W niedzielę ? 25 września br. wczesnym rankiem grupa uczniów z PZS2 im. Karola Miarki w Pszczynie wyruszyła na miesięczny staż do Schkeuditz w Niemczech w ramach projektu ?Młodzi technicy we współczesnej Europie? finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER).

Po pozytywnym przejściu procesu rekrutacji grupa młodzieży, kształcąca się w Powiatowym Zespole Szkół nr 2 w Pszczynie na kierunku technik geodeta oraz technik budownictwa spędzi miesiąc na praktyce w Schkeuditz niedaleko Lipska. Wszyscy wyjeżdżający zostali odpowiednio przygotowani do wyjazdu uczestnicząc w zajęciach z języka niemieckiego, na których uczyli się technicznego słownictwa, a także poprzez udział w warsztatach kulturowo-pedagogicznych prowadzonych przez pedagogów.

Lepsze kwalifikacje to lepsza praca. Korzystając z zagranicznych staży osoby uczące się zawodu mogą zdobywać praktyczne doświadczenie i podwyższyć swoje umiejętności językowe. Ułatwią one przejście od etapu nauki do zatrudnienia.

Na zakończenie stażu dla potwierdzenia zdobytych kwalifikacji w innym kraju europejskim nasi uczniowie otrzymają certyfikat i dokument Europass ? Mobilność. Ponadto uczniowie będą mieli możliwość zapoznania się z kulturą i historią Niemiec w ramach projektu: ?Młodzi technicy we współczesnej Europie? przewidziano wizyty w Dreźnie, Lipsku oraz 2-dniową wycieczkę do Berlina.

Warto dodać, że w ramach projektu jeszcze w tym roku szkolnym na staż do Portugalii i Hiszpanii, wyjadą uczniowie kształcący się w Powiatowym Zespole Szkół nr 2 im. Karola Miarki na kierunkach: technik logistyk, technik ekonomista, technik mechatronik oraz technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej.

Projekt realizowany jest w ramach projektu: ?Młodzi technicy we współczesnej Europie?, ?Staże zagraniczne dla uczniów i absolwentów szkół zawodowych oraz szkolenia kadry kształcenia zawodowego?, finansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER).

Strona na facebooku: www.facebook.com/M%C5%82odzi-technicy-we-wsp%C3%B3%C5%82czesnej-Europie-grupa-Niemiecka-1358137550882974/?fref=ts

Marlena Kolon
PZS2 Pszczyna

 

 

Grupa stażowa do Hiszpanii:

Lista główna:

  1. LARYSZ MAGDALENA
  2. SZCZYGIEŁ SZYMON
  3. LUBECKI BARTOSZ
  4. GRAJCAREK KACPER
  5. DRZYŻDŻOK ADAM
  6. KRAWCZYK BŁAŻEJ
  7. SZAFRON JAKUB
  8. CIEŚLICKI WOJCIECH
  9. CZMAJDUCH MICHAŁ
  10. STENCEL BARTOSZ
  11. GIL MATEUSZ
  12. CZUWAJ SEWERYN
  13. BISKUP PATRYK
  14. JANOSZ DAWID
  15. NYCZ BARTŁOMIEJ
  16. MOLA BARTOSZ

Lista rezerwowa:

  1. ULMAN MATEUSZ
  2. WŁODARCZYK SZYMON

UWAGA: wszyscy uczniowie, zarówno z listy głównej, jak i z rezerwowej mają prawo uczestniczenia w zajęciach z przygotowania językowo-kulturowego przed wyjazdem na staż.

 

Grupa stażowa do Portugalii:

Lista główna:

  1. ŻEMŁA MACIEJ
  2. JANKOWIAK MIKOŁAJ
  3. CZOPKA MARIA
  4. ŻUPA ANETA
  5. ŻWIROWSKA KINGA
  6. GLEŃSK ROKSANA
  7. KOŃCZALSKA WIKTORIA
  8. SKORUPKA DOMINIKA
  9. PRUSEK KACPER
  10. PAJĄK MATEUSZ
  11. PITLOK KATARZYNA
  12. BORYŚ PATRYCJA
  13. TROJCA MARZENA
  14. STANA SABINA
  15. ŁOBODA SEBASTIAN
  16. JELEŃ PATRYCJA

Lista rezerwowa:

  1. STEINKE MARTA
  2. STALMACH DOROTA
  3. JERCZYŃSKI PIOTR
  4. SZAFRANIEC DAMIAN
  5. OPALIŃSKI ALEKSY
  6. CHOWANIEC MARTA
  7. CHOWANIEC MAGDALENA

 

W dniu 7 września 2016 r. o godz. 9.00 w budynku szkoły przy ul. Szymanowskiego 12 (gabinet Dyrektora) odbędzie się kolejny etap rekrutacji do projektu: ?Młodzi technicy we współczesnej Europie?.

Ten etap rekrutacji polegać będzie na rozmowie kwalifikacyjnej prowadzonej przez Komisję Rekrutacyjną z uczniami, którzy złożyli w czerwcu 2016 r. formularze aplikacyjne do projektu. Obecne klasy: III technik mechatronik, III technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej, III logistyk, III ekonomista.

Rozmowa kwalifikacyjna ma na celu sprawdzenie motywacji, inicjatywy oraz zainteresowania ucznia projektem. Uczniowie, którzy chcą wziąć udział w projekcie proszeni są o punktualne przybycie.

Projekt realizowany będzie w ramach projektu systemowego "Staże zagraniczne dla uczniów i absolwentów szkół zawodowych oraz szkolenia kadry kształcenia zawodowego" w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 (PO WER).

Projekt jest finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

 

Zapraszamy uczestników projektu ?Młodzi technicy we współczesnej Europie? do kolejnego etapu realizacji projektu. Jak podawaliśmy w ubiegłym roku szkolnym kolejnym etapem realizacji projektu jest udział uczestników w zajęciach z przygotowania językowego.

Celem zajęć jest ułatwienie uczestnikom funkcjonowania w niemieckojęzycznym środowisku pracy. Udział w zajęciach pozwoli uczestnikom rozwinąć umiejętności w języku niemieckim zawodowym.

Zajęcia odbywać się będą trzy razy w tygodniu po 2 / 3 godziny lekcyjne.

Zajęcia dla uczniów, kształcących się w zawodzie technik geodeta i dla uczniów, kształcących się w zawodzie technik budownictwa rozpoczynają się 5.09.2016 (poniedziałek). Po obowiązkowych zajęciach szkolnych odbędą się 2 lekcje z języka niemieckiego zawodowego.

Miejsce: biblioteka szkolna

Obecność na zajęciach z przygotowania językowego jest obowiązkowa.

Projekt: ?MŁODZI TECHNICY WE WSPÓŁCZESNEJ EUROPIE?

Realizowany jest w ramach projektu systemowego "Staże zagraniczne dla uczniów i absolwentów szkół zawodowych oraz szkolenia kadry kształcenia zawodowego" realizowanego przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój.

 

ROZMOWY Z UCZNIAMI, ZAINTERESOWANYMI UDZIAŁEM  W PROJEKCIE: ?MŁODZI TECHNICY WE WSPÓŁCZESNEJ EUROPIE?

Projekt ?Młodzi technicy we współczesnej Europie? realizowany jest w ramach projektu systemowego "Staże zagraniczne dla uczniów i absolwentów szkół zawodowych oraz szkolenia kadry kształcenia zawodowego", realizowanego przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji i współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój.

W dniu 22. czerwca 2016 w PZS2 odbyły się rozmowy z uczniami, którzy kształcą się w zawodach technik geodeta i technik budownictwa i wyrazili zainteresowanie udziałem w projekcie. Uczniowie zainteresowani zdobyciem doświadczenia i kwalifikacji zawodowych na niemieckim rynku pracy, poznaniem nowych technik organizacji pracy w zawodzie technik budownictwa i technik geodeta, zdobyciem nowych kompetencji społecznych i poprawą swoich umiejętności językowych.

Kolejnym etapem realizacji projektu będzie udział uczestników w zorganizowanych zajęciach z przygotowania językowo-kulturowego, które ułatwią uczniom funkcjonowanie w kraju sąsiada i pozwolą rozwinąć umiejętności w języku niemieckim zawodowym. Zajęcia rozpoczną się w nowym roku szkolnym, 2. września 2016. O godzinie i miejscu zajęć uczestnicy projektu zostaną poinformowani na stronie internetowej szkoły. Obecność na zajęciach z przygotowania językowo-kulturowego jest obowiązkowa.

Gratulujemy uczniom rozwagi w kształtowaniu swej przyszłości, budowaniu kariery zawodowej i podjęcia odpowiedzialnej decyzji o udziale w zagranicznym stażu zawodowym, którą potrafili bardzo gruntownie umotywować.

Życzymy udanych wakacji.

 

LISTA RANKINGOWA UCZESTNIKÓW PROJEKTU ?MŁODZI TECHNICY WE WSPÓŁCZESNEJ EUROPIE? PO ROZMOWIE KWALIFIKACYJNEJ

GRUPA WYJAZDOWA NA STAŻ ZAWODOWY DO NIEMIEC

Lp. Nazwisko Imię
1. Smolarek Marcin
2. Michalik Patryk
3. Lasek Eryk
4. Maciejok Błażej
5. Kmiecik Kornel
6. Pławecki Łukasz
7. Poźniak Artur
8. Spyra Marcin
9. Nowak Kamil
10. Larysz Mateusz
11. Szafron Kamil
12. Żurek Michał

W dniach 18.04.2016 ? 22.04.2016, 13 uczniów Technikum Architektury Krajobrazu z Powiatowego Zespołu Szkół Nr 2 w Pszczynie razem z nauczycielką j. niemieckiego Anną Jochemczyk, wzięło udział w tygodniowej praktyce zawodowej w miejscowości Pillnitz w Niemczech. W ramach praktyki, młodzi adepci sztuki ogrodniczej poznawali rośliny oraz ich pielęgnację, wykonali obsadzenie ogrodu według projektu, uczyli się układać dekoracyjne ścieżki z kostki brukowej, poznali wiele technik ogrodniczych oraz maszyn ułatwiających prace pielęgnacyjne w ogrodzie i w sadzie. Było to bardzo intensywne szkolenie, które dało naszym uczniom doświadczenie, nową wiedzę zawodową i językową oraz mnóstwo niezapomnianych wrażeń. Praktyka odbywała się w ÜbA Pillnitz, placówce odpowiedzialnej za przeprowadzanie uzupełniających kursów zawodowych dla uczniów szkół technicznych. Ze względu na ogromną wartość i wysoki poziom szkolenia oraz zainteresowanie młodzieży wyjazdami na staże zagraniczne, praktyki w Pillnitz dla architektów krajobrazu wejdą na stałe do naszego programu. Pobyt na praktyce został współfinansowany przez Polsko-Niemiecką Współpracę Młodzieży.

Oto relacja uczniów:

Słonecznym, niedzielnym rankiem 17.04.2016 wyruszyliśmy na 5 dniową praktykę zawodową do Niemiec, do miejscowości Pillnitz w okolicach Drezna. W praktyce brali udział uczniowie z drugiej i trzeciej klasy Technikum Architektury Krajobrazu wraz z nauczycielką języka niemieckiego, Anną Jochemczyk.

Po pożegnaniu z rodzicami pod szkołą, ruszyliśmy w trasę. Nasza podróż trwała aż 7,5 godziny, ale przeminęła bardzo przyjemnie. Po południu dotarliśmy do naszej szkoły partnerskiej w Freibergu, gdzie spędziliśmy pierwszą noc. Następnego dnia po śniadaniu wyruszyliśmy do Pillnitz. Na miejscu zostaliśmy oprowadzeni po szkole oraz poznaliśmy panią Karinę i pana Krystiana, naszych nowych nauczycieli od zajęć praktycznych oraz młodą studentkę Julię, która była naszym drugim tłumaczem.

W poniedziałek nasze zajęcia zaczęły się zaraz po obiedzie. Najpierw podzielono nas na cztery małe grupki a każda grupa dostała projekt małego ogrodu, który musieliśmy najpierw wykonać, a później omówić i dokonać ewaluacji. To zadanie udało się nam świetnie, powstały 4 piękne mini ogrody obsadzone przez przeróżne rośliny (żywopłoty, rośliny płożące, kwiaty sezonowe, drzewka ozdobne). Łacińskie nazwy roślin ułatwiały nam komunikację z naszymi nauczycielami.

Po zajęciach przyszła pora na zakwaterowanie się w pokojach i zwiedzanie internatu. Mieliśmy do dyspozycji siłownię, bilard, lotki, tenis stołowy i wiele innych atrakcji, więc nie nudziło nam się w wolnym czasie. Pracę zaczynaliśmy codziennie o godzinie 7:30, a kończyliśmy o 16:00, ale w międzyczasie mieliśmy przerwy na drugie śniadanie i obiad.

We wtorek po praktykach udaliśmy się do Drezna, który znajdował się 30 minut drogi od naszego zakwaterowania. Zwiedzieliśmy piękne, stare miasto i zrobiliśmy wiele zdjęć, a towarzystwa dotrzymywał nam dyrektor naszej partnerskiej szkoły w Freibergu oraz jego uczniowie, z którymi integrowaliśmy się i poznawaliśmy. Ten dzień ten był pełen niezapomnianych wrażeń i nowych atrakcji.

Trzeciego dnia naszych praktyk uczyliśmy się budować ścieżki z kostki brukowej ze spadkiem. Było to trudne i dość męczące zadanie, ale daliśmy sobie z nim radę. Pan Krystian był z nas bardzo zadowolony, ponieważ wyszło nam to bardzo dobrze, mimo tego, do tej pory robiliśmy takie projekty tylko teoretycznie. Po zakończeniu zajęć zwiedzaliśmy ogrody pokazowe i oglądaliśmy krzewy, które mogą by wykorzystane na żywopłoty, a w międzyczasie zrobiliśmy sobie zdjęcia, aby uwiecznić świetną zabawę mimo ciężkiej pracy.

Po środowej kolacji poszliśmy do pobliskiego parku w Pillnitz malowniczo położonego nad Łabą, by obejrzeć przepiękny zamek oraz najstarszą kamelię w Europie (mająca ponad 200 lat). Był to bardzo ciekawy oraz pełen śmiechu dzień, a wieczorem wybraliśmy się do naszego ?klubu? pograć w bilard.

Czwartego dnia mieliśmy okazję pracować z maszynami ogrodniczymi takimi jak glebogryzarki i kultywatory oraz z kosiarkami spalinowymi. Chłopakom ten dzień podobał się chyba najbardziej, bo wszyscy byli zadowoleni i w swoim żywiole.

W czwartek wieczorem po praktyce i kolacji ponownie pojechaliśmy do Drezna, ale tym razem w celu zrobienia zakupów. Mieliśmy tam do dyspozycji dwie godziny czasu wolnego w galerii handlowej, gdzie każdy kupił coś dla siebie, rodziny lub przyjaciół.

I nagle nadszedł piątek - ostatni dzień praktyki i powrót do domu. Po pielęgnacji roślin wokół ośrodka, udaliśmy się do sali, gdzie wręczono nam certyfikaty ukończenia praktyk, usłyszeliśmy miłe słowa od naszych tymczasowych nauczycieli, którzy byli z nas bardzo zadowoleni, a po obiedzie pożegnaliśmy się z naszymi gospodarzami i udaliśmy się w drogę powrotną. Nawet długi korek na autostradzie nie popsuł nam nastrojów, wróciliśmy cali i zdrowi do Pszczyny około godziny 22, gdzie czekali na nas rodzice.

Mimo intensywnego tygodnia praktyk i ciężkiej pracy na zajęciach, bardzo nam się podobało i chcielibyśmy tam wrócić. Był to świetnie i bardzo aktywnie spędzony czas, który na długo zostanie w naszej pamięci.

 

Dnia 03.04.2016 r. sześcioosobowa grupa uczniów z Powiatowego Zespołu Szkół nr 2 im. Karola Miarki w Pszczynie wyruszyła na staż zawodowy do Republiki Czeskiej, aby doskonalić swoje umiejętności w zawodzie technik żywienia i usług gastronomicznych.

Staż realizowany jest w ramach projektu systemowego: ?Staże zagraniczne dla uczniów i absolwentów szkół zawodowych oraz szkolenia kadry kształcenia zawodowego", realizowanego przez FRSE, współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój.

Uczestnicy, będąc już na półmetku stażu, chcą podzielić się swoimi doświadczeniami, przedstawiając krótką relację:

?Przed wyjazdem do Podbořan, odbyliśmy dwudziestogodzinną naukę języka czeskiego, prowadzoną przez bardzo sympatyczną panią Veronikę Čapsky. Mieliśmy także możliwość udziału w zajęciach z przygotowania kulturowo?pedagogicznego na temat radzenia sobie ze stresem. Warsztaty te prowadzone były przez pedagoga szkolnego oraz psychologa.

W ostatnim tygodniu przed wyjazdem, wspólnie z naszymi rodzicami, braliśmy udział w spotkaniu, zorganizowanym przez naszą szkołę. Zostaliśmy zapoznani z regulaminem pobytu, programem przebiegu praktyk oraz otrzymaliśmy informację o firmach, w których będziemy pracować przez 4 tygodnie.

Czas płynie tutaj szybko... Od poniedziałku do piątku odbywamy staże w punktach gastronomicznych, takich jak: stołówka szkolna, restauracja ?Slunce? oraz ?Národní dům?, w których panuje miła i życzliwa atmosfera. Podczas praktyk nie tylko nabywamy nowe kompetencje zawodowe, ale także wzbogacamy nasze słownictwo z zakresu języka czeskiego?.

W ramach bogatego programu kulturowego uczniowie z PZS nr 2 im. Karola Miarki w Pszczynie zwiedzili między innymi takie miejscowości, jak: Karlovy Vary, Chomutov, Žatec, Podbořany, Mariánské Lázně, Plzeň, Chotěšov, Beroun. W najbliższym czasie uczniowie mają zaplanowane wycieczki do Pragi, Lubenca, Rakovnika i Chyše.

Dzięki różnorodnym formom aktywności, zapewnionych przez organizację przyjmującą z Podbořan, uczestnicy projektu mają możliwość lepszego poznania się nawzajem.

Podczas pobytu uczniów na stażu w Republice Czeskiej ? Dyrektor Powiatowego Zespołu Szkół nr 2 im. Karola Miarki w Pszczynie ? Piotr Cygan ? zwizytował miejsca praktyk.

Więcej informacji na temat pobytu na stażu grupy, która realizuje projekt: ?Młodzi technicy we współczesnej Europie? można znaleźć na stronie:

https://www.facebook.com/M%C5%82odzi-technicy-we-wsp%C3%B3%C5%82czesnej-Europie-grupa-Czeska-1257660434262086/

 

W dniach 21 lutego ? 20 marca br. grupa uczniów naszej szkoły: 7 uczniów klasy III technikum informatycznego oraz 6 uczennic klasy II technikum hotelarskigo udbywało 4-tygodniową praktykę zawodową we włoskim kurorcie Rimini w ramach projektu "Młodzi technicy we współczesnej Europie".

Praktyki zorganizowane były w ramach projektu ?Młodzi technicy we współczesnej Europie", a włoskim partnerem naszej szkoły była firma Sistema Turismo.

Informatycy pracowali w firmie wydawniczej Bookstones, gdzie zajmowali się tworzeniem relacyjnych baz danych, witryn i aplikacji internetowych. Ponadto tworzyli skrypty pozwalające na wyświetlenie witryny na urządzeniach mobilnych. Nabyte umiejętności przydadzą się bardzo na egzamin kwalifikacyjny E.14 "tworzenie aplikacji internetowych".

Hotelarki natomiast pracowały w trzech lokalnych hotelach: Bengasi, Hotel Termal Spa oraz Genty. Zajmowały się głównie hauskeepingiem oraz pomocą podczas wydawania posiłków. Pracodawcy byli bardzo zadowoleni z naszych praktykantów i nawet proponowali pracę naszym hotelarkom w sezonie wakacyjnym. Uczniowie posługiwali się w kontaktach z pracodawcami językiem angielskim, ale język włoski też bardzo sie im spodobał. Podczas pobytu uczniów odwiedziła Pani v-ce dyrektor Mirosława Bienioszek.

W wolnym czasie uczniowie zapoznawali się z włoską kulturą, językiem, historią, kuchnią oraz funkcjonowaniem włoskiego rynku pracy. Do tego, zwłaszcza w weekendy, uczestnicy projektu zwiedzali Rimini oraz miasta regionu: Bolonię, Wenecję i republikę San Marino.

Wyjazd na praktyki do Włoch bardzo podobał się uczniom. Była to dla nich okazja do konfrontacji swojej wiedzy i umiejętności zawodowych oraz kompetencji językowych z zagranicznym rynkiem pracy, ale również test na samodzielność i funkcjonowanie w grupie. Obydwa testy zdali na pięć!

Zapraszamy na stronę: https://www.facebook.com/M%C5%82odzi-technicy-we-wsp%C3%B3%C5%82czesnej-Europie-grupa-W%C5%82oska-1730783927140963/?fref=photo