W piątek 10 kwietnia br. grupa uczniów z klas 3Ti, 4Ti oraz 3TMa pod opieką nauczycieli Witolda Sadloka i Marii Rołki wzięła udział w Dniu Otwartym Politechniki Śląskiej w Gliwicach. Podczas wizyty uczniowie zapoznali się z ofertą edukacyjną Politechniki oraz procesem rekrutacji na studia. Mieli również okazję spotkania się z przedstawicielami poszczególnych wydziałów uczelni oraz zwiedzania laboratoriów i pracowni, gdzie wykładowcy przybliżyli uczniom tematykę zajęć praktycznych na wydziale Mechanicznym Technologicznym.

Wyjazd miał na celu przybliżenie uczniom perspektyw edukacyjnych oraz przedstawienie im możliwości ukierunkowania swojej kariery zawodowej.

 

W ramach spotkań edukacyjnych z cyklu ?Akademia Medycyny i Piękna? w dniu 12 marca 2015 r. 30 uczniów z klas żywieniowych wraz z opiekunami brało udział w pokazie kuchni molekularnej w Śląskiej Wyższej Szkole Medycznej w Katowicach. W atmosferze pełnej humoru prekursor kuchni molekularnej w Polsce, Mistrz kuchni, ?naukowiec? znany z programów kulinarnych w TVP2, TVN, TVN24 oraz Polsat-Biznes, kucharz ?naukowiec?, członek elitarnej grupy Fundacji Klubu Szefów Kuchni, współpracownik Warszawskiego Instytutu Chemii i Fizyki PAN, poszukiwacz niezwykłych smaków Łukasz Konik zachęcał do eksperymentowania z tą kuchnią. Pokazał, że zdrowa kuchnia nie musi być nudna. Przekonywał, że można ugotować coś oryginalnego, smacznego, zdrowego wykorzystując wiedzę o zjawiskach fizycznych i właściwościach fizyko-chemicznych produktów spożywczych.

Udowadniał, że molekularne gotowanie wykorzystuje właściwości fizyczne produktów spożywczych oraz gazów, nie stosuje przetwarzania produktów za pomocą chemii. Jest to kuchnia wyjątkowo lekka, dietetyczna i oryginalna. Zrywając z tradycyjnymi sposobami przygotowania potraw poszerza spektrum klasycznej sztuki kulinarnej i otwiera nowe światy smakowe i aromatyczne. Potrawy zachwycają wyglądem, a dania przygotowywane wyłącznie z naturalnych składników, zaskakują idealnym, czystym smakiem i zachowanymi właściwościami odżywczymi. Sposób przyrządzenia decyduje o tym, że potrawy mogą sprostać zarówno gustom smakosza, niejadka i... estety. Kuchnia molekularna to zabawa. A kulinarne eksperymentowanie z nią może pochłonąć każdego, kto przejawia ciekawość, pragnie zaskakiwać oraz tworzyć unikalne kompozycje smakowe.

Po obfitej dawce pouczającej teorii Mistrz zaprosił słuchaczy do swojej kuchni przypominającej laboratorium, do wspólnego gotowania. Pod jego kierunkiem uczestnicy pokazu mieli możliwość przygotować kawior molekularny o smaku marchewki. Wyjawił tajniki technik kuchni molekularnej, wyjaśniając m.in. jak smażyć w wodzie, czy jak zamknąć gorącą zupę w żelowej otoczce. Część uczestników pokazu miała okazję gotować w ciekłym azocie. Inni próbowali smaku świeżych ziół zamrożonych w chipsy, sprawdzali konsystencję mrożonej pianki kawowej oraz smak lodów z kwaszonych ogórków. Degustowali również piersi kurczaka czy deseru z ananasa przygotowane w technice Sous vide (długotrwałe gotowanie w wodzie o stałej temperaturze produktów zamkniętych próżniowo). Na koniec degustowano drinki molekularne z soków i suchego lodu.

 

W dniach od 10 do 12 marca 2015 roku w Kielcach miało miejsce wielkie wydarzenie. W jednym miejscu jednocześnie odbyło się aż osiem targów związane z szeroko rozumianym przemysłem, głównie ciężkim:

  • XX Targi Przemysłowej Techniki Pomiarowej CONTROL-STOM
  • VI Targi Technologii Antykorozyjnych oraz Ochrony Powierzchni EXPO-SURFACE
  • VIII Targi Pneumatyki, Hydrauliki, Napędów i Sterowań PNEUMATICON
  • VIII Targi Obróbki Blach STOM-BLECH
  • VIII Targi Obróbki Metali, Obrabiarek i Narzędzi STOM-TOOL
  • II Targi Laserów i Technologii Laserowych STOM-LASER
  • X Międzynarodowe Targi Technologii i Urządzeń dla Spawalnictwa SPAWALNICTWO
  • Targi Wirtualizacji Procesów WIRTOPROCESY oraz Dni Druku 3D

Na tak ważnej imprezie nie mogło zabraknąć mechatroników z Pszczyny. Uczniowie klas 3 Tma i 3 Tmb oraz uczestników KOŁA MECHATRONIKI po kilkugodzinnej podróży dotarli na teren targów 11 marca. Przez kilka godzin zwiedzali oni stoiska, przyglądali się pokazom i zbierali materiały reklamowe. Największym powodzeniem, nie licząc robiących ogromne wrażenie sporych rozmiarów maszyn do obróbki metalu, cieszyły się stoiska z drukarkami 3D. Jednym z powodów było prawdopodobnie to, że już za kilka lat technologia ta zawita do naszych domów...

 

Relacja z wystawy fotografii prof. Ireny Nawrot.

W ubiegłym tygodniu uczniowie kierunku reklama doskonalili swój warsztat fotograficzny uczestnicząc w wystawie prac p. prof. Ireny Nawrot* w bielskiej galerii BWA. Wystawa ?Rosarium? odnosi się do ważnego i często podejmowanego przez artystkę tematu, jakim jest problem czasu wpisanego pomiędzy niepamięć własnych narodzin a nieświadomością własnej śmierci. Motywy ciała ludzkiego, ludzkiej czaszki i róży tworzą w pracach p. profesor narrację o czasie przeszłym, teraźniejszym i przyszłym. Prezentacja obejmuje prace fotograficzne o charakterze intermedialnym: barwne fotografie zestawione są z gotowymi elementami: sztucznymi kwiatami, biżuterią czy lampkami ledowymi oraz wielkoformatowe kolaże z obrazami kobiecej twarzy, ludzkiej czaszki i kwiatów róży złożone ze zszywanych ręcznie, zmultiplikowanych zdjęć-modułów.

*Prof. Irena Nawrot studiowała w Instytucie Wychowania Artystycznego na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, dyplom obroniła w 1983 roku u prof. Mariana Stelmasika. Od 1984 roku pracownik naukowo-dydaktyczny na macierzystej uczelni, obecnie prowadzi Zakład Wiedzy Wizualnej. W latach 80. tworzyła fotografie, wykorzystując tradycyjny warsztat fotograficzny. Powiększone czarno-białe kopie pozytywowe poddawała procesowi wielokrotnego, ręcznego kolorowania. W roku 2004 zaczęła wprowadzać do swoich projektów sztuczne kwiaty, sztuczne rzęsy, oczy zabawek, woskowe łzy. Ostatnio elementem łączącym i spajającym fotografie stały się nici krawieckie.

 

Dnia 27.01.2015 roku wybrani uczniowie klasy II LOA udali się do Cieszyna, pod opieką p. N. Ruman oraz p. A. Sojki, by wysłuchać prelekcji w Zakładzie Karnym. Tam wraz osadzonymi dowiedzieli się od jedynego żyjącego świadka wydarzeń ze Śląska Cieszyńskiego, pana Pawła Stanieczka, Kustosza Izby Oświęcimskiej w Goleszowie, że właśnie w Goleszowie istniała filia obozu Auschwitz. Tam właśnie, w podobozie, miejsce pracy stało się miejscem zagłady. Kustosz stwierdził, że ?kto nie chce znać historii naraża się na przeżycie jej znowu?, co pobudziło do głębszej refleksji uczniów i osadzonych. Już 2 września 1939 r. Niemcy jak zajęli Goleszów, uznali że jedynym walorem tego miasta jest Cementownia, w której pracowali głównie mężczyźni. I tak do lipca 1942 r. przywożono nowych ?pracowników?, aż stworzono grupę 1059 więźniów (z tego 1009 byli to Żydzi ze wszystkich krajów Europy). Praca tych osób była bardzo ciężka, gdyż jeśli więzień nie rozładował 6 ton kamienia, nie mógł w tym dniu dostać jeść, to była tzw. norma. Dopiero 3 maja 1945 r. nastąpiło wyzwolenie obozu. Był to ciekawy, a zarazem bardzo wstrząsający wykład na temat tych dziejów historycznych.

Gdy osadzeni zostali odprowadzeni do cel, dla uczniów miniwykład poprowadził wicedyrektor Zakładu Karnego w Cieszynie Rafał Kaczmerczyk?, który przybliżył krótko historię budynku, gdzie mieści się kaplica, w której występujemy dla osadzonych oraz opowiedział o działach penitencjarnym, ochrony, ewidencji, finansowym i kwatermistrzowskim.

Następnie, w nagrodę za wolontariat uczniowski, zostaliśmy oprowadzeni po części Zakładu. Największą atrakcją okazało się wejście do izolatki i wczucie się w niebezpiecznego osadzonego, którego należało ?zabezpieczyć?. Bardzo dziękujemy Dyrekcji Zakładu Karnego, Dowódcy Zmiany oraz Rzecznikowi Zakładu Karnego za taką możliwość, za poświęcony nam czas...

A jeszcze przed wyjazdem do Pszczyny, udało nam się zwiedzić Muzeum Strzelców Podhalańskich w Cieszynie, gdzie zobaczyliśmy archiwalne fragmenty nagrań żołnierskich przysięg składanych podczas II wojny światowej oraz wiele innych ciekawostek...

 

Relacja z warsztatów w TVP Katowice.

W minionym tygodniu uczniowie klasy czwartej kierunku REKLAMA po raz kolejny brali udział w warsztatach przedmiotowych w telewizji TVP Katowice. Tym razem nie tylko próbowali swoich sił przed kamerą, wcielając się w role prezenterów i dziennikarzy telewizyjnych, ale także nabierali doświadczenia w pracy po drugiej stronie kamery ? wykonując pracę operatora. Profesjonalna kamera telewizyjna jest urządzeniem skomplikowanym i bardzo drogim ? kosztuje ponad 100 tysięcy złotych ? i na takim właśnie sprzęcie podstawowe szlify operatorskie zdobywali nasi uczniowie. Z obsługą tego sprzętu najlepiej radziła sobie Sylwia Langer, a przed kamerą najbardziej profesjonalnie wypadła Ilona Bocheńska, co dokumentują poniższe zdjęcia.

 

30 stycznia 2015 roku kilkoro uczestników zajęć odbywających się w ramach KOŁA MECHATRONICZNEGO odwiedziło zaprzyjaźnioną szkołę w Jaworznie. Celem wyjazdu było zapoznanie się z wyposażeniem sal mechatronicznych pod kątem egzaminów kwalifikacyjnych. Wymieniono też mnóstwo uwag i spostrzeżeń związanych z różnymi rozwiązaniami budowy i kompletowania stanowisk egzaminacyjnych.

 

Zbliżył się czas, by podsumować wszystkie Porozumienia. Dnia 10.12.2014 r. na Wydziale Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego odbyło się spotkanie, podczas którego:

  • uczniowie przekazali sztuczne choinki do Kaplicy w Zakładzie Karnym w Cieszynie;
  • na jednej z choinek zawieszono łańcuch (wspólnie wykonany przez uczniów, studentów oraz osadzonych);
  • jak również udało nam się dokończyć tworzenie wspólnego wideoklipu pt. TRANSFORMATION (PRZEMIANA).

Cieszymy się, że podczas spotkanie zaszczycili swoją obecnością: Pani Prodziekan dr hab. prof. UŚ Ewa Ogrodzka-Mazur, Rzecznik Zakładu Karnego w Cieszynie ppor. Tomasz Głasek, studenci WEiNoE Uniwersytetu Śląskiego oraz Nasi Uczniowie wraz z koordynatorem Porozumień p. dr Natalią Ruman!

 

W dniach 03-07.12.2014 r. wybrane dziewczyny z klasy II LOA udały się pod opieką p. N. Ruman na warsztaty do Zakopanego. Tam godnie reprezentowały Naszą Szkołę. A przygód było wiele:

  • udział w III Międzynarodowej Konferencji Naukowej pt. ?Paradygmaty badań nad bezpieczeństwem?, gdzie zaprezentowałyśmy klasy mundurowe i ich program, były pokazy musztry, dowiedziałyśmy się, że bezpieczeństwo to wartość egzystencjalna (dobro społeczne), wiemy co to niemoc strategiczna (tzw. efekt tsunami), odróżniamy już nauki o bezpieczeństwie od nauk o obronności itp. Spotkania z Funkcjonariuszami, ich wykłady, pogadanki były dla nas imponujące;
  • turniej siatkówki z dziewczynami klas innych Szkół Ponadgimnazjalnych, oczywiście towarzyski, po którym ukazałyśmy co potrafimy;
  • warsztaty nt. Idealnego Funkcjonariusza Służby Więziennej, którego efekt końcowy, jako projekt, prezentujemy na zdjęciach;
  • zajęcia sprawnościowe na Złotej Grani, zajęcia w terenie pod opieką wykwalifikowanej kadry ? ze znajomości lokalizacji i oswojenia się z wysokościami górskimi;
  • zwiedzanie kościołów, a w tym Sanktuarium Matki Bożej Fatimskiej na Krzeptówkach, odwiedziny Cmentarza Zasłużonych na Peksowym Brzyzku oraz innych miejsc dziedzictwa kulturowego;
  • wspinaczka górska w Tatrzańskim Parku Narodowym, Doliną Białego, ścieżką przyrodniczą im. Prof. Stanisława Sokołowskiego;
  • rekreacja, zakupy na Krupówkach, zwiedzanie Zakopanego.

Spotkałyśmy nawet Św. Mikołaja, czyli nasz trud został doceniony a wzorowe zachowanie docenione!

W drodze powrotnej odwiedziliśmy Sanktuarium Matki Bożej Królowej Podhala w Ludźmierzu oraz w Wadowicach udaliśmy się na pyszne kremówki...

Już tęsknimy za Zakopanem...

 

W środę 26 listopada 2014 r. uczniowie klasy 1 LOa i klasy 3 TG uczestniczyli w niezwykłej lekcji historii w Muzeum Powstań Śląskich w Świętochłowicach. Nowootwarte muzeum mieści się w budynku dawnej komendy Policji w Świętochłowicach. W zrewitalizowanym obiekcie utworzona została stała ekspozycja mająca nowoczesny, multimedialny charakter. Ekspozycja rozlokowana jest na czterech kondygnacjach. Uczniowie mogli obejrzeć prezentację filmową o Powstaniach Śląskich ?w pigułce?, podzieloną na sześć krótkich aktów, z których każdy następny, wyświetlany był w kolejnym pomieszczeniu. Można było zapoznać się z głównymi postaciami i faktami z okresu Powstań Śląskich. W gablotach zaprezentowano broń palną, ważne dokumenty, fotografie, archiwalne pocztówki. W salach na piętrze zgromadzono meble i przedmioty codziennego użytku, a pamiątkowe sztandary wykorzystano w wystroju sztabu. Wszystkim bardzo podobała się imitacja starego tramwaju. Dowiedzieliśmy się, że takie kiedyś jeździły po Śląsku. Można też było zrobić sobie zdjęcie na wybranym przez siebie historycznym tle, wydrukować ulotkę, ubrać i wyposażyć powstańca, a nawet wytyczyć granice państwowe i zobaczyć Wojciecha Korfantego, jak przemawiał do posłów Reichstagu ? wszystko to było możliwe, dzięki pomocy multimediów.

 

W dniach 13-14 listopada br. cztery uczennice klas trzecich mundurowych: Patrycja Czerwiński, Zuzanna Gołek, Karolina Nowaczyk oraz Anna Wawrzyczek pod opieką pani Izabeli Skipioł brały udział w warsztatach Akcent Junior. Dwudniowe warsztaty odbyły się w miejscowości Dębowiec.

Zajęcia, w których brali udział uczniowie z Euroregionu Beskidy ze strony polskiej i czeskiej, miały za zadanie przybliżyć kraj sąsiadów, ich język oraz kulturę i pokazać, że mimo iż różnimy się od siebie to jednak jesteśmy bardzo podobni. ;) Były to warsztaty edukacji interkulturowej, integracyjne, gry i zabawy interkulturowe.

Uczestnicy warsztatów min zwiedzili Muzeum Drukarstwa w Cieszynie gdzie po części muzealnej brali udział w warsztatach introligatorskich i typograficznych. Następnie zwiedzali Cieszyn i podzieleni na grupy przeprowadzali ankietę wśród mieszkańców Cieszyna. Zwieńczeniem pierwszego dnia warsztatów było gra w kręgle w polsko-czeskich drużynach w kręgielni w Cieszynie.

 

W dniu 22 października w ramach Tygodnia Kariery grupa najzdolniejszych uczniów kierunku Technik Organizacji Reklamy zwiedzała ośrodek telewizyjny TVP Katowice. W newsroomie zapoznali się z warsztatem pracy dziennikarza telewizyjnego, natomiast w największym studiu nagraniowym obserwowali pracę prezenterów, operatorów, oświetleniowców i reżysera nagrywających wywiady dla potrzeb jednego z programów telewizyjnych. Zobaczyli, iż praca przed kamerą nie jest łatwa i nawet doświadczeni dziennikarze kilkakrotnie tracili wątek czy przejęzyczali się, co skutkowało koniecznością powtarzania ujęć.

Uczestnicy wycieczki mieli możliwość zasiąść w fotelu prezentera telewizyjnego i w świetle jupiterów, przed kamerą rejestrującą obraz ocenić, jak wypadają na ekranach telewizyjnych. Wieloletni i doświadczeni pracownicy dostrzegli w kilku osobach z naszej szkoły olbrzymi potencjał, a holywoodzki uśmiech Marzeny Marcisz i Bartka Wyszeckiego już teraz gwarantowałby im pracę przed kamerą, co dokumentują poniższe zdjęcia.

Bartek Wyszecki oraz Paulina Wuzik zwiążą się z Telewizja Katowice na dłużej ? będą odbywać tam praktyki zawodowe, co być może stanie się początkiem ich wielkiej kariery na ekranie telewizyjnym!

 

Kraków zawsze kusi i przyciąga, ale jesienną porą szczególnie: widokami, szczególną atmosferą. Jeżeli do tego doda się niepowtarzalną szansę przeniesienia się w czasie ? nie może dziwić fakt, że do tego małopolskiego miasta chętnie wybrała się młodzież naszej szkoły.

14 października 2014 r. grupa uczniów klas maturalnych (3 lob, 4 Ho, 4 Tar, 4 lor,4 eo) pod opieką swoich polonistek ? U. Ryguły, M. Szczyrbowskiej i E. Wanot wzięła udział w zwiedzaniu Krakowa i jego okolic. Jego głównym celem był ?powrót do przeszłości? - i to dość odległej ? średniowiecznej.

Pierwszym przystankiem na trasie wycieczki było położone dziś w granicach administracyjnych Krakowa Opactwo Benedyktynów w Tyńcu. Jest to najstarszy (bo sięgający w swych początkach XI w.) z istniejących dzisiaj klasztorów w Polsce. Młodzież zwiedzała pod opieką przewodnika to tajemnicze, położone na wzgórzu, ustronne miejsce. Obejrzała zewnętrzny dziedziniec, krużganki oraz wnętrze kościoła. Usłyszała burzliwą, obfitującą w dramatyczne wydarzenia historię tego miejsca.

Uczestnicy wyjazdu wzięli także udział w blisko dwugodzinnych warsztatach: ?W średniowiecznym skryptorium?. Zajęcia, odbywające się w zrekonstruowanym pomieszczeniu dawnego skryptorium, poświęcone były tajnikom pracy skryby i iluminatora. Młodzież przypomniała sobie historię pisma i różnorodnych technik jego przekazu. Poznała również znaczenie skryptoriów benedyktyńskich dla kultury piśmienniczej Europy. Próbowała także wcielić się w rolę średniowiecznego skryby i cierpliwie kopiować łacińskie frazy na papier imitujący pergaminowe zwoje. Atmosfera ciszy i skupienia ? tak obca dzisiejszemu życiu ? pochłonęła wszystkich...

Na tym jednak wycieczka się nie kończyła. Uczestnicy przejechali dalej ? do samego Krakowa ? aby tym razem pod ziemią (między Sukiennicami a kościołem Mariackim) na głębokości kilku metrów odkryć wiedzę o przeszłości miasta. A pomogło w tym Muzeum Historii Miasta Krakowa ? udostępniając otwarte od 24 września 2010 r. Podziemia Rynku. Pani Basia (nasza przewodniczka) oprowadziła nas po interaktywnym szlaku turystycznym śladem europejskiej tożsamości Krakowa.

Podziemna ekspozycja zadziwia i imponuje przede wszystkim bogactwem zgromadzonych eksponatów (monety, narzędzia, elementy architektury itp.), oryginalnością sposobu ich prezentacji i nowoczesną formą przekazu. Nie można się tutaj nudzić! Wyciszyć raczej też nie! Zwiedzający słyszą, widzą, czują... Żyją, oddychają średniowieczną atmosferą... Podróżują, handlują, uczestniczą w życiu dawnego miasta. Rzeczywiście przenoszą się do Krakowa sprzed wielu wieków.

Wycieczka udana. Niby dobrze znany, wielokrotnie odwiedzany Kraków. A jednak, jak się okazało, zawsze może czymś zaskoczyć, coś nowego pokazać, czegoś nauczyć. A to dla naszych maturzystów chyba naprawdę ważna sprawa...

 

10.10.2014 r. młodzież z klasy mundurowej 2lo a i b wraz z opiekunami Alicją Chrapkiewicz, Joanną Koczubą oraz Romanem Linkiem zwiedził 18 bielski batalion powietrznodesantowy w Koszarach Jednostki Wojskowej. Miała możliwość zapoznania się ze sprzętem wyposażenia batalionu, Żandarmerii Wojskowej, Policji, Straży Miejskiej, Straży Pożarnej i GOPR.

Uczniowie zwiedzali także bazę szkoleniową i teren Jednostki Wojskowej, mieli możliwość przymierzenia spadochronu i innego sprzętu militarnego. Końcowym akcentem programu były skoki spadochronowe komandosów oraz defilada wojskowa.

 

W sobotę (11.10.2014 r.) wybrani uczniowie drugich klas mundurowych, pojechali najpierw do Bytomia Łagiewnik, by poznać bliżej historię polskiego schronu bojowego z 1936 r. Jest to ciężki dwukondygnacyjny schron, który został obsadzony przed rozpoczęciem wojny przez kompanię specjalną ciężkich karabinów maszynowych z IV batalionu piechoty 75 pułku piechoty z Chorzowa. Następnie uczniowie mając tylko mapkę ze wskazówkami musieli odnaleźć kolejny bunkier już w Bytomiu, co nie było takie proste, ze względu na opuszczony i zaniedbany teren. Troszkę szkoda, że o nie wszystkie zabytki dziedzictwa kulturowego się dba...

Z Bytomia udali się do Chorzowa, do kolejnego obiektu, gdzie we wnętrzu odbywała się ekspozycja broni, sprzętu, hełmów żołnierzy II wojny światowej na Śląsku. Przewodnik opowiadał ciekawostki z wojennego życia 23 Dywizji Piechoty, wykazywał różnice tworzenia hełmów japońskich, hiszpańskich i włoskich z 1934 r., które były tam wystawione. Przypomniał do czego służył główny pokój sztabowy, a przede wszystkim podkreślił, jak wielką rangę ma Nasza Wizyta w tym Muzeum dla przyszłości Naszego Kraju! Cieszymy się, że mogliśmy się tam spotkać!

Po ciekawej przygodzie, nastąpił czas na zaplanowaną rekreację. Po ognisku, któremu towarzyszyła muzyka i śpiew, nastąpiły zawody sprawnościowe w Górnośląskim Parku Etnograficznym. Przedstawiciele obu klas utrzymali jednakowy poziom.

Pod koniec dnia uczniowie przybyli na Wydział Teologiczny Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, gdzie po krótkim nabożeństwie, uczestniczyli w warsztatach. Ks. prof. dr hab. Henryk Krzysteczko poprosił uczniów o odczytanie wiersza K. K. Baczyńskiego ?Z głową na karabinie (4.12.1943)?, a następnie zinterpretowanie go oraz obrazowo przedstawienie na kartce. I tym razem uczniowie ukazali swój wysoki poziom. Po krótkich ćwiczeniach na orientację, zakończyliśmy dzień sobotni, z naszymi opiekunami: p. N. Ruman i p. A. Sojką.

 

W dniu 05.10.2014 r. (niedziela) wybrani uczniowie uczestniczyli w warsztatach w Muzeum Prasy Śląskiej im. Wojciecha Korfantego w Pszczynie. Kustosz Aleksander Spyra przybliżył historię maszyn drukarskich (np. typu Boston), pracy drukarza od najdawniejszych czasów, ewaluację prasy wydawanej na Śląsku. Uczniowie sami wydrukowali materiały, odpowiadali na pytania. Całość przedsięwzięcia ukazana będzie w materiale dotyczącym biografii Kustosza Muzeum dnia 11.11.2014 r. o godz. 17.00 w Telewizji Katowice. Zapraszamy do obejrzenia dokumentu, który ukaże wspólne poczynania Muzeum Prasy Śląskiej w Pszczynie, Naszej Szkoły oraz Powiatowego Ogniska Pracy Pozaszkolnej!

29 września grupa uczniów klas maturalnych uczestniczyła w dość oryginalnych zajęciach języka niemieckiego. Uczniowie wyjechali do Krakowa i tam szlifowali język niemiecki. Wizyta w Instytucie Goethego była pierwszym punktem programu.

Goethe-Institut w Krakowie organizuje i wspiera szeroki wachlarz imprez kulturalnych, aby promować dialog i wymianę doświadczeń z niemieckimi i innymi europejskimi artystami i twórcami kultury, przy czym punkt ciężkości leży w sferze kultury współczesnej. Także bez znajomości języka niemieckiego możesz brać udział we wszystkich imprezach, gdyż z reguły są one tłumaczone.

Dział Kursów Językowych Goethe Institut w Krakowie widzi punkt ciężkości swojej pracy we wzmocnieniu nauczania języka niemieckiego w sferze szkolnej i pozaszkolnej. Oferta rozciąga się od seminariów dokształcających dla nauczycieli (w ścisłej współpracy z krajowym Instytutem Kształcenia Nauczycieli), poprzez tworzenie programów mających na celu stosowanie nowych technologii w nauczaniu języka niemieckiego jako obcego, po imprezy kulturalne dla uczących się języka niemieckiego oraz nauczycieli. Kursy językowe dla dorosłych pokrywają całe spektrum poziomów A1 do C2 Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego.

Dział informacji i biblioteka Goethe-Institut w Krakowie przekazują informacje dotyczące aktualnych aspektów życia kulturalnego, społecznego i politycznego w Niemczech. Oferta obejmuje media drukowane i audiowizualne oraz najważniejsze gazety codzienne, tygodniki i czasopisma. Oferujemy także dostęp do baz danych. W ramach ?Współpracy Bibliotekarskiej? prowadzimy wspólne imprezy i projekty wraz z partnerskimi placówkami bibliotekarskimi z Polski Południowej.

Goethe-Institut w Krakowie opiekuje się południowopolskimi województwami: podkarpackim, małopolskim, świętokrzyskim, śląskim, opolskim i dolnośląskim. Pozostałe województwa należą do kompetencji Goethe-Institut w Warszawie.

Po wizycie w Goethe Institut uczniowie uczestniczyli w Stadtrallye. Zostali podzieleni na 4 grupy, które ze sobą rywalizowały. Rywalizacja polegała na rozwiązaniu 14 zadań w jak najkrótszym czasie. Uczniowie wyposażeni w mapy Krakowa musieli znaleźć różne obiekty i dostarczyć różnego rodzaju informacje. Oto jedno z pytań:


Aufgabe: Im Restaurant ?Hawełka?, Rynek Główny 34, gibt es zwei große Portraits.
Sie haben mit der polnischen Geschichte zu tun. Was kann man auf diesen
Gemälden sehen?


 

Jak się okazało znalezienie odpowiedzi na wszystkie pytania było bardzo trudne, ale za to szukanie dostarczyło wiele frajdy. Wszyscy uczestnicy otrzymali symboliczne nagrody. Dwie zwycięskie grupy mogły poczęstować się gofrem lub lodami, a ci słabsi otrzymali słodki upominek. To, że zabawa udała się na 100% zawdzięczamy uczniom, którzy brali udział , nauczycielom ? organizatorom oraz przepięknej pogodzie.

Organizatorzy Beata Wituła i Gabriela Kloc

 

Dnia 24 września 2014 r. znów odwiedziliśmy Zakład Karny w Cieszynie. Jednak dzień rozpoczęliśmy od zwiedzania bunkra w Pszczynie przy ul. Skowronków. Następnie udaliśmy się do Osadzonych w Cieszynie, by przedstawić im naszą wizję ?Liliji? Adama Mickiewicza z morałem. Oczywiście całość okraszona została tematycznie dobraną piosenką? Udało się nam również po wystąpieniu porozmawiać krótko z Widownią. Później zwiedziliśmy Muzeum IV Pułku Strzelców Podhalańskich. Przybliżyliśmy sobie historię drugiej wojny światowej, poznaliśmy bliżej wyposażenie plecaków żołnierzy i wiele innych ciekawostek. Na zakończenie podjechaliśmy zobaczyć schron bojowy, który został wybudowany jako jeden z pierwszych, a mieści się w dzielnicy Boguszowice. Jako jedyny z zachowanych jest otynkowany. Od Przewodnika dowiedzieliśmy się sporo ciekawych informacji. Oto niektóre:

  • Każdy schron był budowany według ścisłej instrukcji oraz z najlepszych materiałów,
  • Koszt wybudowania na owe czasy cenie wybudowania domku jednorodzinnego,
  • Schrony miały jedną lub dwie strzelnice.

Wracając wieczorem byliśmy napełnieni energią do poszukiwania dalszych ciekawych miejsc. Dziękujemy p. N. Ruman i p. A. Sojce za towarzyszenie w wędrówce uczniów klas mundurowych!

 

25 września 2014 roku uczniowie z klas 4 TI, 3 TI, 2 TI oraz 2 TMa i 2 TMb wzięli udział w Dniach Otwartych zorganizowanych przez Akademię Techniczno ? Humanistycznej w Bielsku ? Białej. Pobyt w bielskiej uczelni rozpoczął się od wykładu ?110 lat rozwoju lotnictwa ? niezawodność, szybkość, odległość?, jaki wygłosił dr hab. Inż Jacek Nowakowski. Następnie uczniowie, po podzieleniu się na mniejsze grupy, udali się do pracowni i laboratoriów, gdzie oprócz krótkich pogawędek miały miejsce pokazy, doświadczenia i krótkie ćwiczenia. Pozwoliły one zapoznać się z technikami tworzenia nowoczesnych aplikacji webowych, technikami transmisji danych oraz metodami ich analizy, a także z nowoczesnymi środowiskami oprogramowania stosowanymi przez współczesnych inżynierów na całym świecie, jak np. ADAMS, MES, , MTS, CAD, CAM, CAE. Poza tym uczelnia zaprezentowała nowoczesne wyposażenie w postaci sterowników PLC, minifabryki, drukarek 3D, robotów przemysłowych, maszyn CNC, skanerów 3D, napędów elektrycznych oraz narzędzi pomiarowych stosowanych choćby w pomiarach zachowania się samochodów w różnych warunkach terenowych. Z niektórymi urządzeniami uczniowie mieli już do czynienia, niektóre natomiast stanowiły dla nich zagadkę.

 

Tak, tak ? tymi słowami uwieńczyliśmy wspinaczkę na drugą, co do wysokości górę w Polsce. Dnia 6.09.2014 uczniowie kl. ITi wraz z wychowawcą, przewodnikiem i nauczycielami biologii wybrali się do Zawoi, by po raz wtóry zmierzyć się z tym nieprzewidywalnym, pod względem pogody, szczytem Beskidów.

Na Babiej Górze mamy do czynienia z bardzo wyraźnym układem pięter roślinnych;

  1. piętro pogórza (700m) ? pola uprawne,
  2. dolny regiel (700-1150m) ? z buczyną karpacką, lasami jodłowymi i mieszanymi borami jodłowo ? świerkowymi,
  3. górny regiel (1150-1350m) ? z borami świerkowymi i zaroślami jarzębiny,
  4. piętro kosodrzewiny (1360-1650m) ? z zaroślami i borówczyskami,
  5. piętro alpejskie (1650-1725m) ? z murawami alpejskimi, zbiorowiskami porostów na rumowiskach skalnych.

Symbolem BPN jest okrzyn jeleni, który ma tutaj swoje jedyne stanowisko w Polsce.

Sobotni wyjazd w góry był kontynuacją czerwcowych warsztatów ekologicznych w Babiogórskim Parku Narodowym. Warsztaty obejmowały wycieczkę nad Wodospad na Mosornym Potoku, przejście z Przełęczy Krowiarki do schroniska na Markowych Szczawinach oraz prezentację dotyczącą przyrody Babiogórskiego Parku Narodowego. Niestety nie dopisała nam aura, więc wejście we mgle przy 4 st.C i obfitych opadach deszczu na szczyt Babiej Góry był niemożliwy!

Wyjazd do Zawoi, przed wakacjami, był nagrodą dla uczniów, którzy zdobyli w roku szkolnym 2013/2014 najlepsze wyniki w nauce. Był to wyjazd fundowany przez Starostwo Powiatowe z puli pieniędzy przeznaczonych na rozwój ekologii. Nasza szoła realizuje program ?Zwiedzamy parki narodowe Polski?.