Uczniowie PZS 2 z wizytą w Czechach
Od 4 do 10 października jedenastu uczniów z klas II, III i IV technikum żywienia i usług gastronomicznych PZS 2 gościło w szkole zawodowej w Podbořanach w Czechach. Wyjazd był efektem współpracy pomiędzy szkołami.
Młodzież dotarła na miejsce w niedzielę wieczorem, mimo zmęczenia wszystkim dopisywał dobry humor. Zostaliśmy mile przyjęci, poczęstowani kolacją i zakwaterowani w internacie szkoły. W poniedziałek odbyło się powitanie młodzieży i spotkanie z dyrektorem, który przedstawił strukturę kształcenia zawodowego w szkole i oprowadził nas po szkolnych pracowniach i warsztatach. Pokazał obiekty sportowe, z których uczniowie mogli korzystać w czasie pobytu.
We wtorek i czwartek nadszedł czas na pracę w grupach w pracowni gastronomicznej i w kuchni stołówki szkolnej. Uczniów podzielono na zespoły polsko-czeskie, których zadaniem było sporządzenie potraw kuchni czeskiej. Pod kierunkiem nauczycieli przygotowali zestawy obiadowe i desery. Sporządzone potrawy okazały się naprawdę pyszne. Wtorkowe popołudnie spędziliśmy w mieście piwa i chmielu - Żatec. Piwowarskie tradycje miasta sięgają setek lat wstecz. W jego okolicy rośnie najlepszy chmiel, eksportowany na cały świat. Mieliśmy okazję zwiedzić Świątynię Chmielu i Piwa co pozwoliło nam poznać ten region w humorystyczny sposób, zgłębić tajniki uprawy chmielu i warzenia wybornego piwa. Zobaczyliśmy chmielarski zegar wieżowy, a na wieżę wyjechaliśmy windą z programem 3D i podziwialiśmy panoramę miasta.
W środę udaliśmy się na wycieczkę do słynnych z krystalicznego powietrza, wspaniałych krajobrazów, zimnych leczniczych źródeł mineralnych i XIX wiecznych zabytków Mariańskich Łaźni. Po spacerze głównym deptakiem miasta obejrzeliśmy interesującą sterowaną komputerowo Śpiewająca Fontannę, która gra i tańczy w rytm muzyki klasycznej lub filmowej a wieczorne pokazy połączone są z kolorową iluminacją świetlną. Interesującym punktem zwiedzania był Park Miniatur Boheminium , gdzie można zobaczyć miniatury zamków, pałaców, zabytków techniki czy wież widokowych z całej Republiki Czeskiej pięknie wkomponowane w krajobraz parku. Można tu odpocząć w kawiarni z modelem okrętu wojennego Bismamarck. Popołudnie spędziliśmy w Karlowych Warach, gdzie zwiedziliśmy Jan Becher Muzeum, w którym poznaliśmy historię produkcji Karlowarskiej Becherowki - likieru o działaniu leczniczym. Mieliśmy też okazję do spaceru po tym przepięknym górskim uzdrowisku, słynącym z niepowtarzalnego klimatu i wód mineralnych o właściwościach leczniczych bijących z 79 gorących karlowarskich źródeł. Wieczorem odbyły się polsko-czeskie rozgrywki w siatkówkę. Była to okazja do wspaniałej zabawy i integracji naszych uczniów z czeskimi kolegami.
Czwartkowe popołudnie spędziliśmy zwiedzając Zamek Chyże należący do prywatnego właściciela - pasjonaty, który odkupił go od państwa w katastrofalnym stanie, wyremontował i wyposażył. Otacza go piękny park i Mini browar Chyże, w którym produkuje się 3 gatunki piwa, które mieliśmy okazję degustować.
Cały piątek spędziliśmy w Pradze, jednym z najpiękniejszych miast świata. Spacer po stolicy rozpoczęliśmy od dzielnicy Hradczany i znajdującego się tam zamku, w którym mieści się obecnie kancelaria prezydenta. Przez zamkowe dziedzińce przeszliśmy do Katedry św. Wita, św. Wacława i św. Wojciecha. Ta gotycka budowla robi ogromne wrażenie. Zwróciliśmy uwagę na piękne witraże, mogliśmy podziwiać znajdujące się tam czeskie klejnoty koronacyjne - jabłko, koronę i krzyż. Podziwialiśmy przepiękny widok z Hradczan na Malą Stranę - pełną kościołów, pałaców i ogrodów oraz urokliwych uliczek. Następnie przeszliśmy na Most Karola - jedno z najsłynniejszych miejsc w mieście. Spotkaliśmy tu malarzy sprzedających swoje obrazy, osoby rysujące w kilka minut karykatury i portrety oraz sprzedawców wszelkich możliwych pamiątek. Podziwialiśmy posągi świętych zdobiące most.
Mostem Karola przeszliśmy na drugi brzeg Wełtawy, na Stare Miasto. Część budowli się tu znajdujących pochodzi nawet z IX w. Na Starym Mieście obejrzeliśmy Ratusz Staromiejski. Główną atrakcją tego miejsca jest XV wieczny zegar astronomiczny - Orloj, na którym o pełnych godzinach można obserwować ruchome figury apostołów i wysłuchać melodii granej na cztery strony świata. Przebywając na Rynku Staromiejskim podziwialiśmy ten zegar, piękne kamienice i pomnik Jana Husa.
Praga zachwyciła wszystkich atmosferą i architekturą. Po powrocie nadszedł czas pakowania i pożegnań. Pobyt w Podbořanach był bardzo miły. Młodzież zawarła wiele nowych znajomości, zwiedziła wiele ciekawych miejsc. W praktyce sprawdziła znajomość języków obcych oraz poznała kulturę i kuchnię czeską.
Praktyki zawodowe w Niemczech
Uczeń klasy IV Technikum Rolniczego w Powiatowym Zespole Szkół nr 2 im. Karola Miarki w Pszczynie - Daniel Burawa wziął udział w zagranicznych praktykach zawodowych w Niemczech.
Udział Daniela Burawy w bezpłatnych praktykach możliwy był dzięki realizacji projektu: "Nowe umiejętności ? większe szanse na europejskim rynku rolnym - staż zawodowy uczniów szkół rolniczych", którego beneficjentem jest Towarzystwo Umiejętności Rolniczych w Poznaniu.
Został on dofinansowany w ramach programu ERASMUS+, który jest realizowany przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji ? Narodową Agencję Programu ERASMUS+ w Warszawie ? projekt nr 2014-1-PL01-KA102-000721.
Praktyka rozpoczęła się w dniu 29 czerwca 2015 roku, a zakończyła dnia 26 września 2015 roku.
Głównymi celami projektu były:
- opanowanie umiejętności fachowych w oparciu o staż zawodowy,
- opanowanie umiejętności korzystania z nowoczesnych technologii w zakresie produkcji roślinnej i zwierzęcej,
- opanowanie umiejętności wprowadzania innych form gospodarowania w celu uzyskiwania dodatkowego dochodu w gospodarstwie rolnym,
- nabycie umiejętności posługiwania się w praktyce mechanizmami funkcjonującymi na rynku rolnym UE,
- opanowanie umiejętności posługiwania się językiem zawodowym.
Dodatkowym atutem praktyki był rozwój stażysty na płaszczyźnie osobistej, edukacyjnej i kulturowej.
Praktyka odbywała się licencjonowanych indywidualnych gospodarstwach rolnych w Dolnej Saksonii.
Projektem zarządzało Towarzystwo Umiejętności Rolniczych z Poznania, a partnerem zagranicznym jest Ośrodek Szkoleniowy dla Techniki Rolniczej ? Szkoła DEULA w Nienburgu.
WOJEWÓDZKI TURNIEJ DLA SZKÓŁ Z KLASAMI MUNDUROWYMI "GRAM I KULTURALNIE KIBICUJĘ"
W środę, 7 października 2015 roku na obiektach OSiRu w Będzinie, odbył się WOJEWÓDZKI TURNIEJ dla szkół z klasami mundurowymi ?GRAM I KULTURALNIE KIBICUJĘ?.
Drużyna chłopaków w składzie: Mateusz Spiałek, Wojciech Dragon (III TB), Paweł Zjawiński (III Lob), Kamil Bałuch (II Tok), Michał Prusek, Mateusz Ploch (ITbr), Tomasz Zawadzki (II Lob) i Mateusz Włodarczak (III Ti) pod kierownictwem pana Mateusza Bałucha zajęła 1 miejsce w turnieju piłki nożnej.
Naszej drużynie towarzyszyła grupa kibiców (uczniowie klasy I LOa i II Loa), która bardzo aktywnie i ?kulturalnie? dopingowała zawodników oraz przystąpiła do Turnieju Kulturalnego Kibicowania, ocenianego przez jury.
Nasi uczniowie wzięli również udział w dodatkowych konkursach:
- Konkurs z zakresu I Pomocy Przedmedycznej ? Radosław Wojciechowski (III Lob) i Wojciech Kokot (II Tbr);
- Test wiedzy na temat zasad bezpieczeństwa imprez masowych ? Aneta Nowak, Roksana Karwat, Weronika Ulczok, Małgorzata Jacek i Klaudia Herok (II Loa) zajęły 3 miejsce;
- Konkurs wiedzy z zakresu prawa ruchu drogowego, techniki kryminalistycznej i ogólnych zasad prewencji ? Mikołaj Piórko, Wioletta Mazur i Daria Wagstyl (III Lob).
Dodatkowo odbyły się zawody strzeleckie z karabinka pneumatycznego. W klasyfikacji indywidualnej Mikołaj Piórko zajął 1 miejsce, a Wioletta Mazur ? miejsce 3. W klasyfikacji drużynowej (Mikołaj Piórko, Wioletta Mazur i Diana Zieleźnik) uplasowaliśmy się na miejscu 5.
Galeria zdjęć - Szkoła - Sport - 2015.10.07 - WOJEWÓDZKI TURNIEJ DLA SZKÓŁ Z KLASAMI MUNDUROWYMI "GRAM I KULTURALNIE KIBICUJĘ" (40) |
Rusza III Wielki Turniej Edukacji Medialnej
Od 1 października do 10 listopada 2015 roku trwa rejestracja uczestników i uczestniczek do III edycji Wielkiego Turnieju Edukacji Medialnej (WTEM), organizowanego przez Fundację Nowoczesna Polska. Jest to konkurs skierowany do uczniów i uczennic szkół ponadgimnazjalnych, którzy chcą sprawdzić swoje umiejętności i wiedzę w zakresie tradycyjnych i nowych mediów. Jego celem jest propagowanie edukacji medialnej i informacyjnej oraz kształtowanie świadomych użytkowników mediów.
Konkurs będzie składał się z trzech etapów. Pierwszy, realizowany do 30 listopada 2015, to przygotowywany w grupie liczącej od 3 do 5 osób projekt na jeden z trzech zaproponowanych tematów, związanych z motywem przewodnim tegorocznego konkursu: bezpieczeństwem i prywatnością w sieci. Na drugim etapie członkowie najwyżej ocenionych zespołów indywidualnie rozwiążą test on-line (luty 2016), najlepsi natomiast spotkają się podczas zawodów finałowych w Warszawie (kwiecień 2016).
Główną nagrodą w III edycji WTEM jest indeks na dowolny kierunek stacjonarnych studiów licencjackich prowadzonych przez Collegium Civitas oraz zwolnienie z opłat czesnego przez okres jednego roku. W przypadku, gdy laureat pierwszego miejsca będzie osobą spoza Warszawy, Collegium zapewnia również miejsce w domu studenckim i zwolnienie z opłat za mieszkanie w nim przez okres jednego roku.
Uczestników zgłaszają opiekunowie ? nauczyciele, bibliotekarze, animatorzy kultury, którzy muszą wypełnić formularz rejestracyjny znajdujący się pod adresem edukacjamedialna.edu.pl/wtem. Każdy opiekun może zgłosić dowolną liczbę zespołów. Na stronie można znaleźć również informacje o konkursie: tematy projektów do realizacji na I etapie i wymagania stawiane uczestnikom, harmonogram oraz regulamin konkursu, a także poradnik-samouczek dla uczestników i opiekunów WTEM. Doskonałą pomocą w przygotowaniu się do zmagań turniejowych są zasoby serwisu edukacjamedialna.edu.pl, przede wszystkim moduły dydaktyczne: edukacjamedialna.edu.pl/lekcje.
W celu uzyskania szczegółowych informacji, prosimy o kontakt mailowy: Paulina Ołtusek, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub telefoniczny: 22 621-30-17.
Tydzien Kodowania w Polsce
Serdecznie zapraszamy do włączenia się w Europejski Tydzień Kodowania, którego celem jest propagowanie nauki kodowania. Organizatorem wydarzeń w ramach Tygodnia może być każdy - nie trzeba mieć dużego doświadczenia i wiedzy z zakresu programowania.
Zachęcamy do odwiedzenia strony internetowej: codeweek.org.pl oraz śledzenia kanałów socialmediowych: facebook.com/CodeWeekPL oraz twitter.com/CodeWeekPL. Polecamy także oficjalne kanały europejskie: codeweek.eu, facebook.com/CodeEU oraz twitter.com/codeweekeu.
Zaproszenie do udziału w II edycji Ogólnopolskiej Olimpiady Kreatywności
Już po raz kolejny zapraszamy uczniów szkół ponadgimnazjalnych do udziału w Olimpiadzie. Na uczestników Olimpiady czekają nagrody rzeczowe: laptopy, tablety oraz nagrody książkowe.
Organizator przygotował nagrodę specjalną dla opiekuna merytorycznego samochód marki Ford Focus rocznik 2015, który zostanie wylosowany wśród wszystkich opiekunów zgłaszających szkołę do udziału w Olimpiadzie i wręczony podczas uroczystej Gali Finałowej w dniu 09 kwietnia 2016 roku.
Serdecznie zapraszamy do udziału w Olimpiadzie!
MISTRZOSTWA SZKOŁY W KOSZYKÓWCE CHŁOPCÓW
Serdecznie zapraszamy uczniów do udziału
w MISTRZOSTWACH SZKOŁY W KOSZYKÓWCE CHŁOPCÓW
które odbędą się 14.10.2015 (środa) o godzinie 9.00
w hali POSiR w Pszczynie.
Zapisy w gabinecie wf do 13.10.2015 (wtorek) do godziny 15.00.
Zaproszenie do wzięcia udziału w XXXIX Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy Elektrycznej i Elektronicznej
Komitet Główny Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy Elektrycznej i Elektronicznej (OOWEE) ma zaszczyt zaprosić reprezentację Szkoły do udziału w XXXIX edycji.
Funkcję Gospodarza pełnić będzie Zespół Szkół Elektronicznych im. Bohaterów Westerplatte w Radomiu. Zwracamy uwagę na zmieniona formę zawodów. Wychodząc naprzeciw sugestiom Szkół ? Uczestników, część A rozgrywek II etapu (test pisemny) odbędzie się centralnie w dniu 12 lutego w obiektach AGH. W tym samym dniu ogłoszone zostaną wyniki a do Szkoły ? Gospodarza pojadą wyłącznie uczniowie, którzy zakwalifikowali się do dalszych rozgrywek (etap praktyczny ? część B plus finał ustny).
Rozgrywki w Radomiu przewidziane są na 22/23 kwietnia (piątek/sobota). Lista grup tematycznych pozostaje niezmieniona. Będą to grupy:
- elektryczna,
- elektroniczna,
- mechatroniczna,
- teleinformatyczna,
- elektroniki medycznej,
- informatyczna.
Każda Szkoła może desygnować do zawodów po dwóch uczniów z każdej grupy tematycznej, w uzasadnionych i uzgodnionych przypadkach liczba ta może ulec zwiększeniu. Rozgrywki OOWEE były przeznaczone zasadniczo dla uczniów średnich szkół technicznych, lecz regulamin nigdy nie miał takich ograniczeń. Od wielu lat daje się zauważyć wzrastającą liczbę uczniów Liceów Ogólnokształcących, którzy są zawsze mile widziani.
W pracach Komisji Konkursowych wezmą udział oprócz pracowników naukowych Akademii Górniczo ? Hutniczej, nauczyciele Szkół - Gospodarzy bieżącej (Radom), poprzedniej (Częstochowa) i następnej edycji. Szkoły, które pragną być Gospodarzami następnej, niejako jubileuszowej XL edycji, mogą zgłaszać swoje kandydatury (kontakt ? 609 192 139, Bogusław Wiśniewski).
Na stronie olimpiady (www.oowee.pl) można znaleźć dalsze informacje. W związku z nowelą rozporządzenia MEN zawarty tam regulamin uległ rozszerzeniu. Tradycyjna forma rozgrywek OOWEE zostaje oczywiście zachowana.
Pierwszy etap OOWEE jest etapem szkolnym. Członków Szkolnych Komisji Konkursowych powołuje Dyrektor Państwa placówki. Komisja Szkolna przeprowadza eliminacje i wysyła do Komitetu Głównego protokół. Sprawy szczegółowe odnośnie etapu szkolnego zostaną przesłane w oddzielnym komunikacie.
PIERWSZY KONKURS PEDAGOGICZNY
Biblioteka Pedagogiczna w Pszczynie wraz z Powiatowym Zespołem Szkół nr 2 im. Karola Miarki w Pszczynie zaprasza uczniów Liceum o innowacji pedagogicznej: pedagog społeczny z opieką socjalną do wzięcia udziału w konkursie ?Oczytany Pedagog?. Celem konkursu jest wzmocnienie czytelnictwa wśród uczniów oraz poszerzenie wiedzy specjalistycznej.
Cz. 1 ? Zapoznanie z artykułami:
- Białobrzeska P.: "Przewodnik po instytucjach pomocowych". "Niepełnosprawność i Rehabilitacja" 2010 nr 2, s. 40-46
- Walendzik-Ostrowska A.: "Streetworking w pracy socjalnej z grupami marginalizowanymi". "Remedium" 2014 nr 12, s.24-25
- Dziewięcka K.: "Formy i metody pracy w świetlicy środowiskowej". "Wychowanie na co Dzień" 2004, nr 1-2, s. VIII-XII
Cz. 2 ? Rozwiązanie testu, który przeprowadzony będzie dnia 9 listopada w siedzibie Biblioteki Pedagogicznej w Pszczynie.
Zapraszamy wszystkich przyszłych Pedagogów!
Więcej informacji udziela p. Natalia M. Ruman.
Koło języka niemieckiego w Instytucie Goethego
Przedstawiamy krótką relację z wycieczki, w której udział wzięli uczestnicy zajęć koła języka niemieckiego z PZS 2 w Pszczynie.
Na wycieczkę która odbyła się 30 września udali się nauczyciele języka niemieckiego z Powiatowego Zespołu Szkół nr 2 w Pszczynie wraz z uczniami wśród których byli uczestnicy zajęć koła POPP. Po przybyciu do grodu Kraka wycieczkowicze udali się do Instytutu Goethego. Tam wysłuchali kilku informacji na temat działalności tej instytucji. Goethe-Institut jest instytutem kultury Republiki Federalnej Niemiec działającym na całym świecie. Promuje znajomość języka niemieckiego zagranicą i wspiera międzynarodową współpracę kulturalną. Upowszechnia całościowy wizerunek Niemiec, informując o ich życiu kulturalnym, społecznym i politycznym. Programy kulturalne i edukacyjne wspierają dialog interkulturowy i umożliwiają uczestnictwo w życiu kulturalnym, wspomagają rozwój struktur społeczeństwa obywatelskiego i promują globalną mobilność. Sieć placówek Goethe-Institut, ośrodków Goethe-Zentrum, stowarzyszeń kulturalnych, czytelni niemieckich oraz centrów nauczania języka i centrów egzaminacyjnych od ponad sześćdziesięciu lat umożliwia wielu ludziom pierwszy kontakt z Niemcami. Długoletnia partnerska współpraca z najważniejszymi instytucjami i osobistościami w ponad 90 krajach kreuje trwałe zaufanie do Niemiec. Instytut jest partnerem dla wszystkich, którzy aktywnie zajmują się stosunkami z Niemcami i ich kulturą, działając autonomicznie i niezależnie w sensie politycznym.
Goethe-Institut w Krakowie obejmuje swoim działaniem 6 województw na południu Polski: Podkarpackie, Małopolskie, Świętokrzyskie, Dolnośląskie, Śląskie i Opolskie. Największe wrażenie na uczniach zrobiła biblioteka instytutu. Po wizycie w instytucie uczniowie wzięli udział w Stadtralley. W grupach wyruszyli ulicami Krakowa szukając odpowiedzi na pytania konkursowe.
Jak się później okazało zadanie nie było wcale proste. Zaledwie jedna grupa otarła się o maksymalną ilość punktów, ale i tak i tak nie uzyskała 100%. Na zwycięzców czekały nagrody i satysfakcja z dobrze wykonanego zadania.
Galeria zdjęć - Szkoła - Wycieczki - 2015.09.30 - Koło języka niemieckiego w Instytucie Goethego (22) |
I OGÓLNOPOLSKI KONKURS NA NAJLEPSZY PLAKAT NAUKOWY
Wydział Ekonomiczno - Socjologiczny Uniwersytetu Łódzkiego ogłasza I OGÓLNOPOLSKI KONKURS NA NAJLEPSZY PLAKAT NAUKOWY Myśl ekonomiczna współczesnych noblistów. Do udziału w konkursie zapraszamy uczniów, reprezentujących szkoły ponadgimnazjalne o profilu ogólnokształcącym w wieku 16-19 lat. W załączeniu przesyłamy zaproszenie do udziału konkursie oraz regulamin konkursu.
Wszystkich zainteresowanych prosimy o zgłaszanie chęci uczestnictwa poprzez elektroniczny formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie internetowej www.wiedzaekonomiczna.uni.lodz.pl Zamknięcie systemu elektronicznej rejestracji nastąpi z chwilą wypełnienia planowanej liczby uczestników (30) lub w dniu 15 października 2015 r. o godz. 23.59.
Na zwycięzców czekają cenne nagrody.
Informacje na temat Konkursu można uzyskać pod nr tel. 42/635 50 21 od poniedziałku do czwartku w godz. 10.00-12.00.
Zapraszamy do udziału w konkursie WY(ko)MIKSUJ SIĘ Z DOPALACZY!
Stwórzcie w klasie komiks i pokażcie, że dopalacze to już historia! - to wystarczy, by wygrać w konkursie.
Co należy zrobić? To bardzo proste!
Na kartce A4 narysujcie wspólnie komiks i pokażcie w nim historię, jak dopalacze kradną życie.
Pracę przekażcie pedagogom do 8 października.
Uczniowie zwycięskich klas zostaną zaproszeni na uroczystą Galę Finałową oraz zwiedzą Centrum Nauki Kopernik w Warszawie.
Projekt AIESEC
Od poniedziałku 28.09 w naszej szkole rozpoczął się projekt AIESEC w ramach którego gościmy dwóch wolontariuszy z Tajlandii i Afganistanu. Tygodniowy pobyt naszych gości obfituje w ciekawe zajęcia z języka angielskiego oraz wycieczki. Wizyta wolontariuszy potrwa do niedzieli. Zapraszamy do fotorelacji.
Projekt PILGRIM rozpoczęty
Uczniowie z KOŁA PEDAGOGICZNEGO ?EduCatOr? rozpoczęli dnia 28 września 2015 r. swój projekt wpisany w PILGRIM (więcej informacji http://www.gympurkersdorf.ac.at/home/schulprofil/ueber-uns/pilgrim/2015.html). Nasz projekt został zaakceptowany pod tytułem: Budowa ścieżki ?Via sacra Pszczyny i okolic? jako forma edukacji katechetyczno-ekologicznej. Głównym koordynatorem została dr Natalia M. Ruman. Podczas rozpoczęcia uczniowie klasy 1 Lob udali się na spacer pierwszą wyznaczoną trasą edukacyjną. Po drodze sprzątali miejsca pamięci, poznawali okoliczną przyrodę, a także zbierali liście do jesiennych bukietów. Opiekunami wycieczki były panie: H. Stachurska i N. Ruman.
Celem projektu jest działanie na rzecz ochrony środowiska, a także kultywowanie tradycji i upowszechnianie miejsc sakralnych, tych znanych i zapomnianych. Do tych obiektów można dojść pieszo, rowerem lub samochodem. Zlokalizowane są one na ogół w przydrożnych pasach lub na posesjach bezpośrednio graniczących z drogami. Wycieczka wyznaczonymi szlakami przez młodzież będzie dawać możliwość zapoznania się z historią, z pamiątkami kultury, elementami przyrodniczymi, a także wzbogaci rekreację. W poruszaniu się po ścieżkach pomogą uproszczone mapki, wykonane przez młodzież.
Celem tworzenia ścieżek jest:
- wyrabianie nawyku obcowania z przyrodą,
- stwarzanie więzi z przyrodą swego miasta,
- stwarzanie sytuacji refleksji w miejscach sacrum,
- obserwowanie koegzystencji przyrody i miasta,
- rozwijanie intelektualne, poszerzanie swoich horyzontów myślowych,
- budowanie emocjonalnych więzi pomiędzy uczniem a przyrodą,
- zapoznania z historią regionu pszczyńskiego,
- rozwijanie wyobraźni i talentów artystycznych,
- wzmacnianie więzi ze środowiskiem lokalnym,
- poznawanie kultury regionu,
- pokazanie jak niektóre elementy historii lokalnej przekładają się na przeszłość i teraźniejszość mieszkańców danego regionu,
- poznanie tradycyjnej lokalnej architektury i życia codziennego w przeszłości,
- doskonalenie umiejętności prowadzenia obserwacji i badań środowiska przyrodniczego,
- uwrażliwianie na piękno przyrody i świata stworzonego przez Boga.
Istotą projektu jest troska o zachowanie w ?małej ojczyźnie? wartości i tradycji, dopełnienie wartości dzisiejszych i stwarzanie jej wartościowej przyszłości. Budzenie postaw szacunku dla dziedzictwa kultury lokalnej, jako jednego z wielu pełnoprawnych elementów wielkiego uniwersum kultury człowieka. Pielęgnowanie dziedzictwa i wzmacnianie własnej tożsamości i niezależności kulturowej wśród najmłodszych. Rozpoczęcie przemyślanej i trwałej pracy organicznej u siebie, u podstaw, na rzecz własnej ?małej ojczyzny? i na rzecz siebie ? jej pełnoprawnego obywatela.
Końcowym efektem będzie stworzenie ścieżek edukacyjnych na terenie miasta Pszczyna przez młodzież Powiatowego Zespołu Szkół nr 2 im. K. Miarki w Pszczynie. Praca tworzenia ścieżek wraz z opisem i mapkami znajdzie się w wydanych broszurach, gdzie zamieszczone będą również scenariusze zajęć przygotowane do tych ścieżek. Rezultatem projektu będzie więc zbiór pomysłów na zajęcia ekologiczne i plenerowe dla osób w każdym wieku, które mogą posłużyć jako gotowe schematy lekcji, wycieczek i zajęć grupowych, ale mogą być też inspiracją dla własnych poszukiwań kontaktu z przyrodą i eksplorowania najbliższego sąsiedztwa.
PATRONAT NAD PROJEKTEM OBJĘLI:
Starostwo Powiatowe w Pszczynie
Urząd Miasta Pszczyna
Wydział Katechetyczny Kurii w Katowicach
Uniwersytet Śląski w Katowicach
Muzeum Prasy Śląskiej w Pszczynie
Wojewódzka Biblioteka Pedagogiczna w Katowicach
Kolegium Pracowników Nauk Społecznych w Czeladzi
O kolejnych działaniach będziemy systematycznie informować!
Warsztaty klas mundurowych
Uczniowie realizujący innowację pedagogiczną w zakresie edukacji dla bezpieczeństwa, rozpoczęli 25 września cykl warsztatów tematycznych, zgodnie z wybranymi specjalnościami. W PZS nr 2, dla uczniów, którzy wybrali edukację policyjną warsztaty poprowadził I zastępca Komendanta Powiatowego Policji, mł.insp. Waldemar Prietz.
Tematem dzisiejszego spotkania były m.in. historia i współczesność dzisiejszej policji, zasady regulaminowego zachowania się oraz podstawy musztry indywidualnej. Uczniowie, którzy swą przyszłość wiążą z pracą w Zakładzie Karnym, pod opieką dr Natalii Ruman gościli w ZK w Cieszynie. Młodzi adepci pożarnictwa z kolei, przyglądali się pracy strażaków w Komendzie Powiatowej Straży Pożarnej. Dzisiejsze warsztaty rozpoczęły praktyczne spotkania z zawodami mundurowymi, które realizowane będą w całym roku szkolnym 2015/2016.
Warsztaty to ciekawa forma zdobywania wiedzy z "pierwszej ręki", jesteśmy przekonani, że przyczynią się do podniesienia efektywności kształcenia, a młodzieży pozwolą dokonać bardziej świadomych wyborów zawodowych w przyszłości.
OGÓLNOPOLSKI KONKURS LEX MASTER
Konkurs wiedzy prawniczej dla uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych poniżej 18. roku życia Lex Master organizowany na zlecenie Ministerstwa Sprawiedliwości, jest częścią projektu "Edukacja szkolna przeciwko wykluczeniu prawnemu" w ramach Programu Operacyjnego Ministerstwa Sprawiedliwości: "Budowanie potencjału instytucjonalnego współpraca w obszarze wymiaru sprawiedliwości/Poprawa skuteczności wymiaru sprawiedliwości". Projekt jest współfinansowany ze środków Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014.
Konkurs jest organizowany przez Wyższą Szkołę Prawa i Administracji Rzeszów-Przemyśl, instytucję prowadzącą Ogólnopolską Olimpiadę Wiedzy o Państwie i Prawie.
Laureat I miejsca w kategorii "szkoły gimnazjalne" i w kategorii "szkoły ponadgimnazjalne" otrzymuje roczne stypendium o łącznej wartości 3000 zł (więcej informacji o nagrodach na www.lexmaster.eu).
Harmonogram konkursu:
06 października 2015
- koniec rejestracji uczestników - godz. 23.59
08 października 2015
- I Etap konkursu (on-line) - godz. 17.00 - 17.45
09 października 2015
- ogłoszenie wyników I Etapu
05 listopada 2015
II Etap konkursu (on-line) - godz. 17.00 - 17.45
19 listopada 2015
- ogłoszenie wyników II Etapu
17 grudnia 2015
- Finał konkursu - Ministerstwo Sprawiedliwości, al. Ujazdowskie 19, Warszawa - początek - godz. 11.00
Zgłoszenia do dnia 6 października br. Przyjmuje p. Izabela Skipioł.
Serdecznie zapraszamy!!!
Akcja pomocy!
Towarzystwo Przyjaciół Dzieci ogłasza zbiórkę dla podopiecznych Fundacji Zwierzęcej Arkadia w Pszczynie, Jankowicach.
Pomóż potrzebującym zwierzętom i podaruj:
suchą karmę,
karmę w puszkach i saszetkach,
kaszę,
makaron,
ryż,
żwirek dla kotów,
czyste koce,
gumowe zabawki.
Wesprzyj akcję i Ty!
Produkty prosimy przekazywać do biblioteki szkolnej przy ulicy Szymanowskiego i Bogedaina do16 października 2015 roku.
Paweł Dziendziel z PZS nr 2 im. Karola Miarki w Pszczynie nagrodzony w konkursie "TECHNIK ABSOLWENT 2015"
25 września 2015 roku w siedzibie Beskidzkiej Rady Federacji i Stowarzyszeń NOT w Bielsku Białej odbyła się uroczystość wręczenia nagród w Regionalnym Konkursie: ?Technik Absolwent 2015?.
Absolwent klasy IV Technikum Rolniczego w Powiatowym Zespole Szkół nr 2 im. Karola Miarki w Pszczynie, Paweł Dziendziel, zajął III miejsce w branży rolniczej, ogrodniczej, leśnej i architektury krajobrazu.
Warto dodać, że za główne kryteria w konkursie przyjęto oceny ze świadectwa ukończenia szkoły, wyniki z egzaminów zewnętrznych dających kwalifikacje zawodowe oraz ze świadectwa dojrzałości. Brano także pod uwagę innowacyjność i aktywność uczniów ? udział w olimpiadach przedmiotowych, konkursach, turniejach, wynalazczość i racjonalizację, dodatkowe uprawnienia, ukończone kursy itp.
Organizowany Konkurs w 2015r. składał się z dwóch etapów. Pierwsza część przebiegała bezpośrednio w szkołach i placówki same dokonywały własnej samooceny w oparciu o dostarczony im przez organizatorów regulamin. Drugi etap konkursu ?Technik Absolwent 2015? oceniany był przez Komisję Konkursową z udziałem specjalistów Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych oraz nauczycieli przedmiotów zawodowych z różnych szkół.
Paweł jest tegorocznym absolwentem kierunku technik rolnik.
W 2015 roku został finalistą etapu centralnego Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Rolniczych w bloku produkcja zwierzęca. Brał również udział w wielu konkursach i turniejach branżowych.
Wspólnie z Pawłem cieszymy się odniesionym sukcesem!
Serdecznie gratulujemy i zapraszamy już dziś innych uczniów do kolejnych edycji konkursu.
Galeria zdjęć - Szkoła - Konkursy - 2015.09.25 - Paweł Dziendziel z PZS nr 2 im. Karola Miarki w Pszczynie nagrodzony w konkursie "TECHNIK ABSOLWENT 2015" (11) |
Wycieczka mechatroników do ATH
24 września 2015 roku uczestnicy KOŁA MECHATRONIKI korzystając z zaproszenia Akademii Techniczno ? Humanistycznej w Bielsku ? Białej do wzięcia udziału w uroczystym podsumowaniu Okręgowej Olimpiady Innowacji Technicznych i Wynalazczości odwiedzili mury uczelni. Po akademii w auli mieliśmy możliwość odwiedzenia pracowni i laboratoriów. Pozwoliły one zapoznać się z nowoczesnymi środowiskami oprogramowania stosowanymi przez współczesnych inżynierów na całym świecie, jak np. ADAMS, MES, MTS, CAD, CAM, CAE, a także możliwościami skanera optycznego skanującego przedmioty. Poza tym uczelnia zaprezentowała nowoczesne wyposażenie w postaci sterowników PLC, minifabryki, drukarek 3D, robotów przemysłowych, napędów elektrycznych, pneumatycznych oraz inteligentnego domu. Dodatkowo odwiedziliśmy wystawę pojazdów doświadczalnych oraz podzespołów stosowanych w lotnictwie wraz z laboratorium wyposażonym w urządzenia do testowania ich parametrów wytrzymałościowych. Z niektórymi urządzeniami uczniowie mieli już do czynienia, niektóre natomiast stanowiły dla nich zagadkę.
Strona 75 z 118