Dzięki nawiązanej przez p. Annę Świtlik współpracy, dziś grupa uczennic naszej szkoły rozpoczyna 8 dniowy pobyt w Katalonii. W planach tej kulturowo-językowej wymiany jest między innymi: zwiedzanie miast; Figueres, Girony, Barcelony, wybrzeża Costa Brava, ruin rzymskich Empuries. Młodzież wraz z opiekunami weźmie również udział w zajęciach w szkole Instituto Olivar Gran. Przed naszymi uczennicami moc wrażeń, będą poznawać kulturę, architekturę i tradycje katalońskie, a zakwaterowanie u rodzin hiszpańskich pozwoli podszlifować języki obce - angielski i hiszpański. Życzymy lepszej niż u nas pogody, bezpiecznej podróży i niezapomnianych wrażeń!
Galeria zdjęć - Szkoła - Wycieczki - 2015.10.13 - Rozpoczyna się wymiana uczniowska PZS nr 2 z Hiszpańską szkołą z FIGUERES (4) |
Od 4 do 10 października jedenastu uczniów z klas II, III i IV technikum żywienia i usług gastronomicznych PZS 2 gościło w szkole zawodowej w Podbořanach w Czechach. Wyjazd był efektem współpracy pomiędzy szkołami.
Młodzież dotarła na miejsce w niedzielę wieczorem, mimo zmęczenia wszystkim dopisywał dobry humor. Zostaliśmy mile przyjęci, poczęstowani kolacją i zakwaterowani w internacie szkoły. W poniedziałek odbyło się powitanie młodzieży i spotkanie z dyrektorem, który przedstawił strukturę kształcenia zawodowego w szkole i oprowadził nas po szkolnych pracowniach i warsztatach. Pokazał obiekty sportowe, z których uczniowie mogli korzystać w czasie pobytu.
We wtorek i czwartek nadszedł czas na pracę w grupach w pracowni gastronomicznej i w kuchni stołówki szkolnej. Uczniów podzielono na zespoły polsko-czeskie, których zadaniem było sporządzenie potraw kuchni czeskiej. Pod kierunkiem nauczycieli przygotowali zestawy obiadowe i desery. Sporządzone potrawy okazały się naprawdę pyszne. Wtorkowe popołudnie spędziliśmy w mieście piwa i chmielu - Żatec. Piwowarskie tradycje miasta sięgają setek lat wstecz. W jego okolicy rośnie najlepszy chmiel, eksportowany na cały świat. Mieliśmy okazję zwiedzić Świątynię Chmielu i Piwa co pozwoliło nam poznać ten region w humorystyczny sposób, zgłębić tajniki uprawy chmielu i warzenia wybornego piwa. Zobaczyliśmy chmielarski zegar wieżowy, a na wieżę wyjechaliśmy windą z programem 3D i podziwialiśmy panoramę miasta.
W środę udaliśmy się na wycieczkę do słynnych z krystalicznego powietrza, wspaniałych krajobrazów, zimnych leczniczych źródeł mineralnych i XIX wiecznych zabytków Mariańskich Łaźni. Po spacerze głównym deptakiem miasta obejrzeliśmy interesującą sterowaną komputerowo Śpiewająca Fontannę, która gra i tańczy w rytm muzyki klasycznej lub filmowej a wieczorne pokazy połączone są z kolorową iluminacją świetlną. Interesującym punktem zwiedzania był Park Miniatur Boheminium , gdzie można zobaczyć miniatury zamków, pałaców, zabytków techniki czy wież widokowych z całej Republiki Czeskiej pięknie wkomponowane w krajobraz parku. Można tu odpocząć w kawiarni z modelem okrętu wojennego Bismamarck. Popołudnie spędziliśmy w Karlowych Warach, gdzie zwiedziliśmy Jan Becher Muzeum, w którym poznaliśmy historię produkcji Karlowarskiej Becherowki - likieru o działaniu leczniczym. Mieliśmy też okazję do spaceru po tym przepięknym górskim uzdrowisku, słynącym z niepowtarzalnego klimatu i wód mineralnych o właściwościach leczniczych bijących z 79 gorących karlowarskich źródeł. Wieczorem odbyły się polsko-czeskie rozgrywki w siatkówkę. Była to okazja do wspaniałej zabawy i integracji naszych uczniów z czeskimi kolegami.
Czwartkowe popołudnie spędziliśmy zwiedzając Zamek Chyże należący do prywatnego właściciela - pasjonaty, który odkupił go od państwa w katastrofalnym stanie, wyremontował i wyposażył. Otacza go piękny park i Mini browar Chyże, w którym produkuje się 3 gatunki piwa, które mieliśmy okazję degustować.
Cały piątek spędziliśmy w Pradze, jednym z najpiękniejszych miast świata. Spacer po stolicy rozpoczęliśmy od dzielnicy Hradczany i znajdującego się tam zamku, w którym mieści się obecnie kancelaria prezydenta. Przez zamkowe dziedzińce przeszliśmy do Katedry św. Wita, św. Wacława i św. Wojciecha. Ta gotycka budowla robi ogromne wrażenie. Zwróciliśmy uwagę na piękne witraże, mogliśmy podziwiać znajdujące się tam czeskie klejnoty koronacyjne - jabłko, koronę i krzyż. Podziwialiśmy przepiękny widok z Hradczan na Malą Stranę - pełną kościołów, pałaców i ogrodów oraz urokliwych uliczek. Następnie przeszliśmy na Most Karola - jedno z najsłynniejszych miejsc w mieście. Spotkaliśmy tu malarzy sprzedających swoje obrazy, osoby rysujące w kilka minut karykatury i portrety oraz sprzedawców wszelkich możliwych pamiątek. Podziwialiśmy posągi świętych zdobiące most.
Mostem Karola przeszliśmy na drugi brzeg Wełtawy, na Stare Miasto. Część budowli się tu znajdujących pochodzi nawet z IX w. Na Starym Mieście obejrzeliśmy Ratusz Staromiejski. Główną atrakcją tego miejsca jest XV wieczny zegar astronomiczny - Orloj, na którym o pełnych godzinach można obserwować ruchome figury apostołów i wysłuchać melodii granej na cztery strony świata. Przebywając na Rynku Staromiejskim podziwialiśmy ten zegar, piękne kamienice i pomnik Jana Husa.
Praga zachwyciła wszystkich atmosferą i architekturą. Po powrocie nadszedł czas pakowania i pożegnań. Pobyt w Podbořanach był bardzo miły. Młodzież zawarła wiele nowych znajomości, zwiedziła wiele ciekawych miejsc. W praktyce sprawdziła znajomość języków obcych oraz poznała kulturę i kuchnię czeską.
Przedstawiamy krótką relację z wycieczki, w której udział wzięli uczestnicy zajęć koła języka niemieckiego z PZS 2 w Pszczynie.
Na wycieczkę która odbyła się 30 września udali się nauczyciele języka niemieckiego z Powiatowego Zespołu Szkół nr 2 w Pszczynie wraz z uczniami wśród których byli uczestnicy zajęć koła POPP. Po przybyciu do grodu Kraka wycieczkowicze udali się do Instytutu Goethego. Tam wysłuchali kilku informacji na temat działalności tej instytucji. Goethe-Institut jest instytutem kultury Republiki Federalnej Niemiec działającym na całym świecie. Promuje znajomość języka niemieckiego zagranicą i wspiera międzynarodową współpracę kulturalną. Upowszechnia całościowy wizerunek Niemiec, informując o ich życiu kulturalnym, społecznym i politycznym. Programy kulturalne i edukacyjne wspierają dialog interkulturowy i umożliwiają uczestnictwo w życiu kulturalnym, wspomagają rozwój struktur społeczeństwa obywatelskiego i promują globalną mobilność. Sieć placówek Goethe-Institut, ośrodków Goethe-Zentrum, stowarzyszeń kulturalnych, czytelni niemieckich oraz centrów nauczania języka i centrów egzaminacyjnych od ponad sześćdziesięciu lat umożliwia wielu ludziom pierwszy kontakt z Niemcami. Długoletnia partnerska współpraca z najważniejszymi instytucjami i osobistościami w ponad 90 krajach kreuje trwałe zaufanie do Niemiec. Instytut jest partnerem dla wszystkich, którzy aktywnie zajmują się stosunkami z Niemcami i ich kulturą, działając autonomicznie i niezależnie w sensie politycznym.
Goethe-Institut w Krakowie obejmuje swoim działaniem 6 województw na południu Polski: Podkarpackie, Małopolskie, Świętokrzyskie, Dolnośląskie, Śląskie i Opolskie. Największe wrażenie na uczniach zrobiła biblioteka instytutu. Po wizycie w instytucie uczniowie wzięli udział w Stadtralley. W grupach wyruszyli ulicami Krakowa szukając odpowiedzi na pytania konkursowe.
Jak się później okazało zadanie nie było wcale proste. Zaledwie jedna grupa otarła się o maksymalną ilość punktów, ale i tak i tak nie uzyskała 100%. Na zwycięzców czekały nagrody i satysfakcja z dobrze wykonanego zadania.
Galeria zdjęć - Szkoła - Wycieczki - 2015.09.30 - Koło języka niemieckiego w Instytucie Goethego (22) |
24 września 2015 roku uczestnicy KOŁA MECHATRONIKI korzystając z zaproszenia Akademii Techniczno ? Humanistycznej w Bielsku ? Białej do wzięcia udziału w uroczystym podsumowaniu Okręgowej Olimpiady Innowacji Technicznych i Wynalazczości odwiedzili mury uczelni. Po akademii w auli mieliśmy możliwość odwiedzenia pracowni i laboratoriów. Pozwoliły one zapoznać się z nowoczesnymi środowiskami oprogramowania stosowanymi przez współczesnych inżynierów na całym świecie, jak np. ADAMS, MES, MTS, CAD, CAM, CAE, a także możliwościami skanera optycznego skanującego przedmioty. Poza tym uczelnia zaprezentowała nowoczesne wyposażenie w postaci sterowników PLC, minifabryki, drukarek 3D, robotów przemysłowych, napędów elektrycznych, pneumatycznych oraz inteligentnego domu. Dodatkowo odwiedziliśmy wystawę pojazdów doświadczalnych oraz podzespołów stosowanych w lotnictwie wraz z laboratorium wyposażonym w urządzenia do testowania ich parametrów wytrzymałościowych. Z niektórymi urządzeniami uczniowie mieli już do czynienia, niektóre natomiast stanowiły dla nich zagadkę.
W tym roku szkolnym tematem pierwszych warsztatów z Osadzonymi w Cieszynie były Eko-budowle. Uczestnicy budowali gmachy z plastikowych butelek, opakowań po jajkach, kartonów, zakrętkach z butelek, i tym podobnych materiałów. Te Eko?budowle przechodzą najśmielsze oczekiwania. Pojawiły się też Eko ? pojazdy. W warsztacie uczestniczyli Osadzeni oraz uczniowie klas II, którzy w swej specjalności wybrali edukację penitencjarną. Założeniem warsztatu było wykorzystanie surowców wtórnych w działaniach plastycznych oraz twórcza zabawa, a także budzenie świadomości ekologicznej wśród Osadzonych i zachęcenie ich do działań na rzecz ekologii. Na początku spotkania młodzież poprowadziła miniwykład na ten temat. Poruszyła tematykę sortowania śmieci oraz szanowania każdej kropli wody.
Wystawę Eko-budowle oglądać można w Bibliotece Pedagogicznej w Pszczynie.
Strona 14 z 44