Drukuj

W minionym tygodniu w Centrum Kultury i Sztuki Chińskiej He Shuifa w Lublinie odbył się wernisaż wystawy prac fotograficznych z cyklu ?Niekomercyjni?*  autorstwa Grzegorza Galka oraz uczniów klasy trzeciej i czwartej kierunku Technik Organizacji Reklamy: Moniki Sojki, Szymona Pałyza, Leny Skawińskiej, Daniela Foltyna, Dominiki Grund, Natalii Moik, Anety Kowalskiej oraz Fabiana Żyły. Wystawa czynna jest  do końca kwietnia. Relację z niej obejrzeć można także w ogólnopolskim magazynie fotograficzno-kulturalnym ?ZOOM? oraz na poniższych zdjęciach.

*Niekomercyjni ? wystawa inspirowana lansowanym przez świat reklamy i show-biznesu wizerunkiem człowieka i stylem życia, na który składają się: kult młodości, piękna, sprawności fizycznej, seksapil. Początki tego trendu datuje się na rok 1960, kiedy to John Kennedy wygrał w konkurencji z Richardem Nixonem wybory prezydenckie w Stanach Zjednoczonych. Wygrał je m.in. dlatego, iż w pierwszej w historii telewizyjnej debacie prezydenckiej zaprezentował się znacznie atrakcyjniej wizualnie, niż jego nieogolony, spocony i znacznie starszy rywal. Rozpoczęła się era telewizji, a w niej pierwszorzędne znaczenie miał wygląd. W książce ?The Beauty Bias? (?Fory dla pięknych?) Deborah Rhode ? prof. Uniwersytetu Stanforda ? dowodzi, że w USA gorsze traktowanie pracowników z defektami urody ? np. ludzi otyłych ? jest zjawiskiem nagminnym. Są oni częściej pomijani w awansach i zwalniani. Celem projektu ?Niekomercyjni? było pokazanie, iż rzeczywistość to nie tylko piękno i młodość ? tak nachalnie propagowane przez świat mediów, reklamy i show-biznesu, ale też starość, kalectwo, nieatrakcyjność fizyczna, bieda... W projekcie wykorzystano wizerunki ludzi odbiegających wizualnie od panujących w świecie mediów trendów, by zaakcentować, iż oni także współtworzą naszą rzeczywistość, są konsumentami, odbiorcami kultury, ważnym elementem naszego otoczenia.