W dniu 23 maja 2014 roku klasa I tkg uczestniczyła w innowacyjnych warsztatach, prowadzonych przez p. M. Holewę i p. N. Ruman. Warsztaty prowadzone w przepięknej scenerii parku pszczyńskiego podzielone były na kilka części.
Stres powiązany z humorem ? to samo a jednak inaczej?
Na początku uczniowie wykonali kilka ćwiczeń ruchowych związanych z radzeniem sobie z różnego rodzaju obciążeniami ? rzecz zostaje prześmiana, co uwalnia od konieczności sztampowego ujęcia tematu. Następnie w grupach przeanalizowali naturę stresu, wypisali skorzajenia z sytuacjami stresującymi w szkole oraz w życiu domowym, stworzyli ryciny ukazujące ich wyobrażenia na temat - ?Stres ma wielkie oczy?. Na kilka minut zamienili się w aktorów, by odegrać scenki ukazujące szczęśliwe zakończenie stresujących wydarzeń. Te części ukazywały radzenie sobie ze stresem w oparciu o emocje, a przy takim radzeniu sobie konieczne jest zawsze ponowne ocenienie zaistniałej sytuacji i poszukiwanie jej pozytywnych stron!
W kolejnej części sprawdzili swoją równowagę...
Joga na stres!
Joga oznacza zjednoczenie umysłu, ciała i ducha. Choć jest dyscypliną rozwoju duchowego, to korzystnie wpływa na radzenie sobie ze stresem i zdrowiem. Praktykując jogę obnieżasz poziom stresu, obniżasz ciśnienie krwi, redukujesz złość i napięcie mięśniowe, uelastyczniasz ciało, poprawiasz kondycję, spowalniasz procesy starzenia(!!!)
Ile włożymy w siebie podczas praktyk jogi, tyle samo lub więcej otrzymamy w zamian!
Na zakończenie uczniowie przygotowali odstresowujący piknik...
Dieta na stres!
?Zdrowe odżywianie ? sposobem, by utrzymać nerwy na wodzy?
W okresie kiedy towarzyszy nam natłok pracy i nerwowe sytuacje, nie zapominajmy odżywiać się regularnie i zdrowo, a jednocześnie tak, aby wspomagać pamięć oraz nie tracić sił i energii. Jakie produkty powinny znaleźć się w jadłospisie?
Dieta bogata w witaminy
- witamina B1 ? mleko, kasza;
- witamina B2 ? warzywa (brokuły, kapusta);
- witamina B5 ? fasola, soja, soczewica, ciecierzyca, bób;
- witamina B6 ? mięso i ryby;
- witamina C ? owoce cytrusowe, truskawki, papryka, pomidory;
- magnez ? kakao, orzechy, fasola, płatki owsiane, kiełki;
- węglowodany złożone ? ziarna zbóż, pieczywo pełnoziarniste, pieczywo razowe, kasza gryczana, pęczak;
- białko ? chude mleko i jego przetwory, chude gatunki mięs i ryb.
Dieta bogata w świeże warzywa i owoce
Można dodawać różnorodne zioła i przyprawy. Należy wypić co najmniej 2 litry wody mineralnej. Dobrym rozwiązaniem są świeżo wyciskane soki z zielonych warzyw. Herbaty ziołowe (mięta, melisa) mają działanie uspokajające, wyciszające i odprężające. W chwilalch rozdrażnienia można schrupać świeżą marchew, kalarepę, rzodkiew, ogórka, paprykę. Poleca się również suszone owoce: morele, śliwki, rodzynki, żurawinę, a także orzechy, pestki dyni i słonecznika, zamiast słodyczy ? batony musli.
?Stresu nie da się całkowicie wyeliminować, ale pamiętajmy że samopoczucie i kondycja zależą tylko i wyłącznie od nas?.
Zagłębianie się uczniów w naukowe ujęcie tematu w panującej atmosferze świetnej zabawy, przyczyniło się do budowania kolejnych kompetencji w sytuacjach stresujących. Problem stresu rozważany w takich perspektywach nabiera innego znaczenia!
Galeria zdjęć - Szkoła - Wydarzenia szkolne - 2014.05.23 - Profilaktyka stresu dla młodzieży zrealizowana w trakcie warsztatów w pszczyńskim parku (21) |
5 maja 2014 roku rozpoczął się dla tegorocznych absolwentów liceum ogólnokształcącego i technikum egzamin maturalny. Tradycyjnie w pierwszym dniu maturzyści zdawali część pisemną egzaminu z języka polskiego. Jutro czeka ich matematyka, a następnie język obcy.
Jak co roku nie obyło się bez pewnej niepewności związanej z tym, co przyniosą tegoroczne zadania. Na wyniki przyjdzie jednak czekać aż do końca czerwca.
Tymczasem trzymamy kciuki i życzymy połamania piór!!!
W miniony poniedziałek uczestniczyliśmy w spotkaniu z ciekawym człowiekiem. Piotr Ślęzak przyjechał do nas z Krakowa ze spektaklem "Przyszłość". Wielu z nas przekonał, odwołując się do własnych doświadczeń, że warto marzyć i wytrwale dążyć do celu; że każdy z nas jest ważny ? bez względu na środowisko, z którego pochodzi. Autentyczność przekazu, szczerość emocji i prawdziwie bliski kontakt z nami - uczestnikami spotkania - skłoniły do głębszych refleksji nad własnym życiem i przyszłymi życiowymi wyborami.
Podczas uroczystej akademii, która miała miejsce w ubiegły piątek, uczniom 3 klas liceum i 4 klas technikum wręczono świadectwa ukończenia szkoły. Wyróżnieni maturzystki oraz ich rodzice odebrali z rąk dyrekcji Powiatowego Zespołu Szkół nr 2 im. Karola Miarki w Pszczynie oraz swoich wychowawców listy gratulacyjne i nagrody książkowe. Nie zabrakło wyróżnień ze strony nauczycieli wychowania fizycznego, którzy w ten sposób docenili licznych uczniów reprezentujących szkołę w rozgrywkach sportowych. Akademię uświetnił swoją obecnością Starosta Powiatu Pszczyńskiego Paweł Sadza.
W ten sposób tegoroczni maturzyści opuścili mury szkoły. Nie na długo jednak. Za tydzień będą pisać egzamin maturalny, a absolwenci technikum dodatkowo przystąpią do egzaminu potwierdzającego umiejętności zawodowe.
ŻYCZYMY WAM POWODZENIA!
1 września 1939 r. o świcie, bez wypowiedzenia wojny, wojska niemieckie zaatakowały Polskę, a 17 września, bez wcześniejszego wypowiedzenia traktatów o nieagresji, Armia Czerwona wkroczyła na wschodnie ziemie II Rzeczypospolitej.
Już pierwsze godziny wojny pokazały, iż obaj agresorzy prowadzić ją będą w sposób bezwzględny, a ich działania kierowane są nie tylko przeciwko regularnym jednostkom wojskowym, ale również ludności cywilnej, mimo że była ona chroniona stosownymi konwencjami międzynarodowymi.
Wystawa ?A więc wojna!!! Ludność cywilna we wrześniu 1939.? przygotowana została z myślą o tych zwykłych ludziach, których życie zmieniło się diametralnie wskutek prowadzonej wojny. To im oddano głos. Wczytując się we fragmenty wspomnień i relacji cywilnych uczestników wojny 1939 r. Można wczuć się w atmosferę tamtych dni, poznać wrzesień 1939 r. widziany z perspektywy różnych ludzi, wydawałoby się bezsilnych wobec otaczających ich grozy i niebezpieczeństwa. Nie wszyscy mogli włączyć się w ?cywilny front walki?, byli też tacy, którym wojna odbierała wolę działania.
Prezentowane relacje przedstawiają doświadczenia i odczucia ludzi różniących się pod względem wieku, profesji czy pełnionej roli społecznej. Stworzony został w ten sposób w miarę pełny obraz tamtych trudnych dni. Staje się on bardziej plastyczny i sugestywny dzięki fotografiom i zdjęciom dokumentów oddających ówczesną rzeczywistość.
Wrzesień 1939 r. stanowił traumatyczne doświadczenie dla ludności cywilnej. Wojna bowiem to namacalne zetknięcie się ze śmiercią, bólem fizycznym i psychicznym, to często niemożność uczynienia czegokolwiek, co pozwoliłoby uniknąć jej nieodwracalnych skutków. Odczucia te były spotęgowane szokiem podwójnej agresji, rozmiarami klęski wojennej oraz poczuciem osamotnienia, kiedy Francja i Anglia nie przystąpiły do działań zaczepnych przeciwko Niemcom, pomimo wcześniejszych gwarancji udzielonych rządowi polskiemu. Wydarzenia z września 1939 r. to początek wojny na wyniszczenie, wojny wyzutej z jakichkolwiek przejawów humanitaryzmu, to czas, w którym zwykli ludzie stawali przed najtrudniejszymi decyzjami swojego życia.
Na zwiedzanie wystawy składającej się z 42 plansz serdecznie zapraszamy do sali nr.18 w budynku internatu.
Galeria zdjęć - Szkoła - Wydarzenia szkolne - 2014.04.14_wystawa_ipn_pt._a_wiec_wojna_ludnosc_cywilna_we_wrzesniu_1939 (10) |
Podkategorie
Strona 223 z 309