Dwa tygodnie w słonecznej i pełnej zjawiskowych miejsc Katalonii były dla uczniów doświadczeniem - jak sami  mówią - niezapomnianym. Pod okiem czterech opiekunek, we wspólnym przedsięwzięciu z katalońską szkołą Institut Peralada, uczniowie poznawali kulturę i specyfikę Katalonii, szlifowali język angielski, doskonalili swoje talenty malarskie i fotograficzne, prezentowali regionalne tańce, gwarę śląską i pieśni. Plenery w zachwycających pejzażach wybrzeża Costa Brava, podążanie szlakiem twórczości Salvadora Dalego i Antonio Gaudiego czy udział w próbach budowania wież ludzkich Castallers  to jedne z wielu atrakcji jakich doświadczyli młodzi uczestnicy projektu.

Wśród miejsc, które odwiedzili znalazły się Barcelona, Girona, dom Dalego w Portlligat, Pałac w Pubol należący niegdyś do ukochanej żony i największej muzy Dalego - Gali. Wielu wrażeń dostarczyło młodzieży spotkanie z twórczością słynnego artysty w Muzeum w Figueres- odwiedzanym, przez setki tysięcy turystów z całego świata. Katedra Sagrada Familia, będąca pomnikiem twórczości wielkiego architekta XX wieku Antonio Gaudiego również znalazła się na ich  barcelońskim szlaku odkryć artystycznych i architektonicznych, podobnie jak  Park Güell, Casa Batllo i Casa Mila. Cennym doświadczeniem było dla nich  poznanie typowo katalońskich słynnych przekąsek, znanych pod nazwą „tapas”. Wyśmienite pimientos de padron , patates bravas czy croquetas to potrawy, które poznali i jak sami mówią chętnie odtworzą przy rodzinnym stole.

Pobyt w Katalonii zakończył się wystawą prac malarskich i fotograficznych zorganizowaną na patio szkoły Institut Peralada, w której udział wzięli uczniowie i nauczyciele oraz wiceburmistrz Peralady Miguel Brugat Vilanowa.

Uczniowie do domu wrócili bogatsi o nowe doświadczenia, wiedzę i umiejętności,  które zaprezentują społeczności szkolnej i zaproszonym gościom podczas spotkań w szkole w najbliższym czasie. Projekt „Kultura bez granic” był strzałem w dziesiątkę, przyznają uczniowie, a miejsce do jego realizacji najlepsze pod słońcem.

Początkiem października dwunastoosobowa grupa uczniów Powiatowego Zespołu Szkół nr 2 z kierunków technik geodeta i technik architektury krajobrazu rozpoczęła na Cyprze, w południowej części wyspy, miesięczny staż doskonalący umiejętności w wyuczanym zawodzie.

Po pomyślnym przejściu procesu rekrutacji grupa sześciorga geodetów i sześciorga architektów krajobrazu odbyła intensywny kurs języka angielskiego. Część kursu obejmowała również przygotowanie kulturowe, a także sposoby radzenia sobie ze stresem czy rozłąki z rodziną, by łatwiej rozpocząć przygodę ze stażem.

Po przyjeździe na miejsce uczniowie zostali podzieleni na zespoły. Pierwsza grupa pracuje w firmie szkółkarskiej, gdzie zajmuje się aranżacją terenów zielonych i pielęgnuje roślinność. Druga grupa pracuje w firmie architektonicznej, gdzie projektuje i poznaje techniki architektoniczne, z kolei ostatnia grupa zajmuje się wytyczaniem ogrodu botanicznego w kształcie Cypru oraz zbieraniem informacji o jego rodzimych roślinach.

Uczniowie w czasie wolnym od pracy wspólnie z opiekunem odkrywają rozmaite zakątki wyspy, a wieczorami korzystają z uroków Limassol, relaksując się nad Morzem Śródziemnym i smakując lokalnej kuchni, a przy tym poznają tamtejsze tradycje i obyczaje.

Projekt „Bilet do kariery – II” - realizowany w ramach akcji 1. Mobilność uczniów i kadry w sektorze Kształcenie i Szkolenia Zawodowe w programie Erasmus+. Wartość dofinansowania projektu wynosi 57 312,00 EUR.


We wrześniu grupa ośmiu nauczycielek Powiatowego Zespołu Szkół nr 2 w Pszczynie rozpoczęła dwutygodniowe kursy językowe w Hiszpanii oraz Republice Czeskiej realizowanych w ramach Akredytacji Erasmusa. Po pomyślnym przejściu procesu rekrutacji grupa odbyła trzydziestogodzinne kursy w języku angielskim oraz hiszpańskim przygotowujące do wyjazdu.

Pedagodzy przebywający w Walencji uczestniczą codziennie w zajęciach językowych
z lektorką, poza tym poznają język hiszpański w praktyce, spacerując po Walencji. Nauczycielki miały również okazję poznać lokalne produkty i ich hiszpańskie nazwy w hali targowej Mercado Central de Valencia, po czym odbyła się pokazowa lekcja gotowania. Natomiast nauczycielki przebywające w Pilznie uczęszczają na zajęcia językowe do szkoły językowego Eufrat Group, gdzie oprócz komunikacji anglojęzycznej uczą się również różnych metod prowadzenia zajęć z elementami anglojęzycznymi.

Pobyt za granicą związany jest nie tylko z nauką, ale i z odpoczynkiem. Nauczyciele przebywający w Republice Czeskiej mieli okazję zobaczyć do tej pory Pilzno i stolicę Czech, Pragę.

Po powrocie nauczyciele będą mogli przekazać swoją wiedzę podczas zajęć i przeprowadzić lekcje z elementami języka hiszpańskiego oraz angielskiego.

Dzięki Akredytacji Erasmusa uczniowie Powiatowego Zespołu Szkół nr 2 im. Karola Miarki w Pszczynie kolejni uczniowie wyjadą na praktyki zawodowe. W październiku na Cypr wyleci 12 uczniów uczących się w zawodach technik geodeta i technik architektury krajobrazu. Wyjazd odbędzie się w ramach realizacji projektu „Bilet do kariery – II” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.


 



Od piątku 16 września gościmy w naszej szkole delegację ze szkoły partnerskiej Ole Vig Videregaende Skole z Norwegii. W trakcie wizyty przygotowawczej omawiamy szczegóły projektu 'Odpowiedzialność i wrażliwość kluczem do lepszego świata', w ramach którego uczniowie z naszej szkoły już w październiku wyjadą na mobilność do miejscowości Stjordal w Norwegii, a wiosną młodzież norweska przyjedzie do Polski.


Pragniemy poinformować, że na wyjazd do Norwegii w ramach projektu "Odpowiedzialność i wrażliwość kluczem do lepszego świata" zakwalifikowali się następujący uczniowie:

1. Emilia Wójcik
2. Maja Wiśniewska
3. Patrycja Gamża
4. Laura Kwaśny
5. Piotr Gruszka
6. Hanna Nowakowska
7. Oliwia Hawełka
8. Paulina Malinowska
9. Emilia Szweda
10. Witosz Hess
11. Oliwia Krzempek
12. Karolina Pająk

Lista rezerwowa:
Nadia Moląg
Emilia Leksa
Zofia Wagstyl
Roksana Tendera