images/phocagallery/galeria_zdjec/szkola/wydarzenia_szkolne/2017.03.03-Sprzatanie_akwenu/eduCO2cean_definitivo.jpg.png

Koło Educator

Dnia 2 września 2015 r. uczniowie liceum o profilu pedagog społeczny (1Lob) udali się do Biblioteki Pedagogicznej w Pszczynie, by podczas zajęć stworzyć gazetkę, dotyczącą ekologii.

Uczniowie swoje przyszłe priorytetowe zadania opisali następująco:

E (edukacja, empatia, entuzjazm, emocje, energooszczędność, eko-system)
K (kreatywność, krytyczne myślenie, komunikacja, koleżeństwo, konkretność)
O (obserwacja, odpowiedzialność, obycie, odkrywanie)
L (lojalność, logiczność, ludowość)
O (otwartość, obrona praw człowieka, opiekuńczość, ogłada, obrzędowość, otoczenie, obywatelskość, optymizm)
G (grzeczność, godność, gotowość do pomocy)
I (integracja, informacja, inwencja twórcza, ideał, integralność świata stworzonego przez Boga ? sacrum i profanum)
A (ambicje, asertywność, atmosfera, altruizm, aktywność)

Oprócz prac plastycznych uczniowie stworzyli hasła. Oto niektóre z nich:

Nie zanieczyszczaj Ziemi śmieciami
A rozmowy brzydkimi słowami!

Im więcej grzeczności
Tym więcej wśród ludzi radości!

Pomoc i opieka
To wyraz godności każdego człowieka!

Kiedy chcesz mieć wkoło czysto
Nigdy nie bądź egoistą.
Sprzątaj, myj i nigdy nie śmieć
By każdy na twarzy mógł zdrowy uśmiech mieć!

Jeśli jesteś zuch i chwat
Bądź z przyrodą za pan brat!

Kto dobrze obserwuje
Ten widzi jak się środowisko degraduje i na to reaguje!

Nie wyrzucaj pieniędzy w błoto
Działania ekologiczne zamienią je w złoto!

Ekologia jest kwiatem,
Więdnie jeśli nie jesteś jej bratem!

Wchodź do lasu jak do domu
Nie rób krzywdy nikomu!

Na ochronie środowiska
Twoje zdrowie zyska!

Nie chodź z ogniem do lasu,
Bo na ratunek nie będzie czasu!

A myślą przewodnią swej pracy był wierszyk:
Przemyśl to narodzie
EKOLOGIA nam pomoże
Żyjmy z nią na zawsze w zgodzie
By pomóc PRZYRODZIE!

Oby entuzjazm pedagogów był taki sam do końca edukacji, jak na jej początku!

KOŁO PEDAGOGICZNE ?EduCatOr? (łac. educator ? pedagog; ECO-ekologiczny)

Najważniejsze zadania:

nawiązywanie kontaktów i wprowadzanie szeregu cennych inicjatyw na rzecz szkoły i regionu lokalnego;
promocja miasta Pszczyna;
promocja dziedzictwa kulturowego i nauki;
pomoc charytatywna;
organizowanie z Urzędem Miasta i Starostwem Powiatowym przy udziale środowisk lokalnych wykładów otwartych i paneli dyskusyjnych dla mieszkańców powiatu pszczyńskiego, w szczególności dla Słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku;
organizowanie warsztatów, przedstawień i wystaw tematycznych;
organizowanie konkursów naukowych i szkoleń.
Priorytetem Koła jest rozwijanie potencjału intelektualnego i duchowego młodzieży. Koło adekwatnie do swojej nazwy akcentuje znaczenie edukacji ekologicznej (rozumianej jako kształtowanie zgody ze sobą samym, z innymi uczniami, osobami, z naturą, ze środowiskiem) i artystycznej.

W programie Koła pojawią się następujące bloki tematyczne:

blok integracyjny, zawierający rozmaite ćwiczenia umożliwiające lepsze wzajemne poznanie się uczniów w działaniu;
blok ?Jaki jestem?, umożliwiający wytworzenie bardziej adekwatnego obrazu siebie i bardziej adekwatnej samooceny;
blok dotyczący ekologicznych, psychologicznych i społecznych konsekwencji zachowań itp.;
blok dotyczący umiejętności psychologicznych (np. umiejętność radzenia sobie ze stresem i napięciami przez ćwiczenia relaksacyjne, umiejętność podejmowania decyzji);
blok dotyczący umiejętności społecznych, interpersonalnych (np. umiejętność nawiązywania i podtrzymywania dobrych, satysfakcjonujących kontaktów z ludźmi, rozwiązywania konfliktów, opierania się presji grupy, w tym umiejętność mówienia ?nie?, postaw ? wolontariatu).
Oprócz wyżej wymienionych pojawi się blok historyczno-katechetyczny, który dotyczyć będzie przybliżenia historii miejsc sakralnych i ważności ich w teraźniejszości.

Opiekunem koła jest p. Natalia M. Ruman, która zaprasza również zainteresowanych uczniów wszystkich klas na spotkania w poniedziałki w sali 12 o godz. 15.00-16.00.