W dniach 13-20.05.2014 roku w galerii łączącej Wydział Artystyczny z Wydziałem Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie odbyła się wystawa prac Marcina Smolarka z klasy I tkg pt.: ?Inspiracje literackie ołówkiem uwiecznione?. Wystawa odbyła się dzięki uprzejmości i pomocy Pracowników obu Wydziałów.

Marcin rysuje od czterech lat. Przyznaje, że rysowanie pomaga mu uwolnić wszystkie złe emocje, gdy wypełniają czasami jego wnętrze. W swoich pracach łączy modele postaci wykreowane przez różnych artystów w jedną spójną całość. Inspiruje się tematyką biblijną, mityczną i fantasy. Wcześniej prace można było podziwiać w głównym korytarzu Wydziału Artystycznego, umieszczonych na kolorowych płótnach.

16 maja Autor wystawy wraz z Panem Dyrektorem Jarosławem Kinalskim i wychowawcą panem Ryszardem Jaroszem spotkali się z wybranymi przedstawicielami obu Wydziałów. Marcin miał możliwość przedstawienia Gościom idei płynącej z rysowanych scen. Zwiedził również pracownie Wydziału Artystycznego. Piękno płynące z serca było wyraźnie zauważalne w tych małych dziełach sztuki, a zostało to docenione na Uczelni Wyższej. Gratulujemy i czekamy na kolejne wystawy!

 

Dnia 06.05.2014 r. uczennice klasy I tż ? Justyna Ficek i Michalina Wituła wystąpiły razem z panią Natalią Ruman na Uniwersytecie Trzeciego Wieku w Urzędzie Miasta w Pszczynie. Słuchacze przybyli, by dowiedzieć się więcej na temat dziedzictwa kulturowego Górnego Śląska, ze szczególnym uwzględnieniem krzyży, kapliczek przydrożnych oraz figur świętych. Wysłuchali również przedstawienia muzyczno-poetyckiego o tej tematyce. Wszyscy zgodzili się, że obiekty te stanowią symbol wspólnoty kulturowej, religijnej i historycznej dla wielu społeczności lokalnych. Podkreślano, że te miejsca architektury sacralnej budowano z głębokiej pobożności i przeświadczenia, że po ich postawieniu dane miejsce nabierze cech chrześcijańskich. To świadkowie historii naszego narodu i państwa. Uczennicom dziękujemy za poświęcenie czasu wolnego oraz zaangażowanie. To przecież wszystko jest ad maiorem Dei Gloriam!

 

Międzynarodowe Święto Pracy wprowadzone zostało w 1899 roku przez Drugą Międzynarodówkę. Upamiętnia ono strajk robotników w Chicago 1 maja 1886 roku, obchodzone jest od 1890 roku.

Dzień Flagi Rzeczypospolitej to stosunkowo młode święto ustanowione zostało Ustawą Sejmu RP z dnia 20 lutego 2004 (Dz.U. Nr 49 z 2004r poz. 467 Art 1. poz 3). 2 maja 1945 o godzinie 6 rano żołnierze z 1 Dywizji Kościuszkowskiej zatknęli biało-czerowny sztandar na kolumnie zwycięstwa (Siegessäule) w Tiergarten w Berlinie.

Narodowe Święto Konstytucji 3 Maja zostało ustanowione w 1919 oraz ponownie w 1990, w rocznicę uchwalenia Konstytucji 3 maja Rzeczypospolitej Obojga Narodów. 3 maja 1791 r. uchwalono pierwszą konstytucję w nowożytnej Europie, a drugą po amerykańskiej na świecie. Wyprzedziła trzecią na świecie konstytucję francuską. Konstytucja ta została uchwalona przez Sejm Wielki, który został zwołany w październiku 1788 r.

 

Najserdeczniejsze życzenia
zdrowych, radosnych i spokojnych
Świąt Wielkiej Nocy,
smacznego jajka, mokrego dyngusa,
a także odpoczynku w rodzinnym gronie.

Niech każdy z Was wykorzysta ten okres czasu jak najlepiej,
każdego dnia znajdując chwilę czasu dla siebie i swoich bliskich.

Niech króliczek przyniesie Wam w prezencie to, czego najbardziej pragniecie,
coś, co pozwoli spełnić choć jedno Wasze marzenie...

 

Wspólne poczynania Naszej Szkoły i Uniwersytetu Śląskiego zostały docenione. Zamieszczona została notatka o przedsięwzięciu na rynku w Pszczynie w spocie telewizji uniwersyteckiej. Zapraszamy do zapoznania się z nim!

http://telewizja.us.edu.pl/2014/04/happening-na-pszczynskim-rynku

Życzymy miłego oglądania.

 

Wieczorem w sobotę i niedzielę (29.03 i 30.03 br.) uczestniczyliśmy w przepięknym koncercie oraz edukacyjnym spotkaniu w Muzeum Prasy Śląskiej w Pszczynie, jako Goście Honorowi. Impreza o nazwie XVI Wielkopostne Dzialogi Muzyki i Poezji Plesna Civitas zorganizowana została przez Towarzystwo Miłośników Ziemi Pszczyńskiej oraz pod patronatem pana Pawła Sadzy, starosty pszczyńskiego. W Izbie u Telemanna miejsca były wypełnione po brzegi, a wśród zaproszonych Delegacja z Naszej Szkoły, pod opieką pań: J. Koczuby i N. Ruman. Wysłuchaliśmy recitalu organowego prof. Juliana Gembalskiego (m.in.: Samuel Scheidt Wariacje ?Ach, du feiner Reiter? oraz Josef Ferdinand Seger Toccata i fuga in D), odbyło się spotkanie z dr Marianem Małeckim, który przedstawił założenia programowe Muzeum Militarnych dziejów Śląska w Pszczynie. Dziękujemy za wyróżnienie i czekamy na kolejne takie spotkania!

 

Powiatowy Urząd Pracy w Pszczynie informuje, że dnia 17 kwietnia 2014 r. organizuje II Powiatowe Targi Pracy i Aktywności Społecznej, które odbędą się w Powiatowym Ośrodku Sportu i Rekreacji w Pszczynie, ul. Zamenhofa 5a, w godzinach od 10:00 do13:00.

Celem Targów Pracy jest przybliżenie i ułatwienie kontaktów pomiędzy osobami bezrobotnymi a pracodawcami. Podczas Targów Pracy wystawcy będą mieli możliwość zareklamowania własnej firmy/instytucji oraz prezentacji swojej oferty. Natomiast dzięki uczestnictwu w Targach osoby poszukujące pracy będą miały niepowtarzalną okazję do poszerzenia własnej siatki kontaktów poprzez nawiązanie współpracy z wystawcami.

Patronat honorowy nad wydarzeniem objął Starosta Pszczyński Paweł Sadza.

 

Dzięki zaproszeniu księdza proboszcza parafii pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa w Piasku, dnia 10 marca br., wybrani uczniowie pod opieką pani Natalii Ruman, zaprezentowali dla dzieci ze szkoły podstawowej przedstawienie, podczas rekolekcji wielkopostnych. Publika przyjęła bardzo ciepło inscenizację pt. ?Mądrości złotej rybki? oraz chętnie włączała się w religijne śpiewy z gestykulacją. Dziękujemy za docenienie naszego trudu, zaproszenie i przyjęcie. To dla nas wielkie wyróżnienie!

 

"... mało ważna staje się sprawność w odtwarzaniu, nawet bardzo abstrakcyjnych, rutyn matematycznych. Dużo ważniejsza staję się natomiast umiejętność rozpoznawania możliwości zastosowania narzędzi matematycznych w sytuacjach pozornie mało z matematyką związanych."

PISA. Wyniki badania 2006 w Polsce, MEN

Głównym celem projektu jest skuteczne rozwijanie inteligencji matematyczno-logicznej oraz wizualno-przestrzennej na każdym etapie rozwoju człowieka, od przedszkolaków poprzez uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych po osoby, które zakończyły już edukację szkolną. Pokazujemy między innymi jak wykorzystać zjawiska otaczającego nas świata jako preteksty do uprawiania matematyki a tym samym uczymy jak radzić sobie przy podejmowaniu właściwych decyzji w sytuacjach, które ten świat przed nami stawia. Pokazujemy niestandardowe, twórcze wykorzystywanie myślenia matematycznego, nie ograniczone do rutynowego odtwarzania wyuczonych algorytmów.

Niejako "przy okazji" tak ukierunkowanych działań osiągany jest także niezwykle ważny cel dodatkowy, jakim jest bardzo wyraziste kształtowanie najlepszych cech psychofizycznych i intelektualnych dzieci i młodzieży. Dzięki takim cechom mogą one osiągać sukcesy nie tylko w sferze edukacji szkolnej ale także poza nią, co jest szczególnie ważne we współczesnym świecie.

Znamiennym potwierdzeniem szerokiej potrzeby kształcenia wyżej wymienionych umiejętności było stworzenie przez Unię Europejską w 2000 roku planu rozwoju, zwanego Strategią Lizbońską, którego jednym z aspektów jest m. in. wzrost zainteresowania matematyką.

Autorem projektu jest mgr Marek Matejuk

  • nauczyciel matematyki od 1990 roku (m. in. I LO w Wałbrzychu, III LO we Wrocławiu, Wałbrzyska Wyższa SZiF),
  • członek Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki od 1992 roku,
  • współautor serii podręczników "MATEMATYKA 2001" od 1994 roku (WSiP Warszawa), w tym podręcznika do klasy 2 gimnazjum, który podczas Międzynarodowych Targów Książek we Frankfurcie nad Menem w 2006 roku zdobył Srebrny Medal Targów i tytuł "Najlepszego podręcznika do matematyki w Europie"
  • autor książki "Matematyczne Preteksty. 50 zadań.",
  • uczestnik Międzynarodowych Mistrzostw w Grach Matematycznych i Logicznych oraz Maratonów Matematycznych Dolnośląskich Festiwali Nauki,
  • twórca systemu kompleksowego zaopatrywania uczniów szkół w podręczniki oraz systemu automatycznych transakacji,
  • właściciel firmy MATEJUK Książki i Pomoce Dydaktyczne.

Podstawowym sposobem realizacji projektu jest prowadzenie warsztatów dla nauczycieli, najczęściej w formie sesji dedykowanych poziomom edukacyjnym:

  1. wychowanu przedszkolnemu,
  2. edukacji wczesnoszkolnej,
  3. klasom 4-6 szkół podstawowych,
  4. gimnazjom i szkołom ponadgimnazjalnym.

Głównie są to bezpłatne warsztaty własne, organizowane najczęściej na poziomie województw albo warsztaty odbywające się w ramach bliskich tematycznie konferencji lub innych spotkań nauczycieli. W miarę możliwości mogą być realizowane także warsztaty dla gmin lub powiatów.

Projekt jest przedsięwzięciem samofinansującym się. Jest utrzymywany i rozwijany dzięki sprzedaży zbiorów niekonwencjonalnych zadań - książek "Matematyczne Preteksty" oraz jednych z najlepszych na świecie pomocy do kształcenia logiki przestrzennej, będących także pretekstami do wyprowadzania uczniów ... w pole matematyki, czyli Radosnych Sześcianów - edukacyjnych łamigłówek przestrzennych, które mogą być używane zarówno w edukacji instytucjonalnej (szkoły, przedszkola) jaki również indywidualnej. Dla instytucji oświatowych i nauczycieli stworzono system rabatów oraz specjalne zestawy promocyjne Radosnych Sześcianów. Jeżeli zakupy dokonywane są na poziomie jednostek samorządu terytorialnego dla podległych im szkół lub przedszkoli to warunki finansowe mogą być oczywiście negocjowane indywidualnie.

 

 

Program "Mam zawód, mam pracę w regionie" skierowany jest do uczniów zasadniczych szkół zawodowych i techników woj. śląskiego. Przygotowano dla nich rozmaite kursy zawodowe, m.in. spawacza, kierowcy zawodowego, baristy, fryzjerskie, manicure.

- Największym powodzeniem cieszą się wśród uczniów kursy spawacza oraz prawa jazdy kat. B, dużym zainteresowaniem - kursy programowania, tworzenia stron internetowych - poinformowała Barbara Kubiak z wydziału Europejskiego Funduszu Społecznego Urzędu Marszałkowskiego w Katowicach.

Uczniowie wybierają również specjalistyczne kursy fryzjerskie, manicure, baristy. Na program, realizowany przez Samorząd Województwa Śląskiego, Śląskie Kuratorium Oświaty, wspólnie z 30 powiatami i miastami na prawach powiatu, przeznaczono 72 mln zł, z czego ponad 61 mln zł pochodzi z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Działania te mają podnieść prestiż oraz atrakcyjność szkolnictwa zawodowego w województwie śląskim, stąd część pieniędzy została przeznaczona na doposażenie 265 szkół zawodowych w materiały dydaktyczne oraz zakup sprzętu do pracowni praktycznej nauki zawodu. Szkoły kupują m.in. podręczniki, sprzęt informatyczny i programy komputerowe, wyposażają pracownie w nowoczesny sprzęt do nauki zawodu, w tym m.in. warsztaty samochodowe. Program będzie realizowany do sierpnia tego roku.