25 września 2012 roku uczniowie klas 2 TI oraz 3 TI wraz z opiekunami ? panią Marią Rołka i Romanem Grygier uczestniczyli w wykładach oraz zajęciach laboratoryjnych, jakie odbyły się na Wydziale Budowy Maszyn i Informatyki w ramach Dni Otwartych zorganizowanych przez Akademię Techniczno-Humanistyczną w Bielsku-Białej. W trakcie tej wizyty uczniowie naszej szkoły wysłuchali wykładu prof. dr hab. inż. Józefa Matuszka pod tytułem ?Cyfrowa fabryka?, a następnie wzięli udział w szeregu zajęć, jakie odbyły się w laboratoriach uczelni. Między innymi zapoznali się z budową linii produkcyjnej wyposażonej w robota stacjonarnego,a także samodzielnie sterowali przy pomocy telefonu komórkowego oraz pada robotami mobilnymi poruszającymi po torach przeszkód. Oprócz tego można było oraz zostać zeskanowanym w trzech wymiarach, a także zobaczyć możliwości drukarek 3D pozwalających na wydruk trójwymiarowych przedmiotów wykonanych z tworzywa sztucznego.

 

Maturzyści z klasy informatycznej Powiatowego Zespołu Szkół nr 2 z Pszczyny zostali zaproszeni przez posłów pszczyńskich do Sejmu RP. Poseł Sławomir Kowalski przygotował plan naszego pobytu, natomiast sekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Tomasz Tomczykiewicz przyjął funkcję gospodarza.

Naszym przewodnikiem po sejmie był poseł Henryk Siedlaczek - nauczyciel historii i zagorzały obrońca gwary śląskiej. Ze swadą opowiadał o pracy posłów i senatorów, o pracy komisji i podkomisji sejmowych, o obradach, w których mieliśmy okazję wziąć udział. Zrozumieliśmy, dlaczego podczas obrad na sali znajduje się tak mało posłów - poznaliśmy kulisy pracy posłów i senatorów. Zadawaliśmy nurtujące nas pytania np. o dyscyplinę głosowania. Pan poseł sprawił, że podczas 3 godzinnego pobytu w sejmie czuliśmy się wyjątkowymi gośćmi.

Będąc w gmachu sejmowym mogliśmy porównać przekaz telewizyjny ze swoimi wyobrażenia o tym czego byliśmy świadkami. Z galerii sejmowej przysłuchiwaliśmy się pytaniom posłów i odpowiedziom ze strony rządu. Mieliśmy okazję rozpoznać twarze znane z telewizji m.in. poseł Krystynę Łybacką, poseł Katarzynę Hall oraz posła Stanisława Żelichowskiego.

Od momentu wyjazdu z Pszczyny opiekował się nami asystent BP p. Tomczykiewicza - Maciej Kolon, który po zwiedzeniu sejmu zaprosił nas do Domu Poselskiego na obiad. Dziękujemy również pani asystent BP p. Kowalskiego, Patrycji Węgrzyn, która przygotowała nasz pobyt w sejmie.

Po wizycie w Sejmie RP wraz z przewodnikiem zwiedzaliśmy zabytki Starego Miasta. W drugim dniu zwiedzanie rozpoczęliśmy od Pałacu Łazienkowskiego oraz Stadionu Narodowego. Wykorzystując wspaniałą pogodę podziwialiśmy panoramę Warszawy z ogrodów Biblioteki Narodowej. Mogliśmy również podziwiać cuda nauki w Centrum Nauki "Kopernik". Na późny obiad udaliśmy się do Złotych Tarasów w pobliżu Pałacu Kultury i Nauki.

Jak przystało na klasę maturalną w 3. dniu odwiedziliśmy Niepokalanów gdzie mieliśmy okazję wziąć udział we mszy dla maturzystów, zwiedzić muzeum Maksymiliana Kolbego, muzeum Jana Pawła II. W drodze powrotnej wysłuchaliśmy wspaniałej muzyki Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli.

Organizatorom i sponsorom dziękują: dyrektor szkoły Piotr Cygan oraz opiekunowie H. Stachurska, M. Tabath.

 

W dniach od 27 września do 4 października br. uczniowie Technikum Ekonomicznego z Powiatowego Zespołu Szkół nr 2 w Pszczynie pod opieką nauczyciela języka angielskiego (p. Irena Laska) wzięli udział w wymianie polsko-włoskiej. W ramach wymiany 8 uczennic naszej szkoły przebywało przez 7 dni w malowniczym włoskim miasteczku ? Alba, na zaproszenie szkoły językowej, zktórą trwa współpraca od 2005 r.

Każda z nas zamieszkała u innej rodziny. Było to wielkie wyzwanie, któremu na szczęście podołałyśmy. W trakcie pobytu zwiedziłyśmy wiele ciekawych miejsc. Po oficjalnej wizycie w Urzędzie Miasta i powitaniu przez Burmistrza, pojechałyśmy do ponad 100 letniej winiarni - Fontannafredda. Tam okazało się, że smak wina nie zależy tylko od rodzaju winogron, ale również od czasu, kiedy są zbierane czy od rodzaju beczek, w których leżakuje. Kolejnego dnia zostałyśmy zaproszone do zwiedzenia staro-gotyckiego zamku, gdzie przewodniczką była jego właścicielka i spadkobierczyni. Dzięki pobytowi na lekcjach w tamtejszej szkole, poznałyśmy jak wygląda edukacja i organizacja zajęć. Weekend spędziłyśmy z rodzinami u których mieszkałyśmy ? niektóre z nas odwiedziły Turyn, inne spędziły czas nad Morzem Śródziemnym, a jeszcze inne obejrzały na żywo mecz siatkówki. Przekonałyśmy się też, że słynna włoska pizza jest naprawdę wyśmienita. Zwiedziłyśmy fabrykę orzeszków laskowych w Cortemilli. Warunkiem wejścia na halę produkcyjną było założenie specjalnej odzieży ochronnej, w której wszyscy wyglądali zabawnie.
W wolnym czasie nasze włoskie koleżanki pokazały nam przepiękne zakątki Alby i okolic. Miasto jest siedzibą firmy Ferrero i możecie wierzyć lub nie, ale w powietrzu unosi się zapach czekolady. Wspomnienia z tej wizyty na długo pozostaną w naszej pamięci. Z niecierpliwością czekamy na przyjazd włoskiej młodzieży do Pszczyny.

 

W naszej szkole, od września, pojawiły się nowe kierunki kształcenia. Jednym z nich jest Technikum Obsługi Turystycznej. Kilka dni temu uczennice tego kierunku wzięły udział w marszu na orientację, zakończonego grilem na terenie Ośrodka Sportów Wodnych w Łące. Po krótkiej przerwie odbyło się praktyczne  szkolenie pływania na kajakach oraz wycieczka po jeziorze. Cała impreza była zaledwie wstępem do planowanego dla klasy lipcowego spływu kajakowego jedną z malowniczych rzek pomorskich znajdujących ujście w Bałtyku.

W wycieczce wzięła udział klasa I HT pod opieką pana Adama Michalika i wychowawcy Marka Nierząda.

 

W dniach 28.-30.05.2012 r. odbyły się trzydniowe warsztaty ekologiczne w Pienińskim Parku Narodowym dla wybranych uczniów naszej szkoły. Warsztaty finansowane były przez Wydział Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska Starostwa Powiatowego w Pszczynie.

Celem naszej wyprawy było poznanie bioróżnorodności PPN, jego walorów krajobrazowych i przyrodniczych jak również kulturowych. Pod opieką pań: Heleny Stachurskiej, Bogusławy Machalicy oraz Anny Kozińskiej poznanie Pienin rozpoczęliśmy od zwiedzania modrzewiowego kościółka z 1500 r. zbudowanego przez zbójników bez użycia gwoździ. W kościółku podziwialiśmy wspaniałą polichromię (wiekowe kompozycje kolorystyczne), bogato zdobiony ołtarz główny oraz krucyfiks z XIV wieku. W tym Kościółku nagrywany był ślub Janosika. Zabytek wpisano na listę UNESCO.

Następnie udaliśmy się do Sromowców na spływ tratwami Przełomem Dunajca. Spływ tratwami flisackimi trwał 2,5 godziny i był bardzo udany pomimo niesprzyjających warunków atmosferycznych. Płynąc tratwami mieliśmy okazję na spotkanie z dziką, niezmienioną przyrodą, a zarazem najciekawszym sposobem poznania najcenniejszych pod względem krajobrazowym i przyrodniczym obszarów Pienin Właściwych: Masyw Trzech Koron, Pieniny Czorsztyńskie, Pieninki i sam Przełom Dunajca, który stanowi atrakcję na skalę europejską. Płynąc spotkaliśmy bociana czarnego (wielu z nas widziało go po raz pierwszy  w życiu), czaplę siwą, a po przybiciu do brzegu spotkaliśmy się z salamandrą plamistą. Na jej widok zapomnieliśmy o padającym deszczu. Flisacy opowiadali nam ciekawe historie dotyczące PPN. Wieczorem w ośrodku w Jaworkach mieliśmy dyskotekę, na której wspaniale wszyscy się bawili.

Drugiego dnia pojechaliśmy na zajęcia z fitosocjologii (dział botaniki, dyscyplina botaniczna, którego przedmiotem badań jest roślinność; zajmuje się badaniem zbiorowisk roślinnych występujących w naturze tj. fitocenoz oraz ich klasyfikowaniem). W tym celu  po śniadaniu pojechaliśmy do Szczawnicy, wyjechaliśmy kolejką krzesełkową na Palenicę, a następnie przeszliśmy niebieskim szlakiem do rezerwatu  przyrody założonego w 1963 r. Wąwozu Homole.

Z ciekawostek botanicznych spotkaliśmy: kuklika górskiego, złocień Zawadzkiego, żywiec bulwkowaty, storczyk męski i wiele innych gatunków roślin naczyniowych. Mieliśmy również spotkanie ze ślimakiem winniczkiem. Drogę umilała nam awifauna ?/w PPN naliczono 160 gatunków ptaków (m.in. drozd śpiewak, wilga). Nieco wyczerpani, ale zadowoleni z pięknej pogody i pięknych widoków wróciliśmy do ośrodka wczasowego, gdzie czekał na nas pyszny obiad i bardzo miła pani. Po krótkim odpoczynku pojechaliśmy do centrum Szczawnicy m.in. do pijalni wód mineralnych z których słynie to uzdrowisko. Wieczorem graliśmy w siatkówkę (razem z barankami ? było wiele śmiechu), przy ognisku i kiełbasce  graliśmy na gitarze, śpiewaliśmy piosenki.

Trzeciego dnia udaliśmy się do Niedzicy. Poznaliśmy jeden z największych sztucznych  zbiorników wodnych w górach na rzece Dunajec ? zaporę Czorsztyn. ?Podstawowe zadania zbiornika ? poza znaczeniem przyrodniczym i krajobrazowym ? kojarzone są z kilkoma kierunkami jego eksploatacji. Najważniejszą jego funkcją jest ochrona przeciwpowodziowa doliny Dunajca, poprzez gromadzenie nadmiaru wody płynącej tą rzeką w czasie wezbrań. Ważną funkcją zbiornika Czorsztyńskiego jest produkcja energii elektrycznej przez elektrownię szczytowo-pompową o mocy 92 MW, usytuowaną w jego zaporze?. Z korony zapory podziwialiśmy ruiny zamku w Czorsztynie i Niedzicy, do którego udaliśmy się na zwiedzanie.

W drodze powrotnej do Pszczyny wstąpiliśmy do Wadowic, rodzinnego miasta Jana Pawła II. Mieliśmy okazję zobaczyć wadowicki kościół, zwiedzić Muzeum Papieża oraz zjeść słynne kremówki.

Warsztaty były bardzo udane i dzięki nim poznając walory przyrodnicze PPN mieliśmy okazję poznać inne ciekawe miejsca, a przy okazji poznać siebie nawzajem i wspaniale się bawić.

Dziękujemy wszystkim, którzy przyczynili się do zorganizowania tej wyprawy.

W dniu 11 maja 2012 r. we współpracy Wydziału Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie z Powiatowym Zespołem Szkół nr 2 im. K. Miarki w Pszczynie i Zakładem Karnym w Cieszynie, odbyło się spotkanie, w którym brały udział pierwsze klasy 1loa i 1 lob, pod opieką: Katarzyny Barczak, Wioletty Ogiegło, Natalii Ruman i Adama Michalika.

Uczniowie odbyli zajęcia w Zakładzie Karnym w Cieszynie, wysłuchali wykładu na temat struktury, zasad funkcjonowania zakładu, dowiedzieli się m.in. o relacji i uwarunkowaniach pracy personelu w więziennictwie a także umożliwiono uczniom zwiedzenie oddziału więzienia. Działania te pozwoliły jeszcze lepiej zorganizować i podtrzymać uwagę oraz zainteresowania uczniów, stały się rzeczywiście pomocnym narzędziem w dalszej edukacji. Następnie na Wydziale Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie studenci, przygotowali dla uczniów różne ćwiczenia i konkursy ?szkoły życia?, by uczniowie mogli lepiej ?zmierzyć się z życiem? jako przyszli policjanci. Zajęcia prowadzone były w powiązaniu z tematyką cyklu edukacyjnego, by uczniowie utrwalili sobie materiał. Stała obserwacja i analiza poczynań spowodowała, iż etap ewaluacji spotkania wymusza organizację kolejnych planowanych, następnych spotkań. To przedsięwzięcie było niezapomnianym przeżyciem dla uczniów, jak i studentów.

18.05.2012 r. reprezentacja klasy I LOa, I THot i III TAK wraz z przewodniczącą Samorządu Uczniowskiego Martyną Pyrtek brała udział w organizacji konferencji pt. ?Aktywna starość jako implikacja wielosektorowych działań w polityce społecznej?. Uczennice pod opieką p. Kingi Grygier i Natalii Ruman stawiły się w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim w Katowicach, by rejestrować uczestników tego spotkania, udzielać informacji o programie konferencji oraz brać udział w jej przebiegu.

Przedsięwzięcie zostało zorganizowane w ramach Europejskiego Roku Aktywności Osób Starszych i Solidarności Międzypokoleniowej 2012 przez Uniwersytet Śląski, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji, Zakład Historii i Teorii Wychowania oraz Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach, Wydział Polityki Społecznej.

Była to okazja, by młodzież zainteresowała się tematyką aktywnej starości oraz możliwości czynnego funkcjonowania w społeczeństwie.

Grupa młodzieży skupiona w kole historyczno-regionalnym została zaproszona w ramach współpracy z Centrum Edukacji Obywatelskiej do Muzeum Powstania Warszawskiego na darmową lekcję muzealną. Był to rodzaj wyróżnienia za organizację szeregu spotkań ze świadkami historii w szkole oraz prowadzenie bloga: Sybiracy ? droga do wolnej Polski.

Udało się zwiedzić bogate i nowoczesne muzeum, które imponuje zbiorem wielu dokumentów i różnego rodzaju źródeł historycznych. Prawdziwie multimedialny przekaz oraz ciekawa aranżacja miejsca daje możliwość dogłębnego poznania tych trudnych dla wszystkich Polaków 63 dni, podczas których powstańcy, jak i ludność cywilna przeżywali prawdziwy koszmar wojny.

Dzień po dniu, ulica po ulicy starano się odbić z rąk nazistów miasto w chwili, kiedy ?sojusznicza armia? stała nad brzegiem Wisły. Popularną i czasami jedyną drogą dla walczących i cywilów był system kanałów ściekowych, którymi systematycznie poruszano się. Mogliśmy wczuć się w klaustrofobiczną atmosferę przechodząc przykładowym, specjalnie zbudowanym fragmentem kanału.

Zdjęcia oraz filmy fabularne pokazują jak wyglądała stolica zaraz po wojnie. A był to widok zatrważający. Warszawa była jednym, wielkim gruzowiskiem, który z chwilą ustania walk zaczęto mozolnie i z wielką pieczołowitością odbudowywać.

Całe muzeum robi niezwykłe wrażenie na zwiedzających i z pewnością jest to ciekawa lekcja historii pod wieloma względami.

W dniu 11 maja uczennice klasy 1 Technikum Geodezyjnego pod kierunkiem pań: Kingi Grygier i Natalii Ruman wzięły udział w obchodach Tygodnia Bibliotek ? w tym roku pod hasłem ?Biblioteka ciągle w grze?. W czasie spotkania szkoleniowo-integracyjnego dla bibliotekarzy, które odbyło się w Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej im. Józefa Lompy w Katowicach Filii w Pszczynie uczennice zaprezentowały ?Strofy o książce?. Prelekcje pracowników biblioteki pt: ?Zjawisko Library anxiety (strach przed biblioteką) i rola bibliotekarza w jego pokonywaniu? oraz ?Zasoby cyfrowe w pracy nauczyciela bibliotekarza? przeplatane były poezją, co wprowadziło słuchaczy w atmosferę zadumy nad miejscem książki w naszym życiu.

W dniach od 14 do 16 maja 2012 r. uczniowie klasy I TI odpoczywali w Tatrach. Wycieczka klasowa rozpoczęła się w deszczowy poniedziałek. Jadąc do ośrodka wypoczynkowego ?Limba? w Poroninie, mogliśmy obejrzeć zespół zapór wodnych w okolicach Czernichowa. Po drodze czekała nas atrakcja w postaci wizyty w skansenie taboru kolejowego w Chabówce. Obejrzeliśmy ponad 50 parowozów, przy czym niektóre z nich były czynne, kilkadziesiąt wagonów pasażerskich i towarowych, 5 pługów odśnieżnych i szereg innych urządzeń. Warto wspomnieć, że najstarszy  parowóz pochodzi z 1878 roku i jest najstarszym spośród zachowanych w Polsce.

Po południu rozlokowaliśmy się w ośrodku wypoczynkowym i po obfitym posiłku udaliśmy się do Zakopanego. W pierwszej kolejności zwiedziliśmy skocznię narciarską. W programie był także wjazd na belkę startową. Później przespacerowaliśmy się po Krupówkach i wróciliśmy do Poronina.

Kolejnego dnia pogoda przeszkodziła nam w wyprawie w góry. Niemniej świetnie bawiliśmy się na zjeżdżalniach i basenach w Aqua Parku w Zakopenem oraz na kręgielni. Udało nam się także wjechać kolejką na Gubałówkę nim rozpadało się na dobre. Po powrocie do ośrodka wypoczynkowego ?Limba? w Poroninie udało się zorganizować ognisko.

Ostatniego dnia wczesnym popołudniem wyjechaliśmy z Poronina w drogę do domu żegnani, a jakże, deszczem. Niemniej wycieczka należała do udanych, a jej uczestnicy odpoczęli i nabrali nowych sił.