W dniu 14 stycznia br. uczniowie klas mundurowych wraz z funkcjonariuszami policjanci z pszczyńskiej komendy gościli studentów uniwersytetu trzeciego wieku biorąc udział w projekcie ?Młodzież- Seniorom?. W spotkaniu z licealistami klas mundurowych i przedstawicielami policji oraz straży pożarnej wzięło udział około 30 seniorów. Omówiono najważniejsze problemy z jakimi borykają się na co dzień osoby starsze oraz przedstawiono charakterystykę dotyczących ich przestępstw i zagrożeń.

Spotkanie było kontynuacją działań na rzecz seniorów opracowanych podczas majowej debaty w zeszłym roku. Logistycznym i merytorycznym przygotowaniem zajęć zajęli się uczniowie klas mundurowych. W organizacji warsztatów fachową wiedzą wsparli ich policjanci i strażacy. Tematem przewodnim zajęć było bezpieczeństwo osób starszych w domu i na drodze. Nie zabrakło wskazówek, co robić w przypadku pożaru, jak uniknąć zatrucia czadem, jak nie stać się ofiarą kradzieży, oszustwa internetowego lub metodą na wnuczka, jak poradzić sobie w sytuacjach wymagających udzielenia pierwszej pomocy i jak powiadomić służby ratunkowe. Słuchacze, w trakcie całego spotkania, zadawali prowadzącym pytania na nurtujące ich tematy związane z bezpieczeństwem proponując równocześnie tematy kolejnych warsztatów. Na koniec wszyscy otrzymali odblaski i wzięli udział w dyskusji przy słodkim poczęstunku przygotowanym przez uczniów.

 

W dniu 16.01.2015 r. klasę II Tkg odwiedziły studentki Uniwersytetu Śląskiego z warsztatami nt. ?Nasze błędy popełniane w rozmowie?, które również hospitowały zajęcia p. N. Ruman. Uczniowie poznali m.in.: cztery kroki skutecznego słuchania (aktywne słuchanie, słuchanie empatyczne, otwarte oraz świadome); bariery utrudniające słuchanie, a także zmierzyli się z zadaniami na temat komunikacji niewerbalnej. Ku zaskoczeniu ? bardzo dobrze poradzili sobie również w zadaniach z mnemotechniki! Czekamy na kolejne warsztaty.

 

We wtorek, 30 grudnia do szkoły trafiła pierwsza cześć wyposażenia dla nowo powstałej pracowni dla technikum urządzeń i systemów energetyki odnawialnej. Otrzymaliśmy m.in. zgrzewarkę doczołową i elektrooporową, stację lutowniczą, pompę do napełniania instalacji glikolem, manometry, szlifierki kątowe. Po dostarczeniu już wszystkich urządzeń uczniowie będą mogli uruchamiać stanowiska pracy i rozpocząć zajęcia praktyczne.

 

 

W tym roku szkolnym po raz kolejny włączyliśmy się do ogólnopolskiej akcji Szlachetna Paczka. Pod koniec listopada Rada Samorządu Uczniowskiego wybrała Rodzinę, której postanowiliśmy pomóc. Oprócz produktów pierwszej potrzeby, czyli np. jedzenia, ubrań, Rodzina zgłosiła brak sprawnej lodówki oraz zapotrzebowanie na wersalkę i komodę.

W ciągu ponad tygodnia każdy, kto czuł potrzebę wsparcia akcji przynosił do bibliotek przy ulicy Szymanowskiego i Bogedaina produkty żywnościowe, słodycze,  kosmetyki, przybory szkolne, zabawki, ubrania, pościel, kołdrę. Skarbnicy klasowi zbierali również pieniądze, które przekazywali opiekunom SU.

Dzięki Waszej hojności udało się nam po raz kolejny wesprzeć potrzebujących ludzi i zrealizować wszystkie pragnienia Rodziny.

10 grudnia w godzinach popołudniowych skarbniczka SU, Sylwia Szromek (3HOT), której dziękujemy za poświęcony czas, wraz z opiekunką SU, Kingą Grygier zrobiły zakupy, by niczego nie zabrakło w naszej Szlachetnej Paczce.

12 grudnia młodzież zapakowała naszą przesyłkę i ozdobiła ją kolorowym papierem, a następnego dnia, w sobotę uczniowie: Paweł Godziek (3Tż) oraz Rafał Kowalski (2 Ti), którym dziękujemy za zaangażowanie, zapakowali 26 paczek do szkolnego busa i pojechaliśmy do punktu zbiorczego Szlachetnej Paczki w Czechowicach Dziedzicch. Podziękowanie kierujemy także do pana Adama Sojki, naszego kierowcy, który poświęcił swój wolny czas i pomógł w zrealizowaniu akcji.

Składamy serdeczne podziękowanie Wszystkim, którzy zaangażowali się w akcję. Dzięki Wam Rodzina była ogromnie zaskoczona i wzruszona ilością  przedmiotów, które otrzymała.

Za przebieg akcji odpowiedzialni byli opiekunowie Samorządu Uczniowskiego: Urszula Ryguła, Kinga Grygier, Magdalena Rojek.

Oto, co otrzymaliśmy po zakończeniu akcji:

Drogi Darczyńco,

Cieszymy się, że razem z nami zmieniasz świat na lepsze!

Miłość wyraża się w trafionym prezencie, który nie jest banalnym podarkiem, ale strzałem prosto w serce. Sami wiemy, jak się czujemy, gdy ktoś trafi w nasze marzenia, zwłaszcza kiedy wydają się nierealne.

Cieszymy się, że uczestniczyłeś w radości obdarowanej rodziny podczas dostarczenia paczki.

Wolontariusz, który opiekował się rodziną (oznaczonej numerem SLA-889-405619), chciał przekazać kilka słów od siebie.

Relacja ze spotkania z rodziną przy wręczeniu paczki.

Rodzina bardzo entuzjastycznie przyjęła wręczone dary. Początkowo byli zszokowani ilością i wielkością wnoszonych do ich domu pudeł. Radowali się bez wyjątku z wszystkiego, przy czym największe zamieszanie zrobiła nowa lodówka oraz ubrania dla każdego z członków rodziny. Podczas rozpakowywania kolejnych kartonów pani Bożena z trudem ukrywała wzruszenie wynikające z takiej ilości potrzebnych produktów otrzymanych od obcych, nie znających jej ludzi. Dzieci cieszyły się z przymierzanych na zmianę kurtek, a ich mama od razu wybrała sobie ulubiony z kilku wręczonych płaszczy. Rodzina przyjęła prezent z ogromnym entuzjazmem i jeszcze większym wzruszeniem! Pani Bożena najbardziej ucieszyła się z lodówki, nowego żelazka i wszystkich nowych ubrań. Głośno cieszyła się, że będzie mogła codziennie chodzić w nowych, modnych ciuchach. Było również widać, że dawno w ich domu nie widziano takiego zapasu środków czystości, ubrań i najczęściej zużywanych środków spożywczych. Dzieci cieszyły się najmocniej z różnych, odpowiednich do każdej pory roku ubrań, a także gier planszowych w które oboje uwielbiają grać.

Co chce Państwu przekazać wolontariusz:

Bardzo serdecznie dziękuję za współpracę i przekazaną rodzinie pomoc. Jestem wdzięczna za odpowiedzialne podejście i wielkie zaangażowanie wykazane z Państwa strony. Rodzina przekazała Państwu kartkę z życzeniami - w najbliższym czasie skontaktuję się aby przekazać ją osobiście.

Co chce Państwu powiedzieć od siebie rodzina:

Bardzo szczere podziękowania, a także życzenia wszystkiego co najlepsze, dla wszystkich dobrych ludzi, którzy okazali nam wsparcie. Wymarzona lodówka w końcu pozwoli przechowywać jedzenie w odpowiednich warunkach. Nowe żelazko, stół do prasowania i suszarka do prania bardzo się przydadzą - poprzednie sprzęty były w druzgocącym stanie. Dzięki zapasom pożywienia i środków czystości, miesięczne koszty utrzymania bardzo zmaleją w najbliższych miesiącach, za co jestem szczególnie wdzięczna.

 

W poniedziałek, 22 grudnia 2014 roku, do naszej szkoły dotarły zamówione zestawy sterowników PLC wraz z osprzętem. Na razie całość jest w oryginalnych pudełkach producentów poszczególnych podzespołów, lecz już po przerwie świątecznej uczniowie rozpoczną montaż i uruchamiania stanowisk...

 

Znów w tym roku pojawiliśmy się w Górnośląskim Parku Etnograficznym w Chorzowie by 14 grudnia zaprezentować śląską tradycję bożonarodzeniową oraz wyśpiewać zapomniane kolędy i pastorałki. Nasz trud został doceniony. Zostaliśmy obdarowani dyplomami, odtwarzaczem CD dla Naszej Szkoły, a także udzieliliśmy kilku wywiadów, m.in. dla telewizji Silesia, co zostało uwiecznione pod poniższym linkiem:

http://www.tvs.pl/informacje/jak-to-drzewiej-bywalo-czyli-tlumy-na-slonsko-wilijo-2014-w-chorzowskim-skansenie-zdjecia

Nasze stanowisko cieszyło się dużą popularnością, usłyszeliśmy wiele ciepłych słów. Dziękujemy Wszystkim za zaangażowanie, a w szczególności:

Monice Wróbel, Anecie Wojtala, Weronice Ulczok, Wiktorii Pióreckiej, Sabinie Kulawiak, Małgorzacie Jacek, Katii Bażanowski, a w szczególności Krzysztofowi Stekli, który był odpowiedzialny przede wszystkim za nasze stanowisko świąteczne, a także opiekunom: p. N. Ruman, p. M. Pudełko i p. A. Sojce. Cieszymy się, że mogliśmy tam godnie zaprezentować Naszą Szkołę i przybliżyć tradycję świąteczną na ziemi pszczyńskiej.

 

W dniach 29-30 listopada odbył się Kurs Samoobrony, w którym uczestniczyła młodzież klas 1 o profilu mundurowym. W ramach Kursu uczestnicy przeszli 20-godzinne szkolenie. Głównym celem Kursu Samoobrony Fizycznej jest nauka prostych i skutecznych technik obronnych, nauka pozytywnych i skutecznych zachowań społecznych, podniesienie poczucia bezpieczeństwa osobistego, poznanie podstawowych technik samoobrony, nabycie umiejętności zachowania się w sytuacjach zagrożenia. Celem Kursu jest również przekazanie uczestnikom maksymalnych umiejętności walki obronnej w jak najkrótszym czasie.

Kurs prowadził instruktor Fundacji K2: Aleksander Pietryka ? specjalista ds. bezpieczeństwa osobistego, instruktor walki wręcz oraz samoobrony. Członek polskiego oddziału International Police Defensive Tactics Association (Stowarzyszenie IPDTA Polska).

Kurs odbył się w ramach REALIZACJA ZADANIA PUBLICZNEGO ? Obronność państwa i działalność Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poprzez organizację przedsięwzięcia pt. ?Dziś ? Jutro ? Pojutrze? ? przygotowanie młodzieży do zawodowej służby wojskowej i służby w Narodowych Siłach Rezerwowych. Projekt dofinansowany ze środków Ministerstwa Obrony Narodowej.

 

Aby tradycji stało się zadość, w miniony piątek, na zaproszenie pedagogów i Szkolnego Samorządu Uczniowskiego, do naszej szkoły przybył Mikołaj wraz z pomocnikami. Ten niezwykły Święty przestrzegał przed paleniem tytoniu i, zamiast papierosa, proponował zdrowe owsiane ciasteczko.

Pamiętaj! To Ty sam, w głównej mierze, decydujesz o jakości Twojego życia! Życie dane nam jest tylko raz. Szanujmy je i chrońmy jak najcenniejszy skarb. Palenie tytoniu jest jedną z najpoważniejszych przyczyn utraty zdrowia i życia! Szczególnie niebezpieczne jest to, że zmiany wywołane paleniem tytoniu narastają wolno i często są długo niezauważalne.

Bądź mądry i modny! Nie pal!

A ponadto:

Jeśli palacz wydawałby 20 zł. tygodniowo na papierosy to w skali roku wyda 960 zł. Zainwestowanie takiej sumy na 10% da w skali rocznej 1056 zł. A zatem, oszczędzając pieniądze wydawane na papierosy, za jakiś czas mógłby stać się bardzo bogatym człowiekiem. Możesz to dokładnie obliczyć!

Życzymy Ci podejmowania mądrych decyzji!

 

Kontynuując zajęcia w formie doświadczeń (w których brała udział klasa IV technikum informatycznego), tym razem eksperyment wykonywali uczniowie m. in. klasy I technikum urządzeń i systemów energetyki odnawialnej. Uczniowi mieli za zadnie uruchomić ogniwo wodorowe. Emocji było wiele, ponieważ nie od razu doświadczenie przyniosło pożądany efekt. Po kilku próbach udało się ?rozgryźć? zasadę działania ogniwa wodorowego, a radość była podwójna - instrukcja obsługi dostępna uczniom jest tylko w języku angielskim.

Klasy trzecie z fizyką rozszerzoną miały natomiast w ostatnim tygodniu za zadanie wyznaczenie odległości między ścieżkami zapisu na płycie CD. Dodatkowym utrudnieniem jest wykonanie sprawozdania z wykonanego doświadczenia ? co sprawia najwięcej kłopotów uczniom.

Zmagania uczniów uwiecznione na zdjęciach poniżej.