27 lutego odbyły się Mistrzostwa Powiatu Pszczyńskiego w Piłce Ręcznej Dziewcząt w ramach współzawodnictwa sportowego szkół ponadgimnazjalnych w roku szkolnym 2013/2014. Nasze dziewczęta występowały w trudnej roli obrońcy tytułu mistrzowskiego i świetnie się z niej wywiązały. Turniej rozgrywano systemem "każdy z każdym" tak więc każdy z zespołów miał do rozegrania po cztery mecze. W pierwszym meczu trafiliśmy na LO z Gilowic i wygraliśmy 5:1, w drugim, spotkaliśmy sie z LO im B.Chrobrego i po zaciętym meczu przeciwnik uległ 3:1. W trzecim meczu ulegliśmy zespołowi LO z Osiedla Piastów 4:2. W tym momencie 3 zespoły miały po jednej porażce i takie same szanse na zajęcie pierwszego miejsca w turnieju. Aby wygrać zawody nasza drużyna musiała w swoim ostatnim meczu, pokonać zespół z Pawłowic różnicą co najmniej trzech bramek. Dziewczęta wyciągnęły wnioski z poprzedniego- przegranego meczu i nie dały szansy Pawłowicom wygrywając aż 8:0.

Bramki strzelały: Justyna Wojciechowska kl IIILOB - 1, Izabela Baran kl IIILOA - 2, Anna Sosna kl IIILOA - 2, Ewa Pilarz kl ILOA - 13

Szczypka Karolina - bramkarz i kapitan zespołu.

Szkołę reprezentowały:

LP Uczennica Klasa
1. Sosna Anna III LO A
2. Baran Izabela III LO A
3. Wojciechowska Justyna III LO B
4. Chodzidło Ola III TG
5. Lipus Klaudia III Tak
6. Szczypka Karolina III TG
7. Roma Barborka I Tkg
8. Pilarz Ewa I LO A
9. Bogusława Wiera II Hot
10. Sosna Ewa II LO B
11. Podgórny Michalina III LO A

 

Z powodu kontuzji i choroby udziału nie mogły wziąć: Wiera Angelika III LO A, Szafron Marlena II Tż, Rzepecka Karolina I Hot.

Opiekę sprawował pan Marek Nierząd.

Warto przypomnieć, że tydzień temu również nasi chłopcy okazali się najlepsi w Mistrzostwa Powiatu Pszczyńskiego w Piłce Ręcznej!

GRATULUJEMY

 

Zapraszamy do udziału w czwartym powiatowym konkursie

?Prezentacja multimedialna z matematyki?

na najciekawszą prezentację multimedialną o tematyce matematycznej.

Konkurs realizowany jest pod patronatem Powiatowego Ogniska Pracy Pozaszkolnej. Głównym organizatorem konkursu jest Sabina Hankus.

Cele konkursu:

  1. Popularyzacja matematyki wśród młodzieży.
  2. Promowanie technologii informacyjnej jako narzędzia przekazu.
  3. Wdrażanie do wykorzystania technologii komputerowej w nauczaniu matematyki.
  4. Mobilizacja młodzieży do twórczego myślenia i kreatywnego spędzania czasu wolnego.

Regulamin konkursu:

  1. Konkurs rozstrzygnięty będzie w dwóch kategoriach: gimnazjum oraz szkoła ponadgimnazjalna.
  2. Każda szkoła (gimnazjum lub szkoła ponadgimnazjalna) powiatu pszczyńskiego może zgłosić do konkursu maksymalnie trzy prezentacje multimedialne na dowolny temat dotyczący zagadnień matematycznych (poniżej kilka przykładowych tematów).
  3. Prezentację multimedialną uczeń przygotowuje samodzielnie, ewentualnie pod opieką wybranego nauczyciela.
  4. Prezentacja powinna zawierać 15-20 slajdów.
  5. Prezentacje należy przesłać na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
  6. Termin nadsyłania prac: 28 marca 2014 r.
  7. Prezentacja powinna zawierać:
    1. stronę tytułową,
    2. imię i nazwisko autora,
    3. klasę i nazwę szkoły, której jest uczniem.
  8. Oświadczenia autora (dostępne poniżej) o zgodzie na wykorzystywanie prezentacji w celach edukacyjnych należy złożyć (lub przesłać pocztą) w sekretariacie szkoły: Powiatowy Zespół Szkół nr 1, ul. Poniatowskiego 2, 43-200 Pszczyna, z dopiskiem ?Konkurs - Sabina Hankus?.
  9. KRYTERIA OCENY PREZENTACJI:
    1. zgodność z tematem,
    2. dobór, układ oraz poprawność merytoryczna przygotowanych materiałów,
    3. bogactwo zastosowanych w prezentacji form wyrazu (obrazy, teksty, komentarze, muzyka, animacje,...),
    4. ogólny wyraz artystyczny prezentacji.
  10. Najciekawsze prace zostaną nagrodzone dyplomami i nagrodami.
  11. Ogłoszenie wyników oraz wręczenie dyplomów i nagród nastąpi w kwietniu 2014r. (informacje zostaną przekazane do szkół).
  12. W razie wszelkich wątpliwości proszę o kontakt: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Zapraszam do pomysłowej twórczości!!!

Przykładowa tematyka prezentacji:

  1. ?Własności figur płaskich? (można wybrać tylko trójkąty, tylko czworokąty itp.).
  2. ?Rodzaje i własności figur przestrzennych.? (można wybrać tylko graniastosłupy lub ostrosłupy lub bryły obrotowe itp.).
  3. ?Rebusy i łamigłówki matematyczne.?
  4. ?Funkcje w życiu codziennym.?
  5. ?Ciekawa liczba Pi.?
  6. ?Ciekawe własności liczb.?
  7. ?Czy wiesz, że... ? ciekawostki matematyczne.?
  8. ?Złoty podział odcinka.?
  9. ?Z historii matematyki.?
  10. ?Promil, procent, punkt procentowy.?
  11. ?Statystyka w praktyce?.
  12. ?Karty, ruletki inne gry - jak dobrać strategię o największym prawdopodobieństwie wygranej??
  13. ?Ciągi w otaczającym nas świecie.?
  14. Samodzielnie zaproponowany temat dotyczący zagadnień realizowanych w gimnazjum lub szkole ponadgimnazjalnej.

 

Zapraszamy do wzięcia udziału w II edycji Międzyszkolnego Konkursu pt.

"Festiwal Młodych Naukowców"

Celem konkursu jest rozbudzenie zainteresowania nauką i techniką w ujęciu praktycznym wśród uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Prace konkursowe mogą być wykonane w formie: modelu, makiety, doświadczenia / pokazu, urządzenia elektrycznego, urządzenia mechanicznego, projektu badawczego lub wynalazku.

  • Praca indywidualna lub w grupach ? maksymalnie 2-osobowych.
  • Szczegóły konkursu w regulaminie (do pobrania poniżej).
  • Termin nadsyłania wstępnych zgłoszeń: 31.03.2014 r. Finał konkursu (prezentacja prac) odbędzie się na początku czerwca 2014 r. (dokładny termin zostanie podany później) w Zespole Szkół Technicznych w Rybniku.
  • Zgłoszenia chętnych osób przyjmuje Wioletta Ogiegło (sala nr 15).

 

W dniu 24 lutego br. grupa uczniów technikum informatycznego (kl. 2Ti, 3Ti i 1 Ti) wzięła udział w wykładzie pt. "Protokoły dostępu do łącza, czyli skąd wiadomo kiedy kto mówi". Prelekcja odbyła się w Centrum Kształcenia Inżynierów w Rybniku, które jest filią Politechniki Śląskiej. Prezentacja była częścią cyklicznego programu współpracy Politechniki ze szkołami średnimi realizowanego przez Wszechnicę Informatyki. Na zaproszenie Wszechnicy nasi uczniowie biorą udział w ciekawych wykładach  z różnych dziedzin informatyki, laboratoriach, poznają bazę dydaktyczną i ofertę edukacyjną uczelni.

Prowadzona przez naszą szkołę współpraca z uczelniami wyższymi z naszego regionu daje  uczniom możliwość zaplanowania swojej dalszej kariery zawodowej.

Opiekunowie grupy: Paweł Wilk i Maria Rołka.

 

Od dnia 24 lutego br. w Bibliotece Pedagogicznej w Pszczynie można podziwiać prace Naszych Uczniów, którzy zainspirowani miłością, wykonali małe arcydzieła, pod kierunkiem pani Natalii Ruman. Oprócz plastycznych uzdolnień wykazali się zmysłem poetyckim, tworząc autorskie miniwiersze na temat najważniejszej cnoty. Uczniowie przedstawili różne spojrzenia na ten sam temat - pięknie, z pasją i z nostalgią... Zapraszamy do zwiedzania Biblioteki!

 

W dniach 16-20 lutego 2014 r. na Uniwersytecie Jagiellońskim na Wydziale Chemii odbywały sie zajęcia Szkoły Zimowej 2014 r. Projekt SAILS finansowany jest przez Siódmy Program Ramowy Unii Europejskiej [FP7/2007-2013].

Zajęcia dotyczyły nauczania przedmiotów przyrodniczych kształtujących postawy i umiejętności badawcze uczniów, czyli rozwijanie umiejetności uczniów przez dociekanie, odkrywanie naukowe. W ramach zajęć nauczyciele poznawali postawy projektów Estabilish, IBSE, Volvox oraz Fibonacci. Uczestnicy brali również udział w warsztatach, na których wykonywali doświadczenia, przygotowywali bazę swojej pracy z uczniami metodami IBSE, wymieniali się doswiadczeniem i spostrzeżeniami.

Z naszej szkoły w szkoleniu uczestniczyło dwoje nauczycieli z fizyki, którzy w ramach zajęć między innymi budowali spektroskop, peryskop, model mikroskopu elektronowego, badali konwekcje. Już na najbliższych lekcjach fizyki uczniowie klas pierwszych naszej szkoły również wykonają sami doświadczenia za pomocą zbudowanych własnoręcznie spektroskopów.

Życzymy  miłej zabawy i nauki.

Wioletta Ogiegło, Anna Hadryan

 

Przypominamy, że klasy III EO oraz III TLOR w terminie: 17.03-11.04.2014 odbywać będą praktyki zawodowe.

Spotkanie informacyjne z kierownikiem szkolenia praktycznego dla tych klas odbędzie się w dniu 24 lutego (tj. poniedziałek). o godz. 13.05  w sali nr 4 (PZS nr 2, budynek ul. Bogedaina).

 

Od 3 lutego br. można było podziwiać prace, inspirowane dziełami literackimi, w Muzeum Prasy Śląskiej w Pszczynie. Prace były autorstwa osadzonych Zakładu Karnego w Cieszynie oraz wybranych uczniów Naszej Szkoły. Na zakończenie wystawy, połączonej z krótką prelekcją kustosza Muzeum pana Aleksandra Spyry, na temat bogactwa dzieł artystycznych na tle dziedzictwa kulturowego, udali się uczniowie II ZSZ pod opieką pani Natalii Ruman dnia 17 lutego br. Zachęcamy do udziału w dalszych inicjatywach!

 

Jest to ogólnopolska zabawa matematyczna z elementami rywalizacji. Jest on inny niż większość dotychczas zainicjowanych i funkcjonujących konkursów matematycznych czy olimpiad. Wszystkie wspomniane wyżej, wspaniałe, inicjatywy mają na celu odkrycie tych, którzy w matematyce są najlepsi z najlepszych i już posiedli wyjątkowe umiejętności i wiedzę. Dzięki takim inicjatywom możemy cieszyć się, że mamy takich ludzi i że często bywają oni najlepsi nie tylko w Polsce ale i w świecie! Takich osób jest jednak niewiele, a niestety spora część uczniów nadal patrzy na matematykę z niechęcią. Zawsze mnie to bolało i stale staram się to zmieniać, już dawno temu dołączając do rzeszy tych, którzy także myślą i działają w podobny sposób, np. organizując konkursy popularyzujące matematykę, skierowane do szerokiego grona uczniów! Mam nadzieję, że również my w jakimś stopniu przyczynimy się do zmiany nastawienia do matematyki a organizatorzy tradycyjnych konkursów i olimpiad będą mieli niedługo znacznie więcej uczestników niż dotychczas.

Do naszej zabawy zapraszamy wszystkich uczniów, nie tylko tych, którzy zdobywają laury obecnych konkursów matematycznych! Nasz konkurs, poprzez charakter zadań i punktację, chce zachęcić wszystkich uczniów, szczególnie tych, którym już słowo "matematyka" kojarzy się niezbyt miło, do spojrzenia na matematykę szkolną z innego punktu widzenia i przekonania się, że jest ona prosta, piękna, interesująca i radosna a zabawa nią może sprawiać sporo frajdy i satysfakcji.

Bardzo wiele korzyści!

Choć wspomniana zmiana nastawienia do matematyki (jej polubienie - otwarcie się na nią) jest najważniejszym efektem naszej zabawy, bo pozwala uwierzyć we własne siły, a więc daje najlepszą motywację do pokonywania trudności i totalną zmianę w podejściu do przedmiotu, to korzyści z udziału w Konkursie jest znacznie więcej!

Najważniejsze z wielu pozostałych korzyści to:

1) dodatkowe powtórzenie materiału przed egzaminem kończącym etap edukacji szkolnej uczestnika czyli przed Sprawdzianem w klasie szóstej, Egzaminem gimnazjalnym czy Maturą, w sytuacji dużo większej, pozytywnej motywacji, po której z pewnością można oczekiwać dużo lepszych efektów.

Analiza sprawozdań CKE z wyżej wymienionych egzaminów, z kilku ostatnich lat, pokazuje, że "najbardziej niepokojące są jednak wyniki uzyskane za rozwiązanie zadań sprawdzających umiejętność wykorzystywania wiedzy w praktyce" a uczniowie "gorzej rozwiązują zadania otwarte, wymagające twórczego, niealgorytmicznego myślenia". Nasze zadania zdecydowanie łączą wiedzę z praktyką a do ich rozwiązania potrzeba twórczego, niealgorytmicznego myślenia. Wyprowadzają uczniów w pole... matematyki!

2) odkrycie dotychczas ukrytych talentów matematycznych.

Z wielu rozmów z koleżankami i kolegami, odbytych podczas kilkuset warsztatów, przeprowadzonych w różnych miejscach Polski, wynika, że dostarczając różnych bodźców możemy odkryć u uczniów umiejętności matematyczne, których nie spodziewalibyśmy się u nich, sądząc po dotychczasowych ocenach szkolnych. Dajmy im więc szansę w innej sytuacji - niech odkryją przed nami swoje matematyczne talenty!

3) wzrost efektów kształcenia jest jedną z najbardziej oczywistych korzyści.

Uczniowie chcący(!) pobawić się w naszej zabawie, z pewnością poprawią swoją znajomość z królową nauk, a co za tym idzie, osiągną lepsze efekty także z pozostałych przedmiotów (jak wiadomo, większość osób zaprzyjaźnionych z matematyką zazwyczaj nie ma problemów z innymi przedmiotami w szkole),

4) jeżeli w naszej zabawie wezmą udział wszyscy uczniowie szkoły to ich wyniki będą ciekawym materiałem informacyjnym dla placówki.

5) uczestnik (albo Rada Rodziców, za niego) płaci tylko... 1 zł!

Zapraszamy szkoły do zgłaszania swojego udziału w konkursie!

Choć uczniowie samodzielnie zgłaszają się przez Internet to wcześniej muszą otrzymać identyfikator szkoły od koordynatora Konkursu, którym jest w naszej szkole pani Grażyna Dobrowolska. Nauczyciele matematyki osobom chętnym przekażą identyfikator szkoły potrzebny do zgłoszenia się do udziału w Konkursie.

Maksymalnie uprościliśmy pracę szkolnego koordynatora (w I etapie - tylko 5 minut przy komputerze i przekazanie uczniom 2 informacji), którą uhonorujemy drobnym upominkiem. Oprócz nagród dla uczestników mamy także nagrody dla szkół.

Piewsze kroki:

  1. do 22 lutego lub 1 marca 2014 r. (w zależności od województwa) wysłać formularz zgłoszenia szkoły do Konkursu aby uzyskać [identyfikator szkoły],
  2. jednocześnie przekazać uczniom i rodzicom wstępne informacje o Konkursie i zaprosić ich do zapoznania się z nim przez Internet,
  3. przekazać uczniom i rodzicom [identyfikator szkoły], służący do indywidualnego zapisywania się uczestników (zapisy uczestników najpóźniej do 17 marca 2014 r.).

Dokładny harmonogram i inne informacje znajdują się w Regulaminie konkursu na stronie WWW autorskiego projektu edukacyjnego "MATEMATYCZNE PRETEKSTY".

Choć dokładamy wszelkich starań, aby wszystko przebiegało jak najlepiej, to jesteśmy tylko ludźmi a ludziom zdarzają się błędy - zwłaszcza przy pierwszej edycji konkursu. Bardzo więc z góry prosimy o wyrozumiałość, gdyby pojawiły się ewentualne niedociągnięcia z naszej strony. Będziemy starali się naprawić je jak najszybciej.

 

"... mało ważna staje się sprawność w odtwarzaniu, nawet bardzo abstrakcyjnych, rutyn matematycznych. Dużo ważniejsza staję się natomiast umiejętność rozpoznawania możliwości zastosowania narzędzi matematycznych w sytuacjach pozornie mało z matematyką związanych."

PISA. Wyniki badania 2006 w Polsce, MEN

Głównym celem projektu jest skuteczne rozwijanie inteligencji matematyczno-logicznej oraz wizualno-przestrzennej na każdym etapie rozwoju człowieka, od przedszkolaków poprzez uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych po osoby, które zakończyły już edukację szkolną. Pokazujemy między innymi jak wykorzystać zjawiska otaczającego nas świata jako preteksty do uprawiania matematyki a tym samym uczymy jak radzić sobie przy podejmowaniu właściwych decyzji w sytuacjach, które ten świat przed nami stawia. Pokazujemy niestandardowe, twórcze wykorzystywanie myślenia matematycznego, nie ograniczone do rutynowego odtwarzania wyuczonych algorytmów.

Niejako "przy okazji" tak ukierunkowanych działań osiągany jest także niezwykle ważny cel dodatkowy, jakim jest bardzo wyraziste kształtowanie najlepszych cech psychofizycznych i intelektualnych dzieci i młodzieży. Dzięki takim cechom mogą one osiągać sukcesy nie tylko w sferze edukacji szkolnej ale także poza nią, co jest szczególnie ważne we współczesnym świecie.

Znamiennym potwierdzeniem szerokiej potrzeby kształcenia wyżej wymienionych umiejętności było stworzenie przez Unię Europejską w 2000 roku planu rozwoju, zwanego Strategią Lizbońską, którego jednym z aspektów jest m. in. wzrost zainteresowania matematyką.

Autorem projektu jest mgr Marek Matejuk

  • nauczyciel matematyki od 1990 roku (m. in. I LO w Wałbrzychu, III LO we Wrocławiu, Wałbrzyska Wyższa SZiF),
  • członek Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki od 1992 roku,
  • współautor serii podręczników "MATEMATYKA 2001" od 1994 roku (WSiP Warszawa), w tym podręcznika do klasy 2 gimnazjum, który podczas Międzynarodowych Targów Książek we Frankfurcie nad Menem w 2006 roku zdobył Srebrny Medal Targów i tytuł "Najlepszego podręcznika do matematyki w Europie"
  • autor książki "Matematyczne Preteksty. 50 zadań.",
  • uczestnik Międzynarodowych Mistrzostw w Grach Matematycznych i Logicznych oraz Maratonów Matematycznych Dolnośląskich Festiwali Nauki,
  • twórca systemu kompleksowego zaopatrywania uczniów szkół w podręczniki oraz systemu automatycznych transakacji,
  • właściciel firmy MATEJUK Książki i Pomoce Dydaktyczne.

Podstawowym sposobem realizacji projektu jest prowadzenie warsztatów dla nauczycieli, najczęściej w formie sesji dedykowanych poziomom edukacyjnym:

  1. wychowanu przedszkolnemu,
  2. edukacji wczesnoszkolnej,
  3. klasom 4-6 szkół podstawowych,
  4. gimnazjom i szkołom ponadgimnazjalnym.

Głównie są to bezpłatne warsztaty własne, organizowane najczęściej na poziomie województw albo warsztaty odbywające się w ramach bliskich tematycznie konferencji lub innych spotkań nauczycieli. W miarę możliwości mogą być realizowane także warsztaty dla gmin lub powiatów.

Projekt jest przedsięwzięciem samofinansującym się. Jest utrzymywany i rozwijany dzięki sprzedaży zbiorów niekonwencjonalnych zadań - książek "Matematyczne Preteksty" oraz jednych z najlepszych na świecie pomocy do kształcenia logiki przestrzennej, będących także pretekstami do wyprowadzania uczniów ... w pole matematyki, czyli Radosnych Sześcianów - edukacyjnych łamigłówek przestrzennych, które mogą być używane zarówno w edukacji instytucjonalnej (szkoły, przedszkola) jaki również indywidualnej. Dla instytucji oświatowych i nauczycieli stworzono system rabatów oraz specjalne zestawy promocyjne Radosnych Sześcianów. Jeżeli zakupy dokonywane są na poziomie jednostek samorządu terytorialnego dla podległych im szkół lub przedszkoli to warunki finansowe mogą być oczywiście negocjowane indywidualnie.

 

 

W dn. 19.02.2014 r. w PZS nr 2 odbyła się debata podsumowująca projekt ?Mobilni nauczyciele kształcą skutecznie i nowocześnie?. W spotkaniu uczestniczyli nauczyciele biorący udział w projekcie i zaproszeni goście. Nasze zaproszenie przyjęli Pan Starosta Powiatu Pszczyńskiego Paweł Sadza, Pani Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy Bernadeta Sojka-Jany, Pan Dyrektor Gminnego Zespołu Oświaty i Sportu w Suszcu Zbigniew Łoza, Pani Natalia Kałuża ? Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Opieki Społecznej Rady Gminy Suszec, Pan Grzegorz Telok - Przedstawiciel RODN ?WOM? w Bielsku-Białej, Dyrektor ZS nr 1 ? Pan Damian Cieszewski, Pan Janusz Kasza ? Centrum Przedsiębiorczości S.A. w Woli oraz przedstawiciele pracodawców.

Celem naszej debaty było zaprezentowanie programu naszego wyjazdu, przedstawienie wniosków, znalezienie wspólnych dobrych rozwiązań, które można zastosować na rodzinnym gruncie. W trakcie spotkania zrodziła się idea ściślejszej współpracy między szkolą, pracodawcami, urzędem pracy i samorządem w celu lepszego przygotowania ucznia do warunków aktualnego rynku pracy. Serdecznie dziękujemy wszystkim przybyłym gościom za zaangażowanie w debatę i mamy nadzieję na kontynuację owocnej współpracy.

 

Data: 10.03.2014 (poniedziałek) godzina: 12:00

Miejsce: basen PZS nr 2

Godzina i miejsce zbiórki: 11:40 (po 4 lekcji na basenie)

ZAPISY DO 7.03.2014 W GABINECIE WF

Pamiętaj! Każdy udział w zawodach jest premiowany dodatkową oceną bardzo dobrą lub celującą, na zwycięzców czekają nagrody!

 

W dnia 11 i 12 lutego 2014 roku w Bielsku ? Białej odbyły się XII Bielskie Targi Edukacyjne. Po raz kolejny dopisała frekwencja młodzieży szkół gimnazjalnych i średnich. Tak szerokiej prezentacji ofert szkół różnego szczebla m. in. ze Śląska , Krakowa, Częstochowy, Opola, Wrocławia oraz z Bielska ? Białej w jednym miejscu na co dzień nigdzie się nie spotyka. Na targach dla każdego zainteresowanego ucznia dalszym kształceniem uczelnie i szkoły znalazły czas, aby dokładnie przedstawić każdemu swoje możliwości i propozycje edukacyjne.

Tradycyjnie już udział w tych targach wzięła także nasza szkoła prezentując swoją bardzo szeroką ofertę edukacyjną. Dużym zainteresowaniem cieszył się pokaz wykonywanych ?na żywo? ozdób z owoców. Prezentowaliśmy także nasze roboty zaprogramowane na zajęciach w ramach KOŁA MECHATRONICZNEGO.

Pozdrawiamy wszystkich odwiedzających nasze stoisko, zaś nieobecnych zapraszamy do galerii zdjęć!

 

W ramach spotkań edukacyjnych z cyklu "Akademia Medycyny i Piękna" w dniu 12 lutego 2014 r. 10 uczniów z klas żywieniowych wraz z opiekunami brało udział w pokazie kuchni molekularnej w Śląskiej Wyższej Szkole Medycznej w Katowicach. W atmosferze pełnej humoru prekursor kuchni molekularnej w Polsce, Mistrz kuchni, "naukowiec" znany z programów kulinarnych w TVP2, TVN, TVN24 oraz Polsat-Biznes Łukasz Konik zachęcał do eksperymentowania z tą kuchnią. Pokazał, że zdrowa kuchnia nie musi być nudna. Przekonywał, że można ugotować coś oryginalnego, smacznego, zdrowego wykorzystując wiedzę o zjawiskach fizycznych i właściwościach fizyko-chemicznych produktów spożywczych.

Po obfitej dawce pouczającej teorii Mistrz zaprosił słuchaczy do swojej kuchni przypominającej laboratorium, do wspólnego gotowania. Pod jego kierunkiem uczestnicy pokazu mieli możliwość przygotować kawior molekularny o smaku likieru curacao czy żelowy makaron o smaku pomarańczy. Wyjawił tajniki technik kuchni molekularnej, wyjaśniając m.in. jak smażyć w wodzie, czy jak zamknąć gorącą zupę w żelowej otoczce. Część uczestników pokazu miała okazję gotować w ciekłym azocie. Inni próbowali smaku świeżych ziół zamrożonych w chipsy, sprawdzali konsystencję mrożonej pianki kawowej oraz smak lodów pomidorowych. Degustowali również piersi kaczki przygotowane w technice Sous vide (długotrwałe gotowanie w wodzie o stałej temperaturze produktów zamkniętych próżniowo). Na koniec degustowano drinki molekularne z soków i suchego lodu.

 

Dnia 14 lutego br. wybrani uczniowie pod opieką pani Natalii Ruman udali się z profilaktycznym przedstawieniem do zaprzyjaźnionego Publicznego Przedszkola nr 19 w Jankowicach. Scenariusz nt. ?Dbamy o zdrowie ? zaprzyjaźnij się z higieną od dziś? był naszego własnego autorstwa (dziękujemy za zaangażowanie przede wszystkim Karolinie Lubańskiej), jak również piosenki o tejże tematyce (doceniamy wenę twórczą Sabiny Kulawiak). Wszystkim występującym gratulujemy i zachęcamy do dalszej aktywności.

 

Firma SAFE HORIZON z Bielska-Białej, zajmująca się zabezpieczeniem finansowym, programami oszczędnościowymi oraz emerytalnymi organizuje konkurs na projekt znaku firmowego (logo). Prace w technice rysunku odręcznego lub wykonane przy użyciu graficznych programów komputerowych należy składać do końca lutego na ręce pani Beaty Łupińskiej lub pana Grzegorza Galka.

Format prac w przypadku rysunku odręcznego: A5 lub A4.

Prace winny być samodzielnie wykonane i nie mogą naruszać praw autorskich osób trzecich.

Autorzy najlepszych prac otrzymają nagrody rzeczowe.

Wskazówki wykonawcze:

Znak graficzny firmy (logo) odgrywa ogromną rolę w identyfikacji firmy i kojarzeniu jej z określoną działalnością. Pojawia się na wszystkich produktach firmy, wizytówkach, papierach firmowych i innych materiałach. Logo powinno być oryginalne i wpadające w oko, dzięki czemu jest łatwe do zapamiętania. Powinno być także proste i różnić się od innych znaków ? ma bowiem ułatwić rozpoznanie oferty firmy spośród ofert konkurencyjnych. Poniżej przedstawiono przykłady poprawnie zaprojektowanych znaków graficznych firm:

PKN ORLEN

Autor: prof. Henryk Chyliński

Poczta Polska

Autor: Aleksandra Sosnowska

Klinika Okulus w Bielsku-Białej

Autor: Grzegorz Galek

 

 

Mimo wiosennej aury 7 lutego 2014 roku 20 - osobowa grupa uczniów wraz z instruktorami narciarstwa wybrała się na Złoty Groń do Istebnej, by oddać się białemu szaleństwu. Zapaleni narciarze i snowboardziści Powiatowego Zespołu Szkół Nr 2 w ramach współpracy z POPP w Pszczynie postanowili wykorzystać "resztki zimy" na doskonalenie swych umiejętności oraz sprawdzić się tuż przed zawodami powiatowymi. Ładna pogoda, dobre humory oraz warunki narciarskie dopisały i wszyscy wrócili do Pszczyny zmęczeni ale zadowoleni.

Członkowie Koła Sportowo - Turystycznego "Na Szczycie" działającego przy PZS Nr 2 w Pszczynie od kilku lat mogą pod bacznym okiem nauczycieli - instruktorów brać udział w wyjazdach sportowych oraz krajoznawczo - turystycznych - Rajdach Górskich.

Mamy nadzieję, że zima jednak zagości w nasze Beskidy i będziemy mogli znów wspólnie stanąć na stoku. Serdecznie dziękujemy opiekunom: pani Bogusławie Machalicy, panu Adamowi Michalikowi oraz pani Annie Kozińskiej za opiekę i ważne wskazówki.

Gorąco Zapraszamy Na Kolejne Wyjazdy z Nami!!!

 

 

W piątek 7 lutego klasa III TKu wzięła udział w wystawie interaktywnej "Zagadki optyki" na Instytucie Fizyki w Katowicach. ?Instytut Odkrywania Tajemnic?, jest autorskim projektem firmy OFF Science. Wystawa składa się z 23 interaktywnych stanowisk, które pozwalają zwiedzającym na samodzielne zapoznanie się ze zjawiskami fizycznymi.

"Na wystawie ?Zagadki Optyki? można obejrzeć i dotknąć tego, o czym dotąd czytało się w podręcznikach. ?Instytut Odkrywania Tajemnic? proponuje niezapomnianą wyprawę do magicznego świata zjawisk optycznych. Nie pozwolimy zwiedzającym stać z boku, jedynie podziwiając piękne eksponaty" - tak reklamuje swoją działalność Instytut Odkrywania Tajemnic na swojej stronie zagadki-optyki.edu.pl.

Uczniowie III klasy mieli okazje się przekonać czy jest tak w rzeczywistości. Jeśli Wy chcecie się również przekonać - zapytajcie klasę kucharzy lub przekonajcie się osobiście.

 

Dnia 10 lutego br. uczniowie II ZSZ pod opieką pani Natalii Ruman uczestniczyli w prelekcji nt.: ?Jak jesteśmy profilowani w sieci oraz jak się wydostać z bańki filtrującej?, w Bibliotece Pedagogicznej w Pszczynie. Po wysłuchaniu wykładu, obejrzeniu filmików dokumentalnych, dotyczących tejże tematyki, uczniowie rozwiązywali quizy. Dowiedzieli się, że nie należy klikać bez zastanowienia, a korzystając z poczty w przeglądarce, należy pamiętać o wylogowaniu się zaraz po skończonej pracy oraz że ważne jest zainstalowanie w przeglądarkach wtyczki, które czyszczą ciastka i blokują skrypty mające na celu śledzenie.