"... mało ważna staje się sprawność w odtwarzaniu, nawet bardzo abstrakcyjnych, rutyn matematycznych. Dużo ważniejsza staję się natomiast umiejętność rozpoznawania możliwości zastosowania narzędzi matematycznych w sytuacjach pozornie mało z matematyką związanych."

PISA. Wyniki badania 2006 w Polsce, MEN

Głównym celem projektu jest skuteczne rozwijanie inteligencji matematyczno-logicznej oraz wizualno-przestrzennej na każdym etapie rozwoju człowieka, od przedszkolaków poprzez uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych po osoby, które zakończyły już edukację szkolną. Pokazujemy między innymi jak wykorzystać zjawiska otaczającego nas świata jako preteksty do uprawiania matematyki a tym samym uczymy jak radzić sobie przy podejmowaniu właściwych decyzji w sytuacjach, które ten świat przed nami stawia. Pokazujemy niestandardowe, twórcze wykorzystywanie myślenia matematycznego, nie ograniczone do rutynowego odtwarzania wyuczonych algorytmów.

Niejako "przy okazji" tak ukierunkowanych działań osiągany jest także niezwykle ważny cel dodatkowy, jakim jest bardzo wyraziste kształtowanie najlepszych cech psychofizycznych i intelektualnych dzieci i młodzieży. Dzięki takim cechom mogą one osiągać sukcesy nie tylko w sferze edukacji szkolnej ale także poza nią, co jest szczególnie ważne we współczesnym świecie.

Znamiennym potwierdzeniem szerokiej potrzeby kształcenia wyżej wymienionych umiejętności było stworzenie przez Unię Europejską w 2000 roku planu rozwoju, zwanego Strategią Lizbońską, którego jednym z aspektów jest m. in. wzrost zainteresowania matematyką.

Autorem projektu jest mgr Marek Matejuk

  • nauczyciel matematyki od 1990 roku (m. in. I LO w Wałbrzychu, III LO we Wrocławiu, Wałbrzyska Wyższa SZiF),
  • członek Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki od 1992 roku,
  • współautor serii podręczników "MATEMATYKA 2001" od 1994 roku (WSiP Warszawa), w tym podręcznika do klasy 2 gimnazjum, który podczas Międzynarodowych Targów Książek we Frankfurcie nad Menem w 2006 roku zdobył Srebrny Medal Targów i tytuł "Najlepszego podręcznika do matematyki w Europie"
  • autor książki "Matematyczne Preteksty. 50 zadań.",
  • uczestnik Międzynarodowych Mistrzostw w Grach Matematycznych i Logicznych oraz Maratonów Matematycznych Dolnośląskich Festiwali Nauki,
  • twórca systemu kompleksowego zaopatrywania uczniów szkół w podręczniki oraz systemu automatycznych transakacji,
  • właściciel firmy MATEJUK Książki i Pomoce Dydaktyczne.

Podstawowym sposobem realizacji projektu jest prowadzenie warsztatów dla nauczycieli, najczęściej w formie sesji dedykowanych poziomom edukacyjnym:

  1. wychowanu przedszkolnemu,
  2. edukacji wczesnoszkolnej,
  3. klasom 4-6 szkół podstawowych,
  4. gimnazjom i szkołom ponadgimnazjalnym.

Głównie są to bezpłatne warsztaty własne, organizowane najczęściej na poziomie województw albo warsztaty odbywające się w ramach bliskich tematycznie konferencji lub innych spotkań nauczycieli. W miarę możliwości mogą być realizowane także warsztaty dla gmin lub powiatów.

Projekt jest przedsięwzięciem samofinansującym się. Jest utrzymywany i rozwijany dzięki sprzedaży zbiorów niekonwencjonalnych zadań - książek "Matematyczne Preteksty" oraz jednych z najlepszych na świecie pomocy do kształcenia logiki przestrzennej, będących także pretekstami do wyprowadzania uczniów ... w pole matematyki, czyli Radosnych Sześcianów - edukacyjnych łamigłówek przestrzennych, które mogą być używane zarówno w edukacji instytucjonalnej (szkoły, przedszkola) jaki również indywidualnej. Dla instytucji oświatowych i nauczycieli stworzono system rabatów oraz specjalne zestawy promocyjne Radosnych Sześcianów. Jeżeli zakupy dokonywane są na poziomie jednostek samorządu terytorialnego dla podległych im szkół lub przedszkoli to warunki finansowe mogą być oczywiście negocjowane indywidualnie.

 

 

Program "Mam zawód, mam pracę w regionie" skierowany jest do uczniów zasadniczych szkół zawodowych i techników woj. śląskiego. Przygotowano dla nich rozmaite kursy zawodowe, m.in. spawacza, kierowcy zawodowego, baristy, fryzjerskie, manicure.

- Największym powodzeniem cieszą się wśród uczniów kursy spawacza oraz prawa jazdy kat. B, dużym zainteresowaniem - kursy programowania, tworzenia stron internetowych - poinformowała Barbara Kubiak z wydziału Europejskiego Funduszu Społecznego Urzędu Marszałkowskiego w Katowicach.

Uczniowie wybierają również specjalistyczne kursy fryzjerskie, manicure, baristy. Na program, realizowany przez Samorząd Województwa Śląskiego, Śląskie Kuratorium Oświaty, wspólnie z 30 powiatami i miastami na prawach powiatu, przeznaczono 72 mln zł, z czego ponad 61 mln zł pochodzi z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Działania te mają podnieść prestiż oraz atrakcyjność szkolnictwa zawodowego w województwie śląskim, stąd część pieniędzy została przeznaczona na doposażenie 265 szkół zawodowych w materiały dydaktyczne oraz zakup sprzętu do pracowni praktycznej nauki zawodu. Szkoły kupują m.in. podręczniki, sprzęt informatyczny i programy komputerowe, wyposażają pracownie w nowoczesny sprzęt do nauki zawodu, w tym m.in. warsztaty samochodowe. Program będzie realizowany do sierpnia tego roku.

Dnia 12 stycznia br. (niedziela) wybrani uczniowie, wspomagani przedstawicielami Scholi ?Cantantens Angeli? parafii Najswietszego Serca Pana Jezusa z Piasku, przedstawili słowno-kolędową refleksję, na temat ?Bożonarodzeniowej wieści?, pod opieką pani Natalii Ruman. Parafianie mogli wysłuchać całości po każdej mszy św. w parafii pw. Św. Jadwigi w Starej Wsi. Prezentowane były wiersze m.in. Leopolda Staffa, Bolesława Leśmiana czy ks. Józefa Tischnera oraz pastorałki i kolędy. Młodzi artyści otrzymali gromkie brawa oraz usłyszeli piękne słowa podziękowania od Ksiedza Proboszcza i Parafian. Dziękujemy wszystkim za zaangażowanie!

 

Miło jest nam ogłosić, że Angelika Wiera z III LOA zdobyła wyróżnienie w

XIII Archidiecezjalnym Konkursie Literackim, organizowanym przez Akcję Katolicką!

Wyróżniona praca miała tytuł: ?Dlaczego wierzę? Jan Paweł II przewodnikiem w mojej wierze?. Celem konkursu było: rozwijanie zainteresowań twórczością literacką oraz kształtowanie postaw etycznych i kreatywnych.

Innym uczniom biorącym udział w tym konkursie pod opieką p. Natalii Ruman również dziękujemy za zaangażowanie i trzymamy kciuki za dalsze sukcesy!

 

"Aby Święta Bożego Narodzenia
były Bliskością i Spokojem,
a Nowy Rok - Dobrym Czasem"

K.I. Gałczyński

Z okazji Świąt Bożego Narodzenia oraz Nowego Roku składamy najserdeczniejsze życzenia:

Zdrowych, wypełnionych radością Świąt, niosących spokój i odpoczynek, pełnych rodzinnego ciepła. A pod choinką duuużo prezentów.

Niech Nowy Rok będzie pasmem sukcesów i zrealizowanych celów oraz spełnionych marzeń.