Zbliżył się czas, by podsumować wszystkie Porozumienia. Dnia 10.12.2014 r. na Wydziale Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego odbyło się spotkanie, podczas którego:

  • uczniowie przekazali sztuczne choinki do Kaplicy w Zakładzie Karnym w Cieszynie;
  • na jednej z choinek zawieszono łańcuch (wspólnie wykonany przez uczniów, studentów oraz osadzonych);
  • jak również udało nam się dokończyć tworzenie wspólnego wideoklipu pt. TRANSFORMATION (PRZEMIANA).

Cieszymy się, że podczas spotkanie zaszczycili swoją obecnością: Pani Prodziekan dr hab. prof. UŚ Ewa Ogrodzka-Mazur, Rzecznik Zakładu Karnego w Cieszynie ppor. Tomasz Głasek, studenci WEiNoE Uniwersytetu Śląskiego oraz Nasi Uczniowie wraz z koordynatorem Porozumień p. dr Natalią Ruman!

 

W dniach 03-07.12.2014 r. wybrane dziewczyny z klasy II LOA udały się pod opieką p. N. Ruman na warsztaty do Zakopanego. Tam godnie reprezentowały Naszą Szkołę. A przygód było wiele:

  • udział w III Międzynarodowej Konferencji Naukowej pt. ?Paradygmaty badań nad bezpieczeństwem?, gdzie zaprezentowałyśmy klasy mundurowe i ich program, były pokazy musztry, dowiedziałyśmy się, że bezpieczeństwo to wartość egzystencjalna (dobro społeczne), wiemy co to niemoc strategiczna (tzw. efekt tsunami), odróżniamy już nauki o bezpieczeństwie od nauk o obronności itp. Spotkania z Funkcjonariuszami, ich wykłady, pogadanki były dla nas imponujące;
  • turniej siatkówki z dziewczynami klas innych Szkół Ponadgimnazjalnych, oczywiście towarzyski, po którym ukazałyśmy co potrafimy;
  • warsztaty nt. Idealnego Funkcjonariusza Służby Więziennej, którego efekt końcowy, jako projekt, prezentujemy na zdjęciach;
  • zajęcia sprawnościowe na Złotej Grani, zajęcia w terenie pod opieką wykwalifikowanej kadry ? ze znajomości lokalizacji i oswojenia się z wysokościami górskimi;
  • zwiedzanie kościołów, a w tym Sanktuarium Matki Bożej Fatimskiej na Krzeptówkach, odwiedziny Cmentarza Zasłużonych na Peksowym Brzyzku oraz innych miejsc dziedzictwa kulturowego;
  • wspinaczka górska w Tatrzańskim Parku Narodowym, Doliną Białego, ścieżką przyrodniczą im. Prof. Stanisława Sokołowskiego;
  • rekreacja, zakupy na Krupówkach, zwiedzanie Zakopanego.

Spotkałyśmy nawet Św. Mikołaja, czyli nasz trud został doceniony a wzorowe zachowanie docenione!

W drodze powrotnej odwiedziliśmy Sanktuarium Matki Bożej Królowej Podhala w Ludźmierzu oraz w Wadowicach udaliśmy się na pyszne kremówki...

Już tęsknimy za Zakopanem...

 

W środę 26 listopada 2014 r. uczniowie klasy 1 LOa i klasy 3 TG uczestniczyli w niezwykłej lekcji historii w Muzeum Powstań Śląskich w Świętochłowicach. Nowootwarte muzeum mieści się w budynku dawnej komendy Policji w Świętochłowicach. W zrewitalizowanym obiekcie utworzona została stała ekspozycja mająca nowoczesny, multimedialny charakter. Ekspozycja rozlokowana jest na czterech kondygnacjach. Uczniowie mogli obejrzeć prezentację filmową o Powstaniach Śląskich ?w pigułce?, podzieloną na sześć krótkich aktów, z których każdy następny, wyświetlany był w kolejnym pomieszczeniu. Można było zapoznać się z głównymi postaciami i faktami z okresu Powstań Śląskich. W gablotach zaprezentowano broń palną, ważne dokumenty, fotografie, archiwalne pocztówki. W salach na piętrze zgromadzono meble i przedmioty codziennego użytku, a pamiątkowe sztandary wykorzystano w wystroju sztabu. Wszystkim bardzo podobała się imitacja starego tramwaju. Dowiedzieliśmy się, że takie kiedyś jeździły po Śląsku. Można też było zrobić sobie zdjęcie na wybranym przez siebie historycznym tle, wydrukować ulotkę, ubrać i wyposażyć powstańca, a nawet wytyczyć granice państwowe i zobaczyć Wojciecha Korfantego, jak przemawiał do posłów Reichstagu ? wszystko to było możliwe, dzięki pomocy multimediów.

 

W dniach 13-14 listopada br. cztery uczennice klas trzecich mundurowych: Patrycja Czerwiński, Zuzanna Gołek, Karolina Nowaczyk oraz Anna Wawrzyczek pod opieką pani Izabeli Skipioł brały udział w warsztatach Akcent Junior. Dwudniowe warsztaty odbyły się w miejscowości Dębowiec.

Zajęcia, w których brali udział uczniowie z Euroregionu Beskidy ze strony polskiej i czeskiej, miały za zadanie przybliżyć kraj sąsiadów, ich język oraz kulturę i pokazać, że mimo iż różnimy się od siebie to jednak jesteśmy bardzo podobni. ;) Były to warsztaty edukacji interkulturowej, integracyjne, gry i zabawy interkulturowe.

Uczestnicy warsztatów min zwiedzili Muzeum Drukarstwa w Cieszynie gdzie po części muzealnej brali udział w warsztatach introligatorskich i typograficznych. Następnie zwiedzali Cieszyn i podzieleni na grupy przeprowadzali ankietę wśród mieszkańców Cieszyna. Zwieńczeniem pierwszego dnia warsztatów było gra w kręgle w polsko-czeskich drużynach w kręgielni w Cieszynie.

 

W dniu 22 października w ramach Tygodnia Kariery grupa najzdolniejszych uczniów kierunku Technik Organizacji Reklamy zwiedzała ośrodek telewizyjny TVP Katowice. W newsroomie zapoznali się z warsztatem pracy dziennikarza telewizyjnego, natomiast w największym studiu nagraniowym obserwowali pracę prezenterów, operatorów, oświetleniowców i reżysera nagrywających wywiady dla potrzeb jednego z programów telewizyjnych. Zobaczyli, iż praca przed kamerą nie jest łatwa i nawet doświadczeni dziennikarze kilkakrotnie tracili wątek czy przejęzyczali się, co skutkowało koniecznością powtarzania ujęć.

Uczestnicy wycieczki mieli możliwość zasiąść w fotelu prezentera telewizyjnego i w świetle jupiterów, przed kamerą rejestrującą obraz ocenić, jak wypadają na ekranach telewizyjnych. Wieloletni i doświadczeni pracownicy dostrzegli w kilku osobach z naszej szkoły olbrzymi potencjał, a holywoodzki uśmiech Marzeny Marcisz i Bartka Wyszeckiego już teraz gwarantowałby im pracę przed kamerą, co dokumentują poniższe zdjęcia.

Bartek Wyszecki oraz Paulina Wuzik zwiążą się z Telewizja Katowice na dłużej ? będą odbywać tam praktyki zawodowe, co być może stanie się początkiem ich wielkiej kariery na ekranie telewizyjnym!

 

Kraków zawsze kusi i przyciąga, ale jesienną porą szczególnie: widokami, szczególną atmosferą. Jeżeli do tego doda się niepowtarzalną szansę przeniesienia się w czasie ? nie może dziwić fakt, że do tego małopolskiego miasta chętnie wybrała się młodzież naszej szkoły.

14 października 2014 r. grupa uczniów klas maturalnych (3 lob, 4 Ho, 4 Tar, 4 lor,4 eo) pod opieką swoich polonistek ? U. Ryguły, M. Szczyrbowskiej i E. Wanot wzięła udział w zwiedzaniu Krakowa i jego okolic. Jego głównym celem był ?powrót do przeszłości? - i to dość odległej ? średniowiecznej.

Pierwszym przystankiem na trasie wycieczki było położone dziś w granicach administracyjnych Krakowa Opactwo Benedyktynów w Tyńcu. Jest to najstarszy (bo sięgający w swych początkach XI w.) z istniejących dzisiaj klasztorów w Polsce. Młodzież zwiedzała pod opieką przewodnika to tajemnicze, położone na wzgórzu, ustronne miejsce. Obejrzała zewnętrzny dziedziniec, krużganki oraz wnętrze kościoła. Usłyszała burzliwą, obfitującą w dramatyczne wydarzenia historię tego miejsca.

Uczestnicy wyjazdu wzięli także udział w blisko dwugodzinnych warsztatach: ?W średniowiecznym skryptorium?. Zajęcia, odbywające się w zrekonstruowanym pomieszczeniu dawnego skryptorium, poświęcone były tajnikom pracy skryby i iluminatora. Młodzież przypomniała sobie historię pisma i różnorodnych technik jego przekazu. Poznała również znaczenie skryptoriów benedyktyńskich dla kultury piśmienniczej Europy. Próbowała także wcielić się w rolę średniowiecznego skryby i cierpliwie kopiować łacińskie frazy na papier imitujący pergaminowe zwoje. Atmosfera ciszy i skupienia ? tak obca dzisiejszemu życiu ? pochłonęła wszystkich...

Na tym jednak wycieczka się nie kończyła. Uczestnicy przejechali dalej ? do samego Krakowa ? aby tym razem pod ziemią (między Sukiennicami a kościołem Mariackim) na głębokości kilku metrów odkryć wiedzę o przeszłości miasta. A pomogło w tym Muzeum Historii Miasta Krakowa ? udostępniając otwarte od 24 września 2010 r. Podziemia Rynku. Pani Basia (nasza przewodniczka) oprowadziła nas po interaktywnym szlaku turystycznym śladem europejskiej tożsamości Krakowa.

Podziemna ekspozycja zadziwia i imponuje przede wszystkim bogactwem zgromadzonych eksponatów (monety, narzędzia, elementy architektury itp.), oryginalnością sposobu ich prezentacji i nowoczesną formą przekazu. Nie można się tutaj nudzić! Wyciszyć raczej też nie! Zwiedzający słyszą, widzą, czują... Żyją, oddychają średniowieczną atmosferą... Podróżują, handlują, uczestniczą w życiu dawnego miasta. Rzeczywiście przenoszą się do Krakowa sprzed wielu wieków.

Wycieczka udana. Niby dobrze znany, wielokrotnie odwiedzany Kraków. A jednak, jak się okazało, zawsze może czymś zaskoczyć, coś nowego pokazać, czegoś nauczyć. A to dla naszych maturzystów chyba naprawdę ważna sprawa...

 

10.10.2014 r. młodzież z klasy mundurowej 2lo a i b wraz z opiekunami Alicją Chrapkiewicz, Joanną Koczubą oraz Romanem Linkiem zwiedził 18 bielski batalion powietrznodesantowy w Koszarach Jednostki Wojskowej. Miała możliwość zapoznania się ze sprzętem wyposażenia batalionu, Żandarmerii Wojskowej, Policji, Straży Miejskiej, Straży Pożarnej i GOPR.

Uczniowie zwiedzali także bazę szkoleniową i teren Jednostki Wojskowej, mieli możliwość przymierzenia spadochronu i innego sprzętu militarnego. Końcowym akcentem programu były skoki spadochronowe komandosów oraz defilada wojskowa.

 

W sobotę (11.10.2014 r.) wybrani uczniowie drugich klas mundurowych, pojechali najpierw do Bytomia Łagiewnik, by poznać bliżej historię polskiego schronu bojowego z 1936 r. Jest to ciężki dwukondygnacyjny schron, który został obsadzony przed rozpoczęciem wojny przez kompanię specjalną ciężkich karabinów maszynowych z IV batalionu piechoty 75 pułku piechoty z Chorzowa. Następnie uczniowie mając tylko mapkę ze wskazówkami musieli odnaleźć kolejny bunkier już w Bytomiu, co nie było takie proste, ze względu na opuszczony i zaniedbany teren. Troszkę szkoda, że o nie wszystkie zabytki dziedzictwa kulturowego się dba...

Z Bytomia udali się do Chorzowa, do kolejnego obiektu, gdzie we wnętrzu odbywała się ekspozycja broni, sprzętu, hełmów żołnierzy II wojny światowej na Śląsku. Przewodnik opowiadał ciekawostki z wojennego życia 23 Dywizji Piechoty, wykazywał różnice tworzenia hełmów japońskich, hiszpańskich i włoskich z 1934 r., które były tam wystawione. Przypomniał do czego służył główny pokój sztabowy, a przede wszystkim podkreślił, jak wielką rangę ma Nasza Wizyta w tym Muzeum dla przyszłości Naszego Kraju! Cieszymy się, że mogliśmy się tam spotkać!

Po ciekawej przygodzie, nastąpił czas na zaplanowaną rekreację. Po ognisku, któremu towarzyszyła muzyka i śpiew, nastąpiły zawody sprawnościowe w Górnośląskim Parku Etnograficznym. Przedstawiciele obu klas utrzymali jednakowy poziom.

Pod koniec dnia uczniowie przybyli na Wydział Teologiczny Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, gdzie po krótkim nabożeństwie, uczestniczyli w warsztatach. Ks. prof. dr hab. Henryk Krzysteczko poprosił uczniów o odczytanie wiersza K. K. Baczyńskiego ?Z głową na karabinie (4.12.1943)?, a następnie zinterpretowanie go oraz obrazowo przedstawienie na kartce. I tym razem uczniowie ukazali swój wysoki poziom. Po krótkich ćwiczeniach na orientację, zakończyliśmy dzień sobotni, z naszymi opiekunami: p. N. Ruman i p. A. Sojką.

 

W dniu 05.10.2014 r. (niedziela) wybrani uczniowie uczestniczyli w warsztatach w Muzeum Prasy Śląskiej im. Wojciecha Korfantego w Pszczynie. Kustosz Aleksander Spyra przybliżył historię maszyn drukarskich (np. typu Boston), pracy drukarza od najdawniejszych czasów, ewaluację prasy wydawanej na Śląsku. Uczniowie sami wydrukowali materiały, odpowiadali na pytania. Całość przedsięwzięcia ukazana będzie w materiale dotyczącym biografii Kustosza Muzeum dnia 11.11.2014 r. o godz. 17.00 w Telewizji Katowice. Zapraszamy do obejrzenia dokumentu, który ukaże wspólne poczynania Muzeum Prasy Śląskiej w Pszczynie, Naszej Szkoły oraz Powiatowego Ogniska Pracy Pozaszkolnej!

29 września grupa uczniów klas maturalnych uczestniczyła w dość oryginalnych zajęciach języka niemieckiego. Uczniowie wyjechali do Krakowa i tam szlifowali język niemiecki. Wizyta w Instytucie Goethego była pierwszym punktem programu.

Goethe-Institut w Krakowie organizuje i wspiera szeroki wachlarz imprez kulturalnych, aby promować dialog i wymianę doświadczeń z niemieckimi i innymi europejskimi artystami i twórcami kultury, przy czym punkt ciężkości leży w sferze kultury współczesnej. Także bez znajomości języka niemieckiego możesz brać udział we wszystkich imprezach, gdyż z reguły są one tłumaczone.

Dział Kursów Językowych Goethe Institut w Krakowie widzi punkt ciężkości swojej pracy we wzmocnieniu nauczania języka niemieckiego w sferze szkolnej i pozaszkolnej. Oferta rozciąga się od seminariów dokształcających dla nauczycieli (w ścisłej współpracy z krajowym Instytutem Kształcenia Nauczycieli), poprzez tworzenie programów mających na celu stosowanie nowych technologii w nauczaniu języka niemieckiego jako obcego, po imprezy kulturalne dla uczących się języka niemieckiego oraz nauczycieli. Kursy językowe dla dorosłych pokrywają całe spektrum poziomów A1 do C2 Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego.

Dział informacji i biblioteka Goethe-Institut w Krakowie przekazują informacje dotyczące aktualnych aspektów życia kulturalnego, społecznego i politycznego w Niemczech. Oferta obejmuje media drukowane i audiowizualne oraz najważniejsze gazety codzienne, tygodniki i czasopisma. Oferujemy także dostęp do baz danych. W ramach ?Współpracy Bibliotekarskiej? prowadzimy wspólne imprezy i projekty wraz z partnerskimi placówkami bibliotekarskimi z Polski Południowej.

Goethe-Institut w Krakowie opiekuje się południowopolskimi województwami: podkarpackim, małopolskim, świętokrzyskim, śląskim, opolskim i dolnośląskim. Pozostałe województwa należą do kompetencji Goethe-Institut w Warszawie.

Po wizycie w Goethe Institut uczniowie uczestniczyli w Stadtrallye. Zostali podzieleni na 4 grupy, które ze sobą rywalizowały. Rywalizacja polegała na rozwiązaniu 14 zadań w jak najkrótszym czasie. Uczniowie wyposażeni w mapy Krakowa musieli znaleźć różne obiekty i dostarczyć różnego rodzaju informacje. Oto jedno z pytań:


Aufgabe: Im Restaurant ?Hawełka?, Rynek Główny 34, gibt es zwei große Portraits.
Sie haben mit der polnischen Geschichte zu tun. Was kann man auf diesen
Gemälden sehen?


 

Jak się okazało znalezienie odpowiedzi na wszystkie pytania było bardzo trudne, ale za to szukanie dostarczyło wiele frajdy. Wszyscy uczestnicy otrzymali symboliczne nagrody. Dwie zwycięskie grupy mogły poczęstować się gofrem lub lodami, a ci słabsi otrzymali słodki upominek. To, że zabawa udała się na 100% zawdzięczamy uczniom, którzy brali udział , nauczycielom ? organizatorom oraz przepięknej pogodzie.

Organizatorzy Beata Wituła i Gabriela Kloc