Zajęcia plakatowe w pszczyńskim parku
Jak długo istnieje człowiek, tak dawno też istnieje wzajemne oddziaływanie na siebie człowieka i przyrody. Kiedyś wszystkie szkody wyrządzone środowisku przez działalność człowieka miały charakter lokalny, a sama przyroda była w stanie je wyrównać. Obecnie ingerencja człowieka, wprowadzająca szkodliwe zmiany w środowisku, jest tak intensywna, że powstał ogólnoświatowy kryzys ekologiczny.
Wiek XXI niesie ogromne skażenie środowiska przyrodniczego. Problem ten może rozwiązać wypracowanie w społeczeństwie nowego światopoglądu ukierunkowanego na myślenie ekologiczne, przyjmującego wartości ekologiczne. Jak stwierdza ks. J. M. Dołęga: ?Jeżeli podejmuje się konkretne działania mające na celu ochronę środowiska, to zazwyczaj ograniczają się one do usunięcia zgubnych skutków działalności człowieka, a nie przyczyn powstałych zagrożeń. Główną przyczyną wszystkich zagrożeń środowiska jest sam człowiek? (J. M. Dołęga, Człowiek w zagrożonym środowisku, Warszawa 1993, s. 159, za: M. Langiewicz, Katolicka myśl ekofilozoficzna, ?Ateneum Kapłańskie? nr 3/2002, s. 517). Problem zaczyna pojawiać się wtedy, gdy ?kultura techniczna? zaczyna zawładać człowiekiem: gdy rzeczy zamiast służyć człowiekowi, człowieka podporządkowują sobie. Ludzie zapominają o umiejętności przewidywania ekologicznych konsekwencji własnych czynów. Postępowanie proekologiczne jest problemem społecznym, który wymaga szybkiego rozwiązania poprzez wpajanie od najmłodszych lat świadomości ekologicznej. Troska o lokalne środowisko jest przejawem nie tylko dojrzałości wśród młodzieży, jak również wyrazem zachowań proekologicznych.
Dnia 6 i 7 marca 2017 r. uczniowie klasy pierwszej i drugiej Liceum o innowacji: pedagog społeczny, tworzyli plakaty i hasła, związane z ochroną środowiska, by zmniejszyć wydobywanie się CO2, a tym samym by polepszyć sytuację oceanów na świecie. Podczas tworzenia prac, wczytywali się w materiały edukacyjne oraz przeglądali literaturę. Swoje małe arcydzieła ukazali przechodniom w pszczyńskim parku. Sprawili, że choć na chwilę Pszczyniacy zatrzymali się i wywołali w sobie refleksję nad ?zachowaniem proekologicznym w swym życiu?.
Przecież prawdziwa ochrona środowiska to nie działania zmierzające do zupełnego zaprzestania ingerencji człowieka w przyrodę i zachowania jej w absolutnie nienaruszonym stanie, ale harmonijne współistnienie i wspólny rozwój człowieka wraz z otaczającym go światem. To przede wszystkim nowy styl życia, nowy stosunek do przyrody. Tego Uczniowie PZS 2 w Pszczynie chcą się sami nauczyć i nauczyć innych!!!