W dniu 21 listopada 2014 roku grupa nauczycieli PZS nr 2 w Pszczynie zakończyła kolejny etap w projekcie programu Erasmus+ Akcja kluczowa Mobilność Edukacyjna - Mobilność osób uczących się i pracowników - "Job shadowing - sposobem podnoszenia kompetencji zawodowych współczesnego nauczyciela".
Siedmiodniowy pobyt w Portugalii polegał na poszerzeniu wiedzy z zakresu metod nauczania, innowacji dydaktycznych, sposobu funkcjonowania instytucji związanych z edukacją. Siedemnastoosobowa grupa pedagogów z PZS nr 2 w Pszczynie miała możliwość aktywnego uczestniczenia w wybranych zajęciach dydaktycznych oraz obserwacji zajęć kształcenia zawodowego. Nauczyciele poznali również zasady funkcjonowania szkół ponadgimnazjalnych różnego typu, ich finansowania, rekrutacji oraz sposoby zarządzania portugalskimi placówkami edukacyjnymi.
W kolejnych dniach mobilności pedagodzy wizytowali wybrane szkoły wyższe, w których przedstawiona została oferta profili kształcenia, kursów zawodowych oraz sposoby finansowania szkolnictwa wyższego.
Uczestnicy projektu spotkali się także z lokalnymi przedsiębiorcami, zaangażowanymi w praktyczne kształcenie zawodu uczniów szkół różnego typu. Zaprezentowano sposób oceniania młodzieży oraz zwrócono uwagę na wagę kształcenia zawodowego w rejonie Esposende.
Odbyło się również spotkanie z władzami miasta Esposende, na którym doszło do spotkania z wiceprezydentem i radną do spraw edukacji i kultury. Przedstawiona została struktura organizacyjna systemu edukacji w Portugalii i działania na rzecz zatrudnienia absolwentów.
Nauczyciele mieli okazję wizytować biblioteki zarówno szkolne, jak i publiczne oraz zapoznać się ze sposobami propagowania czytelnictwa wśród mieszkańców gminy Esposende.
W ostatnich dniach pobytu uczestnicy mobilności gościli w ośrodku rządowym ACICE, którego głównymi zadaniami są: doradztwo zawodowe, organizacja kursów zawodowych dla osób pełnoletnich, chcących podnieść swoje kompetencje zawodowe lub poszukujących pracy. Za pomocą prezentacji multimedialnej zaprezentowano strukturę działalności ośrodka, jak również sposób jego finansowania.
Mobilność pozwoliła jej uczestnikom zauważyć znaczące różnice pomiędzy systemem edukacji w Polsce i w Portugalii, różnice w finansowaniu placówek edukacyjnych oraz innowacyjne rozwiązania informatyczne, usprawniające organizację pracy szkoły w zakresie metod nauczania, bezpieczeństwa oraz identyfikacji uczniów. Zwrócono także uwagę na korelację między położeniem geograficznym regionu a doborem kierunków kształcenia zawodowego młodzieży. Projekt potwierdził korzyści, płynące z wymiany doświadczeń w ramach projektów międzynarodowych.