17.03.2015 roku na pływalni krytej PZS nr 2 odbyły się Mistrzostwa Szkoły w Pływaniu. Najlepsi pływacy naszej szkoły z grona dziewcząt i chłopców rywalizowali ze sobą na następujących dystansach: 50 m stylem dowolnym, 50 m stylem klasycznym, 50 m stylem grzbietowym, 50 m stylem motylkowym oraz w sztafecie 4 x 50 m stylem dowolnym (drużyna mieszana). Padł jeden rekord szkoły na dystansie 50 m stylem dowolnym chłopców. Radosław Baron uczeń III TR przepłynął ten dystans w czasie 27,56 sek.

Mistrzyniami szkoły w pływaniu w roku szkolnym 2014/15 zostały:

  1. Kolon Klaudia z klasy I LOA
  2. Karwat Roksana z klasy I LOA
  3. Nowak Aneta z klasy I LOA

Mistrzami szkoły w pływaniu w roku szkolnym 2014/15 zostali:

  1. Baron Radosław z klasy III TR
  2. Jurga Karol z klasy III TMB
  3. Kanik Piotr z klasy I TM

Najlepsi pływacy na poszczególnych dystansach zostali nagrodzeni medalami oraz pamiątkowymi dyplomami. Każdy zawodnik otrzymał także słodki upominek na uzupełnienie spalonych kalorii.

Z grona startujących zawodników zostanie powołana reprezentacja szkoły na Mistrzostwa Powiatu w Pływaniu, które odbędą się w tym roku w Woli.

WYNIKI
Z
MISTRZOSTW SZKOŁY W PŁYWANIU
Z DNIA 17.03.2015

Dziewczęta:

50 m styl dowolny

LP NAZWISKO I IMIĘ KLASA WYNIK (s)
1 Karwat Roksana I LO a 34,69
2 Kolon Klaudia I LO a 36,85
3 Nowak Aneta I LO a 38,09
4 Nowożyn Magdalena III TG 43,25

50 m. styl grzbietowy

LP NAZWISKO I IMIĘ KLASA WYNIK (s)
1 Karwat Roksana I LO a 41,02
2 Kloc Natalia III LO a 45,25
3 Kolon Klaudia I LO a 49,56

50 m styl klasyczny

LP NAZWISKO I IMIĘ KLASA WYNIK (s)
1 Karwat Roksana I LO a 42,26
2 Szpyra Agnieszka II LO b 44,36
3 Kolon Klaudia I LO a 46,64
4 Nowak Aneta I LO a 48,18
5 Nowożyn Magdalena III TG 52,46

50 m styl motylkowy

LP NAZWISKO I IMIĘ KLASA WYNIK (s)
1 Kolon Klaudia I LO a 43,30
2 Nowak Aneta I LO a 45,86

Chłopcy:

50 m styl dowolny

LP NAZWISKO I IMIĘ KLASA WYNIK (s)
1 Baron Radosław III TAR

27,56

rekord szkoły

2 Kanik Piotr I TM  28,32 
3 Jurga Karol  III TMB 29,13 
4 Poloczek Łukasz IV TI  30,62 
5 Czysz Mateusz  III LOa 31,21 
6 Szkoda Arek III TMa  34,37 
7 Kuszek Paweł II LOb  35,25 
8 Furtok Michał  II LOb 36,66 
9 Szuściel Filip  IV TG 37,44 

50 m. styl grzbietowy

LP NAZWISKO I IMIĘ KLASA WYNIK (s)
1 Baron Radosław  III TAR 33,77 
2 Mola Bartek I TM  37,43 
3 Jurga Karol  III TM B  38,51
4 Kontny Tomasz  III LOa 42,89 
5 Furtok Michał II LOb  43,38 

50 m styl klasyczny

LP NAZWISKO I IMIĘ KLASA WYNIK (s)
1 Baron Radosław III TAR  37,42 
2 Jurga Karol  III TMB 40,82 
3 Kanik Piotr I TM   40,96
4 Wacławik Daniel  III TMa 42,47 
5 Czysz Mateusz III LOa  43,61 

50 m styl motylkowy

LP NAZWISKO I IMIĘ KLASA WYNIK (s)
1 Baron Radosław III TAR  31,86
2 Jurga Karol  III TM B 36,97 
3 Mola Bartek I TM  37,85 

Sztafeta 4 x 50 m

MIEJSCE NAZWISKA I IMIONA WYNIK (s)
1 Szpyra Agnieszka, Jurga Karol, Baron Radosław, Poloczek Łukasz 2,15,09
2 Karwat Roksana, Nowak Aneta, Kolon Klaudia, Kanik Piotr 2,22,00

MISTRZOWIE SZKOŁY W PŁYWANIU
W ROKU SZKOLNYM 2014/2015
w ogólnej punktacji:

Dziewczęta:

I. KOLON Klaudia I LO A
II. KARWAT Roksana I LO A
III. NOWAK Aneta I LO A
IV. SZPYRA Agnieszka II LO B
V. KLOC Natalia III LO A
VI. NOWOŻYN Magdalena III TG

Chłopcy:

I. BARON Radosław III TAR
II. JURGA Karol III TM B
III. KANIK Piotr I TM
IV. MOLA Bartek I TM
V. POLOCZEK Łukasz IV TI
VI. CZYSZ Mateusz III LO A

 

Zapraszamy wszystkich uczniów szkół ponadgimnazjalnych do udziału w IV edycji Konkursu ?Młody Lider Innowacji Województwa Śląskiego?. Przypominamy, że są to eliminacje okręgowe (zawody II stopnia) do Olimpiady Innowacji Technicznych i Wynalazczości Blok A, a więc laureaci, którzy zajęli dwie pierwsze lokaty (miejsce pierwsze i drugie lub 2 prace z miejsca pierwszego bądź prace z miejsca drugiego o ile nie przyznano pierwszej lokaty) są uprawnieni do udziału w eliminacjach ogólnopolskich (zawody III stopnia) tejże Olimpiady.

Partnerami Konkursu są:

  • eksperci z Politechniki Śląskiej w Gliwicach,
  • eksperci Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach,

którzy będą zasiadać w jury Konkursu.

Ponadto konkurs jest objęty patronatem Śląskiego Kuratora Oświaty.

Kategorie konkursowe:

P ? pomoc dydaktyczna ? (maksymalnie 2 osoby) stanowi wykonanie modelu fizycznego lub cyfrowego urządzenia, zjawiska fizycznego: prototypu maszyny lub jej podzespołu, schematów procesów technicznych lub technologicznych; filmów naukowych (dydaktycznych) przydatnych w danej szkole lub zespole szkół w procesie nauczania. W tej kategorii mogą uczestniczyć opracowania samorzutnie wykonane przez uczniów, bądź zlecone im przez nauczycieli. W uzasadnionych przypadkach (rozwiązanie interdyscyplinarne) projekty mogą być wykonane przez zespoły liczące do 3 uczniów pod opieką większej liczby promotorów. W dzień konkursu uczniowie prezentują swoje rozwiązanie przed komisją konkursową.

E ? pomysł ekologiczny ? (maksymalnie 2 osoby) dotyczy opracowań o charakterze badawczym i powinien być poświęcony problematyce z zakresu ochrony środowiska naturalnego. Tematyka prac powinna dotyczyć zagadnień przyrody, medycyny, geografii, geologii, materiałoznawstwa oraz technik skutecznej ochrony środowiska. W uzasadnionych przypadkach (rozwiązanie interdyscyplinarne) projekty mogą być wykonane przez zespoły liczące do 3 uczniów pod opieką większej liczby promotorów. W dzień konkursu uczniowie prezentują swoje rozwiązanie przed komisją konkursową.

R ? pomysł techniczny ? (maksymalnie 2 osoby) obejmuje prace, w których wprowadzono istotne zmiany w stosunku do aktualnie istniejących rozwiązań technicznych, w użytkowanych do tej pory urządzeniach, maszynach, wyrobach oraz sposobach wytwarzania. Zaproponowane przez ucznia rozwiązanie powinno wnosić oryginalne zmiany do istniejącego stanu techniki, m.in., poprzez zwiększanie użyteczności wyrobu, jego walorów funkcyjnych, istotne obniżenie kosztów jego wytwarzania lub eksploatacji. Może ono np.: umożliwiać wzrost wydajności pracy i pełniejsze niż dotychczas, wykorzystanie środków produkcji. Może przynosić efekty dotyczące poprawy bhp oraz skutecznej ochrony środowiska naturalnego. Wskazane jest aby prace w tej kategorii nosiły co najmniej znamiona projektu racjonalizatorskiego. W uzasadnionych przypadkach (rozwiązanie interdyscyplinarne) projekty mogą być wykonane przez zespoły liczące do 3 uczniów pod opieką większej liczby promotorów. W dzień konkursu uczniowie prezentują swoje rozwiązanie przed komisją konkursową.

U ? usprawnienie softwarowo ? techniczne ? (maksymalnie 2 osoby) obejmuje ono przede wszystkim ciekawe i użyteczne pomysły dot. programów komputerowych, które w ścisłym powiązaniu z konkretnymi urządzeniami technicznymi nadają się do praktycznego wykorzystania w szkole, spółce, małym lub średnim przedsiębiorstwie, wytwarzającym dobra materialne. Do udziału w tej kategorii dopuszcza się opracowania wykonane samodzielnie przez ucznia/-ów z jego/-ich własnej inicjatywy lub inicjatywy opiekuna naukowego. W tej kategorii nie mieszczą się pomysły usprawniające same programy komputerowe, tzn. rozwiązania dotyczące tylko software lub tylko hardware. W uzasadnionych przypadkach (rozwiązanie interdyscyplinarne) projekty mogą być wykonane przez zespoły liczące do 3 uczniów pod opieką większej liczby promotorów. W dzień konkursu uczniowie prezentują swoje rozwiązanie przed komisją konkursową.

Nagrody:

Laureaci finału wojewódzkiego 1, 2 i 3 ? ich miejsc w każdej kategorii konkursowej otrzymują dyplomy ?Młody Lider Innowacji Województwa Śląskiego ? danego roku?.

Zgłoszenia do konkursu należy nadsyłać wraz z dokumentacją do 01.04.2015 r. na adres: Zespół Szkół nr 6 im. Króla Jana III Sobieskiego w Jastrzębiu-Zdroju, ul. Harcerska 12, 44-335 Jastrzębie-Zdrój z dopiskiem ?Młody Lider Innowacji? lub mailowo na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Planujemy, aby finał konkursu odbył się 10.04.2014 r. w Zespole Szkół nr 6 im. Króla Jana III Sobieskiego w Jastrzębiu ? Zdroju. Planowane rozpoczęcie konkursu o godz. 9:00. Uroczyste ogłoszenie wyników i wręczenie nagród laureatom finału wojewódzkiego konkursu będzie miało miejsce 23.04.2015 r. o godz. 11:00 w Zespole Szkół nr 6 im. Króla Jana III Sobieskiego w Jastrzębiu?Zdroju. Termin finału i uroczystości może ulec zmianie po uzgodnieniach z Politechniką Śląską w Gliwicach.

Zgłoszenia i regulamin na stronie:

http://zs6sobieski.pl/z-zycia-szkoly/konkurs-mlody-lider-innowacji/

Przewodniczący Komitetu Okręgowego OITiW

Blok A Okręg śląski

mgr inż. Krzysztof Smyczek

 

W ramach spotkań edukacyjnych z cyklu ?Akademia Medycyny i Piękna? w dniu 12 marca 2015 r. 30 uczniów z klas żywieniowych wraz z opiekunami brało udział w pokazie kuchni molekularnej w Śląskiej Wyższej Szkole Medycznej w Katowicach. W atmosferze pełnej humoru prekursor kuchni molekularnej w Polsce, Mistrz kuchni, ?naukowiec? znany z programów kulinarnych w TVP2, TVN, TVN24 oraz Polsat-Biznes, kucharz ?naukowiec?, członek elitarnej grupy Fundacji Klubu Szefów Kuchni, współpracownik Warszawskiego Instytutu Chemii i Fizyki PAN, poszukiwacz niezwykłych smaków Łukasz Konik zachęcał do eksperymentowania z tą kuchnią. Pokazał, że zdrowa kuchnia nie musi być nudna. Przekonywał, że można ugotować coś oryginalnego, smacznego, zdrowego wykorzystując wiedzę o zjawiskach fizycznych i właściwościach fizyko-chemicznych produktów spożywczych.

Udowadniał, że molekularne gotowanie wykorzystuje właściwości fizyczne produktów spożywczych oraz gazów, nie stosuje przetwarzania produktów za pomocą chemii. Jest to kuchnia wyjątkowo lekka, dietetyczna i oryginalna. Zrywając z tradycyjnymi sposobami przygotowania potraw poszerza spektrum klasycznej sztuki kulinarnej i otwiera nowe światy smakowe i aromatyczne. Potrawy zachwycają wyglądem, a dania przygotowywane wyłącznie z naturalnych składników, zaskakują idealnym, czystym smakiem i zachowanymi właściwościami odżywczymi. Sposób przyrządzenia decyduje o tym, że potrawy mogą sprostać zarówno gustom smakosza, niejadka i... estety. Kuchnia molekularna to zabawa. A kulinarne eksperymentowanie z nią może pochłonąć każdego, kto przejawia ciekawość, pragnie zaskakiwać oraz tworzyć unikalne kompozycje smakowe.

Po obfitej dawce pouczającej teorii Mistrz zaprosił słuchaczy do swojej kuchni przypominającej laboratorium, do wspólnego gotowania. Pod jego kierunkiem uczestnicy pokazu mieli możliwość przygotować kawior molekularny o smaku marchewki. Wyjawił tajniki technik kuchni molekularnej, wyjaśniając m.in. jak smażyć w wodzie, czy jak zamknąć gorącą zupę w żelowej otoczce. Część uczestników pokazu miała okazję gotować w ciekłym azocie. Inni próbowali smaku świeżych ziół zamrożonych w chipsy, sprawdzali konsystencję mrożonej pianki kawowej oraz smak lodów z kwaszonych ogórków. Degustowali również piersi kurczaka czy deseru z ananasa przygotowane w technice Sous vide (długotrwałe gotowanie w wodzie o stałej temperaturze produktów zamkniętych próżniowo). Na koniec degustowano drinki molekularne z soków i suchego lodu.

 

Uczniowie Powiatowego Zespołu Szkół nr 2 w Pszczynie: Dawid Kopala z klasy IIIA Technikum Mechatronicznego, Patryk Szmajduch z klasy II Technikum Informatycznego oraz Karol Cieciura z klasy I Technikum Informatycznego zajęli III miejsce w ogólnopolskim konkursie matematycznym M@tando.

Konkurs składał się z dwóch etapów. Pierwszy odbył się 17 lutego 2015r w szkole drogą on-line. Finał zaś miał miejsce 17 marca 2015r. w Gliwickiej Wyższej Szkole Przedsiębiorczości, do którego zakwalifikowało się 20 szkół technicznych i ogólnokształcących z całego kraju.

Uczniowie występowali jako trzyosobowa drużyna i zmierzyli się zestawem 10 otwartych zadań o różnym stopniu trudności z zakresu materiału szkoły ponadgimnazjalnej.
W oczekiwaniu na ogłoszenie wyników młodzież wzięła udział w warsztatach ?Timeline i wirtualna rzeczywistość? RCS2/Apple.

Uroczysty moment wręczenia nagród uświetniła Minister Edukacji Narodowej Krystyna Szumilas.

Na zdjęciu nasi finaliści z panią Krystyną Szumilas ? Minister Edukacji Narodowej.

 

Michalina Wituła, uczennica Powiatowego Zespołu Szkół nr 2 im. Karola Miarki w Pszczynie a jednocześnie uczestniczka zajęć POPP znalazła się w ścisłym finale Wojewódzkiego Festiwalu Młodych Talentów. Dodatkowo w piątek "13-tego" wygrała III Powiatowy Mam Talent.

Konkurs od 8 lat organizowany jest w Zabrzu. W tym roku impreza odbyła się pod tytułem "Piosenka w Unii Europejskiej". Honorowy patronat nad imprezą objęli Minister Edukacji Narodowej, Śląski Kurator Oświaty oraz Prezydent Miasta Zabrza. W marcu odbywały się przez trzy dni przesłuchania kandydatów, których zadaniem było wykonanie dwóch utworów. Jedna piosenka była wykonywana w języku polskim, druga natomiast w języku wybranego kraju Unii Europejskiej. Kandydatów oceniało profesjonalne jury złożone z muzyków i językoznawców. Przewodniczącym jury był lider i współzałożyciel zespołu Universe - Henryk Czich, którego koncertu można było posłuchać w ostatnim dniu festiwalu. W sumie w przesłuchaniach wzięło udział ponad stu wykonawców z 52 miast. Jury wyłoniło 38 finalistów, którzy wystąpili w koncercie finałowym 12 marca 2015 roku. Michalina Wituła brawurowo wykonała dwa utwory. W ojczystym języku zaśpiewała znaną piosenkę Danuty Rinn "Gdzie ci mężczyźni?", a drugi utwór "Adagio" wykonała w języku włoskim. Swoim śpiewem zachwyciła jury i wystąpiła 12 marca w koncercie finałowym. Michalinie gratulujemy bardzo serdecznie i życzymy dalszych sukcesów w realizacji swojej pasji.

W piątek 13 marca w Pszczyńskim Centrum Kultury odbyła się trzecia edycja powiatowego konkursu MAM TALENT, w którym Michalina zdobyła I miejsce.

Michalina uczy się śpiewu w Studiu Piosenki i Rehabilitacji Głosu "VoicePless" pod czujnym okiem Barbary Brody-Malon.

Więcej szczegółów na stronie WWW POPP.

 

23 występy, 50 uczestników, 4 jurorów, 2 konferansjerów, 4 akustyków!, prawie 200 osobowa widownia, trzy godziny dobrej zabawy i wyśpiewane I miejsce III edycji powiatowego konkursu MAM TALENT. Jury w składzie Joanna Gajda, Katarzyna Krzempek, Otylia Trojanowska i Paweł Kukla, zgodnie i najwyżej oceniło występ Michaliny Wituły, uczennicy Powiatowego Zespołu Szkół nr 2 im. Karola Miarki w Pszczynie.

Tegoroczna trzecia już edycja odbyła się w piątkowe popołudnie, a data "13 w piątek" była szczęśliwa nie tylko dla zwyciężczyni konkursu, ale i dla pozostałych laureatów, których jury obdarowało cennymi nagrodami. W konkursie, który skierowany jest do uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych powiatu pszczyńskiego wzięło udział 50 wykonawców. Imprezę pod nieobecność starosty pszczyńskiego Pawła Sadzy otworzyli Sekretarz Powiatu Szymon Sekta i Przewodnicząca Rady Powiatu Barbara Bandoła. Następnie konferansjerzy tegorocznego konkursu powitali wszystkich przybyłych do Sali widowiskowej Pszczyńskiego Centrum Kultury i przedstawili jury konkursu.

Podsumowaniem trzech godzin wspólnej zabawy było ogłoszenie wyników przez jurorów. Nagrody wręczyli wicestarosta powiatu pszczyńskiego Pan Krystian Szostak i Pani Barbara Bandoła - Przewodnicząca Rady Powiatu i zarazem dyrektor Gimnazjum nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi im. ks. prof. Józefa Tischnera w Woli. Występy oceniała również publiczność oddając głosy na wykonawcę do nagrody publiczności.

Wyróżnienia otrzymali:

  • za śpiew: Katarzyna Bogucka z Publicznego Gimnazjum nr 5 w Studzionce oraz Weronika i Agnieszka Sochackie z Publicznego Gimnazjum w Miedźnej;
  • za grę na gitarze i śpiew - Sebastian Gajer z Zasadniczej Szkoły Zawodowej w Pszczynie;
  • za wyraz artystyczny - zespół Vesperum.

Nagrody główne otrzymali:

  • I miejsce i czek o wartości 400 złotych - za śpiew otrzymała Michalina Wituła uczennica Powiatowego Zespołu Szkół nr 2 im. Karola Miarki w Pszczynie.
  • II miejsce i czek o wartości 300 złotych oraz nagrodę publiczności i czek o wartości 100 złotych - za taniec otrzymał Adrian Wróbel, uczeń Publicznego Gimnazjum nr 4 w Pszczynie.
  • III miejsce i czek o wartości 200 złotych - za taniec otrzymała Marta Klepek, uczennica III Liceum Ogólnokształcącego w Pszczynie.

PODZIĘKOWANIA:

  • dla Pana Michała Czernka dyrektora Pszczyńskiego Centrum Kultury za udostępnienie Sali Widowiskowej oraz akustyków Darka, Staszka, Rafała i Piotrka za profesjonalną obsługę imprezy,
  • dla wszystkich nauczycieli-opiekunów, którzy zgłosili i przygotowali uczniów do występu,
  • dla konferansjerów Mateusza Grzechnika i Kornela Flisiaka, którzy raczyli widzów humorem, dowcipem, kreatywnością a przede wszystkim profesjonalizmem. Dziękujemy!
  • wszystkim uczestnikom za przygotowanie występów,
  • widowni za obecność i wsparcie występujących,
  • jury za pracę, której nikt im nie zazdrości...
  • Dorocie i Ilonie za "dyplomowanie" uczestników ;-)

Wszystkich którzy chcieliby ponownie lub po raz pierwszy wziąć udział w tej imprezie zapraszamy za rok na IV edycję.

Jury konkursu:

Joanna Gajda - wokalistka, nauczyciel śpiewu. Absolwentka Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, kierunek wokalno - aktorski. Współpracowała z wieloma zespołami, placówkami kultury oraz agencjami artystycznymi między innymi z Estradą Śląską. Jako wokalistka wraz z zespołem muzyków występowała obok artystów polskiej sceny rozrywkowej. Obecnie oprócz występów scenicznych zajmuje się edukację wokalną dzieci, młodzieży i dorosłych.

Katarzyna Krzempek - pracownik Gminnego Ośrodka Kultury w Suszcu z którym związana jest od 2010 roku. Zajmuje się szeroko rozumianym impresariatem. Koordynuje i wspiera działania wolontariuszek Klubu Działań Pozytywnych. Animatorka z zawodu i z pasji. Prywatnie miłośniczka i tancerka salsy (amatorsko). Managerka Szkoły Tańca Movimento w Żorach. Od kilku lat organizator projektu "Letnie spotkania z tańcem" w Żorach propagującego kulturę tańca.

Otylia Trojanowska - (ślązaczka roku 2009, mieszkanka Studzionki, ambasador tradycji i kultury ziemi pszczyńskiej). Członek Koła Gospodyń Wiejskich w Studzionce. Od początku w jury Mam Talent.

Paweł Kulka - nauczyciel muzyki, aranżer i klawiszowiec zespołu PomaU. Jego muzycznym marzeniem jest pisanie muzyki do filmów, granie w zespole i koncertowanie. Miał okazję tworzyć muzykę to spektakli, co było dla niego niezwykle ciekawym doświadczeniem. Właściciel szkoły B-Note Centrum Muzyczne.

Więcej szczegółów na stronie POPP.

 

W dniach od 10 do 12 marca 2015 roku w Kielcach miało miejsce wielkie wydarzenie. W jednym miejscu jednocześnie odbyło się aż osiem targów związane z szeroko rozumianym przemysłem, głównie ciężkim:

  • XX Targi Przemysłowej Techniki Pomiarowej CONTROL-STOM
  • VI Targi Technologii Antykorozyjnych oraz Ochrony Powierzchni EXPO-SURFACE
  • VIII Targi Pneumatyki, Hydrauliki, Napędów i Sterowań PNEUMATICON
  • VIII Targi Obróbki Blach STOM-BLECH
  • VIII Targi Obróbki Metali, Obrabiarek i Narzędzi STOM-TOOL
  • II Targi Laserów i Technologii Laserowych STOM-LASER
  • X Międzynarodowe Targi Technologii i Urządzeń dla Spawalnictwa SPAWALNICTWO
  • Targi Wirtualizacji Procesów WIRTOPROCESY oraz Dni Druku 3D

Na tak ważnej imprezie nie mogło zabraknąć mechatroników z Pszczyny. Uczniowie klas 3 Tma i 3 Tmb oraz uczestników KOŁA MECHATRONIKI po kilkugodzinnej podróży dotarli na teren targów 11 marca. Przez kilka godzin zwiedzali oni stoiska, przyglądali się pokazom i zbierali materiały reklamowe. Największym powodzeniem, nie licząc robiących ogromne wrażenie sporych rozmiarów maszyn do obróbki metalu, cieszyły się stoiska z drukarkami 3D. Jednym z powodów było prawdopodobnie to, że już za kilka lat technologia ta zawita do naszych domów...

 

Młodzieżowy Dom Kultury w Gliwicach organizuje już po raz siedemnasty Wojewódzkie Prezentacje Artystyczne Dzieci i Młodzieży. Impreza zdobyła już sporą popularność i corocznie zgłasza się do udziału w niej wielu uczestników z całego Śląska. Zapraszamy wszystkich chętnych!

 

KONKURS

?PODRÓŻE PO ŚWIECIE ? STÓŁ PIĘKNIE NAKRYTY?

Interesujesz się kuchnią innych narodów?
Chciałbyś wyrazić swoją kreatywność i wyobraźnię?
Masz pomysł na oryginalne nakrycie stołu?

ZAPRASZAMY UCZNIÓW NASZEJ SZKOŁY DO UDZIAŁU W KONKURSIE
NA ARANŻACJĘ STOLIKÓW OKOLICZNOŚCIOWYCH
tym razem inspirowanych kulturą i kuchnią innych narodów

Dla zwycięzców przewidziane nagrody!

Wszelkich informacji na temat konkursu udzielają panie: Barbara Łuka oraz Maria Potyka
Termin przyjmowania zgłoszeń ? do 20 marca b.r.

ZAPRASZAMY!!!

?Podróże po świecie ? stół pięknie nakryty?
REGULAMIN KONKURSU

  1. W konkursie mogą brać udział uczniowie PZS 2 (nie tylko klas gastronomicznych);
  2. Zespół biorący udział w konkursie mogą tworzyć najwyżej dwie osoby;
  3. Każdy zespół wylosuje kraj, którego tradycje kulinarne oraz charakterystyczne cechy odzwierciedli w swojej ?pracy?;
  4. Zadaniem zespołu będzie:
    • aranżacja stolika okolicznościowego (z nakryciami dla dwóch osób), zgodnie z wylosowaną tematyką;
    • przygotowanie plakatu odnoszącego się do tradycji kulinarnych narodu, który został wylosowany przez zespół;
  5. Uczestnicy konkursu korzystają wyłącznie z osobistych elementów dekoracyjnych, nakryć, zastawy, naczyń, bielizny stołowej, sztućców itp. niezbędnych do aranżacji; stolika;
  6. Plakat można wykonać dowolną techniką plastyczną. Tematyką ma nawiązywać do tradycji kulinarnych danego narodu ? popularnych potraw, przypraw, napojów, sposobów podawania... Format plakatu: A2;
  7. Przed realizacją zadania uczestnicy zobowiązani są do przygotowania projektu (szkicu) aranżacji stolika i przedstawieniu go organizatorom konkursu w wyznaczonym terminie;
  8. Ocenie podlegać będą następujące elementy:
    • nawiązanie do tematu konkursu poprzez wykorzystanie elementów aranżacji, które w widoczny sposób kojarzą się z danym krajem;
    • estetyka i poprawność nakrycia;
    • samodzielnie wykonane elementy dekoracyjne;
    • estetyka i czytelność plakatu;
    • zgodność tematyczna plakatu;
    • pomysłowość, oryginalność;
  9. Stoliki oraz prace plastyczne zostaną ocenione przez jury;
  10. Wszelkich informacji na temat konkursu udzielają jego organizatorzy (B. Łuka, M. Potyka);

 

Relacja z wystawy fotografii prof. Ireny Nawrot.

W ubiegłym tygodniu uczniowie kierunku reklama doskonalili swój warsztat fotograficzny uczestnicząc w wystawie prac p. prof. Ireny Nawrot* w bielskiej galerii BWA. Wystawa ?Rosarium? odnosi się do ważnego i często podejmowanego przez artystkę tematu, jakim jest problem czasu wpisanego pomiędzy niepamięć własnych narodzin a nieświadomością własnej śmierci. Motywy ciała ludzkiego, ludzkiej czaszki i róży tworzą w pracach p. profesor narrację o czasie przeszłym, teraźniejszym i przyszłym. Prezentacja obejmuje prace fotograficzne o charakterze intermedialnym: barwne fotografie zestawione są z gotowymi elementami: sztucznymi kwiatami, biżuterią czy lampkami ledowymi oraz wielkoformatowe kolaże z obrazami kobiecej twarzy, ludzkiej czaszki i kwiatów róży złożone ze zszywanych ręcznie, zmultiplikowanych zdjęć-modułów.

*Prof. Irena Nawrot studiowała w Instytucie Wychowania Artystycznego na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, dyplom obroniła w 1983 roku u prof. Mariana Stelmasika. Od 1984 roku pracownik naukowo-dydaktyczny na macierzystej uczelni, obecnie prowadzi Zakład Wiedzy Wizualnej. W latach 80. tworzyła fotografie, wykorzystując tradycyjny warsztat fotograficzny. Powiększone czarno-białe kopie pozytywowe poddawała procesowi wielokrotnego, ręcznego kolorowania. W roku 2004 zaczęła wprowadzać do swoich projektów sztuczne kwiaty, sztuczne rzęsy, oczy zabawek, woskowe łzy. Ostatnio elementem łączącym i spajającym fotografie stały się nici krawieckie.

 

KONKURS REGIONALNY PT. ?DZIEDZICTWO KULTUROWE ZIEMI PSZCZYŃSKIEJ NA ZAWSZE W NASZEJ PAMIĘCI...? DLA SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH POWIATU PSZCZYŃSKIEGO

PATRONAT KONKURSU:

  • Powiatowy Zespół Szkół nr 2 im. K. Miarki w Pszczynie,
  • Uniwersytet Śląski w Katowicach,
  • Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka, Filia w Pszczynie,
  • Muzeum Prasy Śląskiej im. W. Korfantego w Pszczynie,
  • Muzeum Militariów w Pszczynie.

CELE KONKURSU:

  • budzenie zainteresowania własnym regionem,
  • integracja ze środowiskiem i dziedzictwem kulturowym Regionu Pszczyny,
  • poznanie obiektów architektonicznych i przyrodniczych na terenie powiatu pszczyńskiego,
  • kształtowanie postawy poczucia przynależności do określonej społeczności, identyfikowanie się z nią i jej zdobyczami,
  • przybliżenie znajomości na temat historii i dziedzictwa kulturowego środowiska regionu pszczyńskiego,
  • kształtowanie postaw lokalnego patrioty.

PRZEBIEG PRZYGOTOWAŃ:

  • konkurs odbędzie się 16 marca 2015 roku o godz. 10.00 na sali gimnastycznej,
  • wszyscy uczestnicy otrzymają dyplom udziału a zwycięzcy nagrody,
  • konkurs będzie składał się z wielu kategorii.

Informacje o składach drużynowych należy zgłaszać na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. (z dopiskiem: ZGŁOSZENIE DO KONKURSU REGIONALNEGO) do 27 lutego 2015 roku, podając informacje:

  • liczba uczestników w grupie,
  • nazwa Szkoły i adres,
  • imię i nazwisko opiekuna, z którym przybędzie grupa w dniu konkursu.

Może uczestniczyć w konkursie kilka grup z jednej Szkoły.

Kategorie, na które może grupa przygotować się już wcześniej:

  • wypowiedź w gwarze, prezentacja wiersza gwarą lub innego utworu literackiego,
  • scenka lub skecz w gwarze o wybranej tradycji śląskiej (może być związana z sytuacją w rodzinie, w pracy, w szkole itp.),
  • piosenka wykonana w gwarze (możliwość zaprezentowania się w stroju ludowym podczas występu),
  • pokaz multimedialny na temat muzeów zlokalizowanych w powiecie pszczyńskim (państwowe oraz prywatne),
  • reklama z hasłem, która będzie polegać na upowszechnianiu informacji o rzeczach, ich zaletach, wartościach i możliwościach zwiedzania elementów dziedzictwa kulturowego powiatu pszczyńskiego,
  • plakat zachęcający do promowania dziedzictwa kulturowego w regionie pszczyńskim.

UWAGA!

Każda kategoria będzie punktowana, natomiast nie dyskwalifikuje się grupy za nieprzygotowanie jednej kategorii.

Grupy oprócz podanych wyżej kategorii, muszą być przygotowane na dodatkowe kategorie, takie jak:

  • przyporządkowanie nazwy do odpowiedniej części stroju ludowego,
  • przetłumaczenie z gwary krótkiego tekstu lub słówek na język polski,
  • odgadnięcie do czego służyły dawne przedmioty...

A także zaplanowano wiele atrakcji, występów zaproszonych Gości oraz poczęstunek naszych regionalnych potraw!

Zapraszamy do udziału w konkursie!

Organizatorzy:

Joanna Koczuba
Natalia Ruman
Michał Pudełko

 

KONKURS FOTOGRAFICZNY
?DROGI ŻYCIOWE ABSOLWENTÓW MOJEJ SZKOŁY?

 

autor: Iga Niezgodzka, Roman Link, Grzegorz Galek

W związku z obchodami 70. rocznicy PZS nr 2 w Pszczynie zapraszamy wszystkich chętnych uczniów do wzięcia udziału w konkursie fotograficznym ?Drogi życiowe absolwentów mojej szkoły?. Atrakcyjne nagrody i tytuł najzdolniejszego młodego fotografa ZIEMI PSZCZYŃSKIEJ czekają!!!

REGULAMIN KONKURSU FOTOGRAFICZNEGO
?DROGI ŻYCIOWE ABSOLWENTÓW MOJEJ SZKOŁY?

  1. Organizator: Powiatowy Zespół Szkół nr 2 w Pszczynie, ul. Szymanowskiego 12
  2. Uczestnicy: Uczniowie Powiatowego Zespołu Szkół nr 2 w Pszczynie
  3. Cele konkursu:
    • propagowanie wśród ludzi młodych sztuki fotografowania, jako jednej z form artystycznego wyrazu, a jednocześnie jednego z najlepszych środków komunikacji międzyludzkiej;
    • rozwijanie wrażliwości artystycznej;
    • prezentacja twórczości młodzieży w dziedzinie fotografii;
    • poznanie indywidualnego spojrzenia uczniów na szkołę i ludzi z nią związanych;
    • uczczenie obchodów 70lecia PZS 2 oraz promocja szkoły.
  4. Zasady ogólne:
    • przedmiotem konkursu są prace fotograficzne wykonane samodzielnie, będące oryginałami;
    • wyklucza się prace tworzone wspólnie (współautorstwo);
    • nadesłane prace należy opisać drukowanymi literami (tytuł pracy, imię i nazwisko autora, numer klasy);
    • autorzy prac nadsyłają oświadczenie o posiadaniu praw autorskich do nadesłanych prac, zgodę na przetwarzanie danych osobowych oraz zgodę osoby fotografowanej na wykorzystanie jej wizerunku do celów promocji szkoły;
    • nagrodzone i wyróżnione prace zostaną opublikowane na stronie internetowej szkoły oraz na jej profilu Facebook, jak też zaprezentowane w budynku szkoły i starostwa powiatowego;
    • przedmiotem konkursu są fotografie, których tematyka wiąże się z podanym tytułem. Technika wykonania fotografii jest dowolna, format wywołanej fotografii nie może być mniejszy niż 18x24 cm, dopuszcza się możliwość przesłania prac drogą mailową lub dostarczenia ich na nośniku cyfrowym. Jeden autor może dostarczyć do siedmiu zdjęć. Fotografie, na których będą znajdować się jakiekolwiek oznaczenia, cyfry (np. daty) będą dyskwalifikowane.
  5. Terminy:
    • Prace wykonane zgodnie z wymogami organizatorów należy przekazać wychowawcom klasy do dnia 17. kwietnia. Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi dnia 24. kwietnia.
  6. Nagrody:
    • Oceny prac dokona jury w składzie: Jarosław Kinalski, Roman Link, Iga Niezgodzka, Grzegorz Galek oraz p. prof. Irena Nawrot (Wydział Artystyczny UMCS w Lublinie) Decyzje jury są ostateczne. Laureaci i wyróżnieni otrzymają atrakcyjne nagrody.
  7. Postanowienia końcowe:

W sprawie roszczeń wnoszonych przez osoby trzecie odpowiedzialność ponosi autor nadesłanych prac. Laureat konkursu wyraża zgodę na nieodpłatne publikowanie przez organizatora konkursu nadesłanych przez niego zdjęć. Organizator Konkursu zastrzega sobie prawo do wykorzystania nadesłanych zdjęć (także tych nienagrodzonych) w publikacjach i/lub działaniach promocyjnych Organizatora.
Poprzez przesłanie zdjęcia (lub zdjęć) na Konkurs, Uczestnik potwierdza, że zapoznał się z Regulaminem oraz akceptuje jego postanowienia
W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem zastosowanie znajdują powszechne przepisy prawa, w szczególności przepisy kodeksu cywilnego oraz ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. Z 2000 r., Nr 80, poz. 904 z późn. zm.).

Informacje o konkursie można uzyskać:

Grzegorz Galek: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

W związku ze zbliżającymi się obchodami 70 lecia naszej szkoły organizowany jest konkurs na wywiad ze znaną osobą, która ukończyła naszą szkołę - "ZNANI I WAŻNI ABSOLWENCI MOJEJ SZKOŁY".

Termin składania prac - 15 KWIECIEŃ 2015.

Dodatkowych informacji udzielają: Magdalena Szczepańczyk, Katarzyna Barczak.

REGULAMIN KONKURSU SZKOLNEGO NA WYWIAD
"ZNANI I WAŻNI ABSOLWENCI MOJEJ SZKOŁY"

  1. Konkurs przeznaczony jest dla uczniów Powiatowego Zespołu Szkół nr 2 im. Karola Miarki w Pszczynie.
  2. Przedmiotem konkursu jest wywiad z absolwentem na temat wspomnień związanych z jego pobytem w naszej szkole lub na temat jego obecnej kariery zawodowej. Wywiad może zostać przedstawiony w formie pisemnej liczącej od 1-3 stron A4 lub w formie wywiadu radiowego, bądź też telewizyjnego nie przekraczającego 15 min. Wywiad przeprowadza jedna osoba lub grupa licząca do 3 osób.
  3. Wraz z wywiadem należy przekazać informacje o danych osobowych autora oraz zgodę bohatera wywiadu na publikację materiału.
  4. Prace konkursowe należy przekazywać organizatorkom: pani mgr Magdalenie Szczepańczyk lub pani mgr Katarzynie Barczak do 15. 04. 2015 r.
  5. Wywiady będą oceniane według następujących kryteriów:
    • zgodność z tematem;
    • poprawność językowa, ortograficzna i interpunkcyjna;
    • zachowanie formy wywiadu;
    • oryginalność treści i formy.
  6. Na podstawie powyższych kryteriów jury konkursowe wyłoni najlepsze wywiady.

Dla zwycięzców przewidziane są atrakcyjne nagrody. Dodatkowo wszyscy uczestnicy zostaną nagrodzeni ocenę bardzo dobrą z aktywności.

 

Regulamin konkursu poetyckiego na wiersz o szkole i patronie szkoły:

  1. Organizatorami konkursu są nauczyciele PZS2 w Pszczynie: Katarzyna Zajusz, Kinga Grygier, Magdalena Rojek.
  2. Do udziału zapraszamy wszystkich chętnych uczniów naszej Szkoły.
  3. Tekst wiersza z imieniem i nazwiskiem autora (uczniowie są proszeni o podanie klasy, do której uczęszczają) należy dostarczyć do biblioteki szkolnej przy ulicy Szymanowskiego oraz ulicy Bogedaina.
  4. Konkurs trwa do 30. kwietnia 2015 roku.
  5. Warunkiem uczestnictwa w konkursie jest samodzielne napisanie wiersza.
  6. Wiersz nie może być wcześniej publikowany.
  7. Organizator nie zwraca złożonego tekstu i jednocześnie zastrzega sobie możliwość opublikowania wybranego tekstu na gazetce szkolnej.
  8. Prace oceniać będzie jury w składzie: Katarzyna Zajusz, Kinga Grygier, Magdalena Rojek.
  9. Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi 11. maja 2015 roku.
  10. Lista laureatów zostanie zamieszczona na stronie internetowej szkoły.
  11. Na laureatów czekają nagrody rzeczowe oraz ocena bardzo dobra z języka polskiego.

Zapraszamy do udziału w konkursie!

 

Konkurs poprawnej polszczyzny dla uczniów klas pierwszych PZS2:

?Z językiem polskim za pan brat?

ORGANIZATORZY:

Kinga Grygier
Katarzyna Zajusz

CELE:

  • propagowanie dbałości o poprawność językową,
  • pielęgnowanie szacunku dla języka ojczystego,
  • niwelowanie błędów językowych,
  • kształtowanie umiejętności posługiwania się językiem polskim w praktyce,
  • rozbudzanie i poszerzanie zainteresowań uczniów językiem polskim.

TERMIN:

27. marca 2015 r. o godz. 8:50 w sali nr 21

  • warunkiem uczestnictwa w konkursie jest indywidualne zgłoszenie się uczestników u Katarzyny Zajusz do 25. marca br.

ZASADY I PRZEBIEG KONKURSU:

  • uczestnicy rozwiązywać będą test wiedzy z zakresu poprawności językowej i ortograficznej, m.in.:

zagadnienia związane z kulturą języka i poprawnością językową, dotyczącą różnych dziedzin (składni, fleksji, frazeologii, słowotwórstwa, słownictwa, pochodzenia i znaczenia wyrazów, stylistyki i fonetyki), zasad ortografii i interpunkcji polskiej.

ROZSTRZYGNIĘCIE KONKURSU:

  • ogłoszenie wyników nastąpi 31. marca 2015 r.,
  • lista laureatów zostanie zamieszczona na stronie internetowej Szkoły.

SERDECZNIE ZAPRASZAMY DO UDZIAŁU W KONKURSIE!

 

Mistrzostwa Szkoły w Pływaniu odbędą się 17.03.2015 (wtorek) o godzinie 12:00 na następujących dystansach:

  1. 50 m styl dowolny (dziewczęta, chłopcy)
  2. 50 m styl grzbietowy (dziewczęta, chłopcy)
  3. 50 m styl klasyczny (dziewczęta, chłopcy)
  4. 200 m styl dowolny (dziewczęta, chłopcy)
  5. sztafeta 4 x 50 m stylem dowolnym (drużna mieszana, przynajmniej jedna dziewczyna)

Można płynąć na wszystkich dystansach walcząc o tytuł mistrza szkoły w pływaniu.

ZAPISY DO 16.03.2015 W GABINECIE WF.

Serdecznie zapraszamy do udziału w zawodach!

Pamiętaj!

Każdy udział w zawodach jest premiowany dodatkową oceną bdb lub celującą, na zwycięzców czekają nagrody.

 

REGULAMIN KONKURSU NA PLAKAT
?SZKOŁA DAWNIEJ I DZIŚ?

Organizatorami konkursu są nauczyciele PZS2: Katarzyna Zajusz, Kinga Grygier.

Cele konkursu:

  • przybliżenie uczniom, nauczycielom historii oraz współczesności Szkoły w niekonwencjonalny sposób ? poprzez techniki plastyczne,
  • urozmaicenie Dnia Otwartego Szkoły.

Uczestnicy:

Konkurs skierowany jest do uczniów Powiatowego Zespołu Szkół nr 2 im. Karola Miarki w Pszczynie.

Treść / temat pracy:

  • uczniowie tworzą plakat w związku ze zbliżającymi się obchodami 70. rocznicy powstania Szkoły,
  • treść pracy powinna nawiązywać do historii Szkoły, jej patrona bądź do jej współczesności.

Warunki uczestnictwa:

  • każdy uczestnik konkursu / grupa ? w przypadku pracy zbiorowej przygotowuje jeden plakat ( na odwrocie podpisuje go imieniem, nazwiskiem),
  • plakat ? wykonany na kartonie/papierze lub wydruk komputerowy- w formacie A2/420x594mm,
  • autor projektu sam może zdecydować o użyciu treści i hasła na plakacie.

Kryteria oceny:

  • zgodność z tematem,
  • estetyka wykonania,
  • pomysłowość,
  • umiejętność łączenia tradycji ze współczesnością.

Miejsce i termin składania prac:

Prace należy złożyć w bibliotece przy ulicy Szymanowskiego 12 do dnia 20.03.2015 r.

Rozstrzygnięcie konkursu:

  • wyboru laureatów konkursu dokonuje Komisja w składzie: Katarzyna Zajusz, Kinga Grygier,
  • w konkursie zostaną przyznane nagrody rzeczowe za pierwsze trzy miejsca, jak również ocena bardzo dobra z języka polskiego,
  • ogłoszenie wyników nastąpi 26.03.2015 r. na stronie internetowej Szkoły,
  • organizatorzy nie zwracają uczestnikom prac konkursowych.

 

25.02.2015 na stoku "Klepki" w Wiśle Malince odbyły się Mistrzostwa Pszczyny w narciarstwie alpejskim i snowboardzie. Rywalizowali ze sobą najlepsi narciarze i snowboardziści szkół gimnazjalnych oraz ponadgimnazjalnych.

Naszą szkołę reprezentowali:

  • narciarze - Paulina Kilos z klasy III b LO, Maciej Francuz z klasy III TMa, Szymon Jacek z klasy III TMa, Bartek Żogała z klasy III TAR, Mateusz Świerkot z klasy III TAR;
  • snowboardziści ? Paulina Kilos z klasy III b LO, Radosław Baron z klasy III TAR;

Drużynowo nasi zawodnicy wywalczyli czwarte miejsce. Indywidualnie: Paulina Kilos zajęła 6 miejsce, Radosław Baron ? 5 miejsce w snowboardzie, a w gronie alpejczyków najlepszy był Szymon Jacek klasyfikując się na 5 miejscu.

Mimo fatalnej pogody i trudnych warunków śniegowych (śnieg był grząski i mokry) zawody przebiegły bardzo sprawnie i bezpiecznie.

 

Dnia 9 lutego 2015 r. na zaproszenie Regionalnego Ośrodka Metodyczno-Edukacyjnego ?Metis? w Katowicach p. N. Ruman, p. M. Pudełko oraz Marcin Smolarek (uczeń II Tkg), poprowadzili warsztaty nt. ?Śmierć ? czy zostaje tylko strach??. Odbiorcami byli nauczyciele przedszkoli i szkół śląskich różnego typu.  Celem seminarium było zaprezentowanie możliwości wykorzystania oraz wypracowania narzędzi doskonalących warsztat szkolnej pracy, jak również poznanie metod pedagogicznych i tanatologicznych, z uczniem i rodzicem w żałobie.

Marcin Smolarek zaprezentował cykl dwunastu wizji degradujących człowieka:

  • Rozpacz, która nieuchronnie przypomina, że coś było i się skończyło, czasu się nie wróci, nic nie można zmienić.
  • Gniew, który przejawia się w wyrzutach, czynionych do samego siebie, że się nie wszystko zrobiło co można było.
  • Bezsilność, spersonifikowaną jako postać, która uderza pięścią o ścianę, czuje swoją niemoc.
  • Naiwność, czyli uosobienie manipulacji, która żywi się chęcią odbierania porad, pomocy od innych, niekoniecznie prawdziwych i cennych, a często złudnych, pustych...
  • Słabość, która może być fizyczna, ale częściej pojawia się psychiczna.
  • Strach, którego przeżycia związane często wracają nam i towarzyszą przez długi czas.
  • Niezdecydowanie ? i ciągła myśl, czy to dobry wybór...
  • Szaleństwo ? bardzo podobne do rozpaczy, ponieważ jedno drugiemu często towarzyszy.
  • Poczucie winy ? symbolizuje je wąż, który symbolizuje kąsanie w momentach, w których nie radzimy sobie sami ze sobą, gdyż nie rozumiemy że mogliśmy tak postąpić.
  • Samotność ? osoba, która była dla nas bliska, była oparciem, zostawiła nas, trudno się pogodzić, że nie będzie już razem spędzonych chwil, jest tęsknota...
  • Zdrada ? zbliżająca się od tyłu do głównej postaci. To właśnie często po śmierci osoby osamotnione uważają że zmarła osoba ich zostawiła i zdradziła, że nie chciała dłużej z nią być na ziemi?

Gratulujemy i zachęcamy Wszystkich Uczniów do wyzwalania kreatywności!