Dnia 6 grudnia br. wybrani uczniowie przygotowali sporo atrakcji dla dzieci z Publicznego Przedszkola nr 19 w Jankowicach, pod opieką p. Natalii Ruman. Oprócz Mikołaja i jego towarzyszy (aniołka i diabełka), pojawiły się również postaci z bajki o Złotej Rybce. Pożegnań z rozśpiewanymi dziećmi nie było końca. Obiecujemy kolejne spotkania, a Uczniom Naszej Szkoły dziękujemy za zaangażowanie.

 

Przyłączcie się do akcji!

MAMY MAŁO CZASU!

W tym roku SU wybrał czteroosobową Rodzinę.

Opis rodziny Pani Beata (41 l.) i pan Roman (43 l.), wychowują dwie córki Kingę (8 l.) i Wiktorię (6 l.) Przyczyną trudnej sytuacji rodziny jest brak ciągłości pracy pana Romana, jak również to, że pani Beata na razie nie może podjąć pracy ze względu na opiekę nad dziećmi. Czteroosobowa rodzina mieszka w starym, wynajmowanym domu. Do dyspozycji mają jeden pokój, kuchnię i łazienkę. Mieszkanie jest skromnie wyposażone, ale zadbane. Na przychody rodziny składają się zarobki pana Romana (800zł) oraz zasiłek rodzinny (212zł), po odliczeniu kosztów utrzymania mieszkania, miesięcznie pozostaje 116 zł na każdego członka rodziny. Wśród najważniejszych potrzeb pani Beata wymienia: kołdry, odzież i żywność.

Uwaga: dla zachowania anonimowości, imiona członków rodziny mogły zostać zmienione.

Prosimy poszczególne klasy o zebranie wymienionych poniżej przedmiotów do wtorku 10 grudnia 2013 roku.

Prosimy również o przekazanie ich do:

  • biblioteki przy ulicy Szymanowskiego ? koordynatorem jest p. Kinga Grygier,
  • do sekretariatu przy ulicy Bogedaina ? koordynatorem jest p. Urszula Ryguła.

Klasy:1 Loa, 1LOb, 2 Loa, 2 Lob

  • zabawki dla dziewczynek, mile widziane: chodzący piesek Simba, lalka Monster High

Jeśli ktoś ma możliwość, również:

  • kurtka zimowa: rozmiary 128, 140 cm (szczupła figura)
  • szalik, czapka, rękawiczki: rozmiary 128, 140 cm
  • dres:rozmiary 128, 140 cm (szczupła figura)
  • obuwie zimowe ? kozaki: rozmiary 29, 33
  • papcie: rozmiar: 28/29
  • tenisówki: rozmiar 32/33

Klasy: 3 Loa, 3 Lob, 1 Tma, 1 Tmb

  • słodycze,
  • soki

Jeśli ktoś ma możliwość, również:

  • kurtka zimowa: rozmiary 128, 140 cm (szczupła figura)
  • szalik, czapka, rękawiczki: rozmiary 128, 140 cm
  • dres:rozmiary 128, 140 cm (szczupła figura)
  • obuwie zimowe ? kozaki: rozmiary 29, 33
  • papcie: rozmiar: 28/29
  • tenisówki: rozmiar 32/33

Klasy: 1 Ti, 1 Tż, 1 Tor, 1 Hot

  • proszek do prania,
  • płyny czyszczące,
  • płyn do mycia naczyń,
  • szampon,
  • pasta do zębów,
  • szczoteczka do zębów,
  • mydło/żel myjący

Jeśli ktoś ma możliwość, również:

  • kurtka zimowa: rozmiary 128, 140 cm (szczupła figura)
  • szalik, czapka, rękawiczki: rozmiary 128, 140 cm
  • dres:rozmiary 128, 140 cm (szczupła figura)
  • obuwie zimowe ? kozaki: rozmiary 29, 33
  • papcie: rozmiar: 28/29
  • tenisówki: rozmiar 32/33

Klasy: 1 Tbr, 1 tkg, 1 Tle, 1 ZSZ

Przybory szkolne:

  • zeszyty,
  • bloki,
  • kredki,
  • farbki,
  • plastelina,
  • papier kolorowy,
  • nożyczki,
  • klej,
  • piórnik,
  • plecak,
  • przybory do pisania

Jeśli ktoś ma możliwość, również:

  • kurtka zimowa: rozmiary 128, 140 cm (szczupła figura)
  • szalik, czapka, rękawiczki: rozmiary 128, 140 cm
  • dres:rozmiary 128, 140 cm (szczupła figura)
  • obuwie zimowe ? kozaki: rozmiary 29, 33
  • papcie: rozmiar: 28/29
  • tenisówki: rozmiar 32/33

Klasy: 2 Tma, 2 Tmb, 2 tb, 2 ti

  • herbata,
  • kawa,
  • ryż,
  • kasza,
  • makaron,
  • mąka,
  • cukier,
  • olej,
  • dżem,
  • konserwy rybne,
  • warzywa w puszkach,
  • mleko

Jeśli ktoś ma możliwość, również:

  • kurtka zimowa: rozmiary 128, 140 cm (szczupła figura)
  • szalik, czapka, rękawiczki: rozmiary 128, 140 cm
  • dres:rozmiary 128, 140 cm (szczupła figura)
  • obuwie zimowe ? kozaki: rozmiary 29, 33
  • papcie: rozmiar: 28/29
  • tenisówki: rozmiar 32/33

Klasy: 2 Tg, 2 Tż, 2 tor, 2 Hot

  • kołdra,
  • koc,
  • poduszka,
  • pościel,
  • ręczniki

Jeśli ktoś ma możliwość, również:

  • kurtka zimowa: rozmiary 128, 140 cm (szczupła figura)
  • szalik, czapka, rękawiczki: rozmiary 128, 140 cm
  • dres:rozmiary 128, 140 cm (szczupła figura)
  • obuwie zimowe ? kozaki: rozmiary 29, 33
  • papcie: rozmiar: 28/29
  • tenisówki: rozmiar 32/33

Klasy: 2 tar, 2 Tle, 2 ZSZ, 3 Ti

  • zabawki dla dziewczynek, mile widziane: chodzący piesek Simba, lalka Monster High

Jeśli ktoś ma możliwość, również:

  • kurtka zimowa: rozmiary 128, 140 cm (szczupła figura)
  • szalik, czapka, rękawiczki: rozmiary 128, 140 cm
  • dres:rozmiary 128, 140 cm (szczupła figura)
  • obuwie zimowe ? kozaki: rozmiary 29, 33
  • papcie: rozmiar: 28/29
  • tenisówki: rozmiar 32/33

Klasy: 3 Tg, 3 Ku, 3 Ho, 3 Tar

  • herbata,
  • kawa,
  • ryż,
  • kasza,
  • makaron,
  • mąka,
  • cukier,
  • olej,
  • dżem,
  • konserwy rybne,
  • warzywa w puszkach,
  • mleko

Jeśli ktoś ma możliwość, również:

  • kurtka zimowa: rozmiary 128, 140 cm (szczupła figura)
  • szalik, czapka, rękawiczki: rozmiary 128, 140 cm
  • dres:rozmiary 128, 140 cm (szczupła figura)
  • obuwie zimowe ? kozaki: rozmiary 29, 33
  • papcie: rozmiar: 28/29
  • tenisówki: rozmiar 32/33

Klasy: 3 eo, 3 Lor, 4 Ti, 4 g

Przybory szkolne:

  • zeszyty,
  • bloki,
  • kredki,
  • farbki,
  • plastelina,
  • papier kolorowy,
  • nożyczki,
  • klej,
  • piórnik,
  • plecak,
  • przybory do pisania

Jeśli ktoś ma możliwość, również:

  • kurtka zimowa: rozmiary 128, 140 cm (szczupła figura)
  • szalik, czapka, rękawiczki: rozmiary 128, 140 cm
  • dres:rozmiary 128, 140 cm (szczupła figura)
  • obuwie zimowe ? kozaki: rozmiary 29, 33
  • papcie: rozmiar: 28/29
  • tenisówki: rozmiar 32/33

Klasy: 4 Ho, 4 E, 4 tkg, 4 Lor

  • proszek do prania,
  • płyny czyszczące,
  • płyn do mycia naczyń,
  • szampon,
  • pasta do zębów,
  • szczoteczka do zębów,
  • mydło/żel myjący

Jeśli ktoś ma możliwość, również:

  • kurtka zimowa: rozmiary 128, 140 cm (szczupła figura)
  • szalik, czapka, rękawiczki: rozmiary 128, 140 cm
  • dres:rozmiary 128, 140 cm (szczupła figura)
  • obuwie zimowe ? kozaki: rozmiary 29, 33
  • papcie: rozmiar: 28/29
  • tenisówki: rozmiar 32/33

 

Wieczorem dnia 29 listopada br. odbyło się spotkanie w Muzeum Prasy Śląskiej im. W. Korfantego w Pszczynie, podczas którego:

  • harcerze uczestniczyli w warsztatach, dotyczących dziedzictwa kulturowego Pszczyny, przygotowanych przez p. Natalię Ruman;
  • wysłuchali prelekcji o Rudolfie Wolnym, którą wygłosił kustosz Muzeum Prasy pan Aleksander Spyra;
  • zostały zaprezentowane pomniki poległych harcerzy oraz żołnierzy na Ziemi Pszczyńskiej w prezentacji p. N. Ruman;
  • Karolina Lubańska przedstawiła autorską interpretację wierszy o tematyce wojennej;
  • Michał Furtok przybliżył historię pszczyńskiego harcerstwa;
  • Mikołaj Piórko wraz z drużyną zaśpiewali pieśni harcerskie i patriotyczne.

Spotkanie to miało na celu uświadomienie, że kulturę należy rozpatrywać w perspektywie nie stylu życia, lecz stylu bycia, traktując lokalność nie jako przeciwieństwo globalności, ale jako jej aspekt. Sięganie do tych wartości i treści, które składają się na dziedzictwo kulturowe pozwala oprzeć się naporowi kultury masowej. Edukacja, również historyczna, powinna wzmacniając to co wspólne, prowadzić ucznia nie ?poza?, lecz ?w? i ?poprzez? świat zróżnicowań i wielości, gdyż jak nie jest możliwe kształtowanie tożsamości bez dialogu z tym, co nowe bądź odmienne, tak wątpliwe jest uzyskanie porozumienia bez wspomagania rozwoju tożsamości, identyfikacji i afiliacji społecznej. Należy żyć ze świadomością swojej przeszłości, pamiętać o tych, którzy nie szczędzili życia w obronie Ojczyzny!

 

11 listopada 1918 roku w miejscowości Compi?gne, na północny - wschód od Paryża, przedstawiciele Niemiec podpisali rozejm, który oznaczał zakończenie I wojny światowej. Wcześniej rozpadło się państwo Habsburgów ? Austro - Węgry. Symptomy te stały się sygnałem do działań niepodległościowych dla Polaków; w Krakowie powstała Polska Komisja Likwidacyjna, w Lublinie rząd Ignacego Daszyńskiego. Rozbrajano garnizony niemieckie stacjonujące na terenach tzw. ?Kongresówki?. 10 listopada do Warszawy powrócił z internowania Komendant I Brygady Legionów Polskich Józef Piłsudski. Powrócił jako mąż opatrznościowy, a Rada Regencyjna przekazała mu pełnię władzy państwowej i zdecydowała o przekazaniu naczelnego dowództwa nad wojskiem.

Do roku 1921 trwały walki o granice Rzeczypospolitej i dopiero w następnych latach pojawiły się pierwsze formy świętowania odzyskania niepodległości, przy czym koncentrowano się bardziej na przypominaniu sukcesów militarnych niż politycznych. Odsłaniano pomniki bohaterom walk o niepodległość Ojczyzny, wręczano sztandary jednostkom wojskowym, odbywały się defilady i rewie wojskowe. W listopadzie 1925 roku nastąpiło złożenie prochów Nieznanego Żołnierza pod arkadami Pałacu Saskiego. Uroczystości odbywały się na terenie całego kraju, szczególnie uroczyście obchodzono je we Lwowie, połączone ze świętowaniem takiej samej rocznicy obrony miasta. W 1934 roku po raz ostatni defiladę na Polu Mokotowskim w Święto Niepodległości odebrał Marszałek Piłsudski. Do 1936 r. 11 listopada był głównie świętem wojska. Dopiero 11 listopada w 1937 roku obchodzony był jako święto państwowe - Dzień Niepodległości.

W latach wojny i okupacji Polacy na wojennym wychodźstwie zachowali obyczaj i tradycję narodowego świętowania 11 listopada. Na ziemiach obu okupacji Polskie Państwo Podziemne starało się upamiętnić ten dzień na miarę możliwości. Po zakończeniu II wojny światowej święto 11 listopada było jeszcze świętowane, ale już od 1946 r. zastąpiło je święto 22 lipca. Mimo to w wielu środowiskach dzień ten był obchodzony w dalszym ciągu jako rocznica odzyskania niepodległości. W 1989 roku Sejm odrodzonej Rzeczypospolitej Polskiej restytuował dzień 11 listopada jako Narodowe Święto Niepodległości.

Na podstawie: http://www.wojsko-polskie.pl/articles/view/3143.

Dnia 28 października br. uczniowie klasy II ZSZ, pod opieką p. Natalii Ruman udali się na pszczyńskie cmentarze, by nie tylko uprzątnąć opuszczone i zapomniane groby przed zbliżającą się Uroczystością Wszystkich Świętych, lecz przede wszystkim poznać bliżej dziedzictwo kulturowe regionu.

Cmentarze są istotnym elementem struktury przestrzennej miasta czy wsi, są obiektami sakralnymi. Stanowią symbol wspólnoty kulturowej, religijnej i historycznej dla wielu społeczności lokalnych. Także są symbolem wspólnoty kulturowej, religijnej i historycznej naszego regionu z narodem. Mają one nie tylko wartość artystyczną, historyczną, estetyczną i emocjonalną, ale przede wszystkim religijną, przypominają, że istnieje inny wymiar ludzkiej egzystencji. Odwiedzanie cmentarzy spowodowało rodzaj nostalgicznej podróży w przeszłość przodków i rodziny lub poszukiwania czy umacniania swojej własnej tożsamości. Takie podróże dokonują się w sposób masowy w czasie Święta Zmarłych, kiedy ludzie podróżują na cmentarz, a podróż ma w tym czasie wyjątkowy charakter, gdyż jest uświęcona wielowiekową tradycją, sięgającą pogańskich ?dziadów?. Ta tradycja ma charakter powszechny i wręcz obowiązkowy dla wszystkich, a wiąże się z ogólną akceptacją celebrowania śmierci, zainteresowania się nią i kontemplacją. Groby mogą być odwiedzane również ze względu na panującą tam ciszę i spokój, lecz mogą być również miejscem ucieczki osób przeżywających żałobę. Memento mori!

 

To już kolejny raz poprowadziliśmy własnego autorstwa Różaniec w parafii pw. Świętej Jadwigi w Starej Wsi, pod opieką pani Natalii Ruman. Rozważania przekładające wersety biblijne na codzienne życie pobudziły wszystkich zgromadzonych w świątyni do głębszej refleksji. Oczywiście całość urozmaiciliśmy śpiewem. Dobrze było rozpocząć tak dzień przed lekcjami, gdyż wiemy, że ubi caritas, Deus ibi est! Październik przecież to miesiąc modlitwy...

 

Gdyby więcej ludzi umiało udzielać pierwszej pomocy w nagłym zatrzymaniu krążenia ? 100,000 osób rocznie w Europie mogłoby żyć ? twierdzi Europejska Rada Resuscytacji.

Każdego roku u około 400,000 Europejczyków występuje nagłe i niespodziewane nagłe zatrzymanie krążenia, z czego w około 350,000 przypadkach zdarza się to poza szpitalem. Nagłe zatrzymanie krążenia poza szpitalem może zdarzyć się wszędzie, na przykład na ulicy, w miejscu pracy, w czasie ćwiczeń rekreacyjnych oraz innego typu wysiłku fizycznego. Przeważająca większość nagłego zatrzymania krążenia występuje w domu. Aktualnie mniej niż jedna osoba na dziesięć przeżywa to zdarzenie. Podjęcie resuscytacji krążeniowo-oddechowej przez świadków zdarzenia może spowodować 2-3 krotny wzrost przeżywalności. Niestety na dzień dzisiejszy tylko w 1 przypadku na 5 zdarzeń pozaszpitalnego nagłego zatrzymania krążenia podejmowana jest resuscytacja. Zwiększenie częstości podejmowania resuscytacji mogłoby uratować 100,000 istnień ludzkich w Europie rocznie.

?Niestety jedynie niewielki odsetek osób, u których występuje nagłe zatrzymanie krążenia poza szpitalem otrzymuje pomoc wystarczająco szybko, aby przeżyć? mówi Professor Maaret Castrén, Karolinska Institutet, Szwecja, przewodnicząca ERC.

Tymczasem resuscytacja krążeniowo-oddechowa jest łatwiejsza niż większość ludzi uważa. Pokazuje to między innymi interaktywny film edukacyjny ?Nagłe zatrzymanie krążenia?: https://www.szkolenia-bhp24.pl/nagle-zatrzymanie-krazenia

Film powstał pod patronatem merytorycznym Polskiej Rady Resuscytacji, przy wsparciu Urzędu Miasta Krakowa. Widz nie tylko śledzi akcję filmu, ale może aktywnie w niej uczestniczyć poprzez dokonywanie wyborów prawidłowych wariantów pierwszej pomocy. Dzięki temu łatwiej zapamiętać prawidłowy algorytm udzielania pomocy poszkodowanemu.

Zachęcamy do zapoznania się z filmem. Pamiętaj jednocześnie, iż w celu opanowania techniki udzielania pierwszej pomocy warto skorzystać z darmowych, organizowanych przez liczne stowarzyszenia i fundacje - dla bezpieczeństwa Twoich najbliższych!

 

Dnia 13 X 2013 roku, w Dniu Papieskim, wybrani uczniowie wykonali przedstawienie pt. ?Mądrość Złotej Rybki?, w ramach odpustu parafialnego w Parafii pw. Jadwigi Śląskiej w Starej Wsi, pod opieką pani Natalii Ruman. Młodzież zebranym dzieciom w kościele wytłumaczyła, że często w życiu chcemy mieć dobra materialne, coraz to nowsze, lepsze, lecz nie to jest najważniejsze. Morał wystąpienia brzmiał: ?by była miłość w domu, by nie robił krzywdy nikt nikomu!?. Całość urozmaicona była piosenkami, które poderwały dzieci do śpiewu i tańca. Gratulujemy przedsięwzięcia i zapraszamy do dalszej współpracy.

 

Od 7 do 25 października 2013 roku w Pszczyńskiej Bibliotece Pedagogicznej można oglądać wystawę prac naszych uczniów pod opieką pani Natalii Ruman. W jej ramach zostały zaprezentowane ?Paszporty Świętych?, które przedstawiają dane na temat wybranych świętych. Pomysł związany jest z obchodami Dnia Papieskiego oraz kanonizacją Jana Pawła II, dzięki której Nasz Papież również otrzyma taki ?Paszport?.

 

Informujemy, że na stronach Urzędu Statystycznego w Katowicach www.stat.gov.pl/katow została uruchomiona II edycja programu edukacyjnego ?Klikam i wiem?. Projekt adresowany jest do młodzieży, a jego celem jest  kształtowanie  umiejętności  korzystania z zasobów danych statystycznych dostępnych na stronach internetowych statystyki publicznej. Dzięki temu przedsięwzięciu młodzież ma okazję poznać działalność statystyki publicznej, wydawnictwa statystyczne i jednocześnie poszerzyć wiedzę o naszym regionie,  Polsce i Unii Europejskiej. Materiał został wzbogacony o pomocne wskazówki oraz ciekawostki statystyczne.

Zapraszamy do skorzystania z naszego programu oraz z zasobów statystyki publicznej!