W miniony poniedziałek uczestniczyliśmy w spotkaniu z ciekawym człowiekiem. Piotr Ślęzak przyjechał do nas z Krakowa ze spektaklem "Przyszłość". Wielu z nas przekonał, odwołując się do własnych doświadczeń, że warto marzyć i wytrwale dążyć do celu; że każdy z nas jest ważny ? bez względu na środowisko, z którego pochodzi. Autentyczność przekazu, szczerość emocji i prawdziwie bliski kontakt z nami - uczestnikami spotkania - skłoniły do głębszych refleksji nad własnym życiem i przyszłymi życiowymi wyborami.

 

Podczas uroczystej akademii, która miała miejsce w ubiegły piątek, uczniom 3 klas liceum i 4 klas technikum wręczono świadectwa ukończenia szkoły. Wyróżnieni maturzystki oraz ich rodzice odebrali z rąk dyrekcji Powiatowego Zespołu Szkół nr 2 im. Karola Miarki w Pszczynie oraz swoich wychowawców listy gratulacyjne i nagrody książkowe. Nie zabrakło wyróżnień ze strony nauczycieli wychowania fizycznego, którzy w ten sposób docenili licznych uczniów reprezentujących szkołę w rozgrywkach sportowych. Akademię uświetnił swoją obecnością Starosta Powiatu Pszczyńskiego Paweł Sadza.

W ten sposób tegoroczni maturzyści opuścili mury szkoły. Nie na długo jednak. Za tydzień będą pisać egzamin maturalny, a absolwenci technikum dodatkowo przystąpią do egzaminu potwierdzającego umiejętności zawodowe.

ŻYCZYMY WAM POWODZENIA!

 

1 września 1939 r. o świcie, bez wypowiedzenia wojny, wojska niemieckie zaatakowały Polskę, a 17 września, bez wcześniejszego wypowiedzenia traktatów o nieagresji, Armia Czerwona wkroczyła na wschodnie ziemie II Rzeczypospolitej.

Już pierwsze godziny wojny pokazały, iż obaj agresorzy prowadzić ją będą w sposób bezwzględny, a ich działania kierowane są nie tylko przeciwko regularnym jednostkom wojskowym, ale również ludności cywilnej, mimo że była ona chroniona stosownymi konwencjami międzynarodowymi.

Wystawa ?A więc wojna!!! Ludność cywilna we wrześniu 1939.? przygotowana została z myślą o tych zwykłych ludziach, których życie zmieniło się diametralnie wskutek prowadzonej wojny. To im oddano głos. Wczytując się we fragmenty wspomnień i relacji cywilnych uczestników wojny 1939 r. Można wczuć się w atmosferę tamtych dni, poznać wrzesień 1939 r. widziany z perspektywy różnych ludzi, wydawałoby się bezsilnych wobec otaczających ich grozy i niebezpieczeństwa. Nie wszyscy mogli włączyć się w ?cywilny front walki?, byli też tacy, którym wojna odbierała wolę działania.

Prezentowane relacje przedstawiają doświadczenia i odczucia ludzi różniących się pod względem wieku, profesji czy pełnionej roli społecznej. Stworzony został w ten sposób w miarę pełny obraz tamtych trudnych dni. Staje się on bardziej plastyczny i sugestywny dzięki fotografiom i zdjęciom dokumentów oddających ówczesną rzeczywistość.

Wrzesień 1939 r. stanowił traumatyczne doświadczenie dla ludności cywilnej. Wojna bowiem to namacalne zetknięcie się ze śmiercią, bólem fizycznym i psychicznym, to często niemożność uczynienia czegokolwiek, co pozwoliłoby uniknąć jej nieodwracalnych skutków. Odczucia te były spotęgowane szokiem podwójnej agresji, rozmiarami klęski wojennej oraz poczuciem osamotnienia, kiedy Francja i Anglia nie przystąpiły do działań zaczepnych przeciwko Niemcom, pomimo wcześniejszych gwarancji udzielonych rządowi polskiemu. Wydarzenia z września 1939 r. to początek wojny na wyniszczenie, wojny wyzutej z jakichkolwiek przejawów humanitaryzmu, to czas, w którym zwykli ludzie stawali przed najtrudniejszymi decyzjami swojego życia.

Na zwiedzanie wystawy składającej się z 42 plansz serdecznie zapraszamy do sali nr.18 w budynku internatu.

 

10 kwietnia 2014 roku gościliśmy podczas Dnia Otwartego Gimnazjalistów i ich opiekunów na terenie naszej szkoły. Specjalnie dla naszych Gości przygotowaliśmy wiele atrakcji, m.in. pokazów, wystaw, prelekcji oraz warsztatów i laboratoriów. Wszytkim przybyłym serdecznie dziękujemy i mamy nadzieję, że spotkamy się w murach Powiatowego Zespołu Szkół nr 2 już we wrześniu.

 

W kwietniu nasza młodzież miała okazję spotkać się z przedstawicielami Związku Sybiraków oraz Związku Kombatantów. Jak co roku przeprowadzono zajęcia, podczas których wysłuchano opowiadań uczestników tragicznych wydarzeń z okresu II wojny światowej. Poznaliśmy przede wszystkim historię deportacji całych rodzin polskich na Syberię oraz warunki pobytu Polaków na tej ?nieludzkiej ziemi?. Stanisława Pistelok, Mieczysław Hady, Irena Sarbiewska uczestniczyli jako dzieci wraz z całą rodziną w wywózce na Wschód, gdzie przez 5-6 lat zmagali się z przeraźliwym zimnem i wszechogarniającym głodem. Byli świadkami śmierci wielu osób podczas transportu i pobytu na zesłaniu. Sami wielokrotnie powtarzają, iż nie wiedzą jak udało się im przeżyć te trudne warunki.

Natomiast pani Emilia Pieczka jako dziecko przeżyła kilka lat w nazistowskim obozie i mogła podzielić swoimi wspomnieniami z pobytu w lagrze. Oprócz okrucieństwa, doświadczyła również ogromnego głodu, co do dnia dzisiejszego nie pozwala jej na zmarnowanie okruszyny chleba. Podkreślała również, iż wielu więźniów mogło przeżyć obóz dzięki pomocy ludzi, którzy nie bojąc się ewentualnych represji ze strony okupanta, pomagali sobie wzajemnie.

Spotkania te były żywą lekcją historii i uzupełniały wiedzę z zakresu Polska i Polacy pod okupacją.

Zajęcia odbywały się dzięki współpracy z Powiatowym Ogniskiem Pracy Pozaszkolnej.

 

W dniach 3-4 kwietnia br. na Wydziale Prawa i Administracji na zaproszenie dr hab. prof. UŚ Ryszarda Koziołek, Prorektora ds. Kształcenia i Studentów oraz Stanisława Faber, Śląskiego Kuratora Oświaty, zorganizowaliśmy trzy warsztaty dla szkół ponadgimnazjalnych w KatowicachJaworzu i Mikołowie. Warsztaty prowadzili: Pan Dyrektor Piotr Cygan, Kustosz Muzeum Prasy Śląskiej w Pszczynie pan Aleksander Spyra, Przedstawiciel Zakładu Karnego w Cieszynie pan Stanisław Pilch, pan Ryszard Jarosz, pan Michał Pudełko oraz pani Natalia Ruman, a także studentki Pedagogiki z Wydziału Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskigo pani Katarzyna Krasa i pani Małgorzata Kisiała. Wszystkim dziękujemy za wkład pracy, zaangażowanie i kreatywność w prowadzeniu zajęć. A było ich sporo, gdyż w pierwszym dniu przybyły trzy grupy, a w drugim mieliśmy ponadprogramowo cztery grupy szkoleniowe. Tematyka warsztatów była następująca:

1) warsztat nt. ?Każdy z nas może zostać odkrywcą dziedzictwa kulturowego?

Człowiek potrzebuje mieć poczucie przynależności narodowej, więzi z przodkami, szanować i współtworzyć kulturę i tradycję narodową. Każdy człowiek może tworzyć własną prawdę, własne normy, zasady. Troska o kulturowe dziedzictwo i zachowanie tradycji, jeśli nie chcemy stracić jej najcenniejszych wartości, musi wyrastać z mądrego rozeznania współczesnych potrzeb i możliwości, z zakorzeniania w kulturze i z oswojenia z kulturą. Tego na Górnym Śląsku najbardziej brakuje. Celem warsztatu jest zaciekawienie uczestników dziedzictwem kulturowym własnego regionu.

2) warsztat nt. ?Bezpieczeństwo w naszych rękach. Jak się nie bać przemocy??

Na ogół uważa się, że dominującymi uczuciami czy stanami emocjonalnymi związanymi z przemocą są gniew i złość. Jednak bardziej podstawowe w sensie intensywności, ilości i znaczenia są lęk i strach. Współczesny sposób myślenia o zniwelowaniu lęku i strachu oparty jest o doświadczenia podejścia behawioralno-poznawczego, które okazuje się skuteczne w rozwiązywania problemów tego rodzaju. W lękowym przeżywaniu dużą rolę odgrywa automatyzm myślenia: pewne myśli o zabarwieniu lękowym pojawiają się w sposób automatyczny i wyłamują spod kontroli świadomości. Jak postępować bezpiecznie w sytuacjach krytycznych, jak zmniejszyć stan lęku i strachu widząc przemoc? - tego dowiedzieli się między innymi uczestnicy warsztatów, poznając bliżej pracę w Zakładach Karnych oraz ciekawostki z nimi związane!

3) warsztat nt. ?Stereotypowe myślenie o współczesnych zawodach?

Stereotyp to konstrukcja myślowa, zawierająca pewne fałszywe przeświadczenie, dotyczące różnych zjawisk, w tym innych grup społecznych. Często są przesycone emocjami. Jak spostrzegane są współczesne zawody, jakie błędy myślowe występują wśród intelektualistów? - na te pytanie uczestnicy będą się starali odpowiedzieć, obalając krzywdzące myślenie o policjantach, rolnikach, bibliotekarzach itd.

Podczas warsztatu zaproponowane zostały ćwiczenia, które wydobyły z uczestników zarówno pozytywne, jak i negatywne przekonania na temat danego zawodu. Uczniowie biorący udział w warsztacie mieli okazję refleksyjnie spojrzeć na często stosowane przez siebie uogólnienia i zastanowić się, do czego są one nam potrzebne, a w czym nas ograniczają. Szereg ćwiczeń pokazał uczestnikom skąd biorą się stereotypy oraz z jakiego powodu tak silnie zakorzenione są w naszej świadomości. Uczniowie dowiedzieli się również, w jaki sposób zmienić swoje negatywne przekonania i jakie ta zmiana ma znaczenie w naszym codziennym życiu.

 

25 marca 2014 r. na terenie Gimnazjum w Goczałkowicach-Zdroju odbyła się XII Giełda Szkół Ponadgimnazjalnych adresowana głównie do uczniów klas III gimnazjów powiatu pszczyńskiego, dyrektorów szkół, nauczycieli oraz rodziców. W czasie giełdy prezentowały się aż 22 szkoły z Pszczyny, Czechowic-Dziedzic, Pawłowic, Woli, Gilowic, Bielska-Białej, Brzeszcz i Lędzin. Celem giełdy było zapoznanie uczniów z bogatą ofertą kształcenia w liceach ogólnokształcących, technikach i zasadniczej szkole zawodowej powiatu pszczyńskiego oraz powiatów ościennych, a także wymaganiami stawianymi przed absolwentami gimnazjum. W trakcie imprezy każdy potrzebujący gimnazjalista miał możliwość skorzystania z indywidualnej konsultacji z doradcą zawodowym aby móc trafnie wybrać odpowiedni dla siebie kierunek dalszej edukacji.

Wśród wystawców był oczywiście Powiatowy Zespół Szkół nr 2. Nasza szkoła zaprezentowała swój dorobek, osiągnięcia uczniów i ofertę edukacyjną przygotowaną na rok szkolny 2014/2015. Dużym zainteresowaniem gimnazjalistów cieszyła oferta klas mundurowych oraz technicznych, w tym nowo otwieranego kierunku "Technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej".

 

W dniach 24-26 marca br. przeżyliśmy rekolekcje szkolne, które przygotowały nas do prawidłowego przyjęcia Prawdy Wielkanocnej. W przerwszym dniu przygotowaliśmy pantomimę, która przez Księdza Rekolekcjonistę została serdecznie przyjęta i wychwalona. Ukazaliśmy w niej rzeczywistość, w której każdy przyjmuje z nas różne maski. Obyśmy przywdziewali te prawidłowe. Dziękujemy wszystkim za zaangażowanie.

 

W nocy z 24/25 marca 2014 r. odbędzie się w naszej szkole całonocny maraton filmowy!

Pokaz filmów rozpocznie się o 20:00 24 marca, natomiast koniec spodziewany jest o 8:00 25 marca (poniedziałek/wtorek). Zapraszamy do wspólnego oglądania filmów, które sami zaproponujecie. Do czwartku czekamy na Wasze propozycje filmowe ? preferujemy filmy angielskojęzyczne z nutką historyczną. Chcemy zachęcić Was do oglądania filmów w wersji oryginalnej, aby wzmacniać Wasze umiejętności językowe. Organizatorami jest Klub Języków Obcych FC oraz Koło Historyczno-Regionalne działające w ramach POPP.

Chętnych prosimy o kontakt z nauczycielami: Beatą Łupińską, Leszkiem Kondzielnikiem, Michałem Pudełko.

Regulamin maratonu:

  1. W Maratonie mogą uczestniczyć tylko uczniowie PZS nr 2 w Pszczynie.
  2. Maksymalna liczba uczestników ? 30 osób.
  3. Wejście na Maraton Filmowy od godz. 19.30 do 19.50, po okazaniu legitymacji szkolnej lub dowodu osobistego. Wyjście uczniów po zakończeniu o godz. 8.00 Uczestników odbierają rodzice. Uczeń może samodzielnie wrócić do domu wyłącznie za pisemną zgodą Rodziców. Ze względów bezpieczeństwa szkoła zostanie zamknięta o godz. 20.00.
  4. Ustala się przerwy między projekcjami filmowymi, podczas których, pod opieką nauczycieli, uczniowie mogą korzystać wyłącznie z pomieszczeń: sala gimnastyczna, korytarz, szatnie i toalety obok sali gimnastycznej.
  5. Wymaga się przestrzegania wszystkich zapisów regulaminowych zawartych w Statucie Szkoły.
  6. Wymagana jest pisemna zgoda rodziców/opiekunów (dla osób niepełnoletnich) oraz zapoznanie się z niniejszym regulaminem i podpisanie go.
  7. Każdy z uczestników zaopatruje się w śpiwór i poduszkę, zabiera ze sobą również jedzenie i ciepłe napoje. Należy zadbać o wygodny ubiór i buty na zmianę.
  8. Uczestnicy maratonu mają obowiązek stosować się do poleceń opiekunów.
  9. Wszyscy uczestnicy maratonu są zobowiązani zachować porządek, nie niszczyć sprzętu szkolnego. Sprawcy jakichkolwiek zniszczeń ponoszą konsekwencje finansowe.

 

W dniach 13-14 III br. wybrani uczniowie uczestniczyli w warsztatach z improwizacji, myślenia o podwójnym podłożu, ?odnalezienia swojego ja? w każdej sytuacji. Zajęcia prowadzone były przez studentów Pedagogiki o specjalności Animacja społeczno-kulturowa Wydziału Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie, pod opieką pani Natalii Ruman. Zajęcia obejmowały ćwiczenia z działania zespołowego, uruchamiania ciała, impulsów, działania spontanicznego. Podczas warsztatów odbyło się wspólne tworzenie, usuwanie autocenzury, walka z tremą. Na koniec efekt oceniała Dyrekcja Szkoły. Obecność, poświęcenie, wspólnie spędzony czas doceniamy. Dziękujemy za razem spędzony owocnie czas!