Matematyka, szachy oraz gry i zabawy logiczne
Cele ogólne:
? Zajęcia te mają na celu poszerzenie wiedzy matematycznej
? Kształtowanie wyobraźni przestrzennej
? Rozwijanie pamięci oraz umiejętności myślenie abstrakcyjnego i logicznego rozumowania
? Wyrównanie szans edukacyjnych
? Popularyzacja gry w szachy
? Nauka rozwiązywania sudoku
? Układanie tangramów
Cele szczegółowe:
? Dostrzeganie prawidłowości matematycznych w otaczającym świecie
? Rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem tekstu matematycznego
? Rozwijanie umiejętności interpretowania danych
? Kształtowanie umiejętności stosowania schematów, symboli literowych, rysunków i wykresów w sytuacjach związanych z życiem codziennym
? Kształtowanie umiejętności rozwiązywania zadań nietypowych
Grupy docelowe:
? Zajęcia są adresowane do uczniów o zainteresowaniach matematycznych którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę, zmierzyć się z zadaniami ciekawymi, nie standardowymi, a także do uczniów którzy maja problemy ze zrozumieniem treści matematycznych, z przyswajaniem bieżącego materiału. Program ma zainteresować grą w szachy, pokazać jak zmierzyć się z sudoku, a także pokazać inny aspekt geometrii, zaciekawić ucznia tangramami.
Plan działania:
Opracowany na bazie podręczników do nauki matematyki oraz zbiorów zadań dla uczniów o zainteresowaniach matematycznych.
Program:
? zajęcia rozwojowe dla ucznia zdolnego
? zadania konkursowe zamknięte typu OLIMPUS i KANGUR
? zadania konkursowe
? nauka gry w szachy
? składanie origami
? wskazówki jak rozwiązywać sudoku
? rozwiązywanie sudoku: plansze łatwe, średnio trudne, trudne i dla ambitnych
? układanie tangramów o zróżnicowanym stopniu trudności
? doraźna pomoc dla ucznia słabego, pomoc w zrozumieniu bieżącego materiału
Oczekiwane rezultaty:
? Poszerzenie wiedzy
? Zwiększenie szansy na sukces w konkursach, olimpiadach matematycznych
? Wzbudzenie zainteresowania grą w szachy
? Zainteresowanie układaniem tangramów
? Poznanie reguł układania sudoku
Opracowała: Ewa Kowalska