 2007-2013.

Punktem kulminacyjnym projektu była czterodniowa wizyta dziesięciorga uczniów z Czeskiego Cieszyna wraz z opiekunem w dniach 15-18 czerwca tego roku.

Wizyta była efektem współpracy transgranicznej polsko-czeskiej. Polegała ona na zaangażowaniu uczniów ze strony czeskiej oraz polskiej we wspólne działania. W ciągu tych czterech dni zorganizowano m.in. warsztaty kulturowe, które pokazały, iż mimo że mieszkamy w innym krajach, jesteśmy do siebie bardzo podobni. Uczniowie walczyli ze stereotypami, a także wgłębili się w dziedzictwo kulturowe obu państw. Warsztaty kulinarne natomiast miały na celu poznanie potraw narodowych z Polski i Czech. Smakowały wyśmienicie, zwłaszcza, że zostały przygotowane przez samych uczestników projektu pod czujnym okiem nauczycielek przedmiotów gastronomicznych.
Nie zabrakło również sportowych atrakcji. W szkole został rozegrany turniej siatkówki, w którym grały 4 drużyny. Co należy podkreślić, były to drużyny mieszane- z Polski i Czech. Rozgrywki rozpoczęły się od rozdania specjalnie przygotowanych na tę okazję koszulek. Uczniowie z obu stron pokazali, że sport na pewno łączy, niezależnie od języka, którym się posługujemy.

Cała wizyta opierała się na nieustannym zaangażowaniu obu stron, także podczas wycieczek, które były dopełnieniem warsztatów kulturowych. I tak zwiedziliśmy Skansen oraz Zagrodę Żubrów w Pszczynie, Muzeum Zamkowe , a także Starówkę Pszczyńską. W kolejnych dniach udaliśmy się do Bielska- Białej, aby zwiedzić Teatr Polski od kulis, a także wyjechać kolejką na Szyndzielnię oraz Stok Dębowiec. W ramach zajęć popołudniowych rozegrany został również turniej kręgli oraz turniej na strzelnicy szkolnej. Uczestnicy projektu mieli okazję również zwiedzić Fabrykę Fiata w Tychach pod opieką przewodnika.

Kolacja pożegnalna pokazała, jak szybko bariera językowa zanika i że już po paru dniach spędzonych ze sobą porozumiewamy się bez żadnych problemów. Były upominki, dobra zabawa i oczywiście przepyszne jedzenie.

Uczniowie udowodnili, że współpraca transgraniczna ma sens i jest potrzebna. Dlatego w planach jest kolejny tego typu projekt, który miałby tym razem dać okazję odwiedzenia naszego Sąsiada przez uczniów naszej szkoły.

Termin realizacji projektu: czerwiec 2015-lipiec 2015

Koszt całkowity projektu: 4.651,50 Euro

Wartość dofinansowania projektu: 4.418,92 Euro w tym:

  • z EFRR: 3.953,77 Euro
  • z budżetu państwa: 232,58 Euro

Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz budżetu państwa w ramach Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej Republika Czeska - Rzeczpospolita Polska 2007-2013

 

W dniu 21 listopada 2014 roku grupa nauczycieli PZS nr 2 w Pszczynie zakończyła kolejny etap w projekcie programu Erasmus+ Akcja kluczowa Mobilność Edukacyjna - Mobilność osób uczących się i pracowników - "Job shadowing - sposobem podnoszenia kompetencji zawodowych współczesnego nauczyciela".

Siedmiodniowy pobyt w Portugalii polegał na poszerzeniu wiedzy z zakresu metod nauczania, innowacji dydaktycznych, sposobu funkcjonowania instytucji związanych z edukacją. Siedemnastoosobowa grupa pedagogów z PZS nr 2 w Pszczynie miała możliwość aktywnego uczestniczenia w wybranych zajęciach dydaktycznych oraz obserwacji zajęć kształcenia zawodowego. Nauczyciele poznali również zasady funkcjonowania szkół ponadgimnazjalnych różnego typu, ich finansowania, rekrutacji oraz sposoby zarządzania portugalskimi placówkami edukacyjnymi.

W kolejnych dniach mobilności pedagodzy wizytowali wybrane szkoły wyższe, w których przedstawiona została oferta profili kształcenia, kursów zawodowych oraz sposoby finansowania szkolnictwa wyższego.

Uczestnicy projektu spotkali się także z lokalnymi przedsiębiorcami, zaangażowanymi w praktyczne kształcenie zawodu uczniów szkół różnego typu. Zaprezentowano sposób oceniania młodzieży oraz zwrócono uwagę na wagę kształcenia zawodowego w rejonie Esposende.

Odbyło się również spotkanie z władzami miasta Esposende, na którym doszło do spotkania z wiceprezydentem i radną do spraw edukacji i kultury. Przedstawiona została struktura organizacyjna systemu edukacji w Portugalii i działania na rzecz zatrudnienia absolwentów.

Nauczyciele mieli okazję wizytować biblioteki zarówno szkolne, jak i publiczne oraz zapoznać się ze sposobami propagowania czytelnictwa wśród mieszkańców gminy Esposende.

W ostatnich dniach pobytu uczestnicy mobilności gościli w ośrodku rządowym ACICE, którego głównymi zadaniami są: doradztwo zawodowe, organizacja kursów zawodowych dla osób pełnoletnich, chcących podnieść swoje kompetencje zawodowe lub poszukujących pracy. Za pomocą prezentacji multimedialnej zaprezentowano strukturę działalności ośrodka, jak również sposób jego finansowania.

Mobilność pozwoliła jej uczestnikom zauważyć znaczące różnice pomiędzy systemem edukacji w Polsce i w Portugalii, różnice w finansowaniu placówek edukacyjnych oraz innowacyjne rozwiązania informatyczne, usprawniające organizację pracy szkoły w zakresie metod nauczania, bezpieczeństwa oraz identyfikacji uczniów. Zwrócono także uwagę na korelację między położeniem geograficznym regionu a doborem kierunków kształcenia zawodowego młodzieży. Projekt potwierdził korzyści, płynące z wymiany doświadczeń w ramach projektów międzynarodowych.