Dzieciństwo to czas, który powinien każdej jednostce kojarzyć się z radością wynikającą z eksploracji świata fizycznego i społecznego, ze zdobywania znaczącego zasobu wiedzy o świecie, a także z satysfakcją płynącą z doskonalenia własnej aktywności poznawczej oraz społecznej. To również czas, który powinien być przepełniony miłością warunkującą wzrost, rozwój jednostki, zawierającą w sobie akceptację, zrozumienie, komunikację psychiczną, dobroć, troskę, czułość i opiekuńczość, preferującą w życiu wartości prometejskie, dającą poczucie bezpieczeństwa i własnej wartości. Jednak dla wielu dzieci rzeczywistość ich dziecięcego świata nie jest szczęśliwa. Pomocną dłoń dziecku może zawsze podać WYCHOWAWCA, NAUCZYCIEL, PEDAGOG. W naszej szkole odbywały się akcje związane ze szczególnym uwzględnieniem promocji nauki, która służy człowiekowi. Uczniowie klas Liceum o innowacji: pedagog społeczny poszerzali swoją wiedzę dotyczącą przyszłego zawodu oraz poznawali LUDZI NAUKI. Odbywały się warsztaty z:
- mediacji (link do artykułu)
- cyberprzemocy (link do artykułu)
- wykład w Rybniku pt.: ?Żyłem krótko, lecz cel swój osiągnąłem? (link do artykułu)
- udział w warsztatach na Uniwersytecie Sląskim w Cieszynie (link do artykułu)
Uczniowie przeprowadzili konkurs na tworzenie portretu Osobistości Nauki. Najlepsze prace wraz z krótkimi biogramami Uczniowie wystawili na gazetce. Natomiast wybierając dwóch Największych Pedagogów ? Jana F. Herbarta i k. Jana Bosko, przypomnieli ich życiorysy oraz metody wychowawcze, którymi się kierowali. Zrównoważony rozwój w edukacji głosi, że teoria jest równie ważna co praktyka, dlatego Uczniowie odbyli również zajęcia w wybranych Przedszkolach, gdzie mogli wykorzystać zdobytą wiedzę i podzielić się swoimi postrzeżeniami.


Młode pokolenie staje się podmiotem przeobrażeń społecznych i kulturowych. Staje ono przed koniecznością wyboru określonych wartości i ukształtowania własnej tożsamości. Dzisiejsza sytuacja, w której znajduje się młody człowiek, pełna jest zagubienia, kryzysu, braku odnalezienia sensu świata i swojej egzystencji. Wspólnym mianownikiem niekorzystnych przemian społecznych jest ?kryzys prawdy?, który objawia się on jako ?kryzys pojęć?: miłość, wolność, bezinteresowny dar, osoba. Coraz więcej ludzi dorosłych, rodziców i nauczycieli nie potrafi zaproponować młodemu pokoleniu niczego więcej poza sloganami o wychowaniu bezinteresownym, o tolerancji i o życiu ?na luzie?.


Zjawiska towarzyszące współczesności, które najczęściej opisywane są kategoriami pojęciowymi takimi jak: zmienność, niestabilność, globalizm, kryzys wartości, upadek autorytetów nie sprzyjają bezpiecznemu budowaniu tożsamości, można zaryzykować twierdzenie, że proces ten utrudniają, opóźniają, a niekiedy uniemożliwiają. Na tle różnorodnych konfliktów, z którymi zmaga się jednostka, konieczności dokonywania wyborów i ponoszenia konsekwencji swoich decyzji, jednym z najtrudniejszych, a jednocześnie fundamentalnych zadań jest budowanie takiego obrazu siebie, który mieszcząc się w granicach normy, oczekiwań społecznych daje poczucie bycia kimś, tj. znaczącym, niepowtarzalnym, innym od reszty. Z pewnością takimi Osobami byli LUDZIE NAUKI, którzy powinni być naszymi wzorcami.


Praktyczne działania Uczniów sprawiły, że na kanwie biografii LUDZI NAUKI również postanowili rozwijać postawy prospołeczne. Postawy te mogą kształtować się w następstwie włączenia w ?obszar ja? różnych obiektów społecznych, czyli w procesie generalizacji standardów osobistych. Wówczas następuje powiązanie norm społecznych z poczuciem własnej wartości jednostki. Nauczyciele, wychowawcy stawiają pytanie o możliwość kształtowania motywacji prospołecznej. Odpowiedź na nie jest pochodną wiedzy o rodzajach motywacji oraz o warunkach powstawania motywacji. Ta wiedza jest potrzebna do tworzenia warunków sprzyjających kształtowaniu się gotowości wychowanków do pomagania i rozpoznawania przez nich cech położenia społecznego różnych osób jako wskaźników potrzeb tych osób. Z tym łączy się wytrwałość motywacji, jej siła i okoliczności sprzyjające powstawaniu motywacji. Uczniowie Naszej Szkoły zaangażowali się również w te działania. I tak w Zakładzie Karnym przedstawili 21.03 przedstawienie z prezentacją na temat sztuki w życiu człowieka (link do artykułu).