Drukuj

Zbyszko Melosik ?globalnego nastolatka? rozumie przez pojęcie, obejmujące wielkomiejską młodzież klasy średniej, którą niezależnie od miejsca zamieszkania cechuje podobna tożsamość, styl życia, model konsumpcji. Ich tożsamość kształtowana jest przede wszystkim przez kulturę popularną. Młodzi na całym świecie są połączeni poprzez marki produktu, bardziej niż przez cokolwiek innego, co więcej, pragną tych samych produktów ? dochodzi do homogenizacji gustu. Młodzi ludzie pragną nosić te same ubrania, pić te same napoje, spożywać takie same posiłki i korzystać z takiej samej rozrywki, jednak czy to jest prawdziwa równość i tolerancja...

Gdzie zapodział się szacunek wobec godności Innego? Nad tym zastanawiali się pedagodzy społeczni z 1 Lob wraz ze studentami Wydziału Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie. Warsztaty odbyły w sobotę 28.11.2015 r. w Bibliotece Pedagogicznej w Pszczynie. Studenci Piotr i Jędrzej, którzy już wielokrotnie przeprowadzali te warsztaty (m.in.: wśród młodzieży z Ciechanowa, Cieszyna, Katowic, Mikołowa) zlecili młodzieży stworzenie mandali tożsamości indywidualnej i zbiorowej. Doszli do wniosku, że zakorzenienie w swoim regionie, w lokalnej wspólnocie, a przede wszystkim w rodzinie jest najważniejsze! Na zakończenie warsztatów swoje przemyślenia i wnioski, dotyczące szacunku dla siebie i Innego, godności, tolerancji, równości i eko-wartości życia, zamieścili na plakatach.

Następnie młodzież udała się ulicami Pszczyny ze swoimi hasłami i myślicieli naukowych umieszczonych na plakatach, by wywołać refleksję na ten temat wśród mieszkańców. Okazało się, że mieszkańcy (młodzi i starsi) są zainteresowani przyszłością i poglądami młodzieży. Byli mile zaskoczeni i zachęcali uczniów do kolejnych takich akcji.