Twórcze warsztaty ekologiczne


W dniach 14 i 16 marca 2017 r. uczniowie klas pierwszej i drugiej Liceum o innowacji: pedagog społeczny, a także chętni uczniowie z koła EduCatOr, tworzyli wiersze oraz krótkie wywody na temat szeroko rozumianej ekologii. Podczas zajęć powstały refleksje, które uwydatniają potrzebę ochrony środowiska dla przyszłych pokoleń.


Istnieje związek kultury i osobowości, w świetle tego ujęcia kultura bazuje na osobowości człowieka jako najistotniejszej wartości. Wartości więc wymagają stałego wysiłku, ale też bronią człowieka - twórcę i odbiorcę kultury - wskazując co go niszczy, a co doskonali. Należy bronić kulturę bazującą na uniwersalistycznych, pozytywnych wartościach takich jak: postawa ekologiczna, szacunek do człowieka i przyrody itp. Potrzebni są zatem w przyszłości pedagodzy-innowatorzy, jako inspiratorzy aktywności. Uczniów należy świadomie pobudzać do działania, zachęcać, motywować, inspirować do twórczego działania w różnych płaszczyznach życia, a przede wszystkim w kontekście doświadczenia ekologicznego. Warsztaty twórcze zwiększyły więc szansę poczucia własnej wartości, tworząc obszar subiektywnej przyjemności z doświadczania i samorealizacji. Tworzenie małych dzieł sztuki umożliwia uwolnienie się od nagromadzonych emocji wśród młodzieży.

Czytaj więcej o nt. wyników kreatywnej pracy Uczniów PZS2 w Pszczynie.



EWELINA KUŹNIAK ? 2LOB


REFLEKSJE O OCEANACH

 


*****


Oceany są wspaniałe


Oceany to mój dom


Gdy je niszczysz złoszczę się


I za chwilę zasmucę się


Bo nie lubię śmieci, więc posprzątaj


Zaraz, już i w czystości żyjmy już!


Bo gdy niszczysz oceany


Te chorują oraz źle się czują


Jest to zła rzecz dla nas też


A one też życiem chcą cieszyć się!

  


*****


Gdy na górze hula wiatr


Gdy na dole świeci świat


Na oceanie łódka gna


Poprzez wodę krzyczy tak:


Hejże dzieci, hejże ludzie


Ocean domem mym


Więc ja proszę Ciebie bardzo


Nie zaśmiecaj domu mego


Nie zatruwaj świata swego


Oceany dobro wspólne


Szanuj proszę wodę piękną


Tak potrzebną, tak wspaniałą


Bo jak wiesz, dobrze wiesz


Woda życie daje, więc


Nie niszcz tego kiedy chcesz


Ochrona oceanów to jest bardzo ważna rzecz!

 


*****


Chroń me morza, oceany


Bo to wspólne dobro nasze


Gdy je brudzisz


Gdy zatruwasz


Gdy je niszczysz


Musisz więc nauczyć się


Że oceany to nasze dobro wspólne


Więc musimy chronić je


Nie zatruwaj oceanów


Bo to źle dla ludzkości skończy się!

 


ELIZA FOŁTA i WERONIKA PŁAWECKA ? 2 LOB


Czy wieczorem, czy o świcie


W oceanie tętni życie.


Choć głęboki oraz słony


W nim są ryby, gąbki, glony.


Z oceanowego bogactwa, które mamy


Co dzień wszyscy korzystamy.


Morskie rośliny tlen produkują,


Dwutlenek węgla też absorbują.


Dzięki temu dobrze oddychamy


I czystą atmosferę mamy.


Przez odpady, szkodliwe trunki,


Giną w głębinach spore gatunki.


Globalna zmiana klimatu narasta,


A temperatura wody dosyć szybko wzrasta.


Dlatego wód nie zanieczyszczajmy,


Nadmiernym połowom ryb zapobiegajmy.


By przetrwało ludzkie życie,


Dbajmy o ocean należycie!

 


MARTA HARUPA I MAGDALENA WOJTASIK ? 2 LOB


Zamiast spokoju, szumu i lazuru wody


Widać odmęty, śmieci i inne zawody.


Statki rozbite rozkładają szkielety


Słońce i gwiazdy zasuwają rolety ?


Nie chcą już patrzeć na bezmiar nieładu


Który i ja zapomnieć chcę od razu.


Bo jedyne co nam w końcu wszystkim zostanie,


To ziejąca dziura po szumiącym oceanie.

 


KINGA PLACEK ? 1 LO


Każdy zuch wie jak ważny dla nas ocean jest,


Przecież ryby i inne stworzenia w nim są markotne,


Czy to jest do czegoś podobne?


Ludzie się nie liczą z cudzymi sprawami, a co dopiero z oceanami.


Wrzucają do rzek różne śmieci, nie zważając na to że przykład z nich biorą również dzieci.


Nie tylko wrzucają, ale i wlewają różne paskudztwa do wody,


Nie dostając na to żadnej zgody.


Ludzkość przecież zależna jest od oceanu i powinna dziękować Panu, że stworzył OCEAN.

 


MONIKA SOLIK i ADAM KOPEĆ ? 1 LO


W wodach Miasta Błekitnego,


Gdzie żyje zwierząt bez liku,


Coś się dzieje niedobrego,


Słychać mnóstwo płaczu, krzyku.


Zawsze gwarnie i wesoło,


Dziś ponuro i niemiło,


Wszystko mówi, że wokoło


Coś strasznego się zdarzyło.


Pani Meme, rybka miła


Zawsze wszystkim pomoc niosła.


Kiedy w puszce dom zrobiła,


W pychę i chciwość obrosła.


Rekin Ruru, stróż nad stróże,


Dbał o spokój w oceania.


Odkąd ścieki płyną w rurze,


W nosie ma, czy coś się stanie.


Stworzonka się pozmieniały,


Gdy struły się ściekami,


Co do wody pospływały


Z wszystkimi chemikaliami.


Jeśli szkoda Ci zwierzątek,


Spróbuj ekologu młody,


Dać światu nowy początek


- Nie wrzucaj śmieci do wody!

 


ALEKSANDRA ZIELEŹNIK ? 1 LO


Gdy chcesz być chwat,

Z przyrodą bądź za pan brat.

Nie niszcz bezmyślnie, i nie zaśmiecaj

Dzisiaj to wszystkim wokoło obiecaj,

Że gdy już wody nie potrzebujesz

Zakręcisz kran i nic nie zmarnujesz

Ani energii, co światło daje

By nie stać się, zwykłym hultajem.

Czy młody jest czy stary

Z serc musi płynąć ekologiczne pragnienie i to nie są żadne czary!

Tak musi być i już,

By świat mógł przetrwać wśród zagrożeń burz.


MARCIN FARUGA ? 4 TKG


Z nikąd tyle dobra co z oceanu,


Co sól globu naszego stanowi,


Co wodą wielką nieprzebytą dla nas stoi,


I źródłem życia nam się ostoi.

 


Coś jednak tę sól żywota zakwasza,
coś co siarką i ściekiem ją zatraca,


Coś co płynie i frunie,


Życie ziemskie całe truje.

 


W wodzie od brzegu do brzegu pływają,


Jedne toną, drugie połowicznie się zanurzają,


Setki lat się rozkładają,


Toksyny liczne wydzielają,


Wszystko wokół zatruwając.

 


Gdzie na tej słonej mokrej pustyni nie spojrzeć,


Śladów nieczystości od groma znajdziesz,


Woda mętna, ryby zdychają,


A te co przeżyją toksyną innych zabijają.

 


Więc czas najwyższy przestać spuszczać mydliny,


Co się ciągną w wodzie jako smętne liny,


Ograniczyć sunące nad wodą spaliny,


Na plażach rzucać śmieci w pojemniki.

 


Ale to jeszcze nie wszystko!


Żeby w wodzie było czysto,


To i na lądzie bądź nadmorskim turystą!


Segreguj odpady, nie pal śmieci,


Nie wycinaj drzew jak leci,


Nie nawoź w polu chemicznie,


Ogranicz palenie szeroko rozumiane,


A może i Ty się solą Ziemi staniesz.

 

 


REFLEKSJA NA TEMAT EKOLOGII uczniów klasy 2LOB


Nie trzeba sądzić, że energia jest pojęciem łatwym do zrozumienia, ani też przestarzałym. Wobec wtargnięcia tego terminu do naszego życia codziennego staramy się poznawać tę energię, zarówno ze względu na jej zdolności niszczenia, jak i wytwarzania np. elektryczności. Energia występuje w różnych postaciach i przekształcanie się jej jest wielorakie. Promieniowanie naszej gwiazdy Słońca, jest podstawą wszelkiego życia na Ziemi i początkiem wszelkich zjawisk naturalnych na niej zachodzących. Nasze rozważania dotyczą również energii specyficznie ziemskich, jak strumienie ciepła pochodzącego ze skorupy ziemskiej, wulkanów, przypływów i odpływów mórz; a także poświęcone są energii chemicznej, z której otrzymujemy prawie wszystko, ponieważ rozwój materii ożywionej jest jej bezpośrednią konsekwencją, podobnie jak znaczna część naszych środków ogrzewania i niemal wszystkie środki lokomocji. Opisujemy jeszcze niedawne zdobycze umysłu, a mianowicie wyzwolenie energii jądrowej, nie pochodzącej od promieniowania słonecznego.

Refleksja zawiera klasyfikacje logiczne przemian energii i ich wpływ na środowisko - energia zużywana powinna pochodzić właśnie ze źródeł odnawialnych ze względu na jego ochronę.



ZANIECZYSZCZENIE POWIETRZA ? większość wdychanego przez nas powietrza jest zanieczyszczona, a niejednokrotnie ma nawet nieprzyjemny zapach. Zanieczyszczone powietrze może powodować podrażnienie nosa i gardła, a dłuższa ekspozycja na pewne typy zanieczyszczeń może spowodować poważne zaburzenia.

Większość zanieczyszczeń znajdujących się w powietrzu pochodzi ze spalania paliw. Paliwa spalane są w procesach przemysłowych, silnikach pojazdów, piecach naszych domów, jak również przy wytwarzaniu energii elektrycznej (za wyjątkiem elektrowni atomowych). Dym i dwutlenek siarki pochodzi ze spalania węgla. Gazy te oddziałują na płuca ludzi, powodują zapalenia oskrzeli oraz inne choroby.

Smog ? wiszące nad miastem niezdrowe żółte zamglenie, składa się z wielkiej ilości drobniutkich cząstek pochodzących z dymu przemysłowych, spalin samochodowych i innych zanieczyszczających substancji. Tlenek węgla jest główną substancją trującą w spalinach pojazdów samochodowych, jego stężenie może dochodzić do niebezpiecznego pułapu w zatłoczonych miastach o dużym ruchu ulicznym. Źródła zanieczyszczenia tlenkiem węgla to: procesy przemysłowe 6,8%, spalanie paliw 10,3%, transport 70,6% i inne (w tym gospodarka odpadami, rozpylanie chemikaliami) 12,3%. Rury wydechowe pojazdów silnikowych emitują do atmosfery między innymi ołów, który stał się jedną z głównych substancji zanieczyszczających środowisko w rejonach o dużym natężeniu ruchu. Jednym z rozwiązań jest stosowanie benzyny bezołowiowej. Prawo nakazuje zakładom przemysłowym filtrować, niszczyć lub rozcieńczać szkodliwe substancje, zanim zostaną wyemitowane w powietrze.

Zanieczyszczenia wydalane do atmosfery powodują wzrost dwutlenku węgla, który uszczelniają nacieplne promieniowania Ziemi. Prowadzi to raczej do absorpcji tego promieniowania, a nie pozbywania się go w przestrzeń kosmiczną. Duża część tego absorbowanego promieniowania odbijana jest z powrotem do Ziemi, co może to powodować wzrost temperatury na powierzchni Ziemi. Jest to tak zwany efekt cieplarniany. Jedną z konsekwencji ocieplenia klimatu, wynikającego z efektu cieplarnianego może być topnienie się lodowców, to z kolei może prowadzić do podniesienia się poziomu mórz, oceanów i wielkich powodzi.

ZANIECZYSZCZENIE WÓD ? woda uważana jest za zanieczyszczoną, jeżeli ilość lub rodzaj substancji w niej zawartej mogłyby być szkodliwe dla ludzi, zwierząt, roślin lub dla środowiska naturalnego. Rzeki, morza są dawno wykorzystywane do odprowadzania ścieków, ale w przypadku wód wolniej płynących lub zbyt dużej ilości odprowadzanych ścieków niemożliwe staje się ich rozłożenie w sposób naturalny, a woda zostaje zatruta przez zarazki znajdujące się w ściekach lub przez trujące dla zwierząt i roślin substancje. Bakterie w wodzie przy użyciu tlenu, przerabiają odpady organiczne na substancje odżywcze. Nadmiar pożywienia wywołuje z kolei gwałtowny wzrost alg. W miarę jak one obumierają, zwiększa się ilość odpadów organicznych w rzece. W efekcie bakterie zużywają tak dużo tlenu do przerobienia wzrastającej ilości substancji organicznej, że ryby nie mają czym oddychać i wymierają. Jednym z głównych źródeł zanieczyszczenia wód są chemiczne ścieki przemysłowe odprowadzane do rzek i jezior.

Nie wiadomo, ile jeszcze ropy, gazu i węgla kryje Ziemia, ale nie ulega wątpliwości, że nieuchronnie zbliża się czas, gdy tradycyjne paliwa kopalne zostaną wyczerpane. Stanie się to za sto, może kilkadziesiąt lat. Będzie to jednoznaczne ze zniknięciem dotychczasowych źródeł energii.

Jeżeli chcemy uniknąć apokalipsy świata bez energii, to jej dotychczasowe nośniki muszą być zastąpione nowymi. Nadzieja zwłaszcza w źródłach odnawialnych, jak woda, wiatr, słońce, fale i pływy morskie, gorące źródła, biomasa.

?Polityka energetyczna dla Europy?, pierwszy tego rodzaju dokument w historii Unii Europejskiej, zakłada, że w 2020 r. 20% energii zużywanej przez państwa unijne powinno pochodzić właśnie ze źródeł odnawialnych. Jest to konieczne nie tylko z powodu wyczerpywania się paliw kopalnych, lecz ze względu na ochronę środowiska.

Na przykład węgiel, który jest jednym z ?najbrudniejszych? paliw, który jest podstawą naszej energetyki, zatruwa środowisko: elektrownia o mocy 1 GWe zużywa rocznie około 3,5 mln ton węgla kamiennego. Spalając go, pobiera z powietrza 6,5 mln ton tlenu, a w zamian emituje do środowiska 10 mln ton dwutlenku węgla, 120 tys. ton dwutlenku siarki i ponad 20 tys. ton azotów, a także duże ilości pyłów. Te ?produkty uboczne? nie są obojętne dla zdrowia ludzi i środowiska naturalnego. Dwutlenek siarki i tlenek azotu już jako kwaśne deszcze niszczą lasy i zabijają życie w zbiornikach wodnych, a dwutlenek węgla jest sprawcą efektu cieplarnianego.

Polskie elektrownie spalają rocznie aż 170 mln ton węgla. Jeżeli nie węgiel (a także nie ropa i gaz) to w zamian należy wykorzystywać odnawialne źródła energii. Od stuleci dla człowieka pracuje woda. Najpierw poruszała rzeczne młyny, a w czasach nam bliższych zaczęła napędzać turbiny elektrowni. Na świecie pracuje tysiące wodnych elektrowni.



ENERGIA PŁYWÓW jest energią powstającą podczas ruchów morza powodowanych pływami. Elektrownie pływowe budowane są jako elementy zapór w poprzek ujść rzek, gdy pływy powodują przemieszczanie się dużych ilości wody. Kanały w zaporze pozwalają wodzie przepłynąć w trakcie przypływu oraz powrócić w trakcie odpływu. Przepływ wody napędza turbiny, a te z kolei generatory do wytwarzania elektryczności. Wadą elektrowni pływowych jest fakt, że mogą one generować energię w pewnych okresach. Niedogodność ta może być częściowo przezwyciężona poprzez wykorzystywanie energii elektrycznej w okresie minimum poborowego do pompowania wody z jednej strony tamy na drugą. Woda ta może być wykorzystana w okresie szczytowego poboru energii. Zapory zwane ?barierami pływowymi? służą do ujarzmiania energii pływów. Budowane są one w poprzek estuariów rzek. Podczas przypływów i odpływów przepływająca woda napędza łopatki turbin.

Pierwszą elektrownię pływową uruchomiono w 1966 roku w Zatoce de St. Malo we Francji.

Produkcję alternatywnej energii ? z uwagi na wyczerpanie się źródeł tradycyjnej ? należy się podjąć od dziś. Jeśli chodzi o ochronę atmosfery i przeciwdziałanie zmianom klimatu, to możliwy jest już teraz sposób zmniejszania emisji gazów cieplarnianych i innych zanieczyszczeń powodowanych przez energetykę. Otóż z inicjatywy Komisji Europejskiej rozpoczęła się akcja pod hasłem ?Ty też możesz wpłynąć na zmianę klimatu?. Chodzi o oszczędne korzystanie z energii przez każdego z nas i na co dzień! A TY jak dbasz o środowisko? Co ostatnio dla niego zrobiłeś/łaś? Nie bądź samolubem ? pomyśl!