W dniach 28.-30.05.2012 r. odbyły się trzydniowe warsztaty ekologiczne w Pienińskim Parku Narodowym dla wybranych uczniów naszej szkoły. Warsztaty finansowane były przez Wydział Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska Starostwa Powiatowego w Pszczynie.

Celem naszej wyprawy było poznanie bioróżnorodności PPN, jego walorów krajobrazowych i przyrodniczych jak również kulturowych. Pod opieką pań: Heleny Stachurskiej, Bogusławy Machalicy oraz Anny Kozińskiej poznanie Pienin rozpoczęliśmy od zwiedzania modrzewiowego kościółka z 1500 r. zbudowanego przez zbójników bez użycia gwoździ. W kościółku podziwialiśmy wspaniałą polichromię (wiekowe kompozycje kolorystyczne), bogato zdobiony ołtarz główny oraz krucyfiks z XIV wieku. W tym Kościółku nagrywany był ślub Janosika. Zabytek wpisano na listę UNESCO.

Następnie udaliśmy się do Sromowców na spływ tratwami Przełomem Dunajca. Spływ tratwami flisackimi trwał 2,5 godziny i był bardzo udany pomimo niesprzyjających warunków atmosferycznych. Płynąc tratwami mieliśmy okazję na spotkanie z dziką, niezmienioną przyrodą, a zarazem najciekawszym sposobem poznania najcenniejszych pod względem krajobrazowym i przyrodniczym obszarów Pienin Właściwych: Masyw Trzech Koron, Pieniny Czorsztyńskie, Pieninki i sam Przełom Dunajca, który stanowi atrakcję na skalę europejską. Płynąc spotkaliśmy bociana czarnego (wielu z nas widziało go po raz pierwszy  w życiu), czaplę siwą, a po przybiciu do brzegu spotkaliśmy się z salamandrą plamistą. Na jej widok zapomnieliśmy o padającym deszczu. Flisacy opowiadali nam ciekawe historie dotyczące PPN. Wieczorem w ośrodku w Jaworkach mieliśmy dyskotekę, na której wspaniale wszyscy się bawili.

Drugiego dnia pojechaliśmy na zajęcia z fitosocjologii (dział botaniki, dyscyplina botaniczna, którego przedmiotem badań jest roślinność; zajmuje się badaniem zbiorowisk roślinnych występujących w naturze tj. fitocenoz oraz ich klasyfikowaniem). W tym celu  po śniadaniu pojechaliśmy do Szczawnicy, wyjechaliśmy kolejką krzesełkową na Palenicę, a następnie przeszliśmy niebieskim szlakiem do rezerwatu  przyrody założonego w 1963 r. Wąwozu Homole.

Z ciekawostek botanicznych spotkaliśmy: kuklika górskiego, złocień Zawadzkiego, żywiec bulwkowaty, storczyk męski i wiele innych gatunków roślin naczyniowych. Mieliśmy również spotkanie ze ślimakiem winniczkiem. Drogę umilała nam awifauna ?/w PPN naliczono 160 gatunków ptaków (m.in. drozd śpiewak, wilga). Nieco wyczerpani, ale zadowoleni z pięknej pogody i pięknych widoków wróciliśmy do ośrodka wczasowego, gdzie czekał na nas pyszny obiad i bardzo miła pani. Po krótkim odpoczynku pojechaliśmy do centrum Szczawnicy m.in. do pijalni wód mineralnych z których słynie to uzdrowisko. Wieczorem graliśmy w siatkówkę (razem z barankami ? było wiele śmiechu), przy ognisku i kiełbasce  graliśmy na gitarze, śpiewaliśmy piosenki.

Trzeciego dnia udaliśmy się do Niedzicy. Poznaliśmy jeden z największych sztucznych  zbiorników wodnych w górach na rzece Dunajec ? zaporę Czorsztyn. ?Podstawowe zadania zbiornika ? poza znaczeniem przyrodniczym i krajobrazowym ? kojarzone są z kilkoma kierunkami jego eksploatacji. Najważniejszą jego funkcją jest ochrona przeciwpowodziowa doliny Dunajca, poprzez gromadzenie nadmiaru wody płynącej tą rzeką w czasie wezbrań. Ważną funkcją zbiornika Czorsztyńskiego jest produkcja energii elektrycznej przez elektrownię szczytowo-pompową o mocy 92 MW, usytuowaną w jego zaporze?. Z korony zapory podziwialiśmy ruiny zamku w Czorsztynie i Niedzicy, do którego udaliśmy się na zwiedzanie.

W drodze powrotnej do Pszczyny wstąpiliśmy do Wadowic, rodzinnego miasta Jana Pawła II. Mieliśmy okazję zobaczyć wadowicki kościół, zwiedzić Muzeum Papieża oraz zjeść słynne kremówki.

Warsztaty były bardzo udane i dzięki nim poznając walory przyrodnicze PPN mieliśmy okazję poznać inne ciekawe miejsca, a przy okazji poznać siebie nawzajem i wspaniale się bawić.

Dziękujemy wszystkim, którzy przyczynili się do zorganizowania tej wyprawy.

W dniu 11 maja 2012 r. we współpracy Wydziału Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie z Powiatowym Zespołem Szkół nr 2 im. K. Miarki w Pszczynie i Zakładem Karnym w Cieszynie, odbyło się spotkanie, w którym brały udział pierwsze klasy 1loa i 1 lob, pod opieką: Katarzyny Barczak, Wioletty Ogiegło, Natalii Ruman i Adama Michalika.

Uczniowie odbyli zajęcia w Zakładzie Karnym w Cieszynie, wysłuchali wykładu na temat struktury, zasad funkcjonowania zakładu, dowiedzieli się m.in. o relacji i uwarunkowaniach pracy personelu w więziennictwie a także umożliwiono uczniom zwiedzenie oddziału więzienia. Działania te pozwoliły jeszcze lepiej zorganizować i podtrzymać uwagę oraz zainteresowania uczniów, stały się rzeczywiście pomocnym narzędziem w dalszej edukacji. Następnie na Wydziale Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie studenci, przygotowali dla uczniów różne ćwiczenia i konkursy ?szkoły życia?, by uczniowie mogli lepiej ?zmierzyć się z życiem? jako przyszli policjanci. Zajęcia prowadzone były w powiązaniu z tematyką cyklu edukacyjnego, by uczniowie utrwalili sobie materiał. Stała obserwacja i analiza poczynań spowodowała, iż etap ewaluacji spotkania wymusza organizację kolejnych planowanych, następnych spotkań. To przedsięwzięcie było niezapomnianym przeżyciem dla uczniów, jak i studentów.

18.05.2012 r. reprezentacja klasy I LOa, I THot i III TAK wraz z przewodniczącą Samorządu Uczniowskiego Martyną Pyrtek brała udział w organizacji konferencji pt. ?Aktywna starość jako implikacja wielosektorowych działań w polityce społecznej?. Uczennice pod opieką p. Kingi Grygier i Natalii Ruman stawiły się w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim w Katowicach, by rejestrować uczestników tego spotkania, udzielać informacji o programie konferencji oraz brać udział w jej przebiegu.

Przedsięwzięcie zostało zorganizowane w ramach Europejskiego Roku Aktywności Osób Starszych i Solidarności Międzypokoleniowej 2012 przez Uniwersytet Śląski, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji, Zakład Historii i Teorii Wychowania oraz Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach, Wydział Polityki Społecznej.

Była to okazja, by młodzież zainteresowała się tematyką aktywnej starości oraz możliwości czynnego funkcjonowania w społeczeństwie.

Grupa młodzieży skupiona w kole historyczno-regionalnym została zaproszona w ramach współpracy z Centrum Edukacji Obywatelskiej do Muzeum Powstania Warszawskiego na darmową lekcję muzealną. Był to rodzaj wyróżnienia za organizację szeregu spotkań ze świadkami historii w szkole oraz prowadzenie bloga: Sybiracy ? droga do wolnej Polski.

Udało się zwiedzić bogate i nowoczesne muzeum, które imponuje zbiorem wielu dokumentów i różnego rodzaju źródeł historycznych. Prawdziwie multimedialny przekaz oraz ciekawa aranżacja miejsca daje możliwość dogłębnego poznania tych trudnych dla wszystkich Polaków 63 dni, podczas których powstańcy, jak i ludność cywilna przeżywali prawdziwy koszmar wojny.

Dzień po dniu, ulica po ulicy starano się odbić z rąk nazistów miasto w chwili, kiedy ?sojusznicza armia? stała nad brzegiem Wisły. Popularną i czasami jedyną drogą dla walczących i cywilów był system kanałów ściekowych, którymi systematycznie poruszano się. Mogliśmy wczuć się w klaustrofobiczną atmosferę przechodząc przykładowym, specjalnie zbudowanym fragmentem kanału.

Zdjęcia oraz filmy fabularne pokazują jak wyglądała stolica zaraz po wojnie. A był to widok zatrważający. Warszawa była jednym, wielkim gruzowiskiem, który z chwilą ustania walk zaczęto mozolnie i z wielką pieczołowitością odbudowywać.

Całe muzeum robi niezwykłe wrażenie na zwiedzających i z pewnością jest to ciekawa lekcja historii pod wieloma względami.

W dniu 11 maja uczennice klasy 1 Technikum Geodezyjnego pod kierunkiem pań: Kingi Grygier i Natalii Ruman wzięły udział w obchodach Tygodnia Bibliotek ? w tym roku pod hasłem ?Biblioteka ciągle w grze?. W czasie spotkania szkoleniowo-integracyjnego dla bibliotekarzy, które odbyło się w Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej im. Józefa Lompy w Katowicach Filii w Pszczynie uczennice zaprezentowały ?Strofy o książce?. Prelekcje pracowników biblioteki pt: ?Zjawisko Library anxiety (strach przed biblioteką) i rola bibliotekarza w jego pokonywaniu? oraz ?Zasoby cyfrowe w pracy nauczyciela bibliotekarza? przeplatane były poezją, co wprowadziło słuchaczy w atmosferę zadumy nad miejscem książki w naszym życiu.