13 października 2014 na konferencji w Ośrodku Rozwoju Edukacji w Warszawie został przyznany Powiatowemu Zespołowi Szkół nr2 w Pszczynie tytuł ?SZKOŁY SPOTKAŃ I DIALOGU.?

?Przełamywanie stereotypów i pokonywanie barier kulturowych jest bezcenną wartością tego projektu (?) Dobrej współpracy, dobrych relacji, tolerancji nie da się zadekretować ? uzyskać na podstawie dokumentów. Państwa zaangażowanie i entuzjazm są nie do przecenienia ? mówiła Ewa Dudek, podsekretarz stanu MEN, do uczestników konferencji podsumowującej 10 lat programu ?Zachować pamięć. Historia i kultura dwóch narodów?. Komponentem programu są spotkania młodzieży polskiej i izraelskiej pod hasłem ?Bliżej siebie?. Im w szczególności była poświęcona konferencja 13 października 2014 r. w Ośrodku Rozwoju Edukacji.

Tytułem ?Szkoły spotkań i dialogu? zostały uhonorowane 44 szkoły, w których regularnie są organizowane spotkania młodzieży polskiej i izraelskiej. Znaczenie wysiłku organizacyjnego nauczycieli i koordynatorów regionalnych doceniła Anna Ben Ezra - Attaché ds. Kultury Ambasady Izraela, a Sebastian Rejak z MSZ podkreślał jak ważne jest, aby w pielęgnowaniu śladów pamięci wspierać społeczności nawet najmniejszych miejscowości. Ewaluacja projektu przeprowadzona na próbie 1115 uczniów polskich szkół ponadgimnazjalnych pokazuje, jak duże znaczenie dla młodzieży ma udział w spotkaniach z izraelskimi rówieśnikami ? jest okazją poznania nowych ludzi, innej kultury, sprawdzianem znajomości języków obcych i okazją do łamania stereotypów. Prawie 95% uczniów liczy na ponowne spotkanie z izraelskimi kolegami: ?Rozmawialiśmy o codzienności w Izraelu; okazało się, że mamy podobne zainteresowania i problemy?, ?Jesteśmy właściwie podobni do siebie?.

Więcej informacji - Polsko-izraelskie spotkania młodzieży

 

27 czerwca 2014 roku nadszedł wreszcie wyczekiwany przez wszystkich dzień ? zakończenie roku szkolnego! W odświętnych strojach i wyjątkowo dobrych humorach uczniowie uczestniczyli najpierw w uroczystej akademii, podczas której wręczono nagrody najlepszym spośród nich. Po jej zakończeniu spotkali się jeszcze na moment ze swoimi wychowawcami w salach lekcyjnych, aby już za chwilę wyruszyć na zasłużone wakacje...

Życzymy wszystkim fantastycznych letnich przygód, niezapomnianych wrażeń i ponownego spotkania we wrześniu!

 

 

W dniu 23 maja 2014 roku klasa I tkg uczestniczyła w innowacyjnych warsztatach, prowadzonych przez p. M. Holewę i p. N. Ruman. Warsztaty prowadzone w przepięknej scenerii parku pszczyńskiego podzielone były na kilka części.

Stres powiązany z humorem ? to samo a jednak inaczej?

Na początku uczniowie wykonali kilka ćwiczeń ruchowych związanych z radzeniem sobie z różnego rodzaju obciążeniami ? rzecz zostaje prześmiana, co uwalnia od konieczności sztampowego ujęcia tematu. Następnie w grupach przeanalizowali naturę stresu, wypisali skorzajenia z sytuacjami stresującymi w szkole oraz w życiu domowym, stworzyli ryciny ukazujące ich wyobrażenia na temat - ?Stres ma wielkie oczy?. Na kilka minut zamienili się w aktorów, by odegrać scenki ukazujące szczęśliwe zakończenie stresujących wydarzeń. Te części ukazywały radzenie sobie ze stresem w oparciu o emocje, a przy takim radzeniu sobie konieczne jest zawsze ponowne ocenienie zaistniałej sytuacji i poszukiwanie jej pozytywnych stron!

W kolejnej części sprawdzili swoją równowagę...

Joga na stres!

Joga oznacza zjednoczenie umysłu, ciała i ducha. Choć jest dyscypliną rozwoju duchowego, to korzystnie wpływa na radzenie sobie ze stresem i zdrowiem. Praktykując jogę obnieżasz poziom stresu, obniżasz ciśnienie krwi, redukujesz złość i napięcie mięśniowe, uelastyczniasz ciało, poprawiasz kondycję, spowalniasz procesy starzenia(!!!)

Ile włożymy w siebie podczas praktyk jogi, tyle samo lub więcej otrzymamy w zamian!

Na zakończenie uczniowie przygotowali odstresowujący piknik...

Dieta na stres!

?Zdrowe odżywianie ? sposobem, by utrzymać nerwy na wodzy?

W okresie kiedy towarzyszy nam natłok pracy i nerwowe sytuacje, nie zapominajmy odżywiać się regularnie i zdrowo, a jednocześnie tak, aby wspomagać pamięć oraz nie tracić sił i energii. Jakie produkty powinny znaleźć się w jadłospisie?

Dieta bogata w witaminy

  • witamina B1 ? mleko, kasza;
  • witamina B2 ? warzywa (brokuły, kapusta);
  • witamina B5 ? fasola, soja, soczewica, ciecierzyca, bób;
  • witamina B6 ? mięso i ryby;
  • witamina C ? owoce cytrusowe, truskawki, papryka, pomidory;
  • magnez ? kakao, orzechy, fasola, płatki owsiane, kiełki;
  • węglowodany złożone ? ziarna zbóż, pieczywo pełnoziarniste, pieczywo razowe, kasza gryczana, pęczak;
  • białko ? chude mleko i jego przetwory, chude gatunki mięs i ryb.

Dieta bogata w świeże warzywa i owoce

Można dodawać różnorodne zioła i przyprawy. Należy wypić co najmniej 2 litry wody mineralnej. Dobrym rozwiązaniem są świeżo wyciskane soki z zielonych warzyw. Herbaty ziołowe (mięta, melisa) mają działanie uspokajające, wyciszające i odprężające. W chwilalch rozdrażnienia można schrupać świeżą marchew, kalarepę, rzodkiew, ogórka, paprykę. Poleca się również suszone owoce: morele, śliwki, rodzynki, żurawinę, a także orzechy, pestki dyni i słonecznika, zamiast słodyczy ? batony musli.

?Stresu nie da się całkowicie wyeliminować, ale pamiętajmy że samopoczucie i kondycja zależą tylko i wyłącznie od nas?.

Zagłębianie się uczniów w naukowe ujęcie tematu w panującej atmosferze świetnej zabawy, przyczyniło się do budowania kolejnych kompetencji w sytuacjach stresujących. Problem stresu rozważany w takich perspektywach nabiera innego znaczenia!

 

5 maja 2014 roku rozpoczął się dla tegorocznych absolwentów liceum ogólnokształcącego i technikum egzamin maturalny. Tradycyjnie w pierwszym dniu maturzyści zdawali część pisemną egzaminu z języka polskiego. Jutro czeka ich matematyka, a następnie język obcy.

Jak co roku nie obyło się bez pewnej niepewności związanej z tym, co przyniosą tegoroczne zadania. Na wyniki przyjdzie jednak czekać aż do końca czerwca.

Tymczasem trzymamy kciuki i życzymy połamania piór!!!

W miniony poniedziałek uczestniczyliśmy w spotkaniu z ciekawym człowiekiem. Piotr Ślęzak przyjechał do nas z Krakowa ze spektaklem "Przyszłość". Wielu z nas przekonał, odwołując się do własnych doświadczeń, że warto marzyć i wytrwale dążyć do celu; że każdy z nas jest ważny ? bez względu na środowisko, z którego pochodzi. Autentyczność przekazu, szczerość emocji i prawdziwie bliski kontakt z nami - uczestnikami spotkania - skłoniły do głębszych refleksji nad własnym życiem i przyszłymi życiowymi wyborami.

 

Podczas uroczystej akademii, która miała miejsce w ubiegły piątek, uczniom 3 klas liceum i 4 klas technikum wręczono świadectwa ukończenia szkoły. Wyróżnieni maturzystki oraz ich rodzice odebrali z rąk dyrekcji Powiatowego Zespołu Szkół nr 2 im. Karola Miarki w Pszczynie oraz swoich wychowawców listy gratulacyjne i nagrody książkowe. Nie zabrakło wyróżnień ze strony nauczycieli wychowania fizycznego, którzy w ten sposób docenili licznych uczniów reprezentujących szkołę w rozgrywkach sportowych. Akademię uświetnił swoją obecnością Starosta Powiatu Pszczyńskiego Paweł Sadza.

W ten sposób tegoroczni maturzyści opuścili mury szkoły. Nie na długo jednak. Za tydzień będą pisać egzamin maturalny, a absolwenci technikum dodatkowo przystąpią do egzaminu potwierdzającego umiejętności zawodowe.

ŻYCZYMY WAM POWODZENIA!

 

1 września 1939 r. o świcie, bez wypowiedzenia wojny, wojska niemieckie zaatakowały Polskę, a 17 września, bez wcześniejszego wypowiedzenia traktatów o nieagresji, Armia Czerwona wkroczyła na wschodnie ziemie II Rzeczypospolitej.

Już pierwsze godziny wojny pokazały, iż obaj agresorzy prowadzić ją będą w sposób bezwzględny, a ich działania kierowane są nie tylko przeciwko regularnym jednostkom wojskowym, ale również ludności cywilnej, mimo że była ona chroniona stosownymi konwencjami międzynarodowymi.

Wystawa ?A więc wojna!!! Ludność cywilna we wrześniu 1939.? przygotowana została z myślą o tych zwykłych ludziach, których życie zmieniło się diametralnie wskutek prowadzonej wojny. To im oddano głos. Wczytując się we fragmenty wspomnień i relacji cywilnych uczestników wojny 1939 r. Można wczuć się w atmosferę tamtych dni, poznać wrzesień 1939 r. widziany z perspektywy różnych ludzi, wydawałoby się bezsilnych wobec otaczających ich grozy i niebezpieczeństwa. Nie wszyscy mogli włączyć się w ?cywilny front walki?, byli też tacy, którym wojna odbierała wolę działania.

Prezentowane relacje przedstawiają doświadczenia i odczucia ludzi różniących się pod względem wieku, profesji czy pełnionej roli społecznej. Stworzony został w ten sposób w miarę pełny obraz tamtych trudnych dni. Staje się on bardziej plastyczny i sugestywny dzięki fotografiom i zdjęciom dokumentów oddających ówczesną rzeczywistość.

Wrzesień 1939 r. stanowił traumatyczne doświadczenie dla ludności cywilnej. Wojna bowiem to namacalne zetknięcie się ze śmiercią, bólem fizycznym i psychicznym, to często niemożność uczynienia czegokolwiek, co pozwoliłoby uniknąć jej nieodwracalnych skutków. Odczucia te były spotęgowane szokiem podwójnej agresji, rozmiarami klęski wojennej oraz poczuciem osamotnienia, kiedy Francja i Anglia nie przystąpiły do działań zaczepnych przeciwko Niemcom, pomimo wcześniejszych gwarancji udzielonych rządowi polskiemu. Wydarzenia z września 1939 r. to początek wojny na wyniszczenie, wojny wyzutej z jakichkolwiek przejawów humanitaryzmu, to czas, w którym zwykli ludzie stawali przed najtrudniejszymi decyzjami swojego życia.

Na zwiedzanie wystawy składającej się z 42 plansz serdecznie zapraszamy do sali nr.18 w budynku internatu.

 

10 kwietnia 2014 roku gościliśmy podczas Dnia Otwartego Gimnazjalistów i ich opiekunów na terenie naszej szkoły. Specjalnie dla naszych Gości przygotowaliśmy wiele atrakcji, m.in. pokazów, wystaw, prelekcji oraz warsztatów i laboratoriów. Wszytkim przybyłym serdecznie dziękujemy i mamy nadzieję, że spotkamy się w murach Powiatowego Zespołu Szkół nr 2 już we wrześniu.

 

W kwietniu nasza młodzież miała okazję spotkać się z przedstawicielami Związku Sybiraków oraz Związku Kombatantów. Jak co roku przeprowadzono zajęcia, podczas których wysłuchano opowiadań uczestników tragicznych wydarzeń z okresu II wojny światowej. Poznaliśmy przede wszystkim historię deportacji całych rodzin polskich na Syberię oraz warunki pobytu Polaków na tej ?nieludzkiej ziemi?. Stanisława Pistelok, Mieczysław Hady, Irena Sarbiewska uczestniczyli jako dzieci wraz z całą rodziną w wywózce na Wschód, gdzie przez 5-6 lat zmagali się z przeraźliwym zimnem i wszechogarniającym głodem. Byli świadkami śmierci wielu osób podczas transportu i pobytu na zesłaniu. Sami wielokrotnie powtarzają, iż nie wiedzą jak udało się im przeżyć te trudne warunki.

Natomiast pani Emilia Pieczka jako dziecko przeżyła kilka lat w nazistowskim obozie i mogła podzielić swoimi wspomnieniami z pobytu w lagrze. Oprócz okrucieństwa, doświadczyła również ogromnego głodu, co do dnia dzisiejszego nie pozwala jej na zmarnowanie okruszyny chleba. Podkreślała również, iż wielu więźniów mogło przeżyć obóz dzięki pomocy ludzi, którzy nie bojąc się ewentualnych represji ze strony okupanta, pomagali sobie wzajemnie.

Spotkania te były żywą lekcją historii i uzupełniały wiedzę z zakresu Polska i Polacy pod okupacją.

Zajęcia odbywały się dzięki współpracy z Powiatowym Ogniskiem Pracy Pozaszkolnej.

 

W dniach 3-4 kwietnia br. na Wydziale Prawa i Administracji na zaproszenie dr hab. prof. UŚ Ryszarda Koziołek, Prorektora ds. Kształcenia i Studentów oraz Stanisława Faber, Śląskiego Kuratora Oświaty, zorganizowaliśmy trzy warsztaty dla szkół ponadgimnazjalnych w KatowicachJaworzu i Mikołowie. Warsztaty prowadzili: Pan Dyrektor Piotr Cygan, Kustosz Muzeum Prasy Śląskiej w Pszczynie pan Aleksander Spyra, Przedstawiciel Zakładu Karnego w Cieszynie pan Stanisław Pilch, pan Ryszard Jarosz, pan Michał Pudełko oraz pani Natalia Ruman, a także studentki Pedagogiki z Wydziału Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskigo pani Katarzyna Krasa i pani Małgorzata Kisiała. Wszystkim dziękujemy za wkład pracy, zaangażowanie i kreatywność w prowadzeniu zajęć. A było ich sporo, gdyż w pierwszym dniu przybyły trzy grupy, a w drugim mieliśmy ponadprogramowo cztery grupy szkoleniowe. Tematyka warsztatów była następująca:

1) warsztat nt. ?Każdy z nas może zostać odkrywcą dziedzictwa kulturowego?

Człowiek potrzebuje mieć poczucie przynależności narodowej, więzi z przodkami, szanować i współtworzyć kulturę i tradycję narodową. Każdy człowiek może tworzyć własną prawdę, własne normy, zasady. Troska o kulturowe dziedzictwo i zachowanie tradycji, jeśli nie chcemy stracić jej najcenniejszych wartości, musi wyrastać z mądrego rozeznania współczesnych potrzeb i możliwości, z zakorzeniania w kulturze i z oswojenia z kulturą. Tego na Górnym Śląsku najbardziej brakuje. Celem warsztatu jest zaciekawienie uczestników dziedzictwem kulturowym własnego regionu.

2) warsztat nt. ?Bezpieczeństwo w naszych rękach. Jak się nie bać przemocy??

Na ogół uważa się, że dominującymi uczuciami czy stanami emocjonalnymi związanymi z przemocą są gniew i złość. Jednak bardziej podstawowe w sensie intensywności, ilości i znaczenia są lęk i strach. Współczesny sposób myślenia o zniwelowaniu lęku i strachu oparty jest o doświadczenia podejścia behawioralno-poznawczego, które okazuje się skuteczne w rozwiązywania problemów tego rodzaju. W lękowym przeżywaniu dużą rolę odgrywa automatyzm myślenia: pewne myśli o zabarwieniu lękowym pojawiają się w sposób automatyczny i wyłamują spod kontroli świadomości. Jak postępować bezpiecznie w sytuacjach krytycznych, jak zmniejszyć stan lęku i strachu widząc przemoc? - tego dowiedzieli się między innymi uczestnicy warsztatów, poznając bliżej pracę w Zakładach Karnych oraz ciekawostki z nimi związane!

3) warsztat nt. ?Stereotypowe myślenie o współczesnych zawodach?

Stereotyp to konstrukcja myślowa, zawierająca pewne fałszywe przeświadczenie, dotyczące różnych zjawisk, w tym innych grup społecznych. Często są przesycone emocjami. Jak spostrzegane są współczesne zawody, jakie błędy myślowe występują wśród intelektualistów? - na te pytanie uczestnicy będą się starali odpowiedzieć, obalając krzywdzące myślenie o policjantach, rolnikach, bibliotekarzach itd.

Podczas warsztatu zaproponowane zostały ćwiczenia, które wydobyły z uczestników zarówno pozytywne, jak i negatywne przekonania na temat danego zawodu. Uczniowie biorący udział w warsztacie mieli okazję refleksyjnie spojrzeć na często stosowane przez siebie uogólnienia i zastanowić się, do czego są one nam potrzebne, a w czym nas ograniczają. Szereg ćwiczeń pokazał uczestnikom skąd biorą się stereotypy oraz z jakiego powodu tak silnie zakorzenione są w naszej świadomości. Uczniowie dowiedzieli się również, w jaki sposób zmienić swoje negatywne przekonania i jakie ta zmiana ma znaczenie w naszym codziennym życiu.