Fundacja Centrum im. prof. Bronisława Geremka oraz Stowarzyszenie przeciw Antysemityzmowi i Ksenofobii Otwarta Rzeczpospolita mają przyjemność zaprosić nauczycielki i nauczycieli do udziału w projekcie ?Szkoła równego traktowania?.

Wiele placówek oświatowych staje przed wyzwaniami wychowawczymi związanymi z zarządzaniem różnorodnością i sytuacjami konfliktowymi oraz budowaniem kultury opartej na szacunku i komunikacji bez przemocy. Coraz częściej kadra pedagogiczna poszukuje rozwiązań związanych z profilaktyką i przeciwdziałaniem przemocy rówieśniczej, i dyskryminacji.

Proponowany projekt jest kompleksową odpowiedzią na te potrzeby i problemy.

Projekt zakłada m.in. realizację następujących celów:

  • podniesienie wiedzy nauczycielek i nauczycieli oraz uczennic i uczniów z zakresu przeciwdziałania dyskryminacji i związanej z nią przemocy;
  • wykształcenie aktywnych postaw i rozwinięcie umiejętności właściwego identyfikowania, reagowania oraz przeciwdziałania zjawiskom dyskryminacji i związanej z nią przemocy wśród kadry pedagogicznej i w środowisku uczniowskim;
  • przygotowanie i wsparcie kadry pedagogicznej do realizacji szkolnych inicjatyw edukacyjnych z zakresu przeciwdziałania dyskryminacji, włączających i angażujących środowisko uczniowskie i lokalne;
  • zainicjowanie ogólnopolskiej sieci szkół promujących działania równościowe i antydyskryminacyjne, związane z zarządzaniem różnorodnością.

CO ZAWIERA PROGRAM?

Nauczycielki i nauczyciele zakwalifikowani do programu:

  • wezmą udział w dwóch 3-dniowych (20-godzinnych) zjazdach szkoleniowych: 14-16 listopada 2014, 9-11 stycznia 2015;
  • wspólnie z trenerami zaplanują, a następnie zrealizują inicjatywę lokalną nawiązującą do tematyki projektu ?Szkoła równego traktowania? (styczeń-maj);
  • wezmą udział w konferencji podsumowującej w Sejmie RP w Warszawie (maj/czerwiec);
  • będą mogli aktywnie uczestniczyć w forum wymiany doświadczeń i dobrych praktyk;
  • otrzymają pakiet materiałów edukacyjnych.

Dodatkowo, nauczycielki i nauczyciele oraz uczennice i uczniowie będą mogli wziąć udział w Letniej Akademii Antydyskryminacyjnej (3 dni, druga połowa sierpnia 2015).

Projekt będzie trwał od listopada 2014 r. do czerwca 2015 r.

CO ZYSKUJĄ NAUCZYCIELE I SZKOŁY UCZESTNICZĄCE W PROGRAMIE?

Nauczyciele otrzymają dyplomy ukończenia kursu szkoleniowego. Placówka, której kadra pedagogiczna będzie reprezentować szkołę w projekcie (tzn. udział w szkoleniach, realizacja inicjatywy lokalnej) otrzyma odznakę ?Szkoły równego traktowania?, która będzie uroczyście wręczona w Sejmie RP.

JAK ZGŁOSIĆ SIĘ DO UDZIAŁU W PROJEKCIE?

  1. Zgłaszać mogą się nauczycielki i nauczyciele wszystkich przedmiotów uczący na poziomie podstawowym, gimnazjalnym i ponadgimnazjalnym w terminie do 20 października 2014 r.
  2. Zgłoszenie należy wysyłać poprzez załączony kwestionariusz drogą elektroniczną (wersja ze skanowanymi podpisami) na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub drogą pocztową na adres Centrum im. Prof. Bronisława Geremka, ul. Wilcza 9a/7, 00-538 Warszawa.

Program ?Szkoła równego traktowania? jest współfinansowany ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

KONTAKT:

Maria Starzewska
Centrum im. Prof. Bronisława Geremka
ul. Wilcza 9a/7
00-538 Warszawa
tel. 22 628 83 63
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
www.geremek.pl

 

Ministerstwo Edukacji Narodowej informuje, że w 2014 r.  będzie kontynuowany Rządowy program pomocy uczniom ?Wyprawka szkolna?.

W 2014 r. pomoc w formie dofinansowania zakupu podręczników do kształcenia ogólnego lub podręczników do kształcenia w zawodach, dopuszczonych do użytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, przewidziana jest dla uczniów rozpoczynających w roku szkolnym 2014/2015 naukę w: klasach II, III lub VI szkoły podstawowej, klasie III szkoły ponadgimnazjalnej, tj. zasadniczej szkole zawodowej, liceum ogólnokształcącym lub technikum, klasach II, III lub VI ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia, klasie VI ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia, klasie VI ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych, klasie III liceum plastycznego, klasie III lub IX ogólnokształcącej szkoły baletowej.

Pomocą w zakresie dofinansowania zakupu podręczników do kształcenia ogólnego, w tym podręczników do kształcenia specjalnego, lub podręczników do kształcenia w zawodach, dopuszczonych do użytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania objęto także uczniów:

  • słabowidzących,
  • niesłyszących,
  • słabosłyszących,
  • z niepełnosprawnością ruchową, w tym afazją,
  • z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
  • z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym,
  • z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w przypadku gdy jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność wymieniona wyżej,
  • posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, o którym mowa w art. 71b ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), uczęszczający w roku szkolnym 2014/2015 do szkół podstawowych ? z wyjątkiem klasy I, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, tj. zasadniczych szkół zawodowych, liceów ogólnokształcących, techników lub szkół specjalnych przysposabiających do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub do ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia ? z wyjątkiem klasy I, ogólnokształcących szkół muzycznych II stopnia, ogólnokształcących szkół sztuk pięknych, ogólnokształcących szkół baletowych lub liceów plastycznych.

W 2014 r. do otrzymania podręczników w 2014 r. uprawnione są nowe grupy uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, tj. uczniowie:

  • słabosłyszący,
  • z niepełnosprawnością ruchową, w tym afazją,
  • z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera.

W przypadku uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w przypadku gdy jedną z niepełnosprawności jest upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym lub znacznym, dofinansowanie obejmuje również zakup materiałów edukacyjnych.

W przypadku uczniów, którzy ubiegają się o pomoc na podstawie kryterium dochodowego w 2014 r. dla uczniów z wszystkich klas objętych programem wprowadzono jednolite kryterium dochodowe, z ustawy o świadczeniach rodzinnych. Oznacza to, że w br. kwota uprawniająca do otrzymania pomocy wynosi 539 zł netto na osobę w rodzinie.

Pomoc może być udzielana również w formie dofinansowania zakupu podręczników dla ucznia w przypadkach określonych w art. 7 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2013r., poz. 182, z 2012 r., poz. 1544 i 1548 oraz z 2013r., poz. 509).

Wszelkich informacji udziela pedagog szkolny.

 

W dniach 13-20.05.2014 roku w galerii łączącej Wydział Artystyczny z Wydziałem Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie odbyła się wystawa prac Marcina Smolarka z klasy I tkg pt.: ?Inspiracje literackie ołówkiem uwiecznione?. Wystawa odbyła się dzięki uprzejmości i pomocy Pracowników obu Wydziałów.

Marcin rysuje od czterech lat. Przyznaje, że rysowanie pomaga mu uwolnić wszystkie złe emocje, gdy wypełniają czasami jego wnętrze. W swoich pracach łączy modele postaci wykreowane przez różnych artystów w jedną spójną całość. Inspiruje się tematyką biblijną, mityczną i fantasy. Wcześniej prace można było podziwiać w głównym korytarzu Wydziału Artystycznego, umieszczonych na kolorowych płótnach.

16 maja Autor wystawy wraz z Panem Dyrektorem Jarosławem Kinalskim i wychowawcą panem Ryszardem Jaroszem spotkali się z wybranymi przedstawicielami obu Wydziałów. Marcin miał możliwość przedstawienia Gościom idei płynącej z rysowanych scen. Zwiedził również pracownie Wydziału Artystycznego. Piękno płynące z serca było wyraźnie zauważalne w tych małych dziełach sztuki, a zostało to docenione na Uczelni Wyższej. Gratulujemy i czekamy na kolejne wystawy!

 

Dnia 06.05.2014 r. uczennice klasy I tż ? Justyna Ficek i Michalina Wituła wystąpiły razem z panią Natalią Ruman na Uniwersytecie Trzeciego Wieku w Urzędzie Miasta w Pszczynie. Słuchacze przybyli, by dowiedzieć się więcej na temat dziedzictwa kulturowego Górnego Śląska, ze szczególnym uwzględnieniem krzyży, kapliczek przydrożnych oraz figur świętych. Wysłuchali również przedstawienia muzyczno-poetyckiego o tej tematyce. Wszyscy zgodzili się, że obiekty te stanowią symbol wspólnoty kulturowej, religijnej i historycznej dla wielu społeczności lokalnych. Podkreślano, że te miejsca architektury sacralnej budowano z głębokiej pobożności i przeświadczenia, że po ich postawieniu dane miejsce nabierze cech chrześcijańskich. To świadkowie historii naszego narodu i państwa. Uczennicom dziękujemy za poświęcenie czasu wolnego oraz zaangażowanie. To przecież wszystko jest ad maiorem Dei Gloriam!

 

Międzynarodowe Święto Pracy wprowadzone zostało w 1899 roku przez Drugą Międzynarodówkę. Upamiętnia ono strajk robotników w Chicago 1 maja 1886 roku, obchodzone jest od 1890 roku.

Dzień Flagi Rzeczypospolitej to stosunkowo młode święto ustanowione zostało Ustawą Sejmu RP z dnia 20 lutego 2004 (Dz.U. Nr 49 z 2004r poz. 467 Art 1. poz 3). 2 maja 1945 o godzinie 6 rano żołnierze z 1 Dywizji Kościuszkowskiej zatknęli biało-czerowny sztandar na kolumnie zwycięstwa (Siegessäule) w Tiergarten w Berlinie.

Narodowe Święto Konstytucji 3 Maja zostało ustanowione w 1919 oraz ponownie w 1990, w rocznicę uchwalenia Konstytucji 3 maja Rzeczypospolitej Obojga Narodów. 3 maja 1791 r. uchwalono pierwszą konstytucję w nowożytnej Europie, a drugą po amerykańskiej na świecie. Wyprzedziła trzecią na świecie konstytucję francuską. Konstytucja ta została uchwalona przez Sejm Wielki, który został zwołany w październiku 1788 r.