Drukuj

W dniach 3-4 kwietnia br. na Wydziale Prawa i Administracji na zaproszenie dr hab. prof. UŚ Ryszarda Koziołek, Prorektora ds. Kształcenia i Studentów oraz Stanisława Faber, Śląskiego Kuratora Oświaty, zorganizowaliśmy trzy warsztaty dla szkół ponadgimnazjalnych w KatowicachJaworzu i Mikołowie. Warsztaty prowadzili: Pan Dyrektor Piotr Cygan, Kustosz Muzeum Prasy Śląskiej w Pszczynie pan Aleksander Spyra, Przedstawiciel Zakładu Karnego w Cieszynie pan Stanisław Pilch, pan Ryszard Jarosz, pan Michał Pudełko oraz pani Natalia Ruman, a także studentki Pedagogiki z Wydziału Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskigo pani Katarzyna Krasa i pani Małgorzata Kisiała. Wszystkim dziękujemy za wkład pracy, zaangażowanie i kreatywność w prowadzeniu zajęć. A było ich sporo, gdyż w pierwszym dniu przybyły trzy grupy, a w drugim mieliśmy ponadprogramowo cztery grupy szkoleniowe. Tematyka warsztatów była następująca:

1) warsztat nt. ?Każdy z nas może zostać odkrywcą dziedzictwa kulturowego?

Człowiek potrzebuje mieć poczucie przynależności narodowej, więzi z przodkami, szanować i współtworzyć kulturę i tradycję narodową. Każdy człowiek może tworzyć własną prawdę, własne normy, zasady. Troska o kulturowe dziedzictwo i zachowanie tradycji, jeśli nie chcemy stracić jej najcenniejszych wartości, musi wyrastać z mądrego rozeznania współczesnych potrzeb i możliwości, z zakorzeniania w kulturze i z oswojenia z kulturą. Tego na Górnym Śląsku najbardziej brakuje. Celem warsztatu jest zaciekawienie uczestników dziedzictwem kulturowym własnego regionu.

2) warsztat nt. ?Bezpieczeństwo w naszych rękach. Jak się nie bać przemocy??

Na ogół uważa się, że dominującymi uczuciami czy stanami emocjonalnymi związanymi z przemocą są gniew i złość. Jednak bardziej podstawowe w sensie intensywności, ilości i znaczenia są lęk i strach. Współczesny sposób myślenia o zniwelowaniu lęku i strachu oparty jest o doświadczenia podejścia behawioralno-poznawczego, które okazuje się skuteczne w rozwiązywania problemów tego rodzaju. W lękowym przeżywaniu dużą rolę odgrywa automatyzm myślenia: pewne myśli o zabarwieniu lękowym pojawiają się w sposób automatyczny i wyłamują spod kontroli świadomości. Jak postępować bezpiecznie w sytuacjach krytycznych, jak zmniejszyć stan lęku i strachu widząc przemoc? - tego dowiedzieli się między innymi uczestnicy warsztatów, poznając bliżej pracę w Zakładach Karnych oraz ciekawostki z nimi związane!

3) warsztat nt. ?Stereotypowe myślenie o współczesnych zawodach?

Stereotyp to konstrukcja myślowa, zawierająca pewne fałszywe przeświadczenie, dotyczące różnych zjawisk, w tym innych grup społecznych. Często są przesycone emocjami. Jak spostrzegane są współczesne zawody, jakie błędy myślowe występują wśród intelektualistów? - na te pytanie uczestnicy będą się starali odpowiedzieć, obalając krzywdzące myślenie o policjantach, rolnikach, bibliotekarzach itd.

Podczas warsztatu zaproponowane zostały ćwiczenia, które wydobyły z uczestników zarówno pozytywne, jak i negatywne przekonania na temat danego zawodu. Uczniowie biorący udział w warsztacie mieli okazję refleksyjnie spojrzeć na często stosowane przez siebie uogólnienia i zastanowić się, do czego są one nam potrzebne, a w czym nas ograniczają. Szereg ćwiczeń pokazał uczestnikom skąd biorą się stereotypy oraz z jakiego powodu tak silnie zakorzenione są w naszej świadomości. Uczniowie dowiedzieli się również, w jaki sposób zmienić swoje negatywne przekonania i jakie ta zmiana ma znaczenie w naszym codziennym życiu.