17 września w naszej szkole gościła dziewięćdziesięcioosobowa grupa młodzieży wraz z nauczycielami z zaprzyjaźnionej szkoły z Izraela. Spotkanie odbyło się po raz kolejny w ramach projektu: ?Zachować pamięć. Historia i kultura dwóch narodów?, który jest realizowany przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie we współpracy z Ministerstwem Edukacji, Kultury i Sportu Izraela, Instytutem Polskim w Tel Avivie, Instytutem Yad Vashem w Jerozolimie. Celem projektu jest współpraca pomiędzy szkołami, tj.: Powiatowym Zespołem Szkół nr 2 w Pszczynie i Ma?ayan-Shaher School w Izraelu; prowadzenie dialogu międzykulturowego pomiędzy młodzieżą polską i izraelską, przełamywanie stereotypów narodowościowych oraz kształtowanie postaw tolerancji kulturowej.

W oficjalnej części spotkania udział wziął starosta powiatu pszczyńskiego pan Paweł Sadza, który powitał nauczycieli i uczniów izraelskiej szkoły. Następnie Dyrektor pan Piotr Cygan życzył młodzieży owocnej współpracy, dobrej zabawy podczas wspólnych warsztatów. Nauczyciele izraelscy dziękowali Dyrektorowi szkoły za możliwość realizacji projektu w PZS. W czasie spotkania zaprezentowane zostały też przygotowane przez młodzież polską i izraelską utwory muzyczne. Piosenkę Grechuty zaśpiewała Michalina Wituła przy akompaniamencie Sabiny Kulawiak, entuzjazm wzbudził też występ zespołu w składzie: Dawid Komraus, Bartek Olszewski, Bartek Rachwał oraz solowy występ Korneliusza Flisiaka. Uczniowie naszej szkoły Justyna Samel i Wiktor Mazur pokazali przygotowany krótki film o Pszczynie, a ich izraelscy koledzy prezentację multimedialną o swojej szkole. Następnie uczniowie pracowali w 6 grupach warsztatowych. Warsztaty prowadzili nauczyciele języka angielskiego z naszej szkoły: mgr Agnieszka Bryll, mgr Monika Gaża, mgr Leszek Kondzielnik, mgr Irena Laska, mgr Beata Łupińska, mgr Anna Świtlik. W tym czasie nauczyciele izraelscy zwiedzali wystawę ?Utracone nadzieje. Ludność żydowska w województwie śląskim/katowickim w latach 1945?1970?.

Na koniec atrakcyjną dla młodzieży częścią spotkania była wspólna nauka tańca żydowskiego i polskiego poloneza. Po smakowitym lunchu w internacie szkoły nastąpiło pożegnanie młodzieży izraelskiej przez młodzież polską. Nauczyciele izraelscy dziękowali za gościnność i zapraszali młodzież polską z nauczycielami do swojej szkoły w Izraelu.

W realizacji projektu pomagał pracownik Uniwersytetu Śląskiego pan Paweł Zakrajewski.

Dziękujemy wszystkim, którzy pomogli w organizacji przyjęcia izraelskich gości!

Koordynatorzy projektu:

E. Baca, M. Szczyrbowska, L. Kondzielnik

 

Tej wiosny, jak co roku, kwitnie współpraca zagraniczna między Powiatowym Zespołem Szkół nr 2 w Pszczynie, a szkołami partnerskimi z Niemiec i Portugalii.

W maju przebywała w Pszczynie grupa 12 uczniów z portugalskiej Madery, uczestnicząc w trzytygodniowych praktykach w ramach programu Leonardo da Vinci ?Formar Jovens, Criar Profissionais?. Uczniowie mieli okazję realizować praktyki w Instytucie IPO, w firmach: Gorke, mającym swą siedzibę w Pszczynie oraz Hewalex z Czechowic-Dziedzic, w sklepie Szkiełko przy ulicy Dworcowej w Pszczynie oraz w warsztatach mechaniki pojazdowej Pana Franciszka Bama w Ćwiklicach i Pana Tadeusza Kubisa w Pszczynie.

Wszystkim przedsiębiorstwom serdecznie dziękujemy za umożliwienie przeprowadzenia praktyk, które okazały się bardzo cenne i ciekawe dla uczniów oraz goszczących ich zakładów.

Oprócz pracy nasi goście mieli okazję zapoznać się z polską kulturą, zwyczajami oraz gościnnością. Zwiedzili Pszczynę, Kraków, Wieliczkę, obóz koncentracyjny Auschwitz-Birkenau, kopalnię Srebra w Tarnowskich Górach, kopalnię węgla kamiennego Guido w Zabrzu, elektrownię szczytowo-pompową Żar w Międzybrodziu. Podczas wypadu na małą pętlę beskidzką odwiedzili Cieszyn i Czeski Cieszyn. Duże wrażenie wywarły na nich ogrody Państwa Kapias w Goczałkowicach Zdroju oraz muzeum etnograficzne rodziny Szenderów w Suszcu. Ponadto młodzi ludzie z Portugalii mieli okazję zobaczyć zakład produkcji pieczarek Państwa Polok w Kryrach.

W tym samym czasie w PZS nr 2 przebywała z tygodniową wizytą młodzież z zaprzyjaźnionej szkoły Fachschulzentrum z Freiberga w Saksonii oraz jej opiekun, pan Stefan Kupke.

Pobyt  gości z Niemiec rozpoczął się od integracyjnego ogniska i pieczenia kiełbasek wraz z uczniami portugalskimi i polskimi, a choć deszcz bardzo się starał, nie zdołał popsuć międzynarodowej atmosfery.

Główna część wizyty gości z Niemiec to zapoznanie z organizacją i funkcjonowaniem w Polsce specjalistycznych gospodarstw rolnych i ogrodniczych. Realizując ten plan, uczniowie mieli okazję odwiedzić ogrody Państwa Kapias i gospodarstwo ogrodnicze p. Marka Dzidy w Goczałkowicach  oraz zapoznać się ze stosowanymi tam rozwiązaniami.

Bardzo ciekawa i  inspirująca  dla młodzieży była wizyta w gospodarstwie  rolnym Państwa Klimczyków w Porębie. Niemieccy uczniowie zasypywali właściciela gospodarstwa pytaniami z zakresu produkcji rolniczej i hodowli zwierząt.

Młodzież z Freiberga zwiedziła  Kraków, gdzie korzystając z pięknej tym razem pogody, zobaczyła miasto zarówno spacerując najciekawszymi jego trasami pod okiem przewodnika.

Goście z Freiberga mieli okazję pojechać na Górę Żar i zwiedzić tamtejszą elektrownie szczytowo-pompową oraz skorzystać na miejscu z wielu atrakcji turystycznych.

Podczas pobytu w Polsce, niemieccy uczniowie udali się również do Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau. Nie omieszkali  również  odwiedzić pszczyńskich żubrów, które zrobiły na gościach duże wrażenie.

Uczniowie niemieccy ze szczególnym sentymentem wspominają wizytę w Tyskich Browarach Książęcych, gdzie mieli okazję poznać historię i ciekawostki naszego browarnictwa, w niczym nie ustępującego warzeniu piwa w Niemczech oraz skosztować świeżego tyskiego piwa prosto z tanka.

W ramach integracji z grupą portugalską i polską, rozegrano również kilka towarzyskich przedmundialowych meczy piłki nożnej, które rozbudziły nasze przygaszone nadzieje w przyszłość polskiej piłki. :)

Partnerstwo ze szkołą w Portugalii, Czechach oraz we Włoszech jest młode i zaczyna się rozwijać, natomiast współpraca ze szkołą w Freibergu trwa już od 15 lat. Realizowana jest ona w ramach programów europejskich lub podczas wizyt studyjnych między obiema szkołami, gwarantując zarówno polskim jak i niemieckim uczniom korzyści krajoznawcze, językowe i socjalne, wynikające z możliwości kontaktu z inną kulturą i językiem. Dzięki tego rodzaju wymianom i spotkaniom międzynarodowym uczniowie nabywają nowych doświadczeń zawodowych, uczą się dostrzegać różnice i podobieństwa w podejściu do prowadzenia gospodarstwa w Polsce i w Niemczech. Tegoroczna wizyta była również udana i owocna w ciekawe doświadczenia, za co serdecznie dziękujemy naszym zagranicznym partnerom oraz uczniom naszej szkoły.

 

W piatek, 14 marca 2014 roku, naszą szkołę odwiedziłe senator Mieczysław Gil. Jego wizyta nawiązywała do obchodów 25-lecia Obrad Okrągłego Stołu, w których to nasz gość brał udział. Podczas spotkania z młodzieżą pan senator przypomniał tamte wydarzenia.

 

We wtorek 11.03.2014 r. gościła w naszej szkole Pani Joanna Czechowska nadkomisarz policji, grająca w serialu TVN "W-11". Pani nadkomisarz interesująco opowiadała o pracy w policji oraz na planie filmowym. Głównym tematem spotkania była "Praca w policji - filmowe mity a rzeczywistość". Okazuje się, że to, co śledzimy na filmie, znacznie różni się od działań policjantów "w realu". Spotkanie utwierdziło uczniów w przekonaniu, jak odpowiedzialna i trudna jest praca tej umundurowanej i uzbrojonej formacji, służącej społeczeństwu i przeznaczonej do ochrony bezpieczeństwa ludzi oraz do utrzymywania bezpieczeństwa i porządku publicznego.

 

Dnia 17 stycznia br. gościliśmy studentki I roku Pedagogiki Wydziału Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie, które w klasach: I tkg oraz I Lob, przeprowadziły warsztaty na temat emocji w życiu młodych ludzi. Celem zajęć było przekazanie uczestnikom podstawowej wiedzy na temat emocji i ich kategoryzacji, zaznajomienie z rolą emocji oraz szukaniem rozwiązań w sytuacjach problemowych. Uczniowie aktywnie i miło spędzając czas, poznali techniki pokonywania stresu oraz odkryli ważność emocji w swym życiu.