Otwieramy nabór do projektu realizowanego w ramach Akredytacji Erasmusa w sektorze Kształcenie i szkolenia zawodowe.
Projekt dotyczy realizacji praktyk zagranicznych w marcu 2023 r. w Portugalii. Rekrutacja skierowana jest do uczniów klas 4 kształcących się w zawodzie technik informatyk w Powiatowym Zespołe Szkół nr 2 im. Karola Miarki w Pszczynie.
Kandydaci do projektu składają formularze rekrutacyjne w wersji papierowej u pani Moniki Janosz (pokój nr 11, półpiętro, główny budynek szkoły) w terminie do 5 stycznia 2023 r..
Wymogiem rekrutacji jest przesłanie dokumentu C.V. wraz ze zdjęciem (wymagane przez pracodawców). Prosimy o przesłanie C.V. w wersji językowej bezpośrednio do pani Katarzyny Barczak Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. w terminie do 6 stycznia 2023 r..
Rozmowa rekrutacyjna z kandydatami zostanie przeprowadzona 12 stycznia 2023 roku.
Zachęcamy do aplikowania!
Od poniedziałku 14 listopada w ramach programu Erasmus+ gościmy w naszej szkole delegację ze szkoły Institut Peralada z miejscowości Peralada w Hiszpanii. Przez cały bieżący tydzień nauczyciele realizują job shadowing, zapoznają się ze sposobem realizacji projektów europejskich w naszej szkole oraz poznają atrakcje Pszczyny i okolic.
W dniach 31.10 – 9.11 br. odbywał się kolejny etap projektu Odpowiedzialność i wrażliwość kluczem do lepszego świata realizowany przez naszą placówkę i norweską szkołę Ole Vig w Stjordal. 12 uczniów naszej szkoły pod opieką nauczycieli pani Ireny Laski i pani Magdaleny Szczyrbowskiej przybyło do Norwegii, by we współpracy z uczniami Ole Vig przeprowadzić szereg aktywności zaplanowanych w projekcie.
Pobyt rozpoczął się od zajęć integracyjnych i równocześnie wprowadzających w tematykę równości, empatii i kształtowania kompetencji społecznych. Młodzież obu szkół przedstawiła prezentacje na temat systemu edukacji, działań ekologicznych i wolontariatu. Kolejne działania to m. in. odwiedziny w domach opieki dla starszych ludzi, w których uczniowie szukali odpowiedzi na pytanie, jak żyć, a efektem tych rozmów było drzewko dobrych myśli. Młodzież spotkała się także z dziećmi z przedszkola, by zaprezentować ścieżkę sensoryczną oraz przedstawić fragmenty bajek oraz poruszyć temat praw dzieci.
Na lekcjach języka angielskiego, WOSu oraz geografii dyskutowano o celach zrównoważonego rozwoju (SDG), współczesnych problemach świata oraz poznawano kulturę, geografię i specyfikę obu państw. Z udziałem naszych uczniów odbyła się akcja charytatywna, której dochód przeznaczono na walkę z rakiem. Symbolicznym gestem wyrażającym troskę o środowisko było też wspólne zasadzenie drzewa i cebulek wiosennych kwiatów.
Nie brakło też czasu na integrację polsko-norweską i poznawanie piękna okolic Stjordal. Młodzież zwiedziła miasto Trondheim, a nim m.in. średniowieczną katedrę, urokliwe uliczki z kolorowymi domami, muzeum Muzyki rock i pop Rockheim. Uczniowie poznali też norweski sposób spędzania wolnego czasu – była wycieczka szlakiem nad jezioro, ognisko, pieczenie kiełbasek, pływanie łódką. W Norwegii można przenieść się zarówno do amerykańskiego miasteczka (Vuddu Valey) jak i średniowiecznej twierdzy.
Dwa tygodnie w słonecznej i pełnej zjawiskowych miejsc Katalonii były dla uczniów doświadczeniem - jak sami mówią - niezapomnianym. Pod okiem czterech opiekunek, we wspólnym przedsięwzięciu z katalońską szkołą Institut Peralada, uczniowie poznawali kulturę i specyfikę Katalonii, szlifowali język angielski, doskonalili swoje talenty malarskie i fotograficzne, prezentowali regionalne tańce, gwarę śląską i pieśni. Plenery w zachwycających pejzażach wybrzeża Costa Brava, podążanie szlakiem twórczości Salvadora Dalego i Antonio Gaudiego czy udział w próbach budowania wież ludzkich Castallers to jedne z wielu atrakcji jakich doświadczyli młodzi uczestnicy projektu.
Wśród miejsc, które odwiedzili znalazły się Barcelona, Girona, dom Dalego w Portlligat, Pałac w Pubol należący niegdyś do ukochanej żony i największej muzy Dalego - Gali. Wielu wrażeń dostarczyło młodzieży spotkanie z twórczością słynnego artysty w Muzeum w Figueres- odwiedzanym, przez setki tysięcy turystów z całego świata. Katedra Sagrada Familia, będąca pomnikiem twórczości wielkiego architekta XX wieku Antonio Gaudiego również znalazła się na ich barcelońskim szlaku odkryć artystycznych i architektonicznych, podobnie jak Park Güell, Casa Batllo i Casa Mila. Cennym doświadczeniem było dla nich poznanie typowo katalońskich słynnych przekąsek, znanych pod nazwą „tapas”. Wyśmienite pimientos de padron , patates bravas czy croquetas to potrawy, które poznali i jak sami mówią chętnie odtworzą przy rodzinnym stole.
Pobyt w Katalonii zakończył się wystawą prac malarskich i fotograficznych zorganizowaną na patio szkoły Institut Peralada, w której udział wzięli uczniowie i nauczyciele oraz wiceburmistrz Peralady Miguel Brugat Vilanowa.
Uczniowie do domu wrócili bogatsi o nowe doświadczenia, wiedzę i umiejętności, które zaprezentują społeczności szkolnej i zaproszonym gościom podczas spotkań w szkole w najbliższym czasie. Projekt „Kultura bez granic” był strzałem w dziesiątkę, przyznają uczniowie, a miejsce do jego realizacji najlepsze pod słońcem.
Czytaj więcej: Kultura bez granic – uczniowie PZS na warsztatach artystycznych w Hiszpanii
Początkiem października dwunastoosobowa grupa uczniów Powiatowego Zespołu Szkół nr 2 z kierunków technik geodeta i technik architektury krajobrazu rozpoczęła na Cyprze, w południowej części wyspy, miesięczny staż doskonalący umiejętności w wyuczanym zawodzie.
Po pomyślnym przejściu procesu rekrutacji grupa sześciorga geodetów i sześciorga architektów krajobrazu odbyła intensywny kurs języka angielskiego. Część kursu obejmowała również przygotowanie kulturowe, a także sposoby radzenia sobie ze stresem czy rozłąki z rodziną, by łatwiej rozpocząć przygodę ze stażem.
Po przyjeździe na miejsce uczniowie zostali podzieleni na zespoły. Pierwsza grupa pracuje w firmie szkółkarskiej, gdzie zajmuje się aranżacją terenów zielonych i pielęgnuje roślinność. Druga grupa pracuje w firmie architektonicznej, gdzie projektuje i poznaje techniki architektoniczne, z kolei ostatnia grupa zajmuje się wytyczaniem ogrodu botanicznego w kształcie Cypru oraz zbieraniem informacji o jego rodzimych roślinach.
Uczniowie w czasie wolnym od pracy wspólnie z opiekunem odkrywają rozmaite zakątki wyspy, a wieczorami korzystają z uroków Limassol, relaksując się nad Morzem Śródziemnym i smakując lokalnej kuchni, a przy tym poznają tamtejsze tradycje i obyczaje.
Projekt „Bilet do kariery – II” - realizowany w ramach akcji 1. Mobilność uczniów i kadry w sektorze Kształcenie i Szkolenia Zawodowe w programie Erasmus+. Wartość dofinansowania projektu wynosi 57 312,00 EUR.
Strona 356 z 427