Jest to ogólnopolska zabawa matematyczna z elementami rywalizacji. Jest on inny niż większość dotychczas zainicjowanych i funkcjonujących konkursów matematycznych czy olimpiad. Wszystkie wspomniane wyżej, wspaniałe, inicjatywy mają na celu odkrycie tych, którzy w matematyce są najlepsi z najlepszych i już posiedli wyjątkowe umiejętności i wiedzę. Dzięki takim inicjatywom możemy cieszyć się, że mamy takich ludzi i że często bywają oni najlepsi nie tylko w Polsce ale i w świecie! Takich osób jest jednak niewiele, a niestety spora część uczniów nadal patrzy na matematykę z niechęcią. Zawsze mnie to bolało i stale staram się to zmieniać, już dawno temu dołączając do rzeszy tych, którzy także myślą i działają w podobny sposób, np. organizując konkursy popularyzujące matematykę, skierowane do szerokiego grona uczniów! Mam nadzieję, że również my w jakimś stopniu przyczynimy się do zmiany nastawienia do matematyki a organizatorzy tradycyjnych konkursów i olimpiad będą mieli niedługo znacznie więcej uczestników niż dotychczas.

Do naszej zabawy zapraszamy wszystkich uczniów, nie tylko tych, którzy zdobywają laury obecnych konkursów matematycznych! Nasz konkurs, poprzez charakter zadań i punktację, chce zachęcić wszystkich uczniów, szczególnie tych, którym już słowo "matematyka" kojarzy się niezbyt miło, do spojrzenia na matematykę szkolną z innego punktu widzenia i przekonania się, że jest ona prosta, piękna, interesująca i radosna a zabawa nią może sprawiać sporo frajdy i satysfakcji.

Bardzo wiele korzyści!

Choć wspomniana zmiana nastawienia do matematyki (jej polubienie - otwarcie się na nią) jest najważniejszym efektem naszej zabawy, bo pozwala uwierzyć we własne siły, a więc daje najlepszą motywację do pokonywania trudności i totalną zmianę w podejściu do przedmiotu, to korzyści z udziału w Konkursie jest znacznie więcej!

Najważniejsze z wielu pozostałych korzyści to:

1) dodatkowe powtórzenie materiału przed egzaminem kończącym etap edukacji szkolnej uczestnika czyli przed Sprawdzianem w klasie szóstej, Egzaminem gimnazjalnym czy Maturą, w sytuacji dużo większej, pozytywnej motywacji, po której z pewnością można oczekiwać dużo lepszych efektów.

Analiza sprawozdań CKE z wyżej wymienionych egzaminów, z kilku ostatnich lat, pokazuje, że "najbardziej niepokojące są jednak wyniki uzyskane za rozwiązanie zadań sprawdzających umiejętność wykorzystywania wiedzy w praktyce" a uczniowie "gorzej rozwiązują zadania otwarte, wymagające twórczego, niealgorytmicznego myślenia". Nasze zadania zdecydowanie łączą wiedzę z praktyką a do ich rozwiązania potrzeba twórczego, niealgorytmicznego myślenia. Wyprowadzają uczniów w pole... matematyki!

2) odkrycie dotychczas ukrytych talentów matematycznych.

Z wielu rozmów z koleżankami i kolegami, odbytych podczas kilkuset warsztatów, przeprowadzonych w różnych miejscach Polski, wynika, że dostarczając różnych bodźców możemy odkryć u uczniów umiejętności matematyczne, których nie spodziewalibyśmy się u nich, sądząc po dotychczasowych ocenach szkolnych. Dajmy im więc szansę w innej sytuacji - niech odkryją przed nami swoje matematyczne talenty!

3) wzrost efektów kształcenia jest jedną z najbardziej oczywistych korzyści.

Uczniowie chcący(!) pobawić się w naszej zabawie, z pewnością poprawią swoją znajomość z królową nauk, a co za tym idzie, osiągną lepsze efekty także z pozostałych przedmiotów (jak wiadomo, większość osób zaprzyjaźnionych z matematyką zazwyczaj nie ma problemów z innymi przedmiotami w szkole),

4) jeżeli w naszej zabawie wezmą udział wszyscy uczniowie szkoły to ich wyniki będą ciekawym materiałem informacyjnym dla placówki.

5) uczestnik (albo Rada Rodziców, za niego) płaci tylko... 1 zł!

Zapraszamy szkoły do zgłaszania swojego udziału w konkursie!

Choć uczniowie samodzielnie zgłaszają się przez Internet to wcześniej muszą otrzymać identyfikator szkoły od koordynatora Konkursu, którym jest w naszej szkole pani Grażyna Dobrowolska. Nauczyciele matematyki osobom chętnym przekażą identyfikator szkoły potrzebny do zgłoszenia się do udziału w Konkursie.

Maksymalnie uprościliśmy pracę szkolnego koordynatora (w I etapie - tylko 5 minut przy komputerze i przekazanie uczniom 2 informacji), którą uhonorujemy drobnym upominkiem. Oprócz nagród dla uczestników mamy także nagrody dla szkół.

Piewsze kroki:

  1. do 22 lutego lub 1 marca 2014 r. (w zależności od województwa) wysłać formularz zgłoszenia szkoły do Konkursu aby uzyskać [identyfikator szkoły],
  2. jednocześnie przekazać uczniom i rodzicom wstępne informacje o Konkursie i zaprosić ich do zapoznania się z nim przez Internet,
  3. przekazać uczniom i rodzicom [identyfikator szkoły], służący do indywidualnego zapisywania się uczestników (zapisy uczestników najpóźniej do 17 marca 2014 r.).

Dokładny harmonogram i inne informacje znajdują się w Regulaminie konkursu na stronie WWW autorskiego projektu edukacyjnego "MATEMATYCZNE PRETEKSTY".

Choć dokładamy wszelkich starań, aby wszystko przebiegało jak najlepiej, to jesteśmy tylko ludźmi a ludziom zdarzają się błędy - zwłaszcza przy pierwszej edycji konkursu. Bardzo więc z góry prosimy o wyrozumiałość, gdyby pojawiły się ewentualne niedociągnięcia z naszej strony. Będziemy starali się naprawić je jak najszybciej.