Fotorelacja z warsztatów ceramicznych w Centrum Działań Twórczych w Bielsku-Białej.
W miniony czwartek klasa 3 kierunku technik organizacji reklamy brała udział w warsztatach ceramicznych organizowanych przez CENTRUM DZIAŁAŃ TWÓRCZYCH w Bielsku-Białej. Pod okiem mistrzów: Małgorzaty i Jerzego Antkiewiczów, uczniowie projektowali i wykonywali dla naszej szkoły gadżety reklamowe w postaci kubka, kufla lub wazonu. W projektowane prace należało wkomponować logo Powiatowego Zespołu Szkół nr 2 w Pszczynie. Efekty prac zobaczymy za tydzień, gdyż tyle czasu zajmuje proces schnięcia oraz wypalania gliny.
Uczniowie odwiedzili także znajdujący się w Bystrej dom rodzinny JULIANA FAŁATA*, gdzie zapoznali się z działalnością artystyczną tego wybitnego malarza. Poniżej fotorelacja z prac warsztatowych oraz z wizyty w Fałatówce. Za bezpieczny przewóz uczniowie serdecznie dziękują kierowcy ? p. Adamowi.
*Julian Fałat (1853 -1929) ? jeden z najwybitniejszych polskich akwarelistów. O własnych siłach, bez pomocy rodziny i stypendiów, zdobył artystyczne wykształcenie. Zapisany do szkół między innymi we Lwowie, kilkakrotnie z nich rezygnował. Nie stać go było na farby olejne, więc zainteresował się malarstwem akwarelowym. Na Ukrainie znalazł zatrudnienie jako rysownik przy wykopaliskach archeologicznych. Następnie wyjechał na dalsze studia do Zurychu i Monachium. Studia przerwał i rozpoczął pracę jako technik przy budowie kolei. W 1884 r. wyjechał na rok do Hiszpanii, a potem w podróż dookoła świata. Podróż tę udokumentował wykonując akwarele, z których do dziś przetrwało zaledwie kilka. W latach 1886-1895 pracował na dworze cesarza Wilhelma II w Berlinie jako nadworny malarz. W kwietniu 1895 został dyrektorem krakowskiej Szkoły Sztuk Pięknych (obecnie ASP) w której przeprowadził gruntowną reformę. W 1900 r. Julian Fałat ożenił się ze znacznie młodszą Włoszką Marią Luizą Comello Stuckenfeld, z którą doczekał się trojga dzieci. W 1902 r. zakupił willę z pracownią w Bystrej koło Bielska-Białej, a w 1910 r., po rezygnacji ze stanowiska rektora ASP, zamieszkał tu na stałe.
W dniach 30.04-05.05.2014 r. uczniowie klasy II ZSZ o zawodzie: rolnik, udali się do Rudawy-Nielepice na warsztaty, pod opieką pani Natalii Ruman. Tam w Stadninie Koni Huculskich powstałej w 1993 roku, u gospodarza pana Mariana Mikołajewicza dokształcali się uczniowie o szeroko rozumianej tematyce rolniczej. Pracy, nauki, jak i atrakcji było wiele:
- wykłady na temat kultury huculskiej (historia, rozmieszczenie geograficzne tego ludu, specyficzne przedmioty określające ich kulturę itp.);
- wykłady dotyczące specyficznej budowy koni huculskich;
- nauka jazdy konnej (poznaliśmy wszystkie elementy siodła, anglezowaliśmy itp.);
- uroki pracy przy 40 koniach (a także ciężka codzienna praca w całym gospodarstwie przy różnych zwierzętach hodowlanych ? atrakcją były krowy sprowadzone z Węgier);
- wykłady przy pracy (np. dowiedzieliśmy się o ciekawostkach związanych z drewnem, by praca przy cięciu jego nie była taka ciężka) oraz przy ognisku na temat zakładania i prowadzenia gospodarstwa agroturystycznego ze stadniną;
- nauka koszenia trawy kosą oraz ostrzenia jej;
- wycieczka do drewnianego krzyża z 1874 roku, który ma swoją bogatą historię;
- poznanie i zjednanie sobie koni (co nie było takie proste) np. Nadii, Palinki, Gonga, Grzmota i wielu innych, nauka ich czyszczenia i karmienia;
- wyprawa do pola po zioła, ich rozpoznawanie oraz poznanie użyteczności ich dla człowieka;
- zwiedzanie ogrodów i rozpoznawanie w nich roślin na 150 ha (atrakcją były sekwoje);
- wykonywanie potraw regionalnych, którymi częstowaliśmy gości gospodarstwa agroturystycznego;
- zrobienie ogrodzenia wybiegu dla koni, dwóch nowych pastwisk;
- zdanie egzaminu oraz uzyskanie certyfikatu.
Cieszymy się, że mogliśmy przeżyć tyle pięknych, niezapomnianych chwil!
Powiatowy Zespół Szkół nr 2 im. Karola Miarki w Pszczynie realizuje unijny projekt pt: "Rozwijamy swoje zawodowe szanse na europejskim rynku pracy". Projekt jest realizowany przez FRSE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego - Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na zasadach Programu Leonardo da Vinci będącego częścią Programu Uczenie się przez całe życie"
Dzięki projektowi możliwe jest realizowanie praktyk zagranicznych dla młodzieży naszej szkoły z klasy III technikum hotelarskiego i technikum mechatronicznego.
6 maja 2014 klasa III technikum hotelarskiego z Powiatowego Zespołu Szkół im. K. Miarki w Pszczynie rozpoczęła swoją wielką przygodę - wyjazd na praktykę zawodową do Rimini we Włoszech. Praktyka, w trakcie której uczniowie nie tylko zdobędą nowe doświadczenia związane z pracą w hotelu, ale także poznają nową kulturę i obyczaje, nauczą się podstaw języka włoskiego oraz skosztują włoskich przysmaków, będzie trwała 4 tygodnie. A wszystko dzięki Funduszom Europejskim ... oraz agencji Sistema Turismo, która tutaj na miejscu wszystko organizuje i opiekuje się uczniami.
Ale od początku... Wyjechaliśmy z Pszczyny o 11.00, przy pięknym słońcu i lekko zapłakanych oczach naszych rodziców. Na lotnisko w Pyrzowicach dotarliśmy bez problemu, tam trochę stresu przy odprawie, no i oczekiwanie na wylot. W końcu dla wielu z nas to pierwsze takie doświadczenie :) Na szczęście w trakcie lotu nie było żadnych niespodzianek i szczęśliwie wylądowaliśmy we Frankfurcie. Kolejny lot i już o 18.10 wylądowaliśmy w Bolonii. Wieczór spędziliśmy już w naszym hotelu Ariminum, a po kolacji wybraliśmy się na pierwszy spacer po plaży.
Kolejnego dnia przywitała nas Pani Edyta, Polka pracująca w Sistema Turismo, która oprowadziła nas po starówce Rimini i pokazała najważniejsze miejsca w mieście. Centrum Rimini okazuje się być malutkie i naprawdę urocze. Wrażenie robi brama wjazdowa do miasta Arco di Augusto, jeszcze z czasów rzymskich; Castel Sismondo, czyli forteca - zamek, niestety dziś obstawiona budkami ze względu na dzień targowy oraz zaledwie kilka malowniczych uliczek centro, na których życie toczy się zupełnie inaczej. Główną atrakcją Rimini jest oczywiście morze i plaża, która ciągnie się kilometrami. Żółty piasek, niebieska, czysta woda i wiele atrakcji w sezonie - to tu przenosi się życie miasta w sezonie, a centrum pustoszeje.
Kolejnym ważnym punktem tego dnia była wizyta w biurze agencji Sistema Turismo, gdzie nasz koordynator Pani Viki i jej współpracownicy zapoznali nas z wymaganiami, zasadami poruszania się po mieście i innymi ważnymi informacjami. A po południu... Po południu odbyły się pierwsze spotkania w miejscach praktyk. Wszyscy przywitali nas bardzo serdecznie, pokazali gdzie, co i jak, i o 18.30 pierwsze osoby zaczęły już pracę.
Kolejnego dnia już wszystkie osoby odwiedziły swoje hotele i zapoznały się wymaganiami. Nerwy okazały się niepotrzebne, a strach zbyteczny. Z uśmiechem na ustach i pełni entuzjazmu od jutra zaczynamy pracę pełną parą, ale dziś jeszcze czas na relaks. Zwłaszcza, że pogoda dopisuje, a na plaży nie ma jeszcze zbyt wielu turystów :)
Z niecierpliwością czekamy na kolejne dni tu w Rimini.
Pozdrawiamy wszystkich uczniów i nauczycieli z naszej szkoły!
?Nauka jest sprawa wielkich. Maluczkim dostają się nauczki?
Stanisław Jerzy Lec
W dniach 14-15 kwietnia 2014r. uczniowie klas 2 Ti, 2Tma, 2Tmb i 2lob wraz z opiekunkami: p. Wioletta Ogiegło, p. Maria Rołką i p. Anną Frej, pojechali na naukową wycieczkę do Warszawy.
Pierwszego dnia naszym celem było zwiedzanie jedynego w Polsce reaktora badawczego Maria. Ponadto zapoznaliśmy się z pracami naukowo ? badawczymi prowadzonymi przez Laboratorium Badań Materiałowych. Jedyny w Polsce reaktor badawczy Maria służy m.in. do wytwarzania izotopów promieniotwórczych. Warto wspomnieć, że reaktor Maria jest obecnie jednym z najlepszych reaktorów w Europie.
Drugiego dnia wycieczki wybraliśmy się do świata samodzielnego eksperymentowania czyli do Centrum Nauki Kopernik. Jest to miejsce, które służy do osobistego zaangażowania w poznanie i zrozumienie świata. Inspiruje do odkrywania i zrozumienia świata poprzez samodzielne doświadczenia oraz uczestnictwo w procesie twórczym. Wizyta w CNK zachęca do myślenia kreatywnego oraz rozwiązywania problemów. Nasza młodzież świetnie się bawiła biorąc udział w eksperymentach przy okazji ucząc się ?świata?.
Zapraszamy wszystkich do obejrzenia zdjęć.
Dnia 15 kwietnia 2014 roku uczniowie klas II LOb oraz II TMb odwiedzili Zakład Karny w Cieszynie oraz Uniwersytet Śląski. W Zakładzie wysłuchali prelekcji dotyczącej pracy funkcjonariuszy Służby Więziennej, natomiast w Uniwersytecie Śląskim uczestniczyli w warsztatach, dotyczących stereotypów. W różnych ćwiczeniach uczniowie wykazali się kreatywnością. Opiekę sprawowały panie: W. Fitowska, M. Kmieć i N. Ruman.
W dniach od 6 do 11 kwietnia 2014r. uczniowie z klas II technikum żywienia i usług gastronomicznych i III technikum w zawodzie kucharz z Powiatowego Zespołu Szkół nr 2 im. Karola Miarki w Pszczynie gościło w szkole zawodowej w Podbořanach w Czechach.
Wyjazd był efektem współpracy pomiędzy naszymi szkołami. Młodzież dotarła na miejsce w niedzielę wieczorem, mimo zmęczenia wszystkim dopisywał dobry humor. Zostaliśmy bardzo mile przyjęci, poczęstowani kolacją i zakwaterowani w internacie szkoły. W poniedziałek odbyło się spotkanie organizacyjne, poznaliśmy strukturę kształcenia zawodowego w Czechach, obejrzeliśmy szkolne pracownie, warsztaty oraz obiekty sportowe, z których uczniowie mogli korzystać w czasie pobytu. Po południu pojechaliśmy na zorganizowaną przez stronę czeską wycieczkę do Pilzna. Po spacerze po starówce miasta zwiedziliśmy browar Pilsner Urquel.
We wtorek i środę nadszedł czas na pracę w grupach w pracowni gastronomicznej. Uczniów podzielono na zespoły polsko-czeskie, których zadaniem było sporządzenie potraw kuchni czeskiej. Pod kierunkiem nauczycieli przygotowali zestawy obiadowe i desery. Sporządzone potrawy okazały się naprawdę pyszne. We wtorek po południu udaliśmy się na wycieczkę do Karlsbad (Karlowe Wary), gdzie zwiedziliśmy Jan Becher Muzeum, w którym poznaliśmy historię produkcji Karlowarskiej Becherowki - likieru o działaniu leczniczym. Mieliśmy też okazję do spaceru po tym przepięknym górskim uzdrowisku, słynącym z niepowtarzalnego klimatu i wód mineralnych o właściwościach leczniczych bijących z 79 gorących karlowarskich źródeł.
W środę wieczorem odbyły się polsko-czeskie rozgrywki w siatkówkę. Młodzież znakomicie komunikowała się ze sobą w języku polskim, czeskim, angielskim i niemieckim. Była to okazja do wspaniałej zabawy i integracji naszych uczniów z czeskimi kolegami. Następny dzień spędziliśmy w Pradze. Spacer po stolicy rozpoczęliśmy od dzielnicy Hradczany i znajdującego się tam zamku, w którym mieści się obecnie kancelaria prezydenta. Przez zamkowe dziedzińce przeszliśmy do Katedry św. Wita, św. Wacława i św. Wojciecha. Ta gotycka budowla robi ogromne wrażenie. Zwróciliśmy uwagę na piękne witraże, mogliśmy podziwiać znajdujące się tam czeskie klejnoty koronacyjne - jabłko, koronę i krzyż. Podziwialiśmy przepiękny widok z Hradczan na Malą Stranę ? pełną kościołów, pałaców i ogrodów oraz urokliwych uliczek. Następnie przeszliśmy na Most Karola ? jedno z najsłynniejszych miejsc w mieście. Spotkaliśmy tu malarzy sprzedających swoje obrazy, osoby rysujące w kilka minut karykatury i portrety oraz sprzedawców wszelkich możliwych pamiątek. Podziwialiśmy posągi świętych zdobiące most.
Mostem Karola przeszliśmy na drugi brzeg Wełtawy, na Stare Miasto. Część budowli znajdujących się tu pochodzi nawet z IX w. Na Starym Mieście obejrzeliśmy Ratusz Staromiejski. Główną atrakcją tego miejsca jest XV wieczny zegar astronomiczny - Orloj, na którym o pełnych godzinach można obserwować ruchome figury apostołów i wysłuchać melodii granej na cztery strony świata. Przebywając na Rynku Staromiejskim podziwialiśmy ten zegar, piękne kamienice i pomnik Jana Husa. Praga zachwyciła wszystkich atmosferą i architekturą. Po powrocie nadszedł czas pakowania i pożegnań. Pobyt w Podbořanach był bardzo miły. Młodzież zawarła wiele nowych znajomości, zwiedziła wiele ciekawych miejsc. W praktyce sprawdziła znajomość języków obcych oraz poznała kuchnię czeską.
Galeria zdjęć - Szkoła - Wycieczki - 2014.04.06-11 - Wizyta w szkole partnerskiej w Podbořanach (16) |
Wyjeżdzając 31.03 br. do Górnośląskiego Parku Etnograficznego w Chorzowie uczniowie II ZSZ, pod opieką pań: Grażyny Dobrowolskiej i Natalii Ruman uważali, że matematyka jest nudna i bez euforii się jej uczyli. Jednak podczas zwiedzania interaktywnej ekspozycji z Giessen w Chorzowie, podczas zabaw z matematyką, stała się rzecz niemożliwa ? uczniowie polubili się z Królową Nauk! Później zwiedziliśmy inne części chorzowskiego parku. Zaprzyjaźniliśmy się z dinozaurami, podziwialiśmy przyrodę budzącą się do życia po zimie, no i przytuliliiśmy się do słynnej żyrafy...
I jak tu nie lubić matematyki!?
Dnia 21 marca br. uczniowie I tkg oraz I ZSZ o zawodzie rolnik, pod opieką pani Natalii Ruman udali się w poszukiwaniu pierwszych oznak Wiosny. W czasie wędrówki przypomnieliśmy sobie zapomniane dziedzictwo kulturowe Pszczyny, a na zakończenie odwiedziliśmy Muzeum Prasy Śląskiej. Zwiedziliśmy każde zakamarki parku pszczyńskiego, przyroda tam budząca się do życia zachwycała swym urokiem każdego z nas. Wiosna, tak już przyszła!
W dniu 3 marca młodzież klas mundurowych Naszej szkoły odwiedziła Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego. Uczniowie wysłuchali wykładu na temat: "Dopalacze i nowe substancje psychoaktywne: rozwój zjawiska i problemy kontroli w Polsce i w Europie". Wykład poprowadził gościnnie na Uniwersytecie Śląskim prof. dr hab. Krzysztof Krajewski kierownik Katedry Kryminologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, wybitny Polski kryminolog.
W czasie wykładu zostały poruszone kwestie jednego z najpoważniejszych problemów współczesności jakim są środki odurzające i psychotropowe, oraz ich używanie w celach pozamedycznych. Sankcji karnych jako jednego z wielu instrumentów zapobiegających temu problemowi.
Uczniowie I tr oraz II ZSZ o zawodzie rolnik, pod opieką: pani Natalii Ruman, pana Ryszarda Jarosza oraz pana Adama Sojki uczestniczyli w XIV Międzynarodowych Targach Ferma Bydła i XVII Międzynarodowych Targach Ferma Świń i Drobiu. Prezentowało się tam ponad 200 wystawców. Atlas Arena była przepełniona ludźmi rolnictwa. Podczas wykładów można było się dowiedzieć m.in. o unijnych przepisach dotyczących etykietowania mięsa wieprzowego, a także jak chronić świnie przed afrykańskim pomorem świń, jak poprawić odporność cieląt, a także jak wyznaczyć prawidłowy termin krycia bydła mlecznego oraz o tym jakie korzyści dla hodowców bydła mlecznego niesie tzw. rewolucja genomowa. Zobaczyliśmy praktykę rolniczą z teorią, wszystkim polecamy!
Strona 139 z 212