TECHNIK AGROBIZNESU

 

INFORMACJA O ZAWODZIE

Technik agrobiznesu prowadzi produkcję roślinną i zwierzęcą oraz działa w zakresie przetwórstwa rolno-spożywczego. Samodzielnie organizuje, zakłada i prowadzi działalność gospodarczą w zakresie agrobiznesu jako przedsiębiorca lub gospodarstwo rolne o dowolnej wielkości. Technik agrobiznesu to osoba znająca zasady funkcjonowania rynku rolnego, umiejąca analizować czynniki kształtujące wielkość popytu, podaży i poziomu cen artykułów rolno-spożywczych na lokalnym rynku raz rynkach krajowym i światowym. Rozpoznaje rynek lokalny, krajowy i światowy pod względem możliwości , wejścia ze swoimi produktami lub usługami do innych
krajów. Ocenia opłacalność uruchomienia konkretnej działalności (produkcyjnej, usługowej, handlowej, pośrednictwa finansowego itp.). Dobiera właściwe rasy i typy użytkowe zwierząt gospodarskich, a także nasion i sadzeniaków oślin uprawnych. Przygotowuje procesy technologiczne chowu i hodowli zwierząt oraz uprawy roślin. Przygotowuje glebę pod uprawę roślin oraz pomieszczenia do chowu i hodowli zwierząt. Dokonuje prostych napraw sprzętu rolniczego. Przygotowuje procesy technologiczne stosowane w przetwórstwie
rolno-spożywczym, a także dokonuje nadzoru nad jakością produkcji. Technik agrobiznesu przygotowany jest do zarządzania zasobami ludzkimi w działalności gospodarczej. Potrafi planować zatrudnienie w poszczególnych działach przedsiębiorstwa. Organizuje zaopatrzenie i dystrybucję produktów, towarów i usług w sferze agrobiznesu. Analizuje warunki i podpisuje umowy z kontrahentami, instytucjami finansowymi w zakresie dostawy surowców, materiałów i towarów, a także pozyskania środków finansowych na działalność gospodarczą.

 

NAUCZANE PRZEDMIOTY ZAWODOWE

Działalność gospodarcza w agrobiznesie

Produkcja roślinna

Produkcja zwierzęca

Technika rolnicza

Przepisy ruchu drogowego

Zarządzanie przedsiębiorstwem w agrobiznesie

Przetwórstwo spożywcze

Rachunkowość w agrobiznesie

Język obcy w agrobiznesie

Spółdzielczość i grupy producentów w warunkach gospodarki rynkowej

Produkcja roślinna w praktyce

Produkcja zwierzęca w praktyce

Technika rolnicza w praktyce

Planowanie przetwórstwa spożywczego

Prowadzenie przedsiębiorstwa w agrobiznesie

Prowadzenie rachunkowości w agrobiznesie

 

UZASADNIONE POTRZEBY KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE

W ostatnich latach w polskim rolnictwie dokonuje się szereg zmian systemowych zarówno na poziomie prowadzenia jak i finansowania gospodarstw rolnych i przedsiębiorstw sektora agrobiznesu. Współczesne rolnictwo wymaga doświadczonej kadry, umiejącej jak najlepiej wykorzystać warunki jakie daje nam nasze położenie geograficzne i pomoc finansowa Unii Europejskiej. Po analizie danych statystycznych GUS wynika, iż spada ilość gospodarstw rolnych w Polsce niemniej jednak ich średnia wielkość obszarowa wciąż rośnie. Powoduje, to iż do ich prowadzenia niezbędna jest wiedza organizowania, planowania i prowadzenia tego typu działalności gospodarczej. Ponadto wieś w obecnych czasach nie jest już utożsamiana z brakiem wykształcenia i społecznym zacofaniem. Zamieszkuję ją ludzie chcący podnosić swoje kwalifikacje 6 zawodowe oraz umiejętności w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej na obszarach wiejskich.

 

MAPA KLASYFIKACJI

 

 

 

 

 

 

TECHNIK GEODETA

 


INFORMACJA O ZAWODZIE

Podstawowym celem pracy TECHNIKA GEODETY jest dostarczanie niezbędnych danych  (wyniki pomiarów w terenie) do wykonania różnego rodzaju map oraz dokonywanie ich bieżącej aktualizacji. Wyniki tej pracy są wykorzystywane dla potrzeb gospodarczych związanych  z planowaniem przestrzennym, projektowaniem, zmianą struktury terenowej.

Geodeci uczestniczą również w realizacji różnego rodzaju prac tj. zakładanie osnów geodezyjnych, obsługa inwestycji, dokonują pomiaru odkształceń i przemieszczeń budowli oraz końcową inwentaryzację powykonawczą. Praca TECHNIKA GEODETY ma dwojaki charakter, jest indywidualna lub zespołowa. Praca kameralna wykonywana jest samodzielnie, natomiast prace terenowe wymagają uczestnictwa całego zespołu.

TECHNIK GEODETA zatrudniony w administracji pracuje indywidualnie, pod nadzorem kierownika. Geodeta obok prac związanych z realizacją inwestycji i pomiarów sytuacyjno- wysokościowych zajmuje się także zakładaniem i prowadzeniem ewidencji gruntów, aktualizacją materiałów geodezyjno - kartograficznych.Sporządza dokumentację geodezyjno-kartograficzną potrzebną do uregulowania stanu prawnego nieruchomości i ustalenia ich wartości. Wykonuje też w miarę potrzeby inne prace dla potrzeb budownictwa, górnictwa, przemysłu, eksploatacji kolei i dróg, jak również rolnictwa i leśnictwa. Geodeta odpowiada za rzetelnie przygotowaną dokumentację, a podejmowane przez niego działania powinny być zgodne z obowiązującymi przepisami prawa.

Do wykonania wymienionych zadań geodecie niezbędna jest wyobraźnia przestrzenna, umiejętność logicznego myślenia oraz zdolności techniczne i matematyczne. W zawodzie TECHNIK GEODETA niezbędny jest dobry stan zdrowia, sprawność fizyczna i dobry wzrok.

 

NAUCZANE PRZEDMIOTY ZAWODOWE

Geodezja ogólna

Geodezja inżynieryjna

Geomatyka

Rysunek geodezyjny

Terenowe ćwiczenia geodezyjne

Ćwiczenia geodezyjne i kartograficzne

Prawo w geodezji

Dokumentacja katastralna

Kataster i gospodarka nieruchomościami

Prowadzenie działalności gospodarczej

Bezpieczeństwo i higiena pracy

Język obcy zawodowy

 

UZASADNIONE POTRZEBY KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE

Geodeci znajdują zatrudnienie w licznych firmach geodezyjnych, budowlanych (budownictwo drogowe, kolejowe, mieszkaniowe, przemysłowe, itd.), w jednostkach administracji rządowej i samorządowej jak również bardzo często prowadzą własna działalność. Rozwój geodezji pociąga za sobą konieczność definiowania jej nowych zadań, pojawiają się nowe dyscypliny tj. geomatyka, GIS, geodezja katastralna.W pracach wykorzystywane są nowoczesne elektroniczne instrumenty geodezyjne współpracujące z siecią satelitarną jak również technika komputerowa z wykorzystaniem specjalistycznych programów geodezyjnych i projektowych. Geodezja jest zatem zawodem przyszłości.

 

MAPA KLASYFIKACJI

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TECHNIK INFORMATYK

 

 

 

INFORMACJA O ZAWODZIE

Informatyk jest zawodem, który umożliwi Ci pracę we wszystkich typach przedsiębiorstw - zarówno związanych bezpośrednio z usługami i serwisem informatycznym, jak i pozostałych, użytkujących systemy komputerowe do różnych celów. Wybierając ten kierunek kształcenia, zdobędziesz szeroką wiedzę i umiejętności w zakresie obsługi komputerów zarządzanych różnymi systemami operacyjnymi, instalowania, konfigurowania i wykorzystywania różnego oprogramowania, a także samodzielnego tworzenia programów. Poznasz budowę, zasadę działania i zastosowanie elementów i układów cyfrowych , systemów mikroprocesorowych oraz urządzeń multimedialnych. Zajmiesz się również tworzeniem i konfigurowaniem sieci komputerowych oraz administrowaniem nimi. Zdobytą tutaj wiedzę wykorzystasz do tworzenia aplikacji internetowych, które są dziś nierozłącznym elementem każdego serwisu www. Stworzysz grafikę statyczną i animacje jako elementy stron internetowych.

 

NAUCZANE PRZEDMIOTY ZAWODOWE

Systemy operacyjne

Urządzenia techniki komputerowej

Sieci komputerowe

Witryny i aplikacje internetowe

Systemy baz danych

Grafika komputerowa i multimedia

Diagnostyka i naprawa urządzeń techniki komputerowej

Administracja sieciowymi systemami operacyjnymi

Projektowanie i montaż lokalnych sieci komputerowych

Administracja bazami danych

Programowanie aplikacji internetowych

Działalność gospodarcza w branży informatycznej

Język obcy zawodowy w branży informatycznej

Bezpieczeństwo i higiena pracy  w branży informatycznej

 

UZASADNIONE POTRZEBY KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE

Prognozy Komisji Europejskiej na najbliższe lata przewidują istotny wzrost popytu na informatyków w krajach członkowskich. Zgodnie z najbardziej prawdopodobnym scenariuszem do 2020 roku liczba zatrudnionych wzrośnie łącznie o około pół miliona. Popyt na informatyków charakteryzuje się większą dynamiką wzrostu, niż zatrudnienie. Zgodnie z prognozą KE liczba nowych miejsc pracy w IT powinna wzrastać średnio o 200 tys. rocznie. To dobra wiadomość dla ekspertów w zakresie technologii informacyjnych. Powodem dobrych wyników w branży IT jest wejście na polski rynek nowych firm informatycznych i teleinformatycznych, wzrost konkurencji i ciągły postęp technologiczny. Wszystkie te czynniki wymuszają podwyższanie jakości usług, często osiągane przez inwestycje w infrastrukturę IT. Nie bez znaczenia jest też kierunek informatyzacji i cyfryzacji administracji publicznej. Istotny jest również dobór efektów kształcenia podstawy programowej. Według analizy rynku pracy informatycy najczęściej posługują się językami programowania takimi jak: SQL, HTML, CSS i PHP. Wśród narzędzi bazodanowych prym wiodą MSSQL, Oracle i MySQL. Według danych dotyczących kompetencji informatyków, najwięcej z nich zajmuje się administracją sieci LAN (31%) a nieco mniej szeroko rozumianą obsługą usług serwera http (30%). Natomiast dane dotyczące ofert pracy jasno określają obszary zainteresowania pracodawców.41% ofert pracy dotyczy programistów (w dużej części aplikacji internetowych), 20% administratorów sieci, a 16% instalatorów serwisantów systemów komputerowych.

 

MAPA KLASYFIKACJI

 

 

 

 

 

TECHNIK ORGANIZACJI

 

TURYSTYKI

 

 

INFORMACJA O ZAWODZIE

Technik organizacji turystyki organizuje działalność turystyczną; przygotowuje, sprzedaje, realizuje i rozlicza imprezy i usługi turystyczne; udziela informacji turystycznej; obsługuje klientów korzystających z usług turystycznych, np. przewodnickich, pilotażu, noclegowych; obsługuje konferencje, kongresy; prowadzi dokumentację związaną z organizacją imprez i usług turystycznych oraz obsługą klientów; prowadzi działania marketingowe na rzecz turystyki. Zawód technik organizacji turystyki wymaga umiejętności wykorzystania nowoczesnych technologii, obsługi programów komputerowych, realizowania zadań w systemach rezerwacyjnych oraz wykorzystania nowoczesnych rozwiązań technologicznych.

Technik organizacji turystyki zatrudnienie może znaleźć w biurach podróży, jednostkach obsługi ruchu turystycznego, placówkach informacji turystycznej, administracji rządowej i samorządowej, obiektach noclegowych, biurach organizatorów kongresów i konferencji.

 

NAUCZANE PRZEDMIOTY ZAWODOWE

Podstawy turystyki

Podstawy działalności gospodarczej w turystyce

Marketing usług turystycznych

Geografia turystyczna

Organizacja imprez i usług turystycznych

Język obcy zawodowy (angielski)

BHP w turystyce

Pracownia turustyki

Pracownia informacji turystycznej

Pracownia obsługi informatycznej

Praktyki zawodowe

 

UZASADNIONE POTRZEBY KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE

Znaczenie interdyscyplinarnej turystyki jako sektora gospodarki wciąż wzrasta. Prognozy Instytutu Turystyki dotyczące ruchu turystycznego na świecie wskazują na dynamiczny rozwój branży turystycznej jako sektora gospodarki oraz wzrost udziału turystyki w zatrudnieniu. W dynamicznym rozwoju turystyki zauważalne są trendy związane ze zmianami demograficznymi, ze wzrastającą świadomością i edukacją, trendy dotyczące zdrowia czy informacji. Turystyka stała się też nieodłącznym elementem życia społecznego. Branża ta jest specyficzna ? wymaga od pracowników wysokiej kultury osobistej, wysokich społecznych kompetencji, stałego kontaktu z ludźmi, komunikatywności, samodzielności i konieczności stałego dokształcania się. Oczekiwania pracodawców, formułowane przede wszystkim w oparciu o opis stanowiska pracy, nakierowane są głównie na kwalifikacje i praktyczne umiejętności związane z obsługą klientów, przygotowaniem atrakcyjnego produktu turystycznego i posługiwaniem się językami obcymi. Kolejnymi istotnym wymogami są znajomość branży, umiejętność obsługiwania systemów rezerwacyjnych oraz sporządzania dokumentacji branżowej, a także duża samodzielność. Realizacja kształcenia w zawodzie technik organizacji turystyki wymaga wysoko wykwalifikowanej kadry nauczycieli posiadających kompetencje w zakresie obsługi sprzętu komputerowego, nowoczesnych urządzeń stanowiących wyposażenie pracowni szkolnych oraz merytorycznej, uaktualnianej  wiedzy dostosowanej do nowej podstawy programowej.

 

MAPA KLASYFIKACJI

 

 

 

 

 

 

TECHNIK HOTELARSTWA

 

 

 

INFORMACJA O ZAWODZIE

Technik hotelarstwa planuje, organizuje, oferuje, koordynuje oraz wykonuje usługi hotelarskie w obiekcie hotelarskim i innych obiektach, w których świadczone są usługi hotelarskie. Przyjmuje rezerwację usług, ustala zakres zamówionych usług, sposób ich świadczenia oraz formę zapłaty. Przyjmuje gości w obiekcie, kompleksowo ich obsługuje w trakcie pobytu, wykwaterowuje z obiektu, rozlicza koszty pobytu gości oraz przyjmuje należność. Obsługuje również gości o specjalnym znaczeniu ? typu VIP, CIP, gości niepełnosprawnych. Organizuje i oferuje usługi dodatkowe: konferencyjne, turystyczne, rekreacyjno-sportowe,  typu Wellness i SPA oraz okolicznościowe na specjalne zamówienie. Prowadzi korespondencję z odbiorcami usług hotelarskich oraz obsługuje sprzęt biurowy, korzysta z komputerowych programów użytkowych i hotelowych. Promuje oferowane usługi z wykorzystaniem różnorodnych form reklamy, sprzedaży  osobistej, promocji sprzedaży oraz technik z zakresu public relations. Współpracuje z innymi podmiotami oferującymi usługi hotelarskie, analizuje oferty konkurencji, obserwuje rynek hotelarski oraz zbiera opinie o preferencjach gości. Prowadzi dokumentację eksploatacyjną obiektu hotelarskiego, oblicza i interpretuje wskaźniki wykorzystania bazy hotelowej oraz wskaźniki sprzedaży i opłacalności prowadzonej działalności. Utrzymuje czystość i porządek w obiekcie hotelarskim. Przygotowuje i podaje śniadania.  Przestrzega zasad ergonomii, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, sanitarno-epidemiologicznych oraz przeciwpożarowych podczas wykonywanych zadań zawodowych.

 

NAUCZANE PRZEDMIOTY ZAWODOWE

Podstawy hotelarstwa

Organizacja pracy w recepcji

Usługi dodatkowe w hotelarstwie

Marketing usług hotelarskich

Podstawy działalności przedsiębiorstwa hotelarskiego

Język obcy zawodowy

BHP w hotelarstwie

Organizacja służby pięter

Usługi żywieniowe w hotelarstwie

Pracownia hotelarska

Pracownia obsługi konsumenta

Pracownia informatyczna w hotelarstwie

Praktyki zawodowe

 

UZASADNIONE POTRZEBY KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE

Badania rynku wskazują, że kondycja branży hotelarskiej w Polsce jest coraz lepsza. W ostatnich latach obserwujemy wzrost zainteresowania rodzimych  oraz międzynarodowych sieci hotelowych polskim rynkiem, szczególnie w segmencie hoteli ekonomicznych. Inwestycje hotelarskie oddają także inwestorzy indywidualni. Potrzeba kształcenia w zawodzie technik hotelarstwa  wynika między innymi z tego, że jesteśmy członkiem Unii Europejskiej, a co za tym idzie, aktywnym uczestnikiem jej systemu ekonomiczno-społecznego. Wzrastające zapotrzebowanie na  szeroko pojęte usługi, w tym turystyczne i hotelarskie, jest trendem dominującym. Aby skutecznie działać na zglobalizowanym, konkurencyjnym rynku, trzeba być dobrym fachowcem, znać języki obce, znać branżę i nowoczesne trendy w niej występujące, ale jednocześnie pamiętać o świadczeniu tradycyjnej gościnności. Elementy te ? to główne wymagania współczesnej branży hotelarskiej. Hotel XXI wieku to nie tylko nowoczesny i świetnie wyposażony  budynek, ale przede wszystkim kompetentny, wykwalifikowany, uprzejmy i gotowy służyć gościom personel hotelowy. Inwestowanie w kształcenie ludzi  świadczących usługi gościnności  połączone z zaawansowaną technologią  i wiedzą o  gościach,  pozwalają na  szybszy zwrot poniesionych kosztów, a więc  poprawę rentowności kapitałowej branży hotelarskiej.

 

 MAPA KLASYFIKACJI

 

 

 

 

Podkategorie