W dniu 27 lutego uczniowie klasy II lob Karolina Lubańska, Grażyna Węglarz, Kamil Pietryja wzięli udział w XXIII Konkursie recytatorskim w gwarze śląskiej. Konkurs, w którym biorą udział uczniowie z całego województwa śląskiego, organizowany jest przez nauczycieli IV Liceum Ogólnokształcącego im M. Curie ? Skłodowskiej w Chorzowie.

Eliminacje odbyły się w Centrum Kultury Batory w Chorzowie. Teksty występujących uczniów były bardzo zróżnicowane pod względem tematycznym. Grażyna opowiadała o robocie, Kamil o tym, jak ?schacharzoł? świat, a Karolina o historii kapliczki w Miedźnej. Karolina spośród kilkudziesięciu uczniów zakwalifikowała się do finału konkursu. Gratulujemy!!!

 

Zapraszamy do udziału w czwartym powiatowym konkursie

?Prezentacja multimedialna z matematyki?

na najciekawszą prezentację multimedialną o tematyce matematycznej.

Konkurs realizowany jest pod patronatem Powiatowego Ogniska Pracy Pozaszkolnej. Głównym organizatorem konkursu jest Sabina Hankus.

Cele konkursu:

  1. Popularyzacja matematyki wśród młodzieży.
  2. Promowanie technologii informacyjnej jako narzędzia przekazu.
  3. Wdrażanie do wykorzystania technologii komputerowej w nauczaniu matematyki.
  4. Mobilizacja młodzieży do twórczego myślenia i kreatywnego spędzania czasu wolnego.

Regulamin konkursu:

  1. Konkurs rozstrzygnięty będzie w dwóch kategoriach: gimnazjum oraz szkoła ponadgimnazjalna.
  2. Każda szkoła (gimnazjum lub szkoła ponadgimnazjalna) powiatu pszczyńskiego może zgłosić do konkursu maksymalnie trzy prezentacje multimedialne na dowolny temat dotyczący zagadnień matematycznych (poniżej kilka przykładowych tematów).
  3. Prezentację multimedialną uczeń przygotowuje samodzielnie, ewentualnie pod opieką wybranego nauczyciela.
  4. Prezentacja powinna zawierać 15-20 slajdów.
  5. Prezentacje należy przesłać na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
  6. Termin nadsyłania prac: 28 marca 2014 r.
  7. Prezentacja powinna zawierać:
    1. stronę tytułową,
    2. imię i nazwisko autora,
    3. klasę i nazwę szkoły, której jest uczniem.
  8. Oświadczenia autora (dostępne poniżej) o zgodzie na wykorzystywanie prezentacji w celach edukacyjnych należy złożyć (lub przesłać pocztą) w sekretariacie szkoły: Powiatowy Zespół Szkół nr 1, ul. Poniatowskiego 2, 43-200 Pszczyna, z dopiskiem ?Konkurs - Sabina Hankus?.
  9. KRYTERIA OCENY PREZENTACJI:
    1. zgodność z tematem,
    2. dobór, układ oraz poprawność merytoryczna przygotowanych materiałów,
    3. bogactwo zastosowanych w prezentacji form wyrazu (obrazy, teksty, komentarze, muzyka, animacje,...),
    4. ogólny wyraz artystyczny prezentacji.
  10. Najciekawsze prace zostaną nagrodzone dyplomami i nagrodami.
  11. Ogłoszenie wyników oraz wręczenie dyplomów i nagród nastąpi w kwietniu 2014r. (informacje zostaną przekazane do szkół).
  12. W razie wszelkich wątpliwości proszę o kontakt: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Zapraszam do pomysłowej twórczości!!!

Przykładowa tematyka prezentacji:

  1. ?Własności figur płaskich? (można wybrać tylko trójkąty, tylko czworokąty itp.).
  2. ?Rodzaje i własności figur przestrzennych.? (można wybrać tylko graniastosłupy lub ostrosłupy lub bryły obrotowe itp.).
  3. ?Rebusy i łamigłówki matematyczne.?
  4. ?Funkcje w życiu codziennym.?
  5. ?Ciekawa liczba Pi.?
  6. ?Ciekawe własności liczb.?
  7. ?Czy wiesz, że... ? ciekawostki matematyczne.?
  8. ?Złoty podział odcinka.?
  9. ?Z historii matematyki.?
  10. ?Promil, procent, punkt procentowy.?
  11. ?Statystyka w praktyce?.
  12. ?Karty, ruletki inne gry - jak dobrać strategię o największym prawdopodobieństwie wygranej??
  13. ?Ciągi w otaczającym nas świecie.?
  14. Samodzielnie zaproponowany temat dotyczący zagadnień realizowanych w gimnazjum lub szkole ponadgimnazjalnej.

 

Zapraszamy do wzięcia udziału w II edycji Międzyszkolnego Konkursu pt.

"Festiwal Młodych Naukowców"

Celem konkursu jest rozbudzenie zainteresowania nauką i techniką w ujęciu praktycznym wśród uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Prace konkursowe mogą być wykonane w formie: modelu, makiety, doświadczenia / pokazu, urządzenia elektrycznego, urządzenia mechanicznego, projektu badawczego lub wynalazku.

  • Praca indywidualna lub w grupach ? maksymalnie 2-osobowych.
  • Szczegóły konkursu w regulaminie (do pobrania poniżej).
  • Termin nadsyłania wstępnych zgłoszeń: 31.03.2014 r. Finał konkursu (prezentacja prac) odbędzie się na początku czerwca 2014 r. (dokładny termin zostanie podany później) w Zespole Szkół Technicznych w Rybniku.
  • Zgłoszenia chętnych osób przyjmuje Wioletta Ogiegło (sala nr 15).

 

Jest to ogólnopolska zabawa matematyczna z elementami rywalizacji. Jest on inny niż większość dotychczas zainicjowanych i funkcjonujących konkursów matematycznych czy olimpiad. Wszystkie wspomniane wyżej, wspaniałe, inicjatywy mają na celu odkrycie tych, którzy w matematyce są najlepsi z najlepszych i już posiedli wyjątkowe umiejętności i wiedzę. Dzięki takim inicjatywom możemy cieszyć się, że mamy takich ludzi i że często bywają oni najlepsi nie tylko w Polsce ale i w świecie! Takich osób jest jednak niewiele, a niestety spora część uczniów nadal patrzy na matematykę z niechęcią. Zawsze mnie to bolało i stale staram się to zmieniać, już dawno temu dołączając do rzeszy tych, którzy także myślą i działają w podobny sposób, np. organizując konkursy popularyzujące matematykę, skierowane do szerokiego grona uczniów! Mam nadzieję, że również my w jakimś stopniu przyczynimy się do zmiany nastawienia do matematyki a organizatorzy tradycyjnych konkursów i olimpiad będą mieli niedługo znacznie więcej uczestników niż dotychczas.

Do naszej zabawy zapraszamy wszystkich uczniów, nie tylko tych, którzy zdobywają laury obecnych konkursów matematycznych! Nasz konkurs, poprzez charakter zadań i punktację, chce zachęcić wszystkich uczniów, szczególnie tych, którym już słowo "matematyka" kojarzy się niezbyt miło, do spojrzenia na matematykę szkolną z innego punktu widzenia i przekonania się, że jest ona prosta, piękna, interesująca i radosna a zabawa nią może sprawiać sporo frajdy i satysfakcji.

Bardzo wiele korzyści!

Choć wspomniana zmiana nastawienia do matematyki (jej polubienie - otwarcie się na nią) jest najważniejszym efektem naszej zabawy, bo pozwala uwierzyć we własne siły, a więc daje najlepszą motywację do pokonywania trudności i totalną zmianę w podejściu do przedmiotu, to korzyści z udziału w Konkursie jest znacznie więcej!

Najważniejsze z wielu pozostałych korzyści to:

1) dodatkowe powtórzenie materiału przed egzaminem kończącym etap edukacji szkolnej uczestnika czyli przed Sprawdzianem w klasie szóstej, Egzaminem gimnazjalnym czy Maturą, w sytuacji dużo większej, pozytywnej motywacji, po której z pewnością można oczekiwać dużo lepszych efektów.

Analiza sprawozdań CKE z wyżej wymienionych egzaminów, z kilku ostatnich lat, pokazuje, że "najbardziej niepokojące są jednak wyniki uzyskane za rozwiązanie zadań sprawdzających umiejętność wykorzystywania wiedzy w praktyce" a uczniowie "gorzej rozwiązują zadania otwarte, wymagające twórczego, niealgorytmicznego myślenia". Nasze zadania zdecydowanie łączą wiedzę z praktyką a do ich rozwiązania potrzeba twórczego, niealgorytmicznego myślenia. Wyprowadzają uczniów w pole... matematyki!

2) odkrycie dotychczas ukrytych talentów matematycznych.

Z wielu rozmów z koleżankami i kolegami, odbytych podczas kilkuset warsztatów, przeprowadzonych w różnych miejscach Polski, wynika, że dostarczając różnych bodźców możemy odkryć u uczniów umiejętności matematyczne, których nie spodziewalibyśmy się u nich, sądząc po dotychczasowych ocenach szkolnych. Dajmy im więc szansę w innej sytuacji - niech odkryją przed nami swoje matematyczne talenty!

3) wzrost efektów kształcenia jest jedną z najbardziej oczywistych korzyści.

Uczniowie chcący(!) pobawić się w naszej zabawie, z pewnością poprawią swoją znajomość z królową nauk, a co za tym idzie, osiągną lepsze efekty także z pozostałych przedmiotów (jak wiadomo, większość osób zaprzyjaźnionych z matematyką zazwyczaj nie ma problemów z innymi przedmiotami w szkole),

4) jeżeli w naszej zabawie wezmą udział wszyscy uczniowie szkoły to ich wyniki będą ciekawym materiałem informacyjnym dla placówki.

5) uczestnik (albo Rada Rodziców, za niego) płaci tylko... 1 zł!

Zapraszamy szkoły do zgłaszania swojego udziału w konkursie!

Choć uczniowie samodzielnie zgłaszają się przez Internet to wcześniej muszą otrzymać identyfikator szkoły od koordynatora Konkursu, którym jest w naszej szkole pani Grażyna Dobrowolska. Nauczyciele matematyki osobom chętnym przekażą identyfikator szkoły potrzebny do zgłoszenia się do udziału w Konkursie.

Maksymalnie uprościliśmy pracę szkolnego koordynatora (w I etapie - tylko 5 minut przy komputerze i przekazanie uczniom 2 informacji), którą uhonorujemy drobnym upominkiem. Oprócz nagród dla uczestników mamy także nagrody dla szkół.

Piewsze kroki:

  1. do 22 lutego lub 1 marca 2014 r. (w zależności od województwa) wysłać formularz zgłoszenia szkoły do Konkursu aby uzyskać [identyfikator szkoły],
  2. jednocześnie przekazać uczniom i rodzicom wstępne informacje o Konkursie i zaprosić ich do zapoznania się z nim przez Internet,
  3. przekazać uczniom i rodzicom [identyfikator szkoły], służący do indywidualnego zapisywania się uczestników (zapisy uczestników najpóźniej do 17 marca 2014 r.).

Dokładny harmonogram i inne informacje znajdują się w Regulaminie konkursu na stronie WWW autorskiego projektu edukacyjnego "MATEMATYCZNE PRETEKSTY".

Choć dokładamy wszelkich starań, aby wszystko przebiegało jak najlepiej, to jesteśmy tylko ludźmi a ludziom zdarzają się błędy - zwłaszcza przy pierwszej edycji konkursu. Bardzo więc z góry prosimy o wyrozumiałość, gdyby pojawiły się ewentualne niedociągnięcia z naszej strony. Będziemy starali się naprawić je jak najszybciej.