W dniach od 16 listopada do 06 grudnia bieżącego roku w czytelni biblioteki pedagogicznej w Pszczynie można było oglądać wystawę ?85-lecie Ligi Ochrony Przyrody?, którą przygotowały panie: Elżbieta Carnynoga, Magdalena Rojek oraz Kinga Grygier.
Celem tego przedsięwzięcia było przybliżenie odbiorcy szerokiego zakresu działań, jakie prezentowała Liga od początku swego istnienia, czyli od roku 1927. Organizatorkom zależało na zaprezentowaniu zarówno bogatej historii Ligi, przybliżeniu sylwetek jej twórców oraz przywołaniu różnych aspektów jej działalności.
Można było zatem zapoznać się z informacjami na temat celów i zadać, jakie stawiała sobie Liga zarówno na początku działania, jak i obecnie. Odbiorca mógł przeczytać także o co zabiega Liga, co trzeba zrobić, by zostać członkiem tej organizacji czy też poznać osoby uhonorowane przez Ligę odznaczeniem ?Zielone Serce Przyrodzie?.
Zwiedzający mogli pooglądać archiwalia wydawane przez Ligę Ochrony Przyrody już od lat 70., w skład których wchodziły wydania czasopisma ?Przyroda Polska?, materiały edukacyjne przygotowywane dla szkół, zakładów pracy, itp.
Wystawę wzbogacały na przykład okazy różnych roślin, kamieni, szyszek. Stanowiły one pomoce dydaktyczne podczas wykładów, które przeprowadziła pani Elżbieta Czarnynoga dla młodzieży naszej szkoły oraz uczniów pszczyńskich gimnazjów.
Składamy serdeczne podziękowanie Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej, Filii w Pszczynie za owocną współpracę, pani Grażynie Szot z Ogrodnictwa G. H. Szot, panu Bronisławowi Polokowi z Gospodarstwa Szkółkarskiemu w Radostowicach za uświetnienie wystawy roślinami; pani Elżbiecie Pokucie za udostępnienie materiałów archiwalnych Ligi Ochrony Przyrody; pani Marii Rołce oraz uczniom klasy I technikum informatycznego za przygotowanie graficzne materiałów informacyjnych.
Galeria zdjęć - Wydarzenia pozaszkolne - 2013.12.16 - Wystawa z okazji 85-lecia Ligi Ochrony Przyrody (8) |
Dnia 6 grudnia br. wybrani uczniowie przygotowali sporo atrakcji dla dzieci z Publicznego Przedszkola nr 19 w Jankowicach, pod opieką p. Natalii Ruman. Oprócz Mikołaja i jego towarzyszy (aniołka i diabełka), pojawiły się również postaci z bajki o Złotej Rybce. Pożegnań z rozśpiewanymi dziećmi nie było końca. Obiecujemy kolejne spotkania, a Uczniom Naszej Szkoły dziękujemy za zaangażowanie.
Przyłączcie się do akcji!
MAMY MAŁO CZASU!
W tym roku SU wybrał czteroosobową Rodzinę.
Opis rodziny Pani Beata (41 l.) i pan Roman (43 l.), wychowują dwie córki Kingę (8 l.) i Wiktorię (6 l.) Przyczyną trudnej sytuacji rodziny jest brak ciągłości pracy pana Romana, jak również to, że pani Beata na razie nie może podjąć pracy ze względu na opiekę nad dziećmi. Czteroosobowa rodzina mieszka w starym, wynajmowanym domu. Do dyspozycji mają jeden pokój, kuchnię i łazienkę. Mieszkanie jest skromnie wyposażone, ale zadbane. Na przychody rodziny składają się zarobki pana Romana (800zł) oraz zasiłek rodzinny (212zł), po odliczeniu kosztów utrzymania mieszkania, miesięcznie pozostaje 116 zł na każdego członka rodziny. Wśród najważniejszych potrzeb pani Beata wymienia: kołdry, odzież i żywność.
Uwaga: dla zachowania anonimowości, imiona członków rodziny mogły zostać zmienione.
Prosimy poszczególne klasy o zebranie wymienionych poniżej przedmiotów do wtorku 10 grudnia 2013 roku.
Prosimy również o przekazanie ich do:
- biblioteki przy ulicy Szymanowskiego ? koordynatorem jest p. Kinga Grygier,
- do sekretariatu przy ulicy Bogedaina ? koordynatorem jest p. Urszula Ryguła.
Klasy:1 Loa, 1LOb, 2 Loa, 2 Lob
- zabawki dla dziewczynek, mile widziane: chodzący piesek Simba, lalka Monster High
Jeśli ktoś ma możliwość, również:
- kurtka zimowa: rozmiary 128, 140 cm (szczupła figura)
- szalik, czapka, rękawiczki: rozmiary 128, 140 cm
- dres:rozmiary 128, 140 cm (szczupła figura)
- obuwie zimowe ? kozaki: rozmiary 29, 33
- papcie: rozmiar: 28/29
- tenisówki: rozmiar 32/33
Klasy: 3 Loa, 3 Lob, 1 Tma, 1 Tmb
- słodycze,
- soki
Jeśli ktoś ma możliwość, również:
- kurtka zimowa: rozmiary 128, 140 cm (szczupła figura)
- szalik, czapka, rękawiczki: rozmiary 128, 140 cm
- dres:rozmiary 128, 140 cm (szczupła figura)
- obuwie zimowe ? kozaki: rozmiary 29, 33
- papcie: rozmiar: 28/29
- tenisówki: rozmiar 32/33
Klasy: 1 Ti, 1 Tż, 1 Tor, 1 Hot
- proszek do prania,
- płyny czyszczące,
- płyn do mycia naczyń,
- szampon,
- pasta do zębów,
- szczoteczka do zębów,
- mydło/żel myjący
Jeśli ktoś ma możliwość, również:
- kurtka zimowa: rozmiary 128, 140 cm (szczupła figura)
- szalik, czapka, rękawiczki: rozmiary 128, 140 cm
- dres:rozmiary 128, 140 cm (szczupła figura)
- obuwie zimowe ? kozaki: rozmiary 29, 33
- papcie: rozmiar: 28/29
- tenisówki: rozmiar 32/33
Klasy: 1 Tbr, 1 tkg, 1 Tle, 1 ZSZ
Przybory szkolne:
- zeszyty,
- bloki,
- kredki,
- farbki,
- plastelina,
- papier kolorowy,
- nożyczki,
- klej,
- piórnik,
- plecak,
- przybory do pisania
Jeśli ktoś ma możliwość, również:
- kurtka zimowa: rozmiary 128, 140 cm (szczupła figura)
- szalik, czapka, rękawiczki: rozmiary 128, 140 cm
- dres:rozmiary 128, 140 cm (szczupła figura)
- obuwie zimowe ? kozaki: rozmiary 29, 33
- papcie: rozmiar: 28/29
- tenisówki: rozmiar 32/33
Klasy: 2 Tma, 2 Tmb, 2 tb, 2 ti
- herbata,
- kawa,
- ryż,
- kasza,
- makaron,
- mąka,
- cukier,
- olej,
- dżem,
- konserwy rybne,
- warzywa w puszkach,
- mleko
Jeśli ktoś ma możliwość, również:
- kurtka zimowa: rozmiary 128, 140 cm (szczupła figura)
- szalik, czapka, rękawiczki: rozmiary 128, 140 cm
- dres:rozmiary 128, 140 cm (szczupła figura)
- obuwie zimowe ? kozaki: rozmiary 29, 33
- papcie: rozmiar: 28/29
- tenisówki: rozmiar 32/33
Klasy: 2 Tg, 2 Tż, 2 tor, 2 Hot
- kołdra,
- koc,
- poduszka,
- pościel,
- ręczniki
Jeśli ktoś ma możliwość, również:
- kurtka zimowa: rozmiary 128, 140 cm (szczupła figura)
- szalik, czapka, rękawiczki: rozmiary 128, 140 cm
- dres:rozmiary 128, 140 cm (szczupła figura)
- obuwie zimowe ? kozaki: rozmiary 29, 33
- papcie: rozmiar: 28/29
- tenisówki: rozmiar 32/33
Klasy: 2 tar, 2 Tle, 2 ZSZ, 3 Ti
- zabawki dla dziewczynek, mile widziane: chodzący piesek Simba, lalka Monster High
Jeśli ktoś ma możliwość, również:
- kurtka zimowa: rozmiary 128, 140 cm (szczupła figura)
- szalik, czapka, rękawiczki: rozmiary 128, 140 cm
- dres:rozmiary 128, 140 cm (szczupła figura)
- obuwie zimowe ? kozaki: rozmiary 29, 33
- papcie: rozmiar: 28/29
- tenisówki: rozmiar 32/33
Klasy: 3 Tg, 3 Ku, 3 Ho, 3 Tar
- herbata,
- kawa,
- ryż,
- kasza,
- makaron,
- mąka,
- cukier,
- olej,
- dżem,
- konserwy rybne,
- warzywa w puszkach,
- mleko
Jeśli ktoś ma możliwość, również:
- kurtka zimowa: rozmiary 128, 140 cm (szczupła figura)
- szalik, czapka, rękawiczki: rozmiary 128, 140 cm
- dres:rozmiary 128, 140 cm (szczupła figura)
- obuwie zimowe ? kozaki: rozmiary 29, 33
- papcie: rozmiar: 28/29
- tenisówki: rozmiar 32/33
Klasy: 3 eo, 3 Lor, 4 Ti, 4 g
Przybory szkolne:
- zeszyty,
- bloki,
- kredki,
- farbki,
- plastelina,
- papier kolorowy,
- nożyczki,
- klej,
- piórnik,
- plecak,
- przybory do pisania
Jeśli ktoś ma możliwość, również:
- kurtka zimowa: rozmiary 128, 140 cm (szczupła figura)
- szalik, czapka, rękawiczki: rozmiary 128, 140 cm
- dres:rozmiary 128, 140 cm (szczupła figura)
- obuwie zimowe ? kozaki: rozmiary 29, 33
- papcie: rozmiar: 28/29
- tenisówki: rozmiar 32/33
Klasy: 4 Ho, 4 E, 4 tkg, 4 Lor
- proszek do prania,
- płyny czyszczące,
- płyn do mycia naczyń,
- szampon,
- pasta do zębów,
- szczoteczka do zębów,
- mydło/żel myjący
Jeśli ktoś ma możliwość, również:
- kurtka zimowa: rozmiary 128, 140 cm (szczupła figura)
- szalik, czapka, rękawiczki: rozmiary 128, 140 cm
- dres:rozmiary 128, 140 cm (szczupła figura)
- obuwie zimowe ? kozaki: rozmiary 29, 33
- papcie: rozmiar: 28/29
- tenisówki: rozmiar 32/33
Wieczorem dnia 29 listopada br. odbyło się spotkanie w Muzeum Prasy Śląskiej im. W. Korfantego w Pszczynie, podczas którego:
- harcerze uczestniczyli w warsztatach, dotyczących dziedzictwa kulturowego Pszczyny, przygotowanych przez p. Natalię Ruman;
- wysłuchali prelekcji o Rudolfie Wolnym, którą wygłosił kustosz Muzeum Prasy pan Aleksander Spyra;
- zostały zaprezentowane pomniki poległych harcerzy oraz żołnierzy na Ziemi Pszczyńskiej w prezentacji p. N. Ruman;
- Karolina Lubańska przedstawiła autorską interpretację wierszy o tematyce wojennej;
- Michał Furtok przybliżył historię pszczyńskiego harcerstwa;
- Mikołaj Piórko wraz z drużyną zaśpiewali pieśni harcerskie i patriotyczne.
Spotkanie to miało na celu uświadomienie, że kulturę należy rozpatrywać w perspektywie nie stylu życia, lecz stylu bycia, traktując lokalność nie jako przeciwieństwo globalności, ale jako jej aspekt. Sięganie do tych wartości i treści, które składają się na dziedzictwo kulturowe pozwala oprzeć się naporowi kultury masowej. Edukacja, również historyczna, powinna wzmacniając to co wspólne, prowadzić ucznia nie ?poza?, lecz ?w? i ?poprzez? świat zróżnicowań i wielości, gdyż jak nie jest możliwe kształtowanie tożsamości bez dialogu z tym, co nowe bądź odmienne, tak wątpliwe jest uzyskanie porozumienia bez wspomagania rozwoju tożsamości, identyfikacji i afiliacji społecznej. Należy żyć ze świadomością swojej przeszłości, pamiętać o tych, którzy nie szczędzili życia w obronie Ojczyzny!
11 listopada 1918 roku w miejscowości Compi?gne, na północny - wschód od Paryża, przedstawiciele Niemiec podpisali rozejm, który oznaczał zakończenie I wojny światowej. Wcześniej rozpadło się państwo Habsburgów ? Austro - Węgry. Symptomy te stały się sygnałem do działań niepodległościowych dla Polaków; w Krakowie powstała Polska Komisja Likwidacyjna, w Lublinie rząd Ignacego Daszyńskiego. Rozbrajano garnizony niemieckie stacjonujące na terenach tzw. ?Kongresówki?. 10 listopada do Warszawy powrócił z internowania Komendant I Brygady Legionów Polskich Józef Piłsudski. Powrócił jako mąż opatrznościowy, a Rada Regencyjna przekazała mu pełnię władzy państwowej i zdecydowała o przekazaniu naczelnego dowództwa nad wojskiem.
Do roku 1921 trwały walki o granice Rzeczypospolitej i dopiero w następnych latach pojawiły się pierwsze formy świętowania odzyskania niepodległości, przy czym koncentrowano się bardziej na przypominaniu sukcesów militarnych niż politycznych. Odsłaniano pomniki bohaterom walk o niepodległość Ojczyzny, wręczano sztandary jednostkom wojskowym, odbywały się defilady i rewie wojskowe. W listopadzie 1925 roku nastąpiło złożenie prochów Nieznanego Żołnierza pod arkadami Pałacu Saskiego. Uroczystości odbywały się na terenie całego kraju, szczególnie uroczyście obchodzono je we Lwowie, połączone ze świętowaniem takiej samej rocznicy obrony miasta. W 1934 roku po raz ostatni defiladę na Polu Mokotowskim w Święto Niepodległości odebrał Marszałek Piłsudski. Do 1936 r. 11 listopada był głównie świętem wojska. Dopiero 11 listopada w 1937 roku obchodzony był jako święto państwowe - Dzień Niepodległości.
W latach wojny i okupacji Polacy na wojennym wychodźstwie zachowali obyczaj i tradycję narodowego świętowania 11 listopada. Na ziemiach obu okupacji Polskie Państwo Podziemne starało się upamiętnić ten dzień na miarę możliwości. Po zakończeniu II wojny światowej święto 11 listopada było jeszcze świętowane, ale już od 1946 r. zastąpiło je święto 22 lipca. Mimo to w wielu środowiskach dzień ten był obchodzony w dalszym ciągu jako rocznica odzyskania niepodległości. W 1989 roku Sejm odrodzonej Rzeczypospolitej Polskiej restytuował dzień 11 listopada jako Narodowe Święto Niepodległości.
Na podstawie: http://www.wojsko-polskie.pl/articles/view/3143.
Strona 417 z 424