W dniu 28 października, Starostwo Powiatowe, katowicki Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego oraz Policja pszczyńska, zainaugurowali w naszej szkole, przy ul Bogedaina, miasteczko ruchu drogowego. Od razu, na gorąco mali pszczynianie ze SP nr 18 mieli okazję poćwiczyć poruszanie się po pasach, poznali zasady działania sygnalizacji świetnej oraz pojeździli na symulatorze motoru. Uczniowie klas mundurowych pomagali młodszym kolegom opanować sprzęt techniczny, a także zorganizowali pod kierunkiem p. mgr Alicji Chrapkiewicz pokaz pierwszej pomocy.

Pani rzecznik KPP asp. Karolina Błaszczyk przeprowadzi w najbliższym czasie cykl szkoleń i pogadanek dla najmłodszych w naszym nowym miasteczku ruchu drogowego. Dziękujemy panu staroście za przekazanie nam sprzętu drogowego oraz fantomów do nauki udzielania pierwszej pomocy. Sprzęt bardzo się przyda, nie tylko dla edukowania najmłodszych, klasy mundurowe będą na nim ćwiczyć symulacje zdarzeń drogowych.

 

W dniu 17.10.2014 r. uczniowie klasy II Tkg udali się do Biblioteki Pedagogicznej w Pszczynie pod opieką p. N. Ruman. Tam w sposób ciekawy dowiedzieli się więcej na temat edukacji globalnej.

Zostały poruszone takie tematy m.in. wielokulturowość, tożsamość kulturowa i różnorodność, prawa człowieka, antydyskryminacja, rasizm i wykluczenie, migracja, ubóstwo, dostęp do edukacji, zmiany klimatu, zanieczyszczenie środowiska, handel międzynarodowy.

Uczniowie zostali zachęceni do udziału w dyskusji, na temat głodu panującego na świecie oraz mieli możliwość zabawić się podczas gry dydaktycznej pt. ?Każdy kontynent inaczej karni swych obywateli?. Na krótką chwilę przenieśli się do Azji, Afryki, Ameryki Łacińskiej i Ameryki Północnej, za co później czekała ich słodka niespodzianka.

Czekamy na kolejne takie lekcje!

 

13 października 2014 na konferencji w Ośrodku Rozwoju Edukacji w Warszawie został przyznany Powiatowemu Zespołowi Szkół nr2 w Pszczynie tytuł ?SZKOŁY SPOTKAŃ I DIALOGU.?

?Przełamywanie stereotypów i pokonywanie barier kulturowych jest bezcenną wartością tego projektu (?) Dobrej współpracy, dobrych relacji, tolerancji nie da się zadekretować ? uzyskać na podstawie dokumentów. Państwa zaangażowanie i entuzjazm są nie do przecenienia ? mówiła Ewa Dudek, podsekretarz stanu MEN, do uczestników konferencji podsumowującej 10 lat programu ?Zachować pamięć. Historia i kultura dwóch narodów?. Komponentem programu są spotkania młodzieży polskiej i izraelskiej pod hasłem ?Bliżej siebie?. Im w szczególności była poświęcona konferencja 13 października 2014 r. w Ośrodku Rozwoju Edukacji.

Tytułem ?Szkoły spotkań i dialogu? zostały uhonorowane 44 szkoły, w których regularnie są organizowane spotkania młodzieży polskiej i izraelskiej. Znaczenie wysiłku organizacyjnego nauczycieli i koordynatorów regionalnych doceniła Anna Ben Ezra - Attaché ds. Kultury Ambasady Izraela, a Sebastian Rejak z MSZ podkreślał jak ważne jest, aby w pielęgnowaniu śladów pamięci wspierać społeczności nawet najmniejszych miejscowości. Ewaluacja projektu przeprowadzona na próbie 1115 uczniów polskich szkół ponadgimnazjalnych pokazuje, jak duże znaczenie dla młodzieży ma udział w spotkaniach z izraelskimi rówieśnikami ? jest okazją poznania nowych ludzi, innej kultury, sprawdzianem znajomości języków obcych i okazją do łamania stereotypów. Prawie 95% uczniów liczy na ponowne spotkanie z izraelskimi kolegami: ?Rozmawialiśmy o codzienności w Izraelu; okazało się, że mamy podobne zainteresowania i problemy?, ?Jesteśmy właściwie podobni do siebie?.

Więcej informacji - Polsko-izraelskie spotkania młodzieży

 

27 czerwca 2014 roku nadszedł wreszcie wyczekiwany przez wszystkich dzień ? zakończenie roku szkolnego! W odświętnych strojach i wyjątkowo dobrych humorach uczniowie uczestniczyli najpierw w uroczystej akademii, podczas której wręczono nagrody najlepszym spośród nich. Po jej zakończeniu spotkali się jeszcze na moment ze swoimi wychowawcami w salach lekcyjnych, aby już za chwilę wyruszyć na zasłużone wakacje...

Życzymy wszystkim fantastycznych letnich przygód, niezapomnianych wrażeń i ponownego spotkania we wrześniu!

 

 

W dniu 23 maja 2014 roku klasa I tkg uczestniczyła w innowacyjnych warsztatach, prowadzonych przez p. M. Holewę i p. N. Ruman. Warsztaty prowadzone w przepięknej scenerii parku pszczyńskiego podzielone były na kilka części.

Stres powiązany z humorem ? to samo a jednak inaczej?

Na początku uczniowie wykonali kilka ćwiczeń ruchowych związanych z radzeniem sobie z różnego rodzaju obciążeniami ? rzecz zostaje prześmiana, co uwalnia od konieczności sztampowego ujęcia tematu. Następnie w grupach przeanalizowali naturę stresu, wypisali skorzajenia z sytuacjami stresującymi w szkole oraz w życiu domowym, stworzyli ryciny ukazujące ich wyobrażenia na temat - ?Stres ma wielkie oczy?. Na kilka minut zamienili się w aktorów, by odegrać scenki ukazujące szczęśliwe zakończenie stresujących wydarzeń. Te części ukazywały radzenie sobie ze stresem w oparciu o emocje, a przy takim radzeniu sobie konieczne jest zawsze ponowne ocenienie zaistniałej sytuacji i poszukiwanie jej pozytywnych stron!

W kolejnej części sprawdzili swoją równowagę...

Joga na stres!

Joga oznacza zjednoczenie umysłu, ciała i ducha. Choć jest dyscypliną rozwoju duchowego, to korzystnie wpływa na radzenie sobie ze stresem i zdrowiem. Praktykując jogę obnieżasz poziom stresu, obniżasz ciśnienie krwi, redukujesz złość i napięcie mięśniowe, uelastyczniasz ciało, poprawiasz kondycję, spowalniasz procesy starzenia(!!!)

Ile włożymy w siebie podczas praktyk jogi, tyle samo lub więcej otrzymamy w zamian!

Na zakończenie uczniowie przygotowali odstresowujący piknik...

Dieta na stres!

?Zdrowe odżywianie ? sposobem, by utrzymać nerwy na wodzy?

W okresie kiedy towarzyszy nam natłok pracy i nerwowe sytuacje, nie zapominajmy odżywiać się regularnie i zdrowo, a jednocześnie tak, aby wspomagać pamięć oraz nie tracić sił i energii. Jakie produkty powinny znaleźć się w jadłospisie?

Dieta bogata w witaminy

  • witamina B1 ? mleko, kasza;
  • witamina B2 ? warzywa (brokuły, kapusta);
  • witamina B5 ? fasola, soja, soczewica, ciecierzyca, bób;
  • witamina B6 ? mięso i ryby;
  • witamina C ? owoce cytrusowe, truskawki, papryka, pomidory;
  • magnez ? kakao, orzechy, fasola, płatki owsiane, kiełki;
  • węglowodany złożone ? ziarna zbóż, pieczywo pełnoziarniste, pieczywo razowe, kasza gryczana, pęczak;
  • białko ? chude mleko i jego przetwory, chude gatunki mięs i ryb.

Dieta bogata w świeże warzywa i owoce

Można dodawać różnorodne zioła i przyprawy. Należy wypić co najmniej 2 litry wody mineralnej. Dobrym rozwiązaniem są świeżo wyciskane soki z zielonych warzyw. Herbaty ziołowe (mięta, melisa) mają działanie uspokajające, wyciszające i odprężające. W chwilalch rozdrażnienia można schrupać świeżą marchew, kalarepę, rzodkiew, ogórka, paprykę. Poleca się również suszone owoce: morele, śliwki, rodzynki, żurawinę, a także orzechy, pestki dyni i słonecznika, zamiast słodyczy ? batony musli.

?Stresu nie da się całkowicie wyeliminować, ale pamiętajmy że samopoczucie i kondycja zależą tylko i wyłącznie od nas?.

Zagłębianie się uczniów w naukowe ujęcie tematu w panującej atmosferze świetnej zabawy, przyczyniło się do budowania kolejnych kompetencji w sytuacjach stresujących. Problem stresu rozważany w takich perspektywach nabiera innego znaczenia!