TECHNIK FOTOGRAFII I

 

MULTIMEDIÓW

Technik fotografii i multimediów to nowa propozycja naszej szkoły, będąca odpowiedzią na zmiany zachodzące we współczesnym świecie. Coraz więcej sektorów gospodarki przenosi tradycyjne formy działalności do przestrzeni wirtualnej. Nasze przyzwyczajenia też się zmieniają: książki czy ubrania coraz częściej kupujemy poprzez internet, tak też płacimy rachunki, wybieramy hotele?

To rodzi zapotrzebowanie rynku pracy na specjalistów w zakresie nowoczesnych technologii multimedialnych, fachowców od obrazu, bo to właśnie dobry obraz w znacznej mierze decyduje o sukcesie w internetowym handlu?  Proponujemy zawód z przyszłością, zawód, który łączy wiedzę z zakresu sztuki, ekonomii, psychologii oraz wizażu i kreowania wizerunku.






 

 

LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE

 

klasa o profilu humanistyczno - językowym

 

"Edukacja artystyczna"


Uczniowie tej klasy będą realizować pełną podstawę programową obowiązującą w liceum ogólnokształcącym z rozszerzeniem z języka polskiego, języka angielskiego oraz historii. Dodatkowe zajęcia z edukacji artystycznej oraz edukacji teatralnej i filmowej będą dobrym przygotowaniem ucznia w nauczaniu ogólnokształcącym i pomogą w zdaniu egzaminu maturalnego oraz umożliwią kontynuowanie kształcenia na studiach wyższych.

?Edukacja artystyczna? to cykl zajęć, na których uczniowie mają zapoznać się z historią sztuki oraz pracą twórców teatru w teorii i praktyce (ze szczególnym naciskiem na aktorstwo) oraz z podstawami teorii i historii teatru oraz kinematografii.

Na przedmiotach uzupełniających ? edukacja o sztuce, edukacja teatralna i filmowa, które będą nauczane na bazie programu własnego, zatwierdzonego przez Radę Pedagogiczną PZS nr 2 ? uczniowie poszerzą wiedzę o sztuce, teatrze i filmie w teorii i praktyce.

 

 Technik automatyk

Technik automatyk potrafi zaprojektować, zaprogramować i zbudować instalację zarządzającą pracą innych układów, często zależnych od siebie. Przykładem niech będzie inteligentny dom. Podczas zajęć uczy się podstaw elektrotechniki i elektroniki, poznaje dokładnie budowie i zasadę działania sieci zasilających wraz ze stosowanymi zabezpieczeniami elektrycznymi, sieci informacyjnych (ethernet, sieci przemysłowe), czujników i programowalnych sterowników logicznych (PLC). W efekcie potrafi zaprojektować, zaprogramować i zbudować układ sterujący wieloma elementami (np. roletami, alarmem, ogrzewaniem, klimatyzacją), kontrolujący go i zabezpieczający przed awariami.

Nabór na KKZ trwa cały rok ? rozpoczęcie zajęć z chwilą zrekrutowania pełnej grupy uczestników (minimum 20 osób).

 

Wymagane dokumenty:

  • podanie o przyjęcie na kurs (do pobrania poniżej  lub w sekretariacie szkoły);
  • świadectwo ukończenia ostatniej szkoły;
  • zaświadczenie o braku przeciwwskazań do kształcenia w zawodzie (skierowanie na badania wystawia PZS nr 2);
  • 1 zdjęcie

 

Podanie należy dostarczyć elektronicznie (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.) lub osobiście do sekretariatu szkoły. Resztę wymaganych dokumentów można dostarczyć z chwilą zebrania pełnej grupy uczestników. 

 

 



Podanie o przyjęcie na Kwalifikacyjny Kurs Zawodowy

 

Rolnik / Technik rolnik - nabór ciągły

Pobierz 

 

Kucharz / Technik żywienia i usług gastronomicznych - nabór ciągły

Pobierz

 

TECHNIK ELEKTRYK

 

 

 

INFORMACJA O ZAWODZIE

Zawód technik elektryk przypisany jest do obszaru elektryczno-elektronicznego. Praca technika elektryka wiąże się z dużą odpowiedzialnością, ponieważ czynności wykonywane przez elektryka zapewniają bezpieczeństwo osobom korzystającym z sieci energetycznych lub maszyn i urządzeń elektrycznych. Technik elektryk przygotowany jest do projektowania, wykonywania, diagnozowania stanu, dokonywania napraw instalacji elektrycznej oraz maszyn i urządzeń zasilanych prądem elektrycznym. Do typowych zadań i czynności wykonywanych przez technika elektryka należą:

  • projektowanie instalacji i sieci elektrycznych,
  • montaż i naprawa instalacji elektrycznej i elektronicznej,
  • instalowanie i obsługiwanie maszyn i urządzeń elektrycznych oraz układów energoelektronicznych,
  • wykonywanie przeglądów technicznych instalacji, maszyn i urządzeń elektrycznych,
  • lokalizowanie uszkodzeń, dokonywanie napraw, konserwacja instalacji, maszyn i urządzeń elektrycznych,
  • diagnozowanie stanu izolacji urządzeń i maszyn elektrycznych,
  • konserwacja i naprawa linii napowietrznych i kablowych,
  • konserwacja i naprawa układów automatyki,
  • wykonywanie przyłączeń urządzeń elektrycznych(m.in. oświetlenie, ogrzewanie elektryczne),
  • prace elektroinstalatorskie,
  • prace montażowe i eksploatacyjne w układach automatyki, zabezpieczeń, sygnalizacji i pomiarów,
  • eksploatacja urządzeń ochrony odgromowej i środków ochrony przepięciowej w obiektach budowlanych i sieciach elektroenergetycznych,
  • prowadzenie prac zgodnie z dokumentacją techniczną,
  • prowadzenie nadzoru nad funkcjonowaniem sieci,
  • naprawa i przezwajanie silników elektrycznych,
  • naprawa uszkodzonych elementów w rozdzielniach energii elektrycznej,
  • elektromechanika samochodowa,
  • organizowanie i wykonywanie prac w zakładach energetycznych, elektrowniach i sieciach elektroenergetycznych.

 

NAUCZANE PRZEDMIOTY ZAWODOWE

Elektrotechnika i elektronika

Maszyny i urządzenia elektryczne

Instalacje elektryczne

Pomiary elektryczne i elektroniczne

Montaż maszyn i urządzeń elektrycznych

Montaż urządzeń elektrycznych

Obsługa maszyn, urządzeń instalacji elektrycznych

Działalność gospodarcza w branży elektrycznej

BHP w branży elektrycznej

Język obcy w branży elektrycznej

 

UZASADNIONE POTRZEBY KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE

Zawód technik elektryk jest zawodem atrakcyjnym i poszukiwanym na rynku pracy. Celem kształcenia ucznia w zawodzie technik elektryk jest przygotowanie absolwenta mobilnego na rynku pracy. Osoba posiadająca kwalifikacje przypisane do zawodu wyposażona jest w aktualną wiedzę i umiejętności zawodowe, ale także świadomość i potrzebę ciągłego doskonalenia się i pozyskiwania nowych uprawnień. Technik elektryk może znaleźć zatrudnienie: w elektrowniach, zakładach energetycznych, kopalniach, hutach, na kolei, w firmach naprawiających sprzęt elektryczny, w biurach projektowych jako projektant okablowania strukturalnego (sieci komputerowych i sieci elektrycznych), projektant systemów zasilania awaryjnego, w firmach handlowych zajmujących się sprzedażą osprzętu elektrycznego, w firmach projektujących i montujących instalacje alarmowe, prowadząc własną działalność gospodarczo-usługową (np. naprawa sprzętu gospodarstwa domowego, usługi elektroinstalacyjne).

 

MAPA KLASYFIKACJI 

 

 

 

LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE

 

klasa pedagogiczno-socjalna

 

"Pedagog społeczny z opieką socjalną"

 

 

Oferta skierowana jest głównie do uczniów, którzy wiążą swoją przyszłość z pracą w ośrodkach społecznych,

takimi jak: ośrodki interwencji kryzysowej, świetlice socjoterapeutyczne, izby dziecka, domy dziecka,

schroniska młodzieżowe, domy opieki społecznej, przytuliska, pogotowia interwencji społecznej, jak również

sądy (kuratorzy sądowi) lub chcą studiować na kierunkach związanych z pedagogiką społeczną, socjologią.

 

       

 

       Absolwent tej klasy będzie:

    -  posiadał podstawową wiedzę z zakresu socjologii, psychologii, pedagogiki;

    -  obserwował, opisywał i wyjaśniał zachowania ludzi (w tym swoje własne);

    -  podejmował i utrzymywał efektywne i satysfakcjonujące relacje z ludźmi;

    -  ustalał wzajemne zależności między jednostką a środowiskiem;

    -  rozpoznawał elementy integracji i dezintegracji życia społecznego;

    -  wykrywał zagrożenia i przejawy patologii w społeczeństwie;

    -  aktywnie i samodzielnie kreował swoją przyszłość zawodową i osobistą;

    -  łatwo przystosowywał się do zmian;

    -  skutecznie poszukiwał i selekcjonował informacje

 

     Młodzież ucząc się w tej klasie będzie mogła m.in.:

  -  uczestniczyć w konferencjach i zajęciach organizowanych we współpracy z Uniwersytetem Śląskim,

  -  brać udział w ciekawych wycieczkach, warsztatach związanych z wybranym kierunkiem kształcenia

  -  poznać zasady organizacji wystaw, wernisaży, konferencji, prezentacji itp.,

  -  rozwijać swoje zainteresowania w Szkolnym Kole Theatr(i)um ReANIMAtion,

  -  poznawać, poprzez udział w praktykach, pracę szkół, przedszkoli, świetlic i innych instytucji

     związanych z oświatą i pomocą społeczną,

  -  uczestniczyć w licznych przedsięwzięciach na rzecz społeczności lokalnej,

  -  brać udział w wielu ciekawych działaniach, które wzbogacą ucznia o nowe doświadczenia.

 

Dlatego też program nauczania będzie wzbogacony o takie przedmioty, jak:

- Pedagogika społeczna

- Profilaktyka społeczna

- Mediacja 

- Psychopatologia

- Diagnostyka pedagogiczna

- Prewencja w pracy socjalnej

 Zajęcia nie tylko odbywać się będą w ławce szkolnej ? lecz przede wszystkim poza szkołą!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE

 

Klasa mundurowa -

 

"Edukacja dla bezpieczeństwa"

 

(profil policyjny, pożarniczy, penitencjarny lub wojskowy)

 

 

 

Osoby zainteresowane działaniem służb mundurowych, poznają ich funkcjonowanie w praktyce.

Kształcenie młodzieży realizowane jest w duchu wartości patriotycznych przyczyniając się 

do integracji młodych ludzi ze społeczeństwem. Klasa ta wychodzi naprzeciw naturalnym potrzebom

młodego człowieka: spożytkowaniu młodzieńczej energii i zapału, ciekawości, chęci przeżycia przygody,

kształtowaniu tężyzny fizycznej. Część zajęć odbywa się poza szkołą, gdzie uczniowie w wybranych kierunkowo jednostkach poznają aspekty pracy w służbach mundurowych.

Dodatkowe szkolenia i kursy dostępne dla uczniów, takie jak np.: prawa jazdy i ratownictwa przedmedycznego,

powinny umożliwić zdobycie umiejętności dodatkowo punktowanych przy naborze do wybranych służ. 

 

 

 Interesują Cię sport, sztuki walki, gry terenowe...

Swoją przyszłość zawodową wiążesz z mundurem policyjnym, wojskowym,

agencji ochrony, agencji detektywistycznych, straży miejskiej lub straży

pożarnej...

Chcesz rozwijać i utrwalać zainteresowania sportowe...

Dbasz o sprawność, zdrowie i zachowanie popranej sylwetki do późnych lat życia...

Myślisz o rozwijaniu kariery sportowej w klubach sportowych...

Interesuje Cię nauka w przyjaznej atmosferze...

 

NAUCZANE PRZEDMIOTY ZWIĄZANE Z KIERUNKIEM KSZTAŁCENIA 

               Komunikacja i autopromocja

Podstawy prawa

Szkolenie strzeleckie

Bezpieczeństwo publiczne

Podstawy samoobrony

Funkcjonowanie służb mundurowych

Przepisy ruchu drogowego

Edukacja europejska

 

 

 

 

 

  

 Przyjdź do Nas i zapisz się do klasy o profilu Mundurowym!

 

Nasza szkoła pomoże Ci dobrze przygotować się do matury
i do egzaminów sprawnościowych do szkół policyjnych lub sportowych!

 

 

 

TECHNIK URZĄDZEŃ I SYSTEMÓW

 

ENERGETYKI ODNAWIALNEJ

 

 

INFORMACJA O ZAWODZIE

Zawód ten jest zawodem szerokoprofilowym, umożliwiającym specjalizację w zakresie energetyki wodnej, energetyki wiatrowej, energetyki geotermalnej i słonecznej. Absolwenci tego kierunku będą przygotowani do organizowania i wykonywania prac związanych z montażem i obsługą systemów energetyki odnawialnej. W szczególności będą oni przygotowani do:
? określania warunków lokalizacji urządzeń stosowanych do wytwarzania energii cieplnej, mechanicznej i elektrycznej,
? planowania, organizowania i nadzorowania prac związanych z montażem urządzeń i instalacji,

? kontrolowania zamontowanych systemów,
? obliczania kosztów materiałów i robót instalacyjnych,
? biegłego posługiwania się językiem obcym technicznym w wykonywanym zawodzie.

Technicy urządzeń i systemów energetyki odnawialnej mogą znaleźć zatrudnienie zarówno na stanowiskach związanych z montażem instalacji energetyki odnawialnej. Jest to zawód dla osób, które charakteryzuje: twórczy, analityczny i logiczny umysł, szybka orientacja, zdolność koncentracji, dokładność i systematyczność, jasne i precyzyjne formułowanie myśli, wyobraźnia przestrzenna, zainteresowanie nowoczesnymi i przyszłościowymi technologiami.

 

NAUCZANE PRZEDMIOTY ZAWODOWE

 Systemy energetyki odnawialnej

Pracownia dokumentacji technicznej w budownictwie

Pracownia montażu systemów energetyki odnawialnej

Pracownia obsługi systemów energetyki odnawialnej

Pracownia kosztorysowania w budownictwie

Podstawy kosztorysowania w budownictwie

Technologia montażu systemów energetyki odnawialnej

Rysunek techniczny

Działalność gospodarcza w budownictwie

Bezpieczeństwo i higiena pracy

Język obcy zawodowy w budownictwie

 

UZASADNIONE POTRZEBY KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE

Technicy OZE pracują głównie w budownictwie oraz w doradztwie energetycznym, gdzie zajmują się analizą możliwości wykorzystania odnawialnych źródeł energii. W administracji publicznej mogą pracować na stanowiskach nadzoru technicznego i obsługi inwestycji związanych z zastosowaniem odnawialnych źródeł energii, w szczególności w budownictwie. Technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej pracuje również: w firmach zajmujących się projektowaniem i montażem kotłowni ekologicznych, w przedsiębiorstwach i firmach zajmujących się instalacją i produkcją kolektorów słonecznych, ogniw fotowoltaicznych, pomp ciepła, pieców na biomasę i urządzeń energetyki odnawialnej i ich serwisem, w firmach dystrybutorskich i doradczych zajmujących się urządzeniami odnawialnych źródeł energii, hurtowniach instalatorstwa sanitarnego, centrach ekologicznych systemów grzewczych, w ramach własnej działalności gospodarczej. Sektor odnawialnych źródeł energii należy do dynamicznie rozwijającej się gałęzi gospodarki w naszym kraju. Biorąc pod uwagę intensywny rozwój rynku odnawialnych źródeł energii i rosnące zapotrzebowanie na specjalistów z tej dziedziny, można stwierdzić, iż zawód ten jest zawodem PRZYSZŁOŚCI.

 

MAPA KLASYFIKACJI

 

 

 

 

 

 

 

Zapraszamy do podjęcia nauki w Branżowej Szkole I Stopnia nr 2 klasach o kierunku kształcenia: kucharz, cukiernik, piekarz, rolnik, ogrodnik, mechanik operator pojazdów i maszyn rolniczych sprzedawca. Kształcimy przyszłych mistrzów rzemiosła w kilkunastu zawodach. Nauka trwa 3 lata i obejmuje zajęcia dydaktyczne oraz praktyki zawodowe.

W szkole uczniowie uczestniczą w lekcjach z przedmiotów ogólnych, natomiast zajęcia praktyczne odbywają się na pracowniach szkolnych (kucharz) lub w zakładach pracy (pozostałe zawody). Nauka zawodu organizowana przez pracodawcę odbywa się na podstawie umowy o pracę zawartej pomiędzy uczniem, a pracodawcą. Z tego tytułu okres nauki wlicza się do stażu pracy, ponadto za czas praktyki uczniowie otrzymują wynagrodzenie. Do klasy wielozawodowej przyjmujemy uczniów chcących kształcić się w dowolnie wybranym zawodzie szkoła zapewnia praktyki zawodowe u pracodawców, posiada wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną oraz profesjonalną bazę dydaktyczną.

Po zakończeniu nauki zdobędziesz tytuł zawodowy lub kwalifikacje zawodowe czeladnika. Każdego roku część naszych najlepszych absolwentów, po zakończeniu praktyk zostaje na stałe u swojego pracodawcy. 

 

 

Zawód ROLNIK ulokowany jest w branży rolniczo-leśnej z ochroną środowiska. Kształcenie w zawodzie rolnik przygotowuje osobę uczącą się do wykonywania prac w produkcji roślinnej, zwierzęcej i obsługiwania środków technicznych stosowanych w rolnictwie. Umiejętności te pozwalają również na prowadzenie własnego gospodarstwa rolniczego. Wykonywanie prac związanych z produkcją roślinną uzależnione jest od cyklu przyrodniczego i może być realizowane przede wszystkim w okresie wegetacyjnym roślin uprawnych. Wykonywanie prac w produkcji zwierzęcej wymaga systematyczności i ciągłości ? również w czasie dni wolnych od pracy takich jak soboty i niedziele oraz święta. Jakość wykonywanych prac ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo, zdrowie i życie człowieka oraz stan środowiska naturalnego. Zajęcia praktyczne odbywają się w zakładach pracy.

 

 

Praca w zawodzie OGRODNIKA polega na produkcji i pielęgnacji roślin ? zarówno na świeżym powietrzu, jak i w obiektach zamkniętych, a także na porządkowaniu i sprzątaniu terenu otaczającego zieleń. Przedmiotem produkcji mogą być warzywa, owoce, kwiaty, grzyby jadalne uprawiane w szklarni lub na polu. Ogrodnik producent ? zakupuje nasiona i sadzonki lub pobiera sadzonki z materiału matecznego. Przygotowuje glebę, przeprowadza zabiegi specjalistyczne, tj. orka, bronowanie, kultywatorowanie. W szklarniach przygotowuje również podłoże pod wysiew nasion lub wysadzanie. Następnie pikuje rośliny, podlewa, nawozi, odchwaszcza, usuwa zbędne pędy wierzchołkowe i boczne, opryskuje rośliny przeciw chorobom i szkodnikom, a w końcu zbiera, sortuje oraz dokonuje sprzedaży. Ogrodnik terenów zieleni zajmuje się konserwacją i pielęgnacją określonego obszaru ziemi, za który odpowiada. Wykonuje takie prace jak: przekopanie, zaoranie, bronowanie, nawożenie, sadzenie drzew, krzewów, bylin, obsadzanie kwietników. Do jego zadań należą również wszystkie prace pielęgnacyjne oraz porządkowe(zgrabianie skoszonej trawy, zeschłych liści, zamiatanie alejek, wywożenie śmieci). Zajęcia praktyczne odbywają się w zakładach pracy.

 

 

 

KUCHARZ powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych: przechowywania żywności, sporządzania potraw i napojów oraz wykonywania czynności związanych z ekspedycją potraw i napojów. W zakładzie gastronomicznym kucharz przyjmuje surowce żywnościowe i zabezpiecza je przed zepsuciem, w odpowiedni sposób je magazynując lub utrwalając. Ocenia i dobiera żywność przeznaczoną do produkcji. Przeprowadza obróbkę wstępną i przygotowuje półprodukty do obróbki cieplnej. Stosuje różne metody obróbki cieplnej. Do obróbki surowców i półproduktów, ale także do ekspedycji potraw wykorzystuje nowoczesne urządzenia gastronomiczne. Wykańcza potrawy i napoje oraz porcjuje je do odpowiednich naczyń, stosując aktualne trendy w zakresie aranżacji potraw i napojów. Wykonując swoje zadania zawodowe dba o właściwe bezpieczeństwo zdrowotne sporządzanych potraw i napojów,przestrzegając procedur obowiązujących w gastronomii. Kucharz może sporządzać potrawy dietetyczne oraz regionalne i z kuchni obcych narodów. Zajmuje się także przygotowywaniem pełnych posiłków, zarówno codziennych jak i okolicznościowych; przygotowuje również potrawy i napoje na przyjęcia, dbając o wysoki standard swoich usług. Zajęcia praktyczne odbywają się na pracowni gastronomicznej w PZS nr 2.

 

 

 

 

Praca w zawodzie CUKIERNIKA polega nie tylko na wytwarzaniu różnego asortymentu ciast, ciastek, tortów i deserów, ale również na tworzeniu dekoracji wyrobów gotowych, które dostarczają wrażeń smakowych i wizualnych konsumentowi. Cukiernik musi umieć ocenić jakość i przydatność surowców oraz prowadzić dokumentację związaną z rozliczeniem surowców i półproduktów. Cukiernik produkując wyroby cukiernicze, a w szczególności wyroby cukiernicze trwałe, posługuje się specjalistycznymi maszynami i urządzeniami, które w czasie kształcenia musi poznać i umieć je obsługiwać. Wiedzę i umiejętności będzie mógł wykorzystać podejmując pracę w zakładach przemysłowych. Dekoracje cukiernicze tworzone są głównie ręcznie i wymagają zdolności manualnych oraz plastycznych. Konieczna jest znajomość i umiejętność pracy z różnymi tworzywami dekoracyjnymi. Ważna jest również dbałość o higienę na stanowisku pracy oraz umiejętność jego organizacji zgodnie z wymaganiami bezpieczeństwa, higieny pracy i ergonomii. Zajęcia praktyczne odbywają się w zakładach pracy.

Współpracujemy z Piekarnią-Cukiernią "Brzęczek" S.J. 

 

 

 

 

 

Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie MECHANIK-OPERATOR POJAZDÓW I MASZYN ROLNICZYCH powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych związanych z eksploatacją i naprawą pojazdów, środków transportowych, maszyn i urządzeń rolniczych. W przypadku zakładu naprawczego zadania zawodowe dotyczą także demontażu i montażu pojazdów i maszyn oraz urządzeń, ich rozruchu, regulacji oraz zabezpieczenia antykorozyjnego. Mechanik-operator pojazdów i maszyn rolniczych powinien być również przygotowany do wykonywania zadań zawodowych z zakresu diagnostyki i oceny stanu technicznego sprzętu rolniczego (pojazdów, środków transportowych, maszyn i urządzeń), naprawy i eksploatacji maszyn melioracyjnych, montażu i naprawy instalacji technicznych w budownictwie wiejskim. Mechanik-operator pojazdów i maszyn rolniczych może podejmować pracę w przedsiębiorstwach technicznej obsługi wsi i rolnictwa, a także może samodzielnie podjąć i prowadzić działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług mechanizacyjnych,naprawczych, serwisowania i dystrybucji części zamiennych do sprzętu rolniczego. Zajęcia praktyczne odbywają się w zakładach pracy.

 

 

TECHNIK ARCHITEKTURY

 

KRAJOBRAZU

 

 

INFORMACJA O ZAWODZIE

Technik architektury krajobrazu to przyszłościowy zawód, gdyż coraz większy nacisk kładzie się na estetykę otoczenia budynków zarówno prywatnych jak i publicznych. Uczniowie podejmujący naukę w tym zawodzie oprócz przedmiotów ogólnokształcących uczą się przedmiotów kierunkowych, takich jak: podstawy projektowania architektury krajobrazu, rośliny ozdobne, urządzanie i pielęgnacja obiektów architektury krajobrazu, prowadzenie działalności gospodarczej. Oprócz zajęć teoretycznych uczniowie mają szansę poznać praktyczne aspekty zawodu biorąc udział w zajęciach praktycznych i praktykach zawodowych, które organizowane są w firmach związanych z projektowaniem terenów zieleni i hodowlą roślin ozdobnych. 

Absolwent szkoły będzie przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych: 

- opracowania projektów obiektów terenów zieleni (ogrody, parki, zieleń miejska, elementy
  małej architektury itp.);

- urządzania i pielęgnacji terenów zieleni ;
- urządzania i konserwacji obiektów małej architektury krajobrazu;
- opracowania inwentaryzacji terenów zieleni;
- opracowania kosztorysów na podstawie dokumentacji projektowej;

Wymagania psychofizyczne właściwe dla zawodu: odpowiedzialność, systematyczność i dokładność, zainteresowanie przyrodą i ochroną środowiska, uzdolnienia plastyczne, odporność na zmienne warunki pracy, sprawność ruchowa, rozróżnianie barw, wyobraźnia przestrzenna.

 

NAUCZANE PRZEDMIOTY ZAWODOWE

Rośliny ozdobne

Ogólna uprawa roślin

Budowa i konserwacja obiektów małej architektury

Podstawy projektowania architektury krajobrazu

Ochrona i kształtowanie krajobrazu

Urządzanie i pielęgnacja obiektów architektury krajobrazu

Eksploatacja maszyn, urządzeń i pojazdów

Pracownia maszyn, urządzeń i pojazdów w architekturze krajobrazu

Pracownia budowy i konserwacji obiektów małej architektury krajobrazu

Pracownia projektowania komputerowego

Pracownia projektowania architektury krajobrazu

Pracownia roślin ozdobnych

Prowadzenie działalności gospodarczej

Bezpieczeństwo i higiena pracy

Zajęcia praktyczne

Język obcy zawodowy

 

UZASADNIONE POTRZEBY KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE

Architektura krajobrazu jest dynamicznie rozwijającym się obszarem związanym z kształtowaniem przestrzeni życiowej człowieka za pomocą szaty roślinnej, elementów wodnych i architektonicznych oraz z uwzględnieniem rozmaitych czynników, które tworzą charakter otaczającego krajobrazu. Technicy architektury krajobrazu należą do grupy poszukiwanych pracowników. Rynek pracy poszukuje profesjonalnych specjalistów w zawodzie, których zaangażowanie przyczyni się do podniesienia obrotów firm prowadzących działalność w zakresie architektury krajobrazu. Osoby przedsiębiorcze mogą tworzyć własną jednoosobową firmę w branży architektury krajobrazu.

 

MAPA KLASYFIKACJI

 

 

 

 

Możesz się nauczyć:

  • produkcji gastronomicznej, praktycznego stosowania zasad racjonalnego żywienia ludzi zdrowych oraz żywienia dietetycznego dzieci i dorosłych,
  • podstaw prowadzenia rozliczeń finansowych w gastronomii,
  • organizacji imprez turystycznych oraz przyjęć okolicznościowych,
  • tworzenia i prowadzenia własnej firmy,
  • stosowania w praktyce podstawowych zasad funkcjonowania przedsiębiorstwa gospodarce rynkowej.

Masz możliwość:

  • podjąć studia na uczelni wyższej, bądź kontynuować naukę w szkołach licencjackich,
  • odjęcia pracy w zakładach żywienia zbiorowego (stołówki, restauracje, itp.), służbie zdrowia (sanatoria żłobki, służby sanitarne),
  • podjęcia pracy w instytucjach zajmujących się upowszechnianiem wiedzy o żywieniu, żywności i gospodarstwie domowym, (domy dziecka, internaty, akademiki, hotele, pensjonaty),
  • prowadzenia własnej działalności gospodarczej w zakresie usług hotelarskich i agroturystyki lub zająć się przygotowaniem potraw na wesela, chrzty czy bankiety.

Nauka kończy się uzyskaniem tytułu ?Technika Kucharza? - po zdaniu egzaminu z przygotowania zawodowego, oraz możliwość zdania matury.

 

TECHNIK ŻYWIENIA


I USŁUG GASTRONOMICZNYCH

 

 

INFORMACJA O ZAWODZIE

Technik żywienia i usług gastronomicznych jest przygotowany do sporządzania potraw i napojów. Posiada te same umiejętności, które potrzebne są w pracy kucharza. Ponadto wykonuje zadania zawodowe związane z planowaniem i ocenianiem żywienia, organizowaniem i wykonywaniem usług. W czasie swojej pracy przyjmuje surowce, półprodukty, organizuje proces magazynowania i zabezpieczania przed zepsuciem. Ocenia surowce, półprodukty i potrawy gotowe korzystając z oceny organoleptycznej. Przeprowadza procesy produkcyjne zgodnie z zasadami. Rozróżnia zmiany pozytywne i negatywne zachodzące w żywności podczas przechowywania, obróbki wstępnej i cieplnej. Kontroluje etapy procesu technologicznego, prowadzi racjonalną gospodarkę surowcami i przestrzega zasad gospodarki odpadkami. Opracowuje nowe receptury na potrawy i napoje, wdraża je do produkcji. W swoich działaniach stosuje systemy zapewniające jakość i bezpieczeństwo zdrowotne żywności. Posługuje się nowoczesnymi technologiami, urządzeniami, które ułatwiają realizację zadań zawodowych. Planuje i ocenia jadłospisy. Oblicza wartość odżywczą i energetyczną potraw, posiłków. Układa menu codzienne, okolicznościowe i na przyjęcia. Organizuje proces produkcyjny w zakładzie gastronomicznym. Korzysta z programów komputerowych, które ułatwiają planowanie i rozliczanie działalności zakładu. Przedstawia ofertę usług gastronomicznych. Swoje zadania zawodowe wykonuje we własnym zakładzie lub oferuje usługi cateringowe. Przestrzega zasad racjonalnego żywienia. Stosuje nowe trendy w żywieniu, stale się kształci. Jest otwarty na nowości i kreatywny w działaniu poprzez nowoczesne dekoracje potraw, aranżację stołów i sal. Potrafi pracować pod presją czasu, współpracować w zespole i zarządzać zasobami ludzkimi. Miejscem pracy technika żywienia i usług gastronomicznych są zakłady gastronomiczne typu zamkniętego i otwartego. Może również prowadzić własną działalność gospodarczą.

 

NAUCZANE PRZEDMIOTY ZAWODOWE

Technologia gastronomiczna z towaroznawstwem

Wyposażenie zakładów gastronomicznych

Działalność gospodarcza w gastronomii

Zasady żywienia człowieka

Organizacja produkcji i usług gastronomicznych

Pracownia gastronomiczna

Pracownia obsługi konsumenta

Pracownia planowania żywienia i produkcji gastronomicznej

Pracownia usług gastronomicznych

BHP w gastronomii

Język angielski zawodowy

 

UZASADNIONE POTRZEBY KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE

Gastronomia jest branżą usługową. Technik żywienia i usług gastronomicznych jest przygotowany do wykonywania różnych zadań zawodowych zarówno dotyczących planowania produkcji, jak i świadczenia usług żywieniowych konsumentom. Spowolnienie gospodarcze, obecne od prawie dwóch lat, odbiło się na koniunkturze w wielu segmentach rynku. Kryzys nie dotknął jednak branży usług gastronomicznych, a nawet wzmocnił ją. Rozwinęła się sieć lokali gastronomicznych szybkiej obsługi. Coraz więcej osób, szczególnie w dużych miastach, ze względu na szybki styl życia korzysta z formy jedzenia poza domem.Rynek usług gastronomicznych rozwija się stale, ponieważ w Polsce w dalszym ciągu ilość zakładów jest dużo niższa niż w społeczeństwach zachodnich. Dlatego będą tworzyć się nowe miejsca pracy dla technika żywienia i usług gastronomicznych. Ludzie częściej przemieszczają się, odpoczywają i oczekują na pełną obsługę dotyczącą wyżywienia. Pracę w gastronomii jest stosunkowo łatwo znaleźć. Ciągle dostępne są oferty pracy w kraju, jak i zagranicą. Osoba będąca z wykształcenia technikiem żywienia i usług gastronomicznych może także prowadzić własną firmę.

 

MAPA KLASYFIKACJI

 

 

 

 

Nauczymy cię jak:

  • dobierać surowce, sporządzać, dekorować i oceniać jakość rozmaitych potraw,
  • opracowywać i oceniać jadłospisy codzienne i specjalne, uwzględniające określone diety dla różnych grup ludzi,
  • obsługiwać maszyny i urządzenia stosowane w obiektach zbiorowego wyżywienia i gospodarstwach,
  • domowych;urządzać wnętrza obiektów zbiorowego wyżywienia i innych budynków mieszkalnych.

Dzięki nam masz możliwość:

  • dalszego kształcenia na uczelniach wyższych,
  • pracy w obiektach zbiorowego wyżywienia, instytucjach zajmujących się obrotem żywnością, instytucjach zajmujących się upowszechnianiem wiedzy o żywieniu, żywności i gospodarstwie domowym, organizacjach ochrony konsumenta, obiektach zbiorowego zakwaterowania (hotele, pensjonaty, schroniska itp.),
  • prowadzenia własnej działalności gospodarczej w zakresie usług hotelarskich, gastronomicznych i agroturystycznych oraz komunikowania i przetwarzania informacji?

Nauka kończy się uzyskaniem tytułu ?Technika Żywienia i gospodarstwa domowego? - po zdaniu egzaminu z przygotowania zawodowego, oraz możliwość zdania matury.

 

TECHNIK ROLNIK 

 

 

 

INFORMACJA O ZAWODZIE

Technik rolnik prowadzi produkcję roślinną i zwierzęcą oraz organizuje, nadzoruje i wykonuje prace związane z nasiennictwem oraz produkcją roślin w gospodarstwach rolnych. W związku z tym technik rolnik opracowuje technologie i prowadzi uprawę roślin, planuje, organizuje i przeprowadza poszczególne etapy produkcji, planuje zaopatrzenie gospodarstwa w środki do produkcji roślinnej, prowadzi uprawę roli, siew i sadzenie roślin, pielęgnację roślin oraz ochronę przed chwastami, chorobami i szkodnikami, przeprowadza okresową kontrolę i ocenę plantacji, w tym plantacji nasiennych, w okresie wegetacji, planuje i przeprowadza zbiór roślin, kontroluje i konserwuje urządzenia wodno-melioracyjne, organizuje i nadzoruje prace związane z chowem, pielęgnacją i żywieniem zwierząt gospodarskich, gospodaruje w sposób właściwy paliwami i bezpiecznie je przechowuje, obsługuje z zachowaniem warunków bezpieczeństwa i higieny pracy instalacje, silniki i urządzenia elektryczne używane w rolnictwie. Obsługuje i właściwie eksploatuje maszyny, dokonuje oceny stanu technicznego używanego sprzętu rolniczego, dokonuje konserwacji i drobnych napraw, planuje zaopatrzenie gospodarstwa w narzędzia maszyny i urządzenia, prowadzi dokumentacje dotyczącą produkcji roślinnej i zwierzęcej, sporządza kalkulacje ponoszonych kosztów w produkcji roślinnej i zwierzęcej.

 

NAUCZANE PRZEDMIOTY ZAWODOWE

Produkcja roślinna

Produkcja zwierzęca

Technika w rolnictwie

Planowanie i organizacja produkcji rolniczej

Odnawialne źródła energii

Prowadzenie produkcji rolniczej

Pracownia organizacji produkcji rolniczej

Działalność gospodarcza w rolnictwie

Przepisy ruchu drogowego

BHP w rolnictwie

Język obcy zawodowy (angielski)

Praktyka zawodowa

 

UZASADNIONE POTRZEBY KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE

Zgodnie z danymi GUS, w Polsce na koniec 2011 roku było niespełna 2,3 mln gospodarstw rolnych. Co roku ta liczba zmniejsza się, natomiast zwiększa się średnia powierzchnia gospodarstwa rolnego i na koniec 2011 roku wynosiła 10,36 ha. Zwiększa się również ilość gospodarstw towarowych charakteryzujących się korzystaniem z dużej ilości maszyn, a także dużymi nakładami kapitałowymi. Z tymi zmianami wiąże się również zapotrzebowanie na osoby wykształcone, przedsiębiorcze i kreatywne, które będą prowadziły własne gospodarstwa z wykorzystaniem intensywnych technologii i rachunku ekonomicznego, ale również ekologicznych metod produkcji. Wobec wyzwań związanych ze zmieniającymi się technologiami produkcji, szybkim postępem biologicznym oraz rosnącymi wymaganiami konsumentów rośnie również prestiż zawodu technik rolnikTechnik rolnik może prowadzić własną działalność gospodarczą, jak również pracować w rolniczych przedsiębiorstwach produkcyjnych i usługowych, w urzędach i instytucjach służb rolnych.

 

MAPA KLASYFIKACJI

 

 

 

 

 

Nauka trwa 3 lata. W jej trakcie odbywają się zajęcia teoretyczne z przedmiotów ogólnokształcących i zawodowych, takich jak: podstawy techniki, maszyny rolnicze, pojazdy rolnicze, przepisy ruchu drogowego, zajęcia praktyczne, specjalizacja.

Mechanik-operator pojazdów i maszyn rolniczych obsługuje ciągniki i maszyny rolnicze oraz kombajny do siewu i zbioru zbóż, zielonek, ziemniaków i buraków. Wykonuje zabiegi agrotechniczne, takie jak: orka, bronowanie, opryski, wysiewanie nawozów sztucznych. Przygotowuje do pracy i reguluje ciągniki, maszyny rolnicze i kombajny. Wykonuje orkę pługami wieloskibowymi, bronowanie i włókowanie gleby bronami zwykłymi lub talerzowymi, wałowanie i pielakowanie gleby. Zasila glebę nawozami pylistymi i płynnymi oraz innymi środkami. Sieje i zasila glebę nawozami pylistymi i płynnymi oraz innymi środkami. Odchwaszcza uprawy i stosuje środki owadobójcze. Zbiera rośliny okopowe oraz zboża. Prowadzi omłoty zbóż. Ustala przyczyny powstawania usterek w pracy maszyn rolniczych i kombajnów. Dokonuje drobnych napraw i usuwa awarie w warunkach polowych. Współpracuje z pracownikami załadowującymi lub wyładowującymi zbiory zbóż, roślin okopowych i zielonek.

Mechanik-operator pojazdów i maszyn rolniczych może podejmować pracę w przedsiębiorstwach technicznej obsługi wsi i rolnictwa. Może także samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą.

Kucharz jest osobą zawodowo zajmującą się przygotowywaniem potraw. Posiada wiedzę odnośnie właściwego stosowania produktów spożywczych, odpowiedniego łączenia składników, jak również stosownego serwowania potraw, deserów, napojów i dodatków.

Poza samym przygotowywaniem dań, do kucharza należy podanie ich w jak najbardziej atrakcyjnej i wyszukanej formie. Niejednokrotnie do niego należy również udekorowanie stołu. Do obowiązków kucharza należy także dbanie o wybór składników najlepszej jakości, właściwe przechowywanie produktów, dbanie o należytą konserwację wszelkich urządzeń kuchennych. Sprawuje on nadzór nad pracą w kuchni, aby przebiegała zgodnie z wymogami sanitarnymi i BHP. W gestii kucharza znajduje się również układanie menu oraz zarządzanie wydatkami na produkty spożywcze.

Jest to zawód dla osób z powołaniem, trudno bowiem osiągnąć dobre rezultaty nie posiadając talentu kulinarnego i nie podchodząc do tego zajęcia z prawdziwą pasją.

Miejscem pracy dla kucharza mogą być restauracje, hotele, publiczne miejsca żywienia, stołówki, ośrodki wypoczynkowe, pokłady statków. Można także zająć się działalnością cateringową i obsługiwać prywatne imprezy.

Przykładowe zadania zawodowe kucharza to:

  • sporządzanie różnego rodzaju potraw, napojów, ciast i deserów,
  • obliczanie wartości odżywczej i energetycznej potraw,
  • przeprowadzanie oceny surowców, półproduktów i wyrobów gotowych i właściwie nimi gospodarowanie,
  • zabezpieczanie owoców, półproduktów i wyrobów gotowych przed zepsuciem,
  • dokonywanie wstępnej obróbki surowców oraz gastronomicznego rozbioru mięs,
  • wykonanie różnego asortymentu potraw z warzyw, owoców, grzybów, mleka i przetworów, jaj, mięsa zwierząt rzeźnych i przetworów mięsnych, dziczyzny, drobiu, ryb, oraz potraw z podrobów, potraw półmięsnych i jarskich oraz wyrobów garmażeryjnych,
  • posługiwanie się narzędziami, maszynami i urządzeniami służącymi do przygotowywania potraw i napojów oraz prowadzenie ich bieżącej konserwacji,
  • wykończanie , porcjowanie i wydanie wyrobów kulinarnych,
  • przygotowywanie potraw, napojów i deserów na przyjęcia okolicznościowe,
  • przygotowywanie potraw kuchni regionalnych, kuchni polskiej i innych narodów oraz podstawowych potraw dla różnych diet.

Nauka trwa 3 lata. W jej trakcie odbywają się zajęcia teoretyczne z przedmiotów ogólnokształcących i zawodowych, takich jak: produkcja ogrodnicza, podstawy techniki, przepisy ruchu drogowego, przedsiębiorstwo w agrobiznesie, zajęcia praktyczne, specjalizacja zawodowa.

Praca ogrodnika polega na produkcji i pielęgnacji roślin ? zarówno na świeżym powietrzu, jak i w obiektach zamkniętych, a także na porządkowaniu i sprzątaniu terenu otaczającego zieleń. Przedmiotem produkcji mogą być warzywa, owoce, kwiaty, grzyby jadalne uprawiane w szklarni lub na polu.

Ogrodnik producent ? zakupuje nasiona i sadzonki lub pobiera sadzonki z materiału matecznego. Przygotowuje glebę, przeprowadza zabiegi specjalistyczne, tj. orka, bronowanie, kultywatorowanie. W szklarniach przygotowuje również podłoże pod wysiew nasion lub wysadzanie. Następnie pikuje rośliny, podlewa, nawozi, odchwaszcza, usuwa zbędne pędy wierzchołkowe i boczne, opryskuje rośliny przeciw chorobom i szkodnikom, a w końcu zbiera, sortuje oraz dokonuje sprzedaży.

Ogrodnik terenów zieleni zajmuje się konserwacją i pielęgnacją określonego obszaru ziemi, za który odpowiada. Wykonuje takie prace jak: przekopanie, zaoranie, bronowanie, nawożenie, sadzenie drzew, krzewów, bylin, obsadzanie kwietników. Do jego zadań należą również wszystkie prace pielęgnacyjne oraz porządkowe (zgrabianie skoszonej trawy, zeschłych liści, zamiatanie alejek, wywożenie śmieci).

Ogrodnik może pracować w ogrodniczych przedsiębiorstwach produkcyjnych i usługowych zajmujących się uprawą warzyw, roślin sadowniczych i ozdobnych, ogrodnictwem ekologicznym, uprawą roślin zielarskich, szkółkarstwem i konserwacją terenów zieleni. Może również prowadzić indywidualne gospodarstwo ogrodnicze.

Nauka trwa 3 lata. W jej trakcie odbywają się zajęcia teoretyczne z przedmiotów ogólnokształcących i zawodowych, takich jak: produkcja roślinna, produkcja zwierzęca, podstawy techniki, przepisy ruchu drogowego, przedsiębiorstwo w agrobiznesie, zajęcia praktyczne, specjalizacja zawodowa.

Rolnik organizuje, nadzoruje i wykonuje prace związane z hodowlą roślin, nasiennictwem oraz produkcją roślin w gospodarstwach rolnych. Może też organizować i nadzorować prace związane z chowem, pielęgnowaniem, żywieniem itp. zwierząt gospodarskich.

Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie rolnik jest przygotowany do wykonywania zadań zawodowych związanych z wytwarzaniem i sprzedażą produktów rolniczych, a zwłaszcza do: planowania i organizowania procesów produkcji i pracy, wykonywania zabiegów składających się na technologie produkcji rolniczej, prowadzenia uproszczonej rachunkowości, obliczania opłacalności produkcji rolniczej oraz stosowania zasad marketingu.

Rolnik może podejmować pracę w rolniczych przedsiębiorstwach produkcyjnych i usługowych. Może także prowadzić indywidualne gospodarstwo rolne, gospodarstwo nastawione na produkcję żywności ekologicznej oraz gospodarstwo agroturystyczne. Może również prowadzić działalność z zakresu organizacji przetwórstwa spożywczego w gospodarstwie rolnym, produkcji ogrodniczej, drobiarstwa i hodowli zwierząt.

 

TECHNIK LOGISTYK

 

 

INFORMACJA O ZAWODZIE

Technik logistyk zajmuje się planowaniem, organizowaniem, kierowaniem i kontrolowaniem przemieszczania towarów od producenta do konsumenta oraz wykorzystaniem informacji płynących z rynku w celu optymalizacji korzyści wynikających z wymiany towarowej dla wszystkich uczestników tej wymiany. Technik logistyk powinien dostarczyć towar zgodnie z zamówieniem klienta oraz optymalizować koszty, aby właściwie prowadzić współpracę z klientami. Do podstawowych zadań należy również wybór procedury zakupów oraz wybór dostawców i towarów. Technik logistyk analizuje stan zakupów i nimi zarządza, obsługuje zamówienia i organizuje transport, wykorzystując w tym celu systemy informatyczne. Aby realizować stawiane przed nim zadania, musi posiadać szeroką wiedzę z zakresu planowania, finansów, marketingu, transportu i dystrybucji, analizy finansowej i ekonomicznej oraz prawa krajowego i międzynarodowego w zakresie objętym jego działaniem. Poza wiedzą ekonomiczną i znajomością zasad zarządzania firmą, technik logistyk powinien posiadać umiejętności menedżerskie: szybko podejmować decyzje i logicznie przewidywać ich konsekwencje, posiadać zdolność koncentracji i umiejętność pracy pod presją.

 

NAUCZANE PRZEDMIOTY ZAWODOWE

Przedsiębiorstwo logistyczne w gospodarce rynkowej

Logistyka w procesach produkcji

Język obcy dla logistyków

Zapasy i magazynowanie

Bezpieczeństwo i higiena pracy

Dystrybucja

Procesy transportowe w logistyce

Logistyka w jednostkach gospodarczych i administracyjnych

Logistyka zaopatrzenia i produkcji

Planowanie produkcji i dystrybucji

Usługi transportowo spedycyjne

Obsługa jednostek zewnętrznych

Planowanie przepływów zasobów i informacji

 

UZASADNIONE POTRZEBY KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE

Technicy logistycy zatrudniani są w przedsiębiorstwach logistycznych, handlowych, spedycyjnych itp. Najczęściej pracują jako koordynatorzy zaopatrzenia i zbytu, spedytorzy, przedstawiciele handlowi, magazynierzy. Mogą pracować także jako specjaliści do spraw sprzedaży i prognozowania popytu, planowania zakupów, handlu elektronicznego, obsługi klientów czy zarządzania centrum dystrybucyjnym, a także jako administratorzy taboru i organizatorzy transportu. Technicy logistycy projektują, organizują i odpowiadają za efektywność działania systemów dystrybucji, transportu i komunikacji. Jako pracownicy średniego szczebla wykonują szereg zadań o charakterze zarówno operacyjnym, jak i kierowniczym. Praca technika logistyka wiąże się z nieustannym kontaktem z innymi ludźmi, dlatego od osób wykonujących zawód wymaga się wysokiej kultury osobistej, umiejętności jasnego formułowania przekazu, znajomości zasad komunikacji werbalnej i niewerbalnej, zasad negocjacji, dokładności w wykonywaniu powierzonych zadań. Ponadto ze względu na rozwijającą się współpracę międzynarodową wymagane jest, aby biegle posługiwał się co najmniej jednym językiem obcym w mowie i piśmie.

 

MAPA KLASYFIKACJI

 

 

 

 

 

TECHNIK GEODETA

 


INFORMACJA O ZAWODZIE

Podstawowym celem pracy TECHNIKA GEODETY jest dostarczanie niezbędnych danych  (wyniki pomiarów w terenie) do wykonania różnego rodzaju map oraz dokonywanie ich bieżącej aktualizacji. Wyniki tej pracy są wykorzystywane dla potrzeb gospodarczych związanych  z planowaniem przestrzennym, projektowaniem, zmianą struktury terenowej.

Geodeci uczestniczą również w realizacji różnego rodzaju prac tj. zakładanie osnów geodezyjnych, obsługa inwestycji, dokonują pomiaru odkształceń i przemieszczeń budowli oraz końcową inwentaryzację powykonawczą. Praca TECHNIKA GEODETY ma dwojaki charakter, jest indywidualna lub zespołowa. Praca kameralna wykonywana jest samodzielnie, natomiast prace terenowe wymagają uczestnictwa całego zespołu.

TECHNIK GEODETA zatrudniony w administracji pracuje indywidualnie, pod nadzorem kierownika. Geodeta obok prac związanych z realizacją inwestycji i pomiarów sytuacyjno- wysokościowych zajmuje się także zakładaniem i prowadzeniem ewidencji gruntów, aktualizacją materiałów geodezyjno - kartograficznych.Sporządza dokumentację geodezyjno-kartograficzną potrzebną do uregulowania stanu prawnego nieruchomości i ustalenia ich wartości. Wykonuje też w miarę potrzeby inne prace dla potrzeb budownictwa, górnictwa, przemysłu, eksploatacji kolei i dróg, jak również rolnictwa i leśnictwa. Geodeta odpowiada za rzetelnie przygotowaną dokumentację, a podejmowane przez niego działania powinny być zgodne z obowiązującymi przepisami prawa.

Do wykonania wymienionych zadań geodecie niezbędna jest wyobraźnia przestrzenna, umiejętność logicznego myślenia oraz zdolności techniczne i matematyczne. W zawodzie TECHNIK GEODETA niezbędny jest dobry stan zdrowia, sprawność fizyczna i dobry wzrok.

 

NAUCZANE PRZEDMIOTY ZAWODOWE

Geodezja ogólna

Geodezja inżynieryjna

Geomatyka

Rysunek geodezyjny

Terenowe ćwiczenia geodezyjne

Ćwiczenia geodezyjne i kartograficzne

Prawo w geodezji

Dokumentacja katastralna

Kataster i gospodarka nieruchomościami

Prowadzenie działalności gospodarczej

Bezpieczeństwo i higiena pracy

Język obcy zawodowy

 

UZASADNIONE POTRZEBY KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE

Geodeci znajdują zatrudnienie w licznych firmach geodezyjnych, budowlanych (budownictwo drogowe, kolejowe, mieszkaniowe, przemysłowe, itd.), w jednostkach administracji rządowej i samorządowej jak również bardzo często prowadzą własna działalność. Rozwój geodezji pociąga za sobą konieczność definiowania jej nowych zadań, pojawiają się nowe dyscypliny tj. geomatyka, GIS, geodezja katastralna.W pracach wykorzystywane są nowoczesne elektroniczne instrumenty geodezyjne współpracujące z siecią satelitarną jak również technika komputerowa z wykorzystaniem specjalistycznych programów geodezyjnych i projektowych. Geodezja jest zatem zawodem przyszłości.

 

MAPA KLASYFIKACJI